Odbiory bydgoskich Swingów trafiły do prokuratury

infotram
11.04.2018 14:55
0 Komentarzy

Bydgoska DelegaturaNajwyższej Izby Kontroli opublikowała dziś raport dotyczący transport publicznyw obszarze Bydgosko-Toruńskim. Jak się okazuje kontrolerzy znaleźli podstawy doskierowania sprawy do prokuratury.

Chodzi mianowicie o odbiory Swingów, które zostałyskierowane do obsługi linii do Fordonu.

Stwierdziliśmy czyny ustawowo karalne – mówiła dziś BarbaraAntkiewicz, dyrektor bydgoskiej delegatury NIK. W przypadku jednego z nichskierowaliśmy zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Bydgoszczy. Sprawadotyczy podejrzenia popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy wdokumentach spółki Tramwaj Fordon – dodała.

W dokumentacji pojawiły się zapisy świadczące o odbiorze 11Swingów 31 grudnia 2015 roku. Tymczasem tramwaje zostały odebrane tydzieńpóźniej. Sprawę prowadzi Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy. Jak udało namsię dowiedzieć Spółka Tramwaj Fordon posiłkowała się odbiorami warunkowymi.Zdaniem NIK taka forma nie jest dopuszczalna. W dokumentach znalazły sięzapisy, mówiące, że stwierdzono, iż tramwaje są kompletne i nadają się doużytkowania. Nie było to zgodne z prawdą. W spółce, zdaniem NIK, dopuszczonosię tym samym poświadczenia nieprawdy w dokumentach.

NIK zwróciła także uwagę na wyboczenia toru na nowowybudowanej trasie tramwajowej z centrum Bydgoszczy do dzielnicy Fordon. Wokresie eksploatacji trasy tramwajowej do dzielnicy Fordon w maju i czerwcu2016 roku wystąpiły przypadki wyboczeń toru. Skutkowało to m.in. koniecznościąwprowadzenia ograniczeń prędkości dla tramwajów (odpowiednio do 20 km/h i 10km/h) oraz koniecznością wstrzymania ruchu tramwajów 23 czerwca 2016 r.

Kontrola NIK wykazała, że przyczyną wyboczeń były: brakodpowiednich wymagań w dokumentacji projektowej (w szczególności dotyczącychwarunków termicznych montażu toru), a także błędy w zastosowanej technologiirobót budowy toru bezstykowego, polegające m.in. na niewłaściwej regulacjinaprężeń termicznych w tokach szynowych toru. Pośredni wpływ na wyboczenia mógłmieć fakt zastosowania urządzeń wyrównawczych poza obiektami inżynierskimi wtorze bezstykowym.

Na odcinkach trasy, na których w 2016 r. wystąpiływyboczenia toru, NIK stwierdziła przypadki przyspieszonej destrukcji urządzeńwyrównawczych, służących do zabezpieczenia torowiska przed występowaniemnaprężeń wywoływanych przez różnice temperatur oraz niekorzystny wpływ tychurządzeń na stan torowiska. NIK zwróciła również uwagę, że po awaryjnymprzecięciu torów zbyt długo były one eksploatowane w tym stanie, co dodatkowopogłębiło problemy z naprężeniem torów.


Komentarze