Pięć ofert na przebudowę linii w Chorzowie

infotram
18.04.2019 13:05
0 Komentarzy

Kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – przygotowują chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. O przetargu na wykonanie inwestycji poinformował w poniedziałek wiceprezydent Chorzowa Marcin Michalik.

Pięć ofert na kompleksowy remont przelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – analizują w ponowionym wspólnym przetargu chorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Ma to być kolejna już w Chorzowie tak kompleksowa przebudowa – ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w mieście, która nie doczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobny sposób m.in. ul. Armii Krajowej.

Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i planowana do przebudowy ul. 3 Maja, mieszczą prócz pieszych i samochodów, torowiska tramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem arterii, na 3 Maja linia na niespełna połowie długości przebiega poza drogą i jest tam (prócz mijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma być dwutorowy.

Cała inwestycja obejmie: sieci wodno-kanalizacyjne, gazową, tory tramwajowe, chodniki, drogę i budowę ścieżki rowerowej. Projektowanie części drogowo-tramwajowej trwało w latach 2015-2016. Niezależnie swój projekt prac przygotowało Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, aby wykonać część podziemnych prac jako pierwszą.

Przed rokiem wspólny przetarg na wykonanie robót torowych i drogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będą współfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie. Wobec przekroczenia budżetu zamówienia przez ofertę, która po odwołaniach okazała się najkorzystniejsza, postępowanie umorzono.

Kolejny przetarg ruszył pod koniec lutego br. Po otwarciu ofert, podczas którego określono budżet zamówienia na 70,3 mln zł brutto okazało się, że najtańsza z pięciu złożonych przekracza go o nieco ponad 400 tys. zł.

Cenę 70,7 mln zł zaproponowała spółka Silesia Invest (ten sam wykonawca zgłosił też ten sam, co inni oferenci 6-letni termin gwarancji, a także zadeklarował największe doświadczenie kadry mającej kierować inwestycją). Kolejne oferty opiewają na kwoty od 79,8 mln zł brutto do 95,5 mln zł brutto.

Inwestycja w części tramwajowej obejmie torowiska wzdłuż ul. 3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego od ul. Katowickiej, po przebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej w Świętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło w śladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) – w szerszych fragmentach przylegając do jej skrajów, w węższych pokrywając się z pasami ruchu. Dalej, do Bytomskiej, tory będą wydzielone.

Po przebudowie ul. 3 Maja zmieni wygląd też w części drogowej. Nadal będzie to droga zbiorcza, ale bezpieczniejsza dla pieszych, dzięki innej niż obecnie geometrii jezdni oraz przebudowie skrzyżowań. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone będą przejścia dla pieszych. Powstaną nowa asfaltowa droga rowerowa, nowe przystanki, pojawią się zatoki dla autobusów.

Termin wykonania całości zamówienia to 27 miesięcy.Tramwaje Śląskie przewidują wykonanie swoich prac jako jedno z zadań pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Cały składający się z trzech części (etapów) projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld zł brutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada on remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.


Komentarze