TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Po polskich torach (2) – Wrocław
InfoTram.pl - Opublikowano: 03.03.2019 13:41:13 1 komentarz
Po polskich torach (2) – Wrocław

Zapraszamy na drugi odcinek naszego cyklu o motorniczych tramwajów, którzy dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami o wykonywanym zawodzie. Dziś Wrocław.

Przypominamy, że dla wszystkich motorniczych, którzy wezmą udział w naszym cyklu przygotowaliśmy skromne upominki, które ufundowała firma Solaris. Wielkopolski producent zrezygnował z produkcji tramwajów, ale cały czas wpiera cały sektor transportu publicznego. Do zabawy zapraszamy także maszynistów, którzy zechcą opowiedzieć nam o swojej pracy, związanej z prowadzeniem pociągów. Na zgłoszenia czekamy albo przez FB: https://www.facebook.com/TransInfoPL/ albo mailem redakcja@transinfo.pl.

A dziś swoimi spostrzeżeniami dzieli się z nami motorniczy MPK Wrocław – Artur Kopeć.

Początek – jak to się zaczęło? Jak zostałeś prowadzącym tramwaje?

Mój "związek" z tramwajami trwa już ponad 35 lat, czyli od małego. Początki to widok z okna na pętlę tramwajową i motorniczych przekładających zwrotnice. Podczas podróży obowiązkowe stanie za kabiną, pierwszy zabawkowy tramwaj kupiony przez babcię – wybór zawodu był przesądzony, pozostała tylko kwestia osiągnięcia odpowiedniego wieku...

W jakim mieście jeździsz i czy jesteś zadowolony z tej pracy? Co sprawia ci satysfakcję – co byś zmienił?

Jako motorniczy we wrocławskim MPK pracuję od prawie piętnastu lat. Obecnie jestem również dyspozytorem centrali ruchu, jednak pasja jaką są dla mnie tramwaje nie pozwoliła mi całkowicie zrezygnować z ich prowadzenia. Dlatego też w dalszym ciągu równolegle pracuję jako motorniczy w niepełnym wymiarze etatu. We wrześniu 2014 r. udało mi się wygrać I-szy ogólnopolski konkurs IGKM, na najlepszego motorniczego, co niewątpliwie było dla mnie największą zawodową satysfakcją.

Prowadzenie tramwaju cały czas sprawia mi dużą frajdę, a to ważne żeby pracować z przyjemnością. Choć na wiele aspektów nie mamy bezpośredniego wpływu, na pewno chciałbym aby nasz zawód był bardziej doceniany przez pasażerów, a kierowcy i piesi zwracali na tramwaje większą uwagę, dla własnego bezpieczeństwa.

Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne?

Mimo wielu zmian jakie zaszły odkąd pracuję w MPK, cały czas mogę twierdzić, że jest to stabilna i solidna firma. Pewna wypłata w terminie to w dalszym ciągu gwarancja dająca poczucie bezpieczeństwa pracownikom i ich rodzinom. 

Uważam jednak, że to ciężka i często niebezpieczna praca, więc powinna mieć odpowiednie odzwierciedlenie w wynagrodzeniu.

Tramwaje – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Najczęściej prowadzę dwukierunkowe tramwaje Skoda 19T, ale od czasu do czasu zdarza się także "stopiątka" czy "Protram". Jednak z największą przyjemnością zasiadałem kiedyś za korbą przeguba. To właśnie jazdę "stodwójkami" lubiłem najbardziej.

Pasażerowie – jak wygląda kontakt z nimi?

Ludzie są różni – wiadomo. Mają swoje problemy, humory. Stres, pośpiech - to nie wpływa dobrze na relację pasażera z motorniczym. U mnie lekarstwem na nerwowe sytuacje zawsze jest uśmiech i grzeczny ton, a zwrot "w czym mogę pomóc?" zbił już z tropu niejednego pieniacza.

Awaryjne hamowanie to przy takiej masie trudny temat. Masz na to jakiś patent?

No cóż... Specyfika pracy, jest taka, a nie inna. Wiadomo, że lepiej dziesięć razy zadzwonić, niż raz przydzwonić, ale czasami "zbiórka pasażerów pod kabiną" jest nieunikniona. Najważniejsze starać się od razu zainteresować, czy nikt w wyniku nagłego hamowania nie zrobił sobie krzywdy. Zależnie od sytuacji można coś skomentować, obrócić w żart, żeby rozładować napięcie, to czasem daje lepszy skutek, niż zwykłe "przepraszam". Krótko po konkursie miałem podobną sytuację, gdzie jednej z pasażerek musiałem wprost powiedzieć, że jedzie z "Mistrzem Polski" i tylko dlatego uniknęliśmy kolizji i możemy jechać dalej...

Jeden dzień z pracy motorniczego w Twojej firmie. Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

We Wrocławiu tramwaje zaczynają kursować już przed godziną czwartą rano, a ostatnie zjazdy są po północy. Każdy motorniczy ma przydzielony swój grafik pracy. Są osoby jeżdżące tylko na pierwsze zmiany, inni preferują tylko zmiany popołudniowe, ale pracuje się też w cyklach zmiennych. Kto rozpoczyna pracę w zajezdni obowiązkowo poddawany jest badaniu trzeźwości, po pobraniu dokumentów pojazdu, sprawdza dokładnie wagon, ze szczególnym uwzględnieniem sprawności drzwi hamulców oraz innych urządzeń wpływających na komfort i bezpieczeństwo. Po zrealizowaniu kursów przewidzianych rozkładem dla przydzielonej służby najczęściej przekazuje tramwaj zmiennikowi albo zjeżdża do zajezdni. Osobiście wolę wczesne zmiany popołudniowe, wtedy zazwyczaj przejmuję tramwaj na trasie około godz. 11-tej, a zjeżdżam do zajezdni między 18-stą a 20-stą.

Podsumowując – czy poleciłbyś pracę w Twojej firmie i generalnie pracę motorniczego?

"To nic trudnego. Przecież tylko sobie siedzisz i wciskasz kolorowe guziczki, a i tak Cię tory prowadzą!". Chyba każdy motorniczy słyszał coś podobnego, ale to nie tak! Do tej pracy trzeba mieć predyspozycje. Każdy może spróbować, ale nie każdy się nadaje. Coraz częściej zdarza się, że młodzi motorniczowie rezygnują z pracy, bo mieli o niej zupełnie inne wyobrażenie. Nie wytrzymują stresu, męczy ich praca w nietypowych godzinach, zbyt mała pensja za tak dużą odpowiedzialność... Argumentów za i przeciw znajdzie się dużo, ale powiedzieć trzeba jasno, tę pracę trzeba lubić- tylko wtedy będzie dawać satysfakcję. Tu nie ma monotonii- każdy kurs, każdy dzień to inne sytuacje, inni ludzie. To jak dobry film- jeśli lubisz, gdy ciągle coś się dzieje, to może praca motorniczego jest właśnie dla Ciebie! Trzeba pamiętać, że tramwaje to służba - ludziom i miastu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wrocław
motorniczy
  • czyngis – 03.03.2019

    Spoko rozmowa, pozdrowienia dla pana Artura i całego MPK Wrocław.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....