TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Pierwszy zmodernizowany N8C z nowej partii już w Gdańsku
INFOTRAM/ZKM - Opublikowano: 02.03.2015 10:36:04 11 komentarzy
Pierwszy zmodernizowany N8C z nowej partii już w Gdańsku

W nocy z 1 na 2 marca do Gdańska przyjechał pierwszy zmodernizowany w poznańskim Modertransie tramwaj N8C z drugiej transzy zakupowej. Rozładunek odbył się na torowisku na ul. Nowe Ogrody. Jest to jeden z 16 wagonów, jakie ZKM kupił od niemieckiego przewoźnika z Kassel. Pojazd o numerze bocznym 1162 przechodzi właśnie testy homologacyjne. Na trasach można się go spodziewać za kilkanaście dni.
Umowa na zakup 16 dwukierunkowych tramwajów N8C, między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel, została podpisana w 2014 roku. Całkowity koszt zakupu tramwajów to 672 000 euro. Jak informuje ZKM jest to około 1/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego. Pojazdy zostały wyprodukowane w 1981 roku. Pozostałe wagony odkupione z Kassel są obecnie modernizowane w poznańskim Modertransie. Modernizacja jednego wagonu to koszt 1 146 200 zł. Pojazdy staną się bardziej przyjazne pasażerom dzięki takim zmianom, jak m.in. nowy wygląd, nowe siedziska, klimatyzacja oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana zostanie również możliwość jazdy dwukierunkowej.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 pojazdów tego typu ?54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów N8C. Zostały one kupione w 2007 roku od zakładu komunikacji miejskiej DSW 21 w Dortmundzie za kwotę 1,4 mln euro, czyli około 2/3 ceny jednego nowego fabrycznie tramwaju dwukierunkowego. Pojazdy zostały także poddane modernizacji w przedsiębiorstwie Modertrans Poznań Sp. z o.o. Pierwszy N8C z Dortmundu wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji jednego wagonu wyniósł 700 748 zł. Dla porównania, koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 600 000 zł.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdańsk
Gdańsk
N8C
modernizacja
Modertrans
  • Combino – 02.03.2015

    W środku STERy z gatunku "średnio wygodne"; mogło być gorzej (vide: MPK Poznań).

  • bobik – 02.03.2015

    Jak takie chcieli to takie mają.

  • Pytalski – 02.03.2015

    A ileż to lat ma jeszcze pojeździć taki ponad 30 letni tramwaj (10?15?)? A jakie to to ma wytrzymałość zderzeniową? Jaki będzie całkowity koszt eksploatacji w przeliczeniu na 1 rok? Jaki będzie koszt utylizacji? Katowice do nowych tej kategorii tramwajów (12 szt. - Modertrans) nie daje klimy a tu, pełna kultura! (coś tego miejsca na wózki nie widać tylko).

  • Combino – 03.03.2015

    Bobik,to było stwierdzenie faktu,nie zarzut.

  • quraq – 03.03.2015

    w miejscu gdzie mógłby stanąć wózek zamontowali siedzenia, brawo pewno zajmować je będzie wyczerpana lekcjami gimbaza

  • solaris150 – 03.03.2015

    z jednej stron fotele są składane, trochę kiepsko to widać na fotkach.

  • Romo – 03.03.2015

    Fotele w części środkowej są składane i jest to rozwiązanie "symetryczne", takie samo jak w dotychczasowych tramwajach N8C.

