TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Pierwszy zmodernizowany tramwaj GT6N w Monachium
Ryszard Piech - Opublikowano: 25.05.2010 22:04:58 7 komentarzy
Pierwszy zmodernizowany tramwaj GT6N w Monachium

MVG w Monachium dokonało modernizacji pierwszego niskopodłogowego tramwaju GT6N. Pomimo faktu, iż mieliśmy do czynienia z zaledwie modernizacją pojazdy w nowej szacie prezentują się zupełnie jak fabrycznie nowe.

W latach 1994-97 MVG w Monachium zakupiło 68 jednokierunkowych tramwajów typu GT6N oznaczonych jako R 2.2. Trójczłonowe niskopodłogowe tramwaje są przedstawicielami bardzo udanej generacji krótkich wagonów przegubowych, gdzie każdy człon posiada wózek skrętny, natomiast pudła poszczególnych członów są ustawiane względem siebie za pomocą aktywnych siłowników. Szerzej o tych tramwajach pisaliśmy tutaj. Pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Monachium zostały pozytywnie przyjęte przez pasażerów i nawet po latach oferują wysoki komfort podróżowania. Jednak nic nie trwa wiecznie, natomiast pojazdy dotrwały do czasu konieczności wykonania naprawy głównej przeprowadzanej zazwyczaj w połowie cyklu życia. Modernizacji ma zostać poddanych (włącznie z prototypem) 50 tramwajów, które mają przejść przebudowę w latach 2010-11.

Prototypowej modernizacji poddano wagon numer 2121, natomiast samą przebudowę wykonano w Lipsku w zakładzie IFTEC (spółka córka Leipziger Verkehrsbetriebe - LVB) przy współpracy z firmą Vossloh Kiepe. Modernizacja 50 wagonów ma pochłonąć 16 milionów €. Decyzja o rekonstrukcji pozostałych 18 składów zapadnie po zakończeniu procesu modernizacji serii bazowej. Średni roczny przebieg wagonów tego typu wynosi 80 tysięcy km, jednak pomimo tego nie zanotowano znacznych śladów korozji stalowych pudeł wagonów, również wyposażenie trakcyjne jest w nienagannym stanie. W związku z tym modernizacja obejmowała jedynie regenerację tych elementów. W związku z wykonanymi pracami tramwaj został pomalowany w aktualne barwy MVG, oraz wyposażony w nowe szyby i nowe drzwi wejściowe, co wizualnie znacznie odmłodziło pojazd.

Jednak zmiany zewnętrzne to dopiero preludium do drastycznej przemiany jaką przeszło wnętrze, któremu można było poświęcić więcej środków z racji mniejszego zakresu prac przy pudle i układzie napędowym. Projekt przebudowy wnętrza opracowało „ergon 3”- biuro projektowe z Monachium. Projekt zakładał upodobnienie wnętrza do tego zastosowanego w nowych tramwajach Variobahn. Nowa koncepcja układu siedzeń pozwoliła na zwiększenie ogólnej pojemności z 156 do 164 pasażerów, choć wpłynęła na redukcję liczby miejsc siedzących z 59 do 55. Zmiany we wnętrzu można rozpocząć od podłogi, która pierwotnie była wykonana ze sklejki. Jednak ta pomimo zabezpieczeń pod wpływem wody ulegała destrukcji, dlatego podczas modernizacji podłoga została wykonana z tworzyw sztucznych. Na jej powierzchni została położona czarna wykładzina „antypoślizgowa”, która zastąpiła jasno szary pierwowzór. Siedzenia zostały zamontowane podobnie do pierwowzoru na skrzyniach technicznych pod którymi znajdują się układ napędowy lub urządzenia pomocnicze. Jednak w odróżnieniu od pierwowzoru górna część tych podestów została osłonięta specjalnymi kształtkami z tworzyw sztucznych, a dopiero na nich zamontowano siedzenia. Same siedzenia są również nowe i zgodnie z założeniem są one tożsame z tymi zamontowanymi w tramwajach Variobahn. Siedzenia te stanowią bardzo udany mariaż tradycji ze współczesnością, ponieważ ich tylna część jest wykonana ze sklejki, natomiast przednia posiada estetyczne obicie niebieskim materiałem. Co ciekawsze siedzenia te są znacznie lżejsze od pierwotnych, co ma być zasługą zastosowania lekkiej sklejki zamiast ciężkiej konstrukcji plastikowo-stalowej, jaka występowała w oryginalnych siedzeniach.

