Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O żegludze śródlądowej na EURO-TRANS 2020

infoship
25.09.2020 18:00
0 Komentarzy

XVI edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowej EURO-TRANS stała się miejscem merytorycznej debaty o wpływie transportu na osiągnięcie celów neutralności klimatycznej, a także zmianie wzorców mobilności i modeli biznesowych oraz udziału transportu w gospodarce 4.0.

Jednym z prelegentów był Wiceprezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Krzysztof Woś, który mówił o działaniach Wód Polskich na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej w dobie postępujących zmian klimatu.Na zdjęciu od lewej: Dr Grzegorz Chocian, Wiceprezes PGW WP Krzysztof Woś, Prof. Michał Pluciński, Dyrektor Departamentu Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej MGMiŻŚ Monika Niemiec-Butryn, Prof. Krystyna Wojewódzka-Król. Fot. Wody Polskie

Zielony transport

Wiceprezes Krzysztof Woś zabrał głos w panelu prowadzonym przez prof. Krystynę Wojewódzką-Król z Uniwersytetu Gdańskiego pn. „Zielony transport. Transport wodny śródlądowy wobec wyzwań polityki neutralności klimatycznej”. Wiceprezes Woś zaznaczył, że planowane inwestycje muszą być dostosowane do zmieniających się warunków klimatycznych, w tym skrajnych zjawisk pogodowych.

-„Konferencja mówiła o tym jaka jest perspektywa dla żeglugi śródlądowej w czasach klimatycznych. Odczuwamy zmiany, a zjawiska pogodowe są gwałtowne. Mamy deszcz nawalny powodujący wezbrania albo okresy bezdeszczowe, kiedy musimy walczyć z suszą. Potrzebna jest odpowiednia infrastruktura, która będzie w stanie sprostać tym zdarzeniom. Planowane przez Wody Polskie inwestycje są bardzo szerokie, mowa np. o zbiornikach retencyjnych które będą łagodziły fale powodziowe oraz rekompensowały niżówki. W końcu transport śródlądowy funkcjonuje najlepiej w miejscach, gdzie wahania poziomu wody są możliwie niskie – powiedział Wiceprezes Krzysztof Woś.

Wiceprezes Wód Polskich opowiadał o realizowanych przez PGW WP inwestycjach, takich jak modernizacja śluz na Kanale Gliwickim czy projekt rewitalizacji Międzyodrza, jako działaniach o charakterze hybrydowym tj. poprawiających żeglugę śródlądową oraz ochronę przeciwpowodziową. – Żegluga śródlądowa ma niewielki udział w rynku przewozowym, to wynika ze specyfiki naszego kraju, często mówi się, że nie ma po czym pływać. Tak długo jak nie będzie odpowiednich warunków do żeglugi, tak długo będziemy w tyle za innymi krajami. Wody Polskie podejmują realne działania, realizacja naszych zadań jest trudna, to jest proces który jest wymagający, odbywają się konsultacje, konieczne jest zdobywanie szeregu uzgodnień i porozumień – podkreślił Wiceprezes Woś.

Konferencja była okazją do wymiany poglądów oraz zaprezentowania działań Wód Polskich. Wśród planowanych inwestycji PGW WP znajdują się te z zakresu retencji zbiornikowej, a także retencji korytowej czyli zestopniowania rzek które poprawi warunki nawigacyjne. Jednym z kluczowych zadań jest budowa śluz, które umożliwiają pokonanie spadu jednostce pływającej.

_”Przed nami duża praca, ale Wody Polskie mają szeroki plan działania i jesteśmy przekonani, że wspólną pracą będziemy łagodzić negatywny wpływ zmian klimatu na żeglugę śródlądową – podsumował Wiceprezes Krzysztof Woś.

Komentarze