Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ponownie rusza przetarg na tramwaj do Naramowic. Lepiej przygotowany?

infotram
29.05.2018 10:21
0 Komentarzy

Rusza przetarg nabudowę trasy tramwajowej na Naramowice oraz budowę układu drogowego przy niej.Roboty budowlane, zgodnie z założeniami,powinny zakończyć się do końca roku 2021, a uruchomienie tramwaju planowanejest na wiosnę 2022 roku – poinformował poznański Urząd Miasta.

Na pętli Wilczakobecnie jest koniec istniejącej linii tramwajowej, a za niecałe cztery latabędzie początek nowej trasy tramwajowej na Naramowice. To jest najważniejsza, idługo wyczekiwana przez mieszkańców, inwestycja w północnej części Poznania– mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

Przedmiotem zamówienia jest budowa trasy tramwajowej wraz zukładem drogowym, infrastrukturą podziemną i naziemną oraz zagospodarowanieterenu i postawienie małej architektury Inwestycja ma być prowadzona w formule”projektuj – buduj”.

Początek będzie tu,gdzie obecnie jest koniec

Powstanie trasa tramwajowa, wraz z budową lub przebudowąukładu drogowego w rejonie ul. Naramowickiej, od skrzyżowania z ul.Słowiańską/Szelągowską/Wilczak do ul. Błażeja.W rejonie skrzyżowania ul. Naramowickiej z ul. Lechicką (droga krajowanr 92) – wybudowany zostanie węzeł drogowy „Naramowicka” wraz zwiaduktem dla tramwajów.

Po analizach idoświadczeniach z przeszłości, gdy przedsięwzięcia nie mieściły się wzakładanych budżetach, a terminy były wielokrotnie przesuwane, uważamy żenajważniejsze jest dobre przygotowanie inwestycji – dodaje Jacek Jaśkowiak.

Przed rozpisaniem przetargu Poznańskie Inwestycje Miejskiezrealizowały szereg czynności przygotowawczych o charakterze przedprojektowym ikoncepcyjnym oraz znaczącą część fizycznych działań w terenie. Donajważniejszych i zarazem kluczowych elementów należą: koncepcja technicznatramwaju na Naramowice, inwentaryzacja drzew i krzewów, aktualizacja mapyzasadniczej wraz ze skanowaniem terenu pod kątem występowanianiezinwentaryzowanych elementów, czy też koncepcyjna analiza możliwościzasilania trasy tramwajowej.

Dodatkowo spółka przeprowadziła badania terenowe orazwycinkę części drzew wraz z analizą ornitologiczną w rejonie docelowegoskrzyżowania dwupoziomowego na ul. Lechickiej i Naramowickiej. Działania te ułatwią i usprawnią prace,projektowane jak i budowlane.

Zakres działań przyszłego wykonawcy będzie polegał nasporządzeniu projektu budowlanego, projektów wykonawczych, dokumentacjipowykonawczej oraz uzyskaniu wszelkich niezbędnych decyzji, zezwoleń ipozwoleń. Wykonawca będzie zobowiązany do wykonania kompleksowych robótbudowlanych zgodnie z zakresem Planu Funkcjonalno-Użytkowego oraz wypełnieniawszelkich innych obowiązków w nim zawartych.

Naramowicka zodcinkami

Ogłaszamy przetarg ipodajemy podział na pięć odcinków. Oczekujemy od wykonawcy, że on wyceni każdyz nich i poda nam terminy realizacji, które znajdą się w harmonogramie iumowie, a my nie narzucamy mu kolejności – wyjaśnia Paweł Śledziejowski,prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich.

Inwestycja podzielona została na pięć podstawowych odcinkówliniowych, w ramach których wyodrębniono część obejmującą budowę trasytramwajowej oraz część zawierającą przebudowę lub budowę układu drogowego wrazz zagospodarowaniem terenu oraz jego odpowiednim uzbrojeniem i przebudowąkolizji.

Odcinek I – pętla Wilczak; odcinek II – przebudowa układudrogowego ul. Naramowickiej wraz z budową trasy tramwajowej od ul. Szelągowska/Słowiańskado „Węzła Naramowicka”; odcinek III – „Węzeł Naramowicka”budowa dwupoziomowego skrzyżowania ul. Lechicka/ Naramowicka wraz z budowątrasy tramwajowej na wiadukcie oraz dobudową drugiej nitki kolektora przy ul.Serbskiej; odcinek IV – ul. Nowa Naramowicka wraz z trasą tramwajową od”Węzła Naramowicka” do ul. Łużyckiej oraz z systemem podczyszczaniana kanale Naramowickim; odcinek V – ul. Nowa Naramowicka wraz z trasątramwajową od ul. Łużyckiej do ul. Błażeja oraz odcinkiem ul. Nowa Stoińskiegood ul. Jasna Rola do ul. Naramowicka. Trzy dodatkowe części inwestycji to:budowa stacji prostownikowych wraz z zasilaniem, wyburzenia obiektówkubaturowych oraz stworzenie sieci dla Aquanet S.A..