  • – 03.03.2015

    Gdyby 105 z Gdańska nie były tak zaniedbane (delikatnie rzecz ujmując) to wymiana na n8c nie miałaby sensu. Ale jest inaczej, dlatego wymiana strasznego szmelcu na szmelc ma jakieś uzasadnienie. Nie da się jednak ukryć, że n8c są za małe na warunki Gdańska, a ze względu na swój wiek tak długo wcale nie pojeżdżą. Zaniedbań kilkunastu lat nie da się jednak nadrobić w krótkim czasie, dlatego trochę to potrwa zanim w Gdańsku będzie więcej nowoczesnego sprzętu. Dobrze jednak, że Gdańsk inwestuje w rozwój tramwajów. Nawet Warszawa nie robi w tym zakresie postępu. Tramwaje jak wolno jeździły tak jeżdżą. Jak były stada tak są, a potem człowiek czeka bo nic nie jedzie. Zmiany następują za wolno, dlatego w Warszawie tramwaje mogą tracić na znaczeniu, a to jest błąd. Gdańsk na tle naszego kraju wyróżnia się zmianami, które faktycznie niosą ze sobą coś dobrego. Tak trzymać.

  • krystiano ronaldo – 03.03.2015

    A przypomnij mi ile swingów ma gdańsk, b o warszawa 186. a jazów, bo warszawa zamówiła 50. To mówisz że warszawa się zwija? Ciekawe

  • Gdańszczanin – 04.03.2015

    @Ronaldo: Policz tak: W-wa to 482 pociągi, zdecydowana większość to odtworzenie, stan znacząco nie przyrastał, w ciągu 5 lat pojawiło się 186 Swingów, tj. 38% wozów stało się niskimi (teraz wozy niskie to 48%, 10% było wczesniej, 38% przyrostu w ciągu 5 lat). Gdańsk: 110 wozów teraz, stan przyrósł o 5 wozów, w ciągu ostatnich 5 lat stopiątki zamieniły się w 46 niskich helmutów i 35 Swingów. W skali sieci wcześniej było około 10% niskich wozów (podobnie jak W-wa), przyrost to jednak 86 wozów (helmuta liczymy za wóz niski, bo przystosowany dla niepełnosprawnych, rozruch impulsowy, wóz jednoprzestrzenny). Mniejsza sieć, finansowane zgoła inne (różnica w wzkm to ponad 6zł za km, gdzie Swing, skład, ubot a w Gda wszystko oprócz solo to 2x bazowa stawka wzkm) ale Gdańsk ma zupełnie inny efekt skali: dzieki helmutom wymiana poszła mocno w górę. Teraz jeszcze 16 ex Kasselczyków. I na placu boju zostanie 15 składów stopiątek w ruchu. Pierdnięcie na następne rozdanie. Do budowy tras wpiszą tabor plus helmuty i pesy, dzieki rekuperacji, robią oszczędności rzedu 20% na energii względem stopiątek co uwalnia środki na inwestycje. Np. właśnie w tabor. W-wa biała 186 sztuk ale tam zadziałał efekt skali. Wymienili 1/3 taboru. Gdańsk wymienił ponad 2/3. Wymianę prowadzić trzeba na bieżąco. Wiesz, co będzie za 30 lat? Skąd nagle wezmą kapustę na 200 wozów za Swingi? Mogli kupić i 1000 wozów, ważny jest % w całości, tego nie oszukasz. W-wa większa więc ilość większa ale Gdańsk wyprzedził o wielkość stolicę.

  • – 05.03.2015

    Tylko, że nie chodzi wyłącznie o wymianę taboru. W Warszawie jest sporo linii, które jeżdżą puste lub średnio załadowane, bo ludzie nie mieszkają w większości przy liniach tramwajowych. Przez dwadzieścia lat Wawa się rozrosła, a linie tramwajowe zostały prawie po staremu. Gdyby były odpowiednio rozbudowywane to w centrum nie byłoby tyle przeładowanych autobusów. A być muszą, bo wiele osiedli (części składowe dzielnic) nie mają żadnego dostępu do tramwaju. Efekt: tramwaje w wielu miejscach pokrywają się z autobusami. Ani to ekonomiczne ani ekologiczne. Jeżeli ktoś na tej samej trasie może wybierać to wybiera autobus, no chyba, że są korki. Z tego względu twierdzę, że tramwaje w Warszawie nie rozwijają się, bo prawie nic się nie robi, żeby tramwaje przybliżyć do ludzi. Ostatnie prace to kropla w morzu potrzeb.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....