Pięć ofert na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu

infotram
30.10.2019 13:15
0 Komentarzy

Pięć ofert na budowęnowej linii tramwajowej w Sosnowcu dostała spółka Tramwaje Śląskie. Dwienajtańsze z nich przekraczają budżet o 10-12 mln zł. W pierwszym unieważnionymprzetargu na tę inwestycję najtańsza oferta przekraczała możliwości spółki o 25mln zł.

Chodzi o budowę odcinka od sosnowieckiej pętli Zagórze doronda Jana Pawła II. Ma to być pierwsza od wielu lat budowa nowego połączeniatramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdziewspólną sieć obsługują należące do 12 miast regionu Tramwaje Śląskie. Budowaodcinka w Sosnowcu była obiecana niemal 40 lat temu, wraz z otwarciem pętli naskraju dużego osiedla Zagórze.

Nowa, zaprojektowana już, blisko czterokilometrowa linia mabiec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie zprzelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks.Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcićw prawo i biegnąć obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętlaplanowana jest na rondzie Jana Pawła II.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastrukturyprzystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul.Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzeniacentrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad toramitramwajowymi.

W pierwszym przetargu na wykonanie tej inwestycji, którytrwał od kwietnia br., spłynęła tylko jedna oferta. Przy budżecie 97,3 mln złbrutto, konsorcjum spółek z grupy NDI zaproponowało cenę 121,4 mln zł brutto. Wtej sytuacji TŚ unieważniły postępowanie i ogłosiły kolejne.

W ponowionym postępowaniu – przy utrzymanym budżecie -spłynęło już pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto, złożyło konsorcjumfirm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną – za prawie 109 mln zł brutto –konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwaje Śląskie analizująobecnie oferty; przewidywany termin wykonania prac wynosi 33 miesiące od datypodpisania umowy.

Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych częściprojektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztówkwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnegodofinansowania).

W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwazadania związane z budową nowych linii (obok przedłużenia linii na Zagórzu wSosnowcu, krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach), a także 24zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowychtramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mlnzł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się wunijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione unijne dofinansowanie to393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również jużdofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do PlacuWolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącejinfrastruktury. Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej dopołudniowych dzielnic Katowic.

 


Komentarze