Terminy i warunki

Projekt będzierealizowany w trybie „projektuj i buduj” i pozostawiamy pełną swobodęwykonawcy podejmowaniu decyzji od którego odcinka zacznie. Ważne jest, żeby dokońca 2021 roku zakończył realizację, na początku były dopełnione wszelkieformalności, jak dopuszczenie do użytkowania i ruchu, by przed końcempierwszego kwartału linia tramwajowa mogła już normalnie funkcjonować wraz zukładem drogowym – zaznacza prezes PIM.

Kompletna dokumentacja budowlana dla wszystkich odcinkówwraz z prawomocnymi decyzjami realizacyjnymi ma być gotowa do końca 2019 roku.Wszystkie roboty budowlane mają zostać zakończone do końca 2021 roku i po fazieodbiorów nastąpi kompleksowe uruchomienie całego układu komunikacyjnego -zgodnie z umową najpóźniej wiosną 2022 roku. Pierwsi pasażerowie pojadą wówczasna Naramowice lub stamtąd, przez Wilczak, do centrum.

Wykonawca będzie mógł dobrać najbardziej optymalną kolejnośćprojektowanych i realizowanych odcinków w taki sposób, aby sukcesywnieuruchamiać nowy układ komunikacyjny na Naramowicach, szczególnie w zakresiekomunikacji tramwajowej. Zadeklarowanie skrócenia terminów wykonania zamówieniabędzie premiowane dodatkowymi punktami – 20% całości oceny. W 60 procentach owyborze najkorzystniejszej oferty decydować będzie cena. Pozostałe 20 procentpodzielone zostało na: 15% – okres gwarancji i rękojmi za wady i 5% – dodatkowedoświadczenie Kierownika budowy.

Zainteresowane firmy budowlane powinny złożyć oferty do 10lipca. Wykonawca powinien być znany około miesiąca później – zależy to odilości chętnych i ewentualnych procedur odwoławczych – a latem będzie mógłrozpocząć prace związane z budową trasy tramwajowej.

Przebieg trasy

Na pętli Wilczak zostanie przebudowana istniejącainfrastruktura torowa i sieć trakcyjna. Powstaną też nowe perony, chodniki orazfragment ul. Przełajowej. Od pętli do ul. Lechickiej tramwaj pojedzie pozachodniej stronie ul. Naramowickiej. Na skrzyżowaniu ulic Naramowickiej iLechickiej wybudowane zostanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy.Dalej, w kierunku ul. Błażeja, trasa tramwajowa poprowadzona będzie wzdłużzachodniej strony nowoprojektowanej ul. Nowa Naramowicka.

Oprócz trasy tramwaju wybudowany będzie nowy układ drogowy,a istniejący zostanie przebudowany. W związku z włączeniem tramwaju zmieni sięskrzyżowanie ulic Słowiańska/ Naramowicka/Wilczak/Szelągowska, a na tejostatniej powstanie buspas. Istniejąca nawierzchnia ulicy Naramowickiej – odul. Słowiańskiej do ul. Serbskiej – zostanie wyremontowana. Również kolejneskrzyżowanie, ulic Naramowickiej i Serbskiej, zostanie zmodernizowane, a kompleksowej przebudowie poddana będzie ul.Naramowicka od ul. Serbska do węzła „Naramowicka” wraz zeskrzyżowaniami z ulicą Czarna Rola, Włodarska i Ziarnista.

Obecne skrzyżowanie ulic Naramowickiej z Lechicką zostaniezastąpione dwupoziomowym węzłem drogowym „Naramowicka”. Przy okazjiprzebudowane zostaną również skrzyżowania ulic Lechicka/Murawa orazNaramowicka/Dworska. Od „węzła Naramowicka” do ul. Błażeja powstanieul. Nowa Naramowicka. Będzie ona zlokalizowana na zachód od obecnej ul.Naramowickiej. Na tym odcinku wybudowane zostaną również skrzyżowania zulicami: Sarmacka/Karpia, Łużycka, Błażeja oraz odcinek ul. Nowa Stoińskiego -od ul. Jasna Rola do Naramowickiej.

Całość uzupełni wykonanie nowego zagospodarowania terenuzwiązanego z infrastrukturą pasażerską oraz trawników, zieleni niskiej,wysokiej, małej architektury oraz infrastruktury pieszo-rowerowej.

Inwestycja realizowana jest w ramach umowy o dofinansowanieprojektu „Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 wPoznaniu” zawartej dnia 8 maja 2017 roku oraz umowy o dofinansowanieProjektu „Budowa trasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic wPoznaniu” zawartej 28 grudnia 2017 roku. Miasto Poznań uzyskało na teinwestycje ponad 155 mln zł dofinansowania.


Komentarze