Ponad 50 strażaków i
20 policjantów z drogówki szkoli się w tym tygodniu w zajezdni tramwajowej
MPK-Łódź.
Z czego? Policjanci testują tramwaje podczas hamowania, a
strażacy podnoszą wagony. Zdobyta wiedza pozwoli funkcjonariuszom usprawnić
akcje ratunkowe i przyspieszyć wznawianie ruchu tramwajowego.
Niestety, nasza firma
przysparza trochę pracy dwóm służbom - straży pożarnej i policji. Oczywiście
nie robimy tego specjalnie, staramy się jak najlepiej współpracować przy
wszystkich zdarzeniach, które są z udziałem naszych pojazdów - zaznacza
Zbigniew Papierski, prezes MPK - Łódź. To
pojazdy o dużych gabarytach, więc wymagają specjalistycznego przygotowania się
do interwencji – dodaje.
Dlatego MPK – Łódź od kilku lat szkoli funkcjonariuszy z
obsługi zdarzeń drogowych z udziałem tramwaju. W tym tygodniu strażacy z
Jednostki Ratowniczo - Gaśniczej nr 4 uczą się w Zajezdni Telefoniczna, jak
odłączyć napięcie w wagonie, awaryjnie otworzyć drzwi czy zabezpieczyć tramwaj
przed ruszeniem w trakcie działań ratunkowych. O ile opanowanie takich
czynności zajmuje niewiele czasu, o tyle podniesienie tramwaju wymaga nie lada
wiedzy i precyzji. Stąd strażacy poświęcają temu zagadnieniu sporą część
szkolenia. Uczą się pod okiem pracowników pogotowia technicznego, w którym
miejscu podłożyć pod wagon poduszkę pneumatyczną czy podnośnik hydrauliczny.
MPK - Łódź jest
wyposażane w coraz to nowszy tabor tramwajowy, co wiąże się z tym, że strażacy
stale muszą doskonalić swoje umiejętności i pozyskiwać wiedzę, jak zbudowane są
nowe tramwaje - mówi mł.ogn. Łukasz Górczyński z KMPSP w Łodzi.
Wiedza z obsługi tramwaju przydaje się również łódzkiej
drogówce, która w tym tygodniu bierze udział w testach hamowania. Policjanci
osobiście prowadząc składy. Mają okazję sprawdzić długość drogi hamowania
zarówno przy standardowych warunkach pogodowych, jak i na śliskiej szynie, gdy
na torach zalegają liście.
Zjawisko czarnej szyny
jest wyjątkowo niebezpieczne, ponieważ wydłuża drogę hamowania - podkreśla
st.asp. Marzanna Boratyńska z Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Łodzi.
O ile funkcjonariusze zdobywają wiedzę z obsługi tramwajów,
o tyle MPK – Łódź wymienia pojazdy pogotowia technicznego w Zajezdni
Telefoniczna. Do niedawna dysponowało ono głównie Starami z lat 70 i 80.
Jedynym nowym pojazdem był MAN z 2008 r., który został zakupiony przy projekcie
Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. W 2015 r. Zajezdnia Telefoniczna pozyskała
nowy, specjalistyczny żuraw na podwoziu IVECO, a w 2018 r. dźwig na podwoziu
Skanii. Dzięki temu ostatnio udało się wycofać z eksploatacji dwa Stary. Jeden
z nich (wyprodukowany w 1982 r.) został przekazany Klubowi Miłośników Starych
Tramwajów i w nocy z poniedziałku na wtorek trafił na Brus. Drugi Star zostanie
wkrótce wystawiony na sprzedaż, a trzeci pojazd Zajezdnia Telefoniczna wycofa z
eksploatacji do końca roku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.