TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Po polskich torach (1) – MPK Kraków
InfoTram.pl - Opublikowano: 24.02.2019 11:00:48
Renata Sędor, motornicza MPK Kraków

Ruszamy z nowym cyklem o motorniczych tramwajów, którzy dzielą się z nami swoimi spostrzeżeniami o wykonywanym zawodzie. Na początek Kraków.

Dla wszystkich motorniczych, którzy wezmą udział w naszym cyklu przygotowaliśmy skromne upominki, które ufundowała firma Solaris. Wielkopolski producent zrezygnował z produkcji tramwajów, ale cały czas wpiera cały sektor transportu publicznego.

Do zabawy zapraszamy także maszynistów, którzy zechcą opowiedzieć nam o swojej pracy, związanej z prowadzeniem pociągów. Na zgłoszenia czekamy albo przez FB: https://www.facebook.com/TransInfoPL/ albo mailem redakcja@transinfo.pl.

A dziś rozmawiamy z Renatą Sędor, motorniczą MPK Kraków.

InfoTram.pl: Początek – jak to się zaczęło? Jak zostałaś prowadzącą tramwaj?

Renata Sędor: Już jako dziecko zawsze jadąc do szkoły byłam wręcz przyklejona do kabiny motorniczego. Patrząc co naciska, i co się wtedy dzieje. Często ścigałam się z tramwajami jadąc obok rowerem. Więc jak pojawiła się okazja żeby zrobić uprawnienia i samemu prowadzić te pojazdy nie wahałam się ani chwili!

InfoTram.pl: W jakim mieście jeździsz i czy jesteś zadowolona z tej pracy? Co sprawia ci satysfakcję – co byś zmieniła?

Renata Sędor: Jestem motorniczą w krakowskim MPK od 11 lat. Z pracy jestem zadowolona. Robię to co lubię, a to ważne aby praca sprawiała przyjemność. Satysfakcje sprawia mi wiele rzeczy, ale chyba najbardziej że czasami podejdzie pasażer który podziękuję za jazdę, i zdarza się że nawet zostawi mandarynkę czy cukierka. Ale niestety w większości przypadków podchodzą ludzie którzy mają pretensje do nas, prowadzących. Najczęściej o opóźnienia, nie zdając sobie sprawy że np. dwa przystanki wcześniej był wypadek czy inna sytuacja drogowa, która spowodowała to opóźnienie. Trzeba potrafić zareagować spokojnie i postarać się wytłumaczyć sytuację.

InfoTram.pl: Jaki oceniasz warunki finansowo-socjalne?

Renata Sędor: Wiadomo nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej, i to niezależnie od zakładu pracy. Ale warunki socjalne oceniam w miarę pozytywnie, są premie świąteczne, i nagrody. A co do finansów, powiem że motorniczowie w Polsce nie zarabiają źle, aczkolwiek wciąż nie jest to ten poziom co u naszych kolegów zagranicą.

InfoTram.pl: Tramwaje – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałabyś go zamienić na jakiś inny?

Renata Sędor: Obecnie mam uprawnienia na wszystkie wagony z mojej zajezdni. A jest ich 7. Najbardziej lubię wagony 105Na, gdyż na nich zaczynałam pracę jako motornicza, i mam do nich sentyment. Ale każdy wóz ma swoje plusy i minusy. Ciężko wskazać ten naj, na którym bym chciała jeździć codziennie.

InfoTram.pl: Pasażerowie – jak wygląda kontakt z nimi?

Renata Sędor: Pasażerowie z reguły wsiadają, i wysiadają. Nie zauważają istnienia prowadzącego. Czasami jednak jak wcześniej mówiłam zdarza się, że ktoś powie "Dziękuję" wysiadając. Ale są i takie dni że ktoś podejdzie na końcówce i powie kilka miłych słów. Pamiętam starszą Panią, która po kolizji, gdy auto wjechało mi w bok wagonu, podeszła do kabiny dając mi medalionik z Matką Boską mówiąc: "Doceniam Pani ciężką pracę, będę się za Panią modlić". Było to bardzo miłe, a medalionik mam do dzisiaj, na szczęście.

InfoTram.pl: Awaryjne hamowanie to przy takiej masie trudny temat. Masz na to jakiś patent?

Renata Sędor: Hamowania awaryjnego jak sama nazwa wskazuje używa się tylko w nagłych sytuacjach, aby uniknąć wypadku, gdy coś niespodziewanego wydarzy się na drodze. W codziennej pracy używa się tzw. hamowania roboczego. Ważne jest doświadczenie motorniczego, żeby dobrze ocenić warunki na drodze, i do nich dostosować prędkość i technikę jazdy, aby wagon prowadzić płynnie. Piesi i kierowcy często myślą że tramwaj zatrzyma się tak jak samochód. Nic bardziej mylnego. Jego droga hamowania jest o wiele dłuższa, stąd prośba od nas prowadzących żeby nie wbiegać pod jadący nawet z niewielką prędkością pojazd. Bo ten mimo użycia hamulców szynowych może nie zdążyć się zatrzymać, co jest najczęstszą przyczyną wypadków.

InfoTram.pl: Jeden dzień z pracy motorniczego w Twojej firmie. Jak to wygląda? Jakie zmiany preferujesz?

Renata Sędor: To zależy kto na jakie zmiany pracuje, tzn. jaki ma przypisany grafik. Są wśród nas tacy co pracują tylko na zmianę "A". Wyjazdy zaczynają się bardzo wcześnie, często już przed 4 rano. Do zajezdni dojeżdżają swoimi samochodami, komunikacją nocną, bądź "przewozami pracowniczymi". Na miejscu sprawdzana jest trzeźwość, każdy dostaje dokumenty wozu. Na placu sprawdza czy wszystko działa jak należy i ruszają w miasto. I w zależności od czasu pracy i godziny wyjazdu kończą zmianę od około 11 do 15. Wtedy przychodzi zmiennik na zmianę B i przejmuje wagon. Jego koniec pracy też jest różny, może to być 20, ale też 0:30. Więc jak widać, zajezdnia nigdy nie śpi. Ja pracuje tylko na zmiany B, przyznam się, że po prostu nie lubię wcześnie wstawać.

InfoTram.pl: Podsumowując – czy poleciłabyś pracę w Twojej firmie i generalnie pracę motorniczego?

Renata Sędor: Jeśli ktoś szuka stabilnej pracy, to jak najbardziej. Ale podkreślam, że ta praca nie nadaje się dla każdego. Trzeba po prostu lubić pracę z ludźmi, potrafić reagować na różne sytuacje szybko i właściwie. I co najważniejsze, nie bać się prowadzić tak dużych i ciężkich maszyn w ruchliwym mieście. Po prostu trzeba mieć do tego pasję.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
motorniczy
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....