Tatry RT6N1 przechodzą do historii ?informuje MPK Poznań. Dzisiaj (15 stycznia 2015 roku) ostatnią służbę w ruchu liniowym pełni wagon z numerem taborowym 409. W najbliższych dniach zostanie przetransportowany do fabryki Modertrans Poznań Sp. z o.o. w Biskupicach, gdzie przejdzie kompleksową modernizację. Dołączy tym samym do pozostałych dziewięciu egzemplarzy typu RT6 MF06 AC, które od 2011 roku sukcesywnie pojawiają się na poznańskich torach. MPK Poznań zaprasza na ostatnią przejażdżkę wagonem typu RT6N1, który kursuje dziś na linii 13. Odjazdy z pętli Starołęka: 12:58, 15:05, 17:05, 19:16Odjazdy z pętli Junikowo: 12:05, 14:05, 16:05, 18:05, 20:09
Historia poznańskich Tatr
Projekt wagonu RT6N1 powstał w zakładach CKD-Tatra w 1990 roku, a prototypowy egzemplarz zaprezentowano 3 lata później. Kiedy Poznań szykował się do uruchomienia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się perspektywa częściowego dofinansowania zakupu pojazdów ze środków budżetu państwa. Warunek był jeden ?tramwaje musiały być fabrycznie nowe. W przetargu na 10 wagonów dla linii PST wygrało konsorcjum CKD Praha i FPS HCP. Umowa przewidywała dostawę pięciu wagonów z fabryki w Pradze do końca 1996 roku oraz montaż dalszych pięciu w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych HCP w ciągu 1997 roku. W czerwcu 1996 roku do Poznania dotarł egzemplarz testowy tramwaju RT6N1. Jego eksploatacja pozwoliła na wprowadzenie do dokumentacji pojazdu istotnych zmian, pozwalających przystosować go do polskich norm. Ze względu na kłopoty finansowe i organizacyjne CKD, dostawy pierwszych pięciu wagonów rozpoczęto jednak dopiero między majem a wrześniem 1997 roku. Po otrzymaniu pierwszych egzemplarzy, MPK Poznań Sp. z o.o. musiało się też uporać z uzyskaniem polskiej homologacji dopuszczającej RT6N1 do ruchu, m.in. ze względu na zbyt szerokie pudło wagonu. Pozostałe pięć egzemplarzy zmontowanych w fabryce FPS HCP, dostarczono w drugiej połowie 1998 roku.Tatry były jednak powiewem nowoczesności ?szerokie, przestronne, niskopodłogowe, ale i?awaryjne. Pierwszy wyjazd liniowy dla wagonu nr 402 zakończył się zaledwie po kilku kursach. Z kolejnymi skończyło się podobnie. Po uporaniu się z tzw. ?problemami wieku dziecięcego?, tramwaje zyskały sympatię motorniczych we względu na szybką wymianę pasażerów dzięki podwójnym odskokowym drzwiom, które idealnie sprawdzały się w godzinach szczytu na PST. Polubili je także pasażerowie. Pierwsza Tatra, o numerze taborowym 402, wyjechała na linię 12 27 września 1997 roku o godzinie 7:45. Niestety po kilku kursach wagon uległ awarii. Podobny los spotkał kolejne egzemplarze. Ze względu na ciągłą dużą awaryjność tramwajów RT6N1, skutkujących blokadą ruchu na trasie PeSTki, MPK Poznań Sp. z o.o. podjęło decyzję o wycofaniu ich z linii 12. Początkowo tramwaje zagościły na linii 13. Wraz ze skierowaniem linii 1 na Franowo, do obsługi tej linii skierowane zostały również Tatry. W osiemnastoletniej historii, okazjonalnie obsługiwały także linię 5, 6, 7, 14, 15, 16 i 18. W 2011 roku rozpoczął się etap modernizacji tych kilkunastoletnich pojazdów. Oprócz wymiany aparatury elektrycznej, zmienił się również wygląd zewnętrzny wagonów. Dzięki temu, zmodernizowane wagony ponownie zaczęły się pojawiać na linii 12. Wagon o numerze 409 był ostatnim niezmodernizowanym wagonem, który 15 stycznia 2015 roku, kursami na linii 13, zakończy swoją służbę na poznańskich liniach.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

A za chwilę przybędzie nam Tatr o numerach #411 do #414 gdyż pierwsze cztery jeżdżące po modernizacji są to wagony sprowadzone przez MT z Czech.
Naprawiam swój błąd. 403 też jest zmodernizowana :-D Z Czech zniknął ex. liberecki wagon 65, który miał pełnić rolę kawiarni, ale już go nie ma w miejscu kawiarni. Dochodzą także słuchy z Brna o chęci wycofania z ruchu i sprzedaży tamtejszych eRTeszóstek.
^^ Cholera,dobrze że tam jadę,to jeszcze zdążę je pofocić w oryginalnej scenerii ;)
Ciekawe czy Solaris zapłacił kary za nieudane jazdy w pierwszych dniach eksploatacji. Tamino miały przejechać po 30 dni bez awarii. Kara to 6,7 tyś. zł za każdy dzień. Ile było awarii i jest nadal to wie tylko MPK. Ile z tych prototypów jest odstawionych 10-15 szt? Każdy o wartości ok. 6,7 mln zł. Czyli pojazdy za jakieś 100mln zł gniją w krzakach bo MPK nie chce i nie może wyegzekwować napraw od Solarisa. To się nazywa poznańska gospodarność!!! Brawo!!!
Cholera szkoda a tak poza tym poc tak sukcesywnie sprowadzają kolejne tatry nie lepiej kupić nowe tramino
Szkoda
@jaw Solary za drogie są
Drogie nie drogie ale za rok z dużych miasta Poznań nie będzie korzystnie wypadał pod względem nowoczesnego taboru ,wyprzedzi nas Wrocław,Kraków,Bydgoszcz i o zgrozo Łódż
O zgrozo Łodz nie zupełnie ostanie nowe tramwaje były 7 lat temu
A w Poznaniu najnowsze Tramina maja 3 lata wiec jest lepiej i nie jest ich 10 sztuk jak tramicusów w łodzi a 45
To jeszcze troche to wszystkie Tatry będą w Poznaniu
Koniec pewnej epoki
Cholera szkoda to w końcu pierwsze niskacze w Polsce nie licze 112n i 114n bo te mają tylko wstawke i jeden ezgzemplarz mógłby zostać oryginalny
fajne zdjęcie daliście: oprócz tatry przed modernizacją załapał się też hotel Merkury przed modernizacją
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.