TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe wagony na unikatowej linii tramwajowej nr 38 w Bytomiu
InfoTram.pl - Opublikowano: 07.07.2020 21:45:14
Nowe wagony na unikatowej linii tramwajowej nr 38 w Bytomiu (foto: TŚ)

Nowy dwukierunkowy wagon niskopodłogowy wyruszy w czwartek na jedną z najkrótszych linii tramwajowych w Europie - numer 38 w Bytomiu. Linia ostatnio była zawieszona; obsługujące ją dotąd historyczne wozy uniemożliwiają spełnienie obostrzeń sanitarnych.

Bytomska linia nr 38 była dotąd jedyną stałą linią tramwajową w Polsce obsługiwaną na co dzień wyłącznie historycznymi wozami. Jest również jedną z najkrótszych tras tramwajowych w Europie. Powstała w 1913 r. i prowadziła z bytomskiego rynku do dawnej zajezdni. Współcześnie liczy 1350 metrów, a czas przejazdu między pięcioma przystankami wzdłuż ul. Piekarskiej to 6 minut.

Od lat jednotorową linią jeździł jeden z dwóch dwukierunkowych tramwajów typu N Tramwajów Śląskich: noszący imię Paulek, wóz z 1949 r., albo Hildka z 1951 r. W obecnej perspektywie unijnej należące do lokalnych samorządów Tramwaje Śląskie zamówiły w jednym z przetargów m.in. dwa nowe, częściowo niskopodłogowe, krótkie wagony dwukierunkowe - do obsługi właśnie linii nr 38.

Jak poinformował we wtorek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, w czwartek spółka wprowadzi do eksploatacji liniowej nowy dwukierunkowy niskopodłogowy wagon. "Moderus MF 10 AC BD zakupiony został w firmie Modertrans Poznań z przeznaczeniem do obsługi linii nr 38 w Bytomiu, gdzie na co dzień kursuje historyczny wagon typu N" – przypomniał Zowada.

"Niestety od marca linia nr 38 jest zawieszona, gdyż nie ma możliwości spełnienia obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią COVID-19 w wagonie typu N. Od najbliższego czwartku linia nr 38 zostanie przywrócona, a obsługiwana będzie właśnie nowym tramwajem" – dodał rzecznik Tramwajów, zapraszając na czwartkową inaugurację kursów nowym wozem o godz. 11 przed kościołem św. Trójcy.

W obecnym unijnym projekcie dotyczącym modernizacji infrastruktury tramwajowej TŚ prowadzą zakupy taboru - w dwóch częściach. W mniejszym z zamówień kupiły za 28,7 mln zł netto w poznańskim Modertransie 10 nowych tramwajów jednoczłonowych (osiem jednokierunkowych i dwa dwukierunkowe - na linię nr 38), częściowo niskopodłogowych, o długości powyżej 13,5 m.

Przetarg wygrał poznański Modertrans, którego wagony jeździły już po górnośląskich i zagłębiowskich torach. To zarówno mocno zmodernizowane tramwaje 105N, jak i trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą (w krótkim środkowym członie).

Przedstawiciele TŚ deklarowali, składając zamówienie, że wozy Moderus MF 10 AC mają zastąpić popularne stare tramwaje typu 105N. Nowe wagony mają konstrukcję opartą na rozwiązaniach pojazdów Gamma tego samego producenta, wykorzystującą m.in. nowoczesne wózki. Są to pierwsze klimatyzowane wagony w GZM.

Dwa z dziesięciu pojazdów zostały dostarczone do zajezdni w Katowicach Zawodziu w połowie marca, a wyjechały na tory 20 czerwca. Odbiory skomplikowały ograniczenia związane z epidemią, wypracowano jednak nowe procedury.

W drugiej połowie 2019 r. Tramwaje Śląskie miały, zgodnie z umową z czerwca 2018 r., odebrać pierwszy wagon z większego zamówienia w bydgoskiej Pesie - za 221 mln zł netto. Obejmuje ono 35 wieloczłonowych, w większości niskopodłogowych tramwajów o długości 25 m i 32 m. Spółka wciąż czeka na te dostawy.

Na bytomskiej linii nr 38 - według wyjaśnień Tramwajów, złożonych wobec obaw miłośników komunikacji miejskiej, że może to oznaczać likwidację unikatowej linii - nowe wagony nie zastąpią starych wozów, lecz mają być ich uzupełnieniem, kursując naprzemiennie.

W poprzednich latach zaplanowano też - w związku z zamówieniem nowych tramwajów - gruntowną modernizację ul. Piekarskiej. Miasto i TŚ planowały przebudowę torowiska, a także jezdni, chodników, oświetlenia i infrastruktury podziemnej – w podobnym zakresie, w jakim w ostatnich latach przebudowano w tym mieście ul. Katowicką.

Na razie jednak nie ogłoszono przetargu na te prace. W sferze planów pozostaje też rozważane w poprzednich latach wydłużenie linii 38 - z obecnego końcowego przystanku przy kościele Św. Trójcy, na planowany krótki odcinek nowej trasy wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich do placu Wolskiego przy dworcu kolejowym. W obecnym kształcie linię 38 uruchomiono 10 lutego 1982 r. (PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Modertrans
Tramwaje Śląskie
Moderus

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....