Pierwsza Gamma zacznie wozić poznaniaków w połowie listopada

infotram
05.10.2018 08:19
0 Komentarzy

Pierwszy tramwajModerus Gamma, po uzyskaniu niezbędnych homologacji i przeprowadzeniu jazdpróbnych, w połowie listopada powinien zacząć wozić pasażerów po Poznaniu –powiedział prezes MPK Wojciech Tulibacki.

A te, według informacji przekazanych nam przez JarosławaBakinowskiego, wiceprezesa Modertransu, powinny zacząć się na dniach. Do końcaprzyszłego roku do poznańskiego przedsiębiorstwa trafi 50 tramwajów wyprodukowanychprzez Modertrans. Jak już informowaliśmy będzie to 30 jednokierunkowych i 20dwukierunkowych wagonów. Koszt kontraktu to 397 mln złotych brutto, z czego 50mln złotych wyniesie dofinansowanie ze środków unijnych.

To jeden z najwyższych kontraktów w historii naszegoprzedsiębiorstwa – zaznaczył szef MPK Wojciech Tulibacki.

W miarę otrzymywania nowych pojazdów, MPK sukcesywnie będziewycofywać najstarsze i najbardziej zużyte tramwaje typu 105 oraz niemieckie GT8. Obecnie tabor poznańskiego przewoźnika liczy 219 pociągów. Docelowo, wedługzapewnień prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka cały tabor ma być nowoczesny. Pozakończeniu dostaw Moderusów Gamma około 80% wagonów będą to pojazdy z niskąpodłogą.

Jak powiedział PAP wiceprezes Modertrans Piotr Pawlak,głównym elementem wyróżniającym Moderus Gamma od innych tramwajów jest 7 drzwi,w tym pięć dwuskrzydłowych. To oznacza znaczne zwiększenie przepustowości przywymianie pasażerów na przystankach – wyjaśnił.

Moderus Gamma to najnowszy model tramwaju wyprodukowanyprzez Modertrans. To pojazd niskopodłogowy, liczący 32 metry. Będzie mógłzabrać 240 pasażerów, z czego 56 na miejscach siedzących. Do MPK trafią dwiewersje tramwaju – jedno i dwukierunkowe. Pojazd wyposażony jest w szeregudogodnień dla pasażerów: ładowarki do urządzeń mobilnych, miejsce dla wózkainwalidzkiego, dziecięcego i dla roweru. Do tego posiada rozkładaną platformę,która ułatwi wjazd do wnętrza pojazdu osobom na wózkach inwalidzkich, czyrodzicom przewożącym dzieci w wózkach. Tramwaje są wyposażone w klimatyzację,mają rozbudowany system informacji pasażerskiej i zapowiedzi głosowych.

Tramwaje te są produkowane w oparciu o wymaganiapoznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy zuwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu. Prezentowany tramwaj możeprzewozić jednocześnie 240 pasażerów, w tym 56 na miejscach siedzących. Towłaśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowanosiedem otworów drzwiowych, które zapewnią szybką i sprawną wymianę naprzystankach. Jest to pierwszy tramwaj w taborze poznańskiego przewoźnika o tejilości strumieni wymiany pasażerów. Właściwą temperaturę w tramwaju zapewniautomatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja.Wszystkie tramwaje wyposażone zostaną w dynamiczny system informacjipasażerskiej oraz monitory reklamowe. Zapewnione zostały także miejsce dlawózków oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Pracę motorniczego ułatwi ergonomiczny, pneumatyczny,regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy orazprzyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju. W kabinie motorniczegozamontowano niezależne urządzenia grzewcze i klimatyzację.

Dzięki rozwojowi technologii komunikacji wiele sygnałówpomiędzy urządzeniami w tramwaju przesyłanych jest bezprzewodowo. Jednak częśćpołączeń tradycyjnych okazuje się niezastąpionych, co sprawia, że w jednymtramwaju Moderus Gamma znajduje się około 18 km przewodów.

Prezentowany tramwaj jest napędzany przez 8 silnikówelektrycznych odzyskujących energię podczas hamowania o łącznej mocy 544 konimechanicznych. Wszystkie pojazdy zostaną przystosowane do instalacjisuperkondensatorów. Jednak to nie największe innowacje w zakresie układunapędowego. W tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnychzostała oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, którychzastosowanie pozwala na obniżenie wymiarów i masy układu napędowego o około25%, co z kolei pozwala na uzyskanie lepszych osiągów trakcyjnych tramwaju,zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jakrównież energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomuemitowanego hałasu. Podobne korzyści zapewnia zastosowanie w przetwornicachstatycznych tranzystorów opartych o węglik krzemu (SiC).


Komentarze