Jednak to nie koniec zmian jakie zaszły w tramwaju. Bowiem zastosowanie nowych drzwi odskokowo-przesuwnych zamiast odskokowo-uchylnych pozwoliło na nowo zaaranżować przestrzeń wejściową, która jest teraz bardziej otwarta, oraz nie występuje problem z pałąkami wchodzącymi do wnętrza tramwaju. W związku z tym zastosowano zupełnie nowe poręcze z polerowanej stali o typowym współczesnym łukowym zakończeniu w górnej partii. Podążając wzrokiem za tymi poręczami docieramy do zupełnie nowego sufitu, który ponownie posiada bardzo współczesne kształty. Delikatny kształt sufitu został umiejętnie połączony z nawiewami układu wymiany powietrza oraz oświetleniem. Ogarniając wzrokiem pozostałą część pojazdu odnosimy wrażenie, iż z pierwotnego wnętrza nic nie zostało, bowiem nowe są również panele ścienne, grzejniki, czy też ciemno szara zabudowa kabiny motorniczego wraz z nowym pulpitem. Jedynie blaszane obudowy podsufitowego kanału technicznego zdają się być oryginalne.

 

Ciekawostką może być fakt pozostawienia zewnętrznych matrycowych wyświetlaczy trasy przejazdu podczas gdy we wnętrzu zabudowano 12 nowoczesnych monitorów LCD. Wnętrze doposażono również w monitoring obejmujący 7 kamer, natomiast kabina motorniczego została wyposażona w klimatyzację, której nadal nie ma w przedziale pasażerskim. Zmodernizowany tramwaj posiada około 80% nowych komponentów. Pojazdy po modernizacji prezentują się zupełnie jak nowe, co można uznać za pozytywne zważywszy na fakt, iż będą eksploatowane jeszcze przez 15-20 lat. Zważywszy na koszt jednostkowy modernizacji szacowany na 320 tysięcy €można uznać, iż efekty przebudowy są warte wydanych środków. To pokazuje jak ważny jest zakup odpowiedniego taboru, który jakością wykonania pozwoli na osiągnięcie niskich kosztów eksploatacji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Niemcy
Monachium
MVG
SWM
GT6N
R2.2
AD Tranz
Siemens
IFTEC
LVB.Lipsk
Vossloh Kiepe
  • koronacki – 25.05.2010

    Jak ten nasz zachodni sąsiad to robi, że wszystko co robi, robi świetnie. Rewelacyjna modernizacja. Pozazdrościć

  • badacz xx – 26.05.2010

    Niemcy to ojczyzna tramów elektrycznych. (doceniam i próby Edisona) W latach 90-tych dawano b. ciekawe programy z okazji 100-lat elektryfikacji tramwajów (Siemens) (ściągałem to wtedy w Szczecinie z eteru na domowej antenie!!)

  • Mattijjah – 26.05.2010

    Tu widać pewną różnicę w myśleniu jaka jest u nas i u Niemców. W Polsce jeśli jest dokonywana głęboka modernizacja tramwajów, to b. często wiąże się to głównie ze zmianą designu ściany przedniej i tylnej, natomiast wnętrze, po wymianie siedzeń i okładzin w zasadzie jest to samo (z drobnymi wyjątkami jak np. MPK Kraków). Tutaj natomiast widać, że skupiono się na poprawie wnętrza, z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań informacji pasażerskiej i z nowymi maszynami drzwiowymi.

  • badacz xx – 26.05.2010

    Ale: - "Delikatny kształt sufitu został umiejętnie połączony z nawiewami klimatyzacji oraz oświetleniem." "natomiast kabina motorniczego została wyposażona w klimatyzację, której nadal nie ma w przedziale pasażerskim." - jak jest naprawdę? A nas nawet nie udało się przewalczyć pomalowania dachów tramwajów i pociągów na biało (na lato)

  • R. Piech – 26.05.2010

    W pierwszym zdaniu chodziło o nawiewy z układu wymiany powietrza, z "rozpędu" pojawiła się "klimatyzacja". Natomiast faktyczna klimatyzacja została założona jedynie w kabinie motorniczego, co widać na dachu.

  • Combino – 27.05.2010

    Od razu widać (co zaznaczono w tekście),że modernizację wykonano w Lipsku; siedzenia są identyczne z tymi stosowanymi w Leolinerach... tylko czy naprawdę prezentują one wyższy komfort od tych "starych" foteli?

  • kryptoreklama – 30.09.2011

    Ta nowa podłoga oprócz problemów z wilgocią nieźle redukuje masę, bo 1 m2 paneli Monocore FP to raptem 7kg/m2.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....