TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe wagony metra z Wagonmasz
Ryszard Piech - Opublikowano: 28.07.2009 14:14:45
Nowe wagony metra z Wagonmasz

Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram w zakładach Wagonmasz trwają prace nad wdrożeniem do produkcji nowej generacji wagonów metra. Działania te doprowadziły do opracowania nowej generacji wagonów określanych jako NeVa.

Działalność produkcyjna Wagonmasz była już szerzej prezentowana na łamach InfoTram tutaj i tutaj natomiast o współpracy ze Škoda Transportation w sprawie budowy nowej generacji wagonów pisaliśmy tutaj. Teraz te zapowiedzi przerodziły się w materialną postać pod mianem NeVa. Oficjalna premiera nowego produktu miała miejsce w dniu 10 lipca 2009 roku, a wśród zaproszonych gości obok przedstawicieli fabryki, władz St. Petersburga i innych zarządów metra z byłego ZSRR znaleźli się również przedstawiciele Metra Warszawskiego. Cały projekt tworzenia nowej serii wagonów został zainaugurowany w 2007 roku, kiedy to w listopadzie Wagonmasz podpisał ze Škoda Transportation porozumienie odnośnie współpracy przy konstruowaniu tych składów. Według tego porozumienia Škoda Transportation odpowiadała za opracowanie i dostarczenie całego zestawu napędowego, natomiast Wagonmasz jest odpowiedzialny za zaprojektowanie części mechanicznej jak wózki i pudła wagonów oraz finalny montaż podzespołów. Pierwszy kompletny sześciowagonowy skład ma zostać wyprodukowany do końca roku, a następnie ma przejść cały proces homologacyjny. Nowa generacja wagonów metra ma oznaczać znaczącą przemianę nie tylko w gamie produktów ale również w miejscu wytwarzania. Wagonmasz zacieśniając współpracę z PTMZ zdecydował się wybudować na terenie obok PTMZ nowy kompleks zakładów do budowy wagonów metra. Zakład ten ma zostać otwarty w pierwszej połowie 2011 roku, a koszt jego powstania, włącznie z budową prototypowego pociągu metra to 3 miliardy rubli.

NeVa ma przynosić wiele unowocześnień w budowie pojazdów metra na rynek rosyjski. Główną zmianą będzie wykonanie poszycia pudła wagonów z aluminium, co ma wydłużyć żywotność do 50 lat. Dodatkowo zastosowane panele będą płaskie, co będzie dużą zmianą w stosunku do stosowanych nadal stalowych ryflowanych blach. Nowa generacja wagonów metra ma być również znacznie lżejsza, gdzie sześciowagonowy skład ma ważyć 37 ton mniej przy tej samej pojemności, dzięki czemu będzie miał lepsze właściwości trakcyjne oraz mniejszy nacisk na oś, który pozwoli zmniejszyć zużycie szyn. Dla celów nowej generacji wagonów metra opracowano nowe wózki, które są wyposażane w silniki asynchroniczne prądu przemiennego, dostarczane z Czech. To w połączeniu z nowoczesną aparaturą trakcyjną przynosi zmniejszenie o 30% zużycia energii elektrycznej w stosunku do pojazdów tradycyjnych z oporowym rozruchem. Oczywiście taki poziom zmniejszenia zużycia można uzyskać tylko dzięki zastosowaniu rekuperacji energii elektrycznej, do czego trzeba dostosować sieć zasilającą w danym systemie metra.

We wnętrzu zastosowano wymuszoną wentylację z funkcją podgrzewania w zimie. Klimatyzacja występuje w kabinie maszynisty, jednak można się spodziewać, że na zamówienie klimatyzacja może pojawić się również w przestrzeni pasażerskiej. Panel przedni został wykonany z tworzyw sztucznych i zapewnia odpowiednią szczelność kabiny maszynisty, jak również pozwala na zastosowanie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego. Natomiast odpowiednią wytrzymałość podczas zderzenia zapewnia stalowa klatka bezpieczeństwa. Panel przedni umożliwia zabudowanie awaryjnego wyjścia bezpieczeństwa. Dodatkowo składy NeVa zostaną wyposażone w bezpieczne drzwi wejściowe z autorewersem w przypadku natrafienia na pasażera, natomiast dla zapewnienia odpowiedniej informacji pasażerskiej zostanie zastosowany nowoczesny system elektroniczny. Dla przypomnienia nowe wagony, które dotarły do Warszawy były w te urządzenia doposażane w Polsce. Opcjonalnie wagony mają mieć możliwość montażu monitoringu wnętrza dla zapewnienia zwiększonego bezpieczeństwa.

Składy NeVa otrzymały oznaczenie serii 81-556 (silnikowy wagon sterowniczy), 81-557 (silnikowy wagon środkowy) i 81-558 (wagon środkowy bez napędu). Składy metra starszej generacji posiadały wyłącznie wagony silnikowe, co było podyktowane małą mocą silników na prąd stały. Jednak nowoczesny napęd, który dostarcza Škoda bazuje na silnikach prądu przemiennego, które przy mniejszych gabarytach mają większą moc. Stąd możliwa była rezygnacja z napędu w niektórych wagonach środkowych. Bazowa kompozycja ma sześć wagonów, jednak na zamówienie istnieje możliwość zmiany konfiguracji. Producent podaje jako maksymalną długość składy ośmiowagonowe.

NeVa podstawowe dane techniczne 

Typ wagonu

81-556

81-557

81-558

Masa wagonu pustego

29,5t

28t

24t

Długość ze sprzęgami

19850mm

19210mm

19210mm

Wysokość podłogi nad główką szyny

1150mm

1150mm

1150mm

Maksymalna wysokość

3655mm

3655mm

3655mm

Ilość miejsc siedzących

42

48

48

Maksymalna pojemność (osób)

174

188

188

Napięcie zasilania

750 V DC

750 V DC

-

Łączna moc silników trakcyjnych

668 kW

668 kW

-

Maksymalna prędkość

90 km/h

90 km/h

90 km/h

 

Składy metra NeVa to bez wątpienia krok wprzód dla zakładów Wagonmasz, które jak widać postawiły swoją całą strategię rozwojową właśnie na nowej gamie produktów. Po stronie technologicznej nie da się nic zarzucić nowym pojazdom, które powstają w kooperacji ze Škodą. Czeska firma odpowiada za dostarczenie nowoczesnej aparatury trakcyjnej, podczas gdy Wagonmasz tworzy wagony nowej generacji, które za wyjątkiem braku szerokich przejść międzywagonowych przynajmniej teoretycznie będą dorównywały zachodnim odpowiednikom, za bardziej rozsądną cenę. Kwestią otwartą pozostaje jedynie jakość wykonania tych pojazdów, ponieważ nowe wagony dostarczone do metra w Warszawie wzbudziły dosyć negatywne opinie. Niewyjaśnioną kwestią pozostaje również oferowanie tych pojazdów w UE, ponieważ Škoda prezentuje w swojej gamie bardzo podobny pojazd. Wobec tego niejasnym jest, czy Wagonmasz będzie odpowiadał za ich produkcję, czy może będą powstawały na licencji w Czechach. Jednak zanim to zostanie wyjaśnione pozostaje oczekiwać na zakończenie produkcji pierwszego składu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Rosja
St. Petersburg
Wagonmasz
NeVa
81-556/81-557/81-558
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....