Nowy tabor techniczny w Gdańsku

infotram
10.01.2017 06:57
0 Komentarzy

Zakład Komunikacji Miejskiejw Gdańsku wzbogacił się o pierwszy w tej części Europy podnośnik całowagonowydo tramwajów, a także o nowy wóz ratowniczo-manewrowy.

Podpodłogowypodnośnik całowagonowy ?Long Beam” do tramwajów

Długi na 30 m, może udźwignąć do 50 ton, to nowy podnośnikcałowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę PFAFF-SILBERBLAUVerkehrstechnik GmbH & Co.KG. Składa się z dwóch niezależnych systemów:podnoszenia wagonu stojącego na szynach lub podnoszenia pudła (karoserii) wagonu.Dzięki rozwiązaniu ?Long Beam” możliwa jest obsługa różnych typów wagonów najednym stanowisku, bez konieczności przestawiania ciężkich podnośnikówkolumnowych w zależności od rodzaju tramwaju. Umożliwia on szybką wymianęelementów podwozia wagonu tramwajowego jak np. wózki jezdne z kołami, silnikilub ciężkie urządzenia zabudowane pod pudłem. Dotychczasowe podnośniki działałytylko na zasadzie podniesienia karoserii przy kołach pozostających na torze wpoziomie posadzki. W nowym rozwiązaniu tramwaj po podniesieniu obu systemów izwolnieniu układy jezdnego pozostaje w pozycji podniesionej natomiast kołaopuszczają się wraz z szynami do poziomu podłogi. Eliminuje to kanał naprawczyponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali. Pracownik może dostosowaćwysokość pola pracy do swojego wzrostu ? co nie pozostaje bez wpływu na BHPoraz ergonomię miejsca pracy.

Gdański podnośnik jest pierwszym podnośnikiem tego typu wnaszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech,Austrii i Szwajcarii. Długość urządzenia 30 m, nośność 50 ton, wysokośćpodnoszenia szyny 1600 mm, belki do karoserii 1800 mm. Spełnia najnowsze normyUnii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.

Koszt podnośnika to 530 tys. euro.

Nowy pojazdratowniczo-manewrowy

Mercedes-Benz Unimog model U 423 zbudowany został na baziesamochodu ciężarowego. Wyposażony został w silnik o mocy 231 KM, spełniającynajwyższe normy emisji spalin Euro VI. Ma 7 m długości, 2,3 m szerokości i 1,9m wysokości. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się po drogach to85km/h, natomiast po torach może jeździć z prędkością minimum 30km/h. Może onporuszać się zarówno po szynach, jak i po jezdni. Wykorzystywany będzie przyusuwaniu awarii tramwajowych. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozuobsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiającyoświetlenie pola pracy. Dzięki zamontowanej wyciągarce linowej będzie mógłwyciągać samochody z torowisk, a dzięki wyposażeniu w specjalistyczny zestawpodnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do wkolejania tramwajów wprzypadkach skomplikowanych wykolejeń wagonów. Koszt pojazdu to prawie 2 mln złbrutto.


Komentarze