TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Producenci / PESA na Trako  
PESA na Trako
Karol Wach - Opublikowano: 27.11.2007 16:33:18 2 komentarze
PESA na Trako

Jakiś czas temu na rynku producentów taboru tramwajowego pojawiła się bydgoska PESA. Śmiało można powiedzieć, iż wdarła się na niego przebojem. Dziś jest jednym z najbardziej liczących się graczy. Produkty PESY można spotkać w Warszawie i w Elblągu, niebawem zaś pojawią się w Łodzi i w Bydgoszczy. A wszystko zaczęło się od zamówienia zrealizowanego na zlecenie miejscowego MZK. Firma, która powstała na bazie ZNTK Bydgoszcz, zmodernizowała jeden z konstalowskich składów popularnych „osiemsetpiątek”.

Zamontowano tam m.in. nowy układ napędowy - impulsowy tranzystorowy (IGBT) układ rozruchu i hamowania oraz nadwozie pojazdu. Ponadto pojazd został wyposażono w klimatyzację. W kabinie motorniczego zamontowano klatkę bezpieczeństwa, znacznie poprawiając tym samym bezpieczeństwo jego pracy. Przedział pasażerski wyposażono w ergonomiczne siedzenia, wykładzinę antypoślizgową a także czytelne wyświetlacze i automatyczny układ audio. Po tej, wydaje się, udanej, pierwszej próbie z tramwajami, przyszedł czas na opracowanie własnej konstrukcji. Bydgoscy projektanci uderzyli od razu z grubej rury. Przygotowali bowiem projekt pierwszego polskiego całkowicie niskopodłogowego tramwaju. To właśnie takie pojazdy stanowią dziś o sile tramwajowej oferty bydgoskiego producenta. Wielokrotnie już na łamach InfoTram ubolewaliśmy nad faktem, że PESA potraktowała targi Trako jako wystawę typowo kolejową. Zaprezentowała bowiem jedynie swój najnowszy produkt –ED 74 zbudowany dla PKP Przewozy Regionalne. Prezentacja ta była z resztą bardzo udana, pojazd ten został nagrodzony Medalem Prezesa SEP.

Wracając jednak do tramwajów –w ofercie spółki znajdują się obecnie niskopodłogowe konstrukcje w wersjach 3- i 5-członowej. Liniową premierę konstrukcja ta miała w dniu 21 grudnia 2006 roku. Wówczas to, w Elblągu, do eksploatacji wprowadzony został pierwszy tramwaj 121N. Od tego momentu rozpoczęła się bardzo udana, prawdziwa przygoda PESY z budową tramwajów, która swój zalążek miała już nieco wcześniej, a więc w momencie podpisania umowy z Urzędem Miejskim w Elblągu (zakup 6 pojazdów). Kilka miesięcy później PESA przebojem wdarła się na rynek warszawski, zwyciężając w przetargu ogłoszonym przez Tramwaje Warszawskie. Stołeczny przewoźnika zamówił pojazdy 5-członowe –120N, które stały się drugim produktem w ofercie PESY. Po raz pierwszy na trasę taki tramwaj wyjechał w sierpniu 2007 roku. Początkowo PESY pojawiały się na linię 36, co było związane z remontem torów w Alejach Jerozolimskich, obecnie najczęściej wyjeżdżają na „dziewiątkę”. Nasza oferta w zakresie tramwajów to właśnie te niskopodłogowe pojazdy –mówi Jerzy Berg Szef Marketingu bydgoskiej PESY. Modele 120N i 121N już są eksploatowane przez polskie przedsiębiorstwa. W niedługiej przyszłości nasze tramwaje pojawią się w kolejnych miastach –dodaje. Chodzi tu mianowicie o Łódź i Bydgoszcz. W tym pierwszym mieście PESY wyjadą na trasę Łódzkiego Szybkiego Tramwaju, która jest obecnie budowana. Cieszy nas to, że te produkty tak skutecznie podbijają polskie sieci –mówi Berg. Ale jeszcze bardziej jesteśmy szczęśliwi słysząc pochlebne opinie o naszych tramwajach z ust pasażerów. To dla nich pracujemy i im chcemy zapewnić najwyższy komfort podróżowania. A takie możliwości dają nasze tramwaje –dodaje szef marketingu bydgoskiego producenta. Jak podkreślają przedstawiciele producenta firma dążyć będzie do tego, aby sprzedać jak najwięcej swoich tramwajów. A to nie łatwe zadanie. Konkurencja na polskim rynku tramwajowym jest duża –mówi Berg. Ale my się nie boimy. Wiemy jaki produkt oferujemy –dobry, nowoczesny i komfortowy. A to się liczy. Szansą dla PESY jest niewątpliwie to, że polscy przewoźnicy muszą w najbliższym czasie zintensyfikować wymianę eksploatowanego taboru, który jest coraz starszy, a co za tym idzie w coraz gorszej „kondycji”. Faktycznie to dla nas szansa –mówi Berg. Jesteśmy elastyczni i możemy wyprodukować pojazd z uwzględnieniem szczególnych wymagań danego przewoźnika - dodaje.

PESA już dziś jest jednym z poważniejszych graczy na rynku tramwajowym w Polsce. Jako dobrze zarządzana firma ma szansę zaistnieć także zagranicą, choć wszyscy doskonale wiemy, że to nie będzie łatwe zadanie. Mimo wszystko miło byłoby się w niedalekiej przyszłości wybrać na wycieczkę do Berlina i tam zwiedzać miasto patrząc przez okno polskiego tramwaju….

Dane techniczne tramwajów oferowanych przez PESA Bydgoszcz S.A.

Model

120N/122N

119N/121N

Liczba członów

5

3

Długość (mm)

31 820

20 220

Wysokość (mm)

3 400

Szerokość (mm)

2 350

Wysokość podłogi (mm)

350

Rozstaw osi na wózkach (mm)

1 800

Szerokość toru (mm)

1 435/1 000

1 435/1 000

Rozstaw wózków (mm)

11 800

Liczba miejsc siedzących

54

41

Liczba miejsc stojących (5 os./m2)

163

81

Prędkość maksymalna (km/h)

70

Moc silników (kW)

4 x 105


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PESA
Bydgoszcz
Trako
Warszawa
Elbląg
  • – 28.11.2007

    nie wszystko im wychodzi: http://transport.asi.pwr.wroc.pl/2-204988.html :-)

  • serwisant – 18.12.2007

    Pesa tak się chwali tramwajem -pierwszym- ze taki dobry tylko nie podaje ile on stoi na warsztacie jaka jest jego awaryjność,rozumiem że to prototyp ale tramwaje z Elbląga maja prawie taką samą awaryjność więc w czym rzecz???? Chwalą się doswiadczeniem z WKD proszę się zapytać w eksploatacji.Tak samo jest z autobusem szynowym AWARYJNY do bólu!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....