Nowe tory na gdańskich Stogach

infotram
26.02.2019 14:31
0 Komentarzy

To obecnie najdłuższainwestycja realizowana w Gdańsku. Roboty prowadzone są na długości blisko 4kilometrów.

Te podzielone są na trzy odcinki, o różnym stopniuzaawansowania prac. Na ul. Nowotnej położono już pierwsze metry nowegotorowiska, z kolei w centrum dzielnicy, czyli na ul. Stryjewskiego, prowadzonesą nadal prace ziemne.

– Trwa budowa wodociągu przy ul. Pawiej, Stryjewskiego orazNowotnej, a także studni pod fundamenty oraz budowa kanału deszczowegoprefabrykowanego. Realizowane są też prace związane z oświetleniem tzw. pętliStogi – wylicza Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. -Wykonano też warstwę tłucznia na odcinku kilkuset metrów oraz rozpoczętoukładanie podkładów betonowych wraz z szynami na odcinku ul. Nowotnej.

W dalszym ciągu wzdłuż modernizowanej trasy odbywają sięcięcia korekcyjne drzew.

W ostatnich tygodniach na terenie budowy wykonano m.in.fundamenty pod słupy trakcyjne i przeprowadzono prace związane z przełączeniemśredniego napięcia na skrzyżowaniu ulic Budzysza, Stryjewskiego i Ugory. Nadalrealizowane są prace korytujące torowisko, a także roboty sanitarne, montażgazociągu oraz budowa kanalizacji deszczowej.

Na Stogach przebudowanych jest obecnie 3700 metrów torówtramwajowych. Prace modernizacyjne realizowane są na odcinku od skrzyżowaniaul. Sucharskiego z ul. Wosia Budzysza, wzdłuż ul. Wosia Budzysza, ul. W.Stryjewskiego i ul. Nowotnej do Pętli „Stogi Plaża”. W ramach inwestycjiprzebudowywane są także dwie pętle: tramwajowo – autobusowa „Pasanil” (około350m) i tramwajowa „Plaża Stogi” (około 450 m), na których pojawią siędodatkowe tory odstawcze. Dla wygody mieszkańców korzystających z komunikacjimiejskiej na tym odcinku przebudowane zostaną przystanki tramwajowe. Będą onepodłączone do monitoringu wizyjnego sieci TRISTAR, a także do systemuinformacji pasażerskiej.

W ramach inwestycji przebudowywany jest równieżdotychczasowy układ drogowy (ul. Wosia Budzysza, ul. W. Stryjewskiego, odcinekul. Nowotnej) wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkamirowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Łączna długość przebudowywanych drógwyniesie około 2500 m, łączna długość budowanych i przebudowywanych chodników -około 1900 m, natomiast łączna długość budowanych i przebudowywanych ścieżekrowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych – około 1200 m. Przy okazjimodernizowane są sieci wodociągowe i kanalizacyjne.

Generalny remont, w tym wymiana torów na Stogach, rozpocząłsię na początku lipca 2018 r. Od września trzeba było wprowadzić zmiany wrozkładach jazdy tramwajów, które rzadziej kursują, za to częściowo zostałyzastąpione przez autobusy komunikacji miejskiej.

Rozkopane „serce dzielnicy” wymusiło zmiany wruchu kołowym. Kierowcy korzystają z objazdu w kierunku plaży, który wyznaczonoulicami: Skiby, Niską, Rozłogi, Sokola i Kruczą.

W kierunku Górek Zachodnich kierowcy poruszają się ul. FalckPolonusa, Tamka i Kłosową.

Zmiany w ruchu obowiązywać będą co najmniej do końca lata2019 roku.

Inwestycja pod hasłem: „Przebudowa infrastrukturytramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej w Gdańsku w ramach GPKM -Etap IV a” podzielona jest na trzy odcinki:

ul. Budzysza, od skrzyżowania z ul. Sucharskiego doskrzyżowania z ul. Skiby (włącznie)

ul. Stryjewskiego, od skrzyżowania z ul. Skiby (bezskrzyżowania) do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą (włącznie) oraz pętla”Pasanil”

od skrzyżowania ul.Nowotnej z ul. Kruczą do końca linii tramwajowej, łącznie z pętlą „StogiPlaża”

Ten projekt to także kolejny krok do poprawy dojazdu naplażę na Stogach. W 2016 r. Miasto wyremontowało ul. Nowotną, dzięki czemuwygodniej i bezpieczniej można dojechać tam samochodem.

Realizowaną obecnie inwestycję koordynuje Dyrekcja RozbudowyMiasta Gdańska. Przewidywany termin zakończenia robót to sierpień 2019 r.

Wykonawcą prac jest firma Aldesa Construcciones Polska Sp. zo.o. Koszt inwestycji to ponad 110 mln zł, z czego ponad 46 mln zł todofinansowanie unijne.

Komentarze