TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I kw. 2010 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 27.04.2010 11:52:21 22 komentarze
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w I kw. 2010 roku

Pierwszy kwartał roku 2010 upłynął bardzo spokojnie, gdzie jedyne dostawy prowadził Protram. Jednak zważywszy na podpisane kontrakty można mówić, iż najpóźniej w trzecim kwartale dostawy nabiorą tempa, które będzie trwało aż do roku 2013.

W przeciągu pierwszego kwartału roku 2010 jedyne dostawy przeprowadził Protram, który wyprodukował kolejne dwa z ośmiu zamówionych tramwajów typu 205WrAs. Dla porównania w pierwszym kwartale zeszłego roku nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów! W roku 2009 zakończono również dostawy nowych wagonów dla Metra w Warszawie, w związku z czym ten segment zostaje „zamrożony”do momentu wyłonienia dostawcy taboru dla drugiej linii metra.

 

Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego w 1 kw. 2010 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Liczba dostarczonych jednostek

Liczba członów

Długość

Niska podłoga

1

Protram

205WrAs

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

MPK Wrocław

2

3

26,5

tak

  

 

 

 

 

W sumie

2

Długość x ilość

53

 

 

Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu jednego kwartału dostawy powinny wynieść 35 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły dwóch tramwajów 205WrAs stanowiących ekwiwalent czterech tramwajów 105N. Wcześniejszy brak dostaw był efektem braku podpisanych kontraktów, jednak w przeciągu roku 2009 zawarto szereg umów, z których niektóre będą oznaczały dostawy już w tym roku. Do finalizacji zamówienia złożonego przez MPK Wrocław w firmie Protram brakuje jeszcze czterech tramwajów 205WrAs oraz czterech dwuwagonowych zestawów tramwajów 204WrAs. Nieoficjalnie słychać również głosy, iż kolejne postępowanie na osiem tramwajów zbliżonych do 205WrAs również trafiło do firmy Protram.

Niewątpliwie najbardziej oczekiwaną tegoroczną premierą będzie tramwaj 120Na, który Pesa produkuje dla Warszawy i Gdańska. Pojazd do Warszawy ma zostać zaprezentowany w połowie roku i rozpocznie on seryjne dostawy, które zostaną zakończone w roku 2013. O rok wcześniej zostanie zakończona dostawa pojazdów dla Gdańska. Dodatkowo pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, które docelowo mają obsługiwać linie Tramwaju Plus we Wrocławiu. Z kolei dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostanie rozpoczęta w przyszłym roku.

Na polu przetargów warto odnotować, iż w postępowaniu ogłoszonym przez MPK Kraków ostatecznie wybrano ofertę firmy Bombardier, która dostarczy 24 tramwaje typu NGT8. Podpisanie umowy ma się odbyć w niedalekiej przyszłości, natomiast pojazdy mają być dostarczane w latach 2012-13. Niestety gorzej zakończył się drugi przetarg ogłoszony przez Tramwaje Szczecińskie i obejmujący dostawę zaledwie 6 jednostek. Pomimo tak małego zamówienia toczy się o nie największy bój, efektem którego mieliśmy już trzech zwycięzców. Ostatecznie wszystko zmierza w kierunku anulowania tego nieszczęsnego postępowania.

Pierwszy kwartał 2010 roku to również pozytywny krok w WKD, gdzie po latach prób i jednym nieudanym przetargu w drugim udało się wyłonić dostawcę. Podobnie jak w pierwszym przypadku również w drugim najkorzystniejszą ofertę złożyła Pesa, która dostarczy 14 zespołów składających się z dwóch symetrycznych połówek. Niestety zmiana koncepcji pojazdu z w pełni przechodniego EN95, na nieprzechodnie jednostki odbije się niekorzystnie dla pasażerów, którzy przed rozpoczęciem podróży będą musieli wybrać część składu w której będą podróżowali. Biorąc pod uwagę fakt permanentnej podwójnej eksploatacji pojazdów nową specyfikację można uznać za chybioną.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Liczba

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,562

2010-11

  

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048

2010-13

   

MPK Wrocław

Protram

16

8 x 204 WrAs + 8x205WrAs

33,91

2,119

2009-10

Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728

2010-12

 

MPK Poznań

Solaris

40

Tramino

432

8,55

2011-12

Opcja na 20 dodatkowych

WKD

Pesa

14

EZT

281,82

20,13

Do końca 2012

 

MPK Kraków

Bombardier

24

NGT8

58,7 (mln €)

2,44 (mln €)

2012-13

 

MPK Wrocław

Protram

8

205WrAs

b/d

 

 

 

Oprócz już rozstrzygniętych, bądź znajdujących się na finiszu postępowań na liście oczekiwanych znalazły się kolejne miasta. Najnowszymi dodatkami są MPK Częstochowa, które zakupi nowe tramwaje dla nowej linii, jak również Olsztyn, który jako pierwsze miasto we współczesnej historii Polski dokona odbudowy sieci tramwajowej.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Liczba jednostek

Typ taboru

Uwagi

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30 + 6

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MZK Bydgoszcz

b/d

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Łódź

18

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Częstochowa

7

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Olsztyn

13

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Początek roku 2010 upłynął bardzo spokojnie, jednak w przeciwieństwie do zeszłego tegoroczny spokój stanowi „ciszę przed burzą”. Dzięki zawartym kontraktom dalsza część roku będzie coraz bardziej ekscytująca i nawet przy niskiej liczbie dostarczonych jednostek wszystko zostanie „odrobione”w przyszłych latach. Rok 2009 został poświęcony na zawieranie umów, które pomimo szeregu emocji jakie budziły zostały zawarte. Efekty tych kontraktów będziemy obserwowali przez najbliższe lata.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
tramwaj
metro
WKD
Protram
205WrAs
MPK Wrocław
Pesa
120Na
Swimo
Solaris
Tramino
Skoda
19T
  • Robert – 28.04.2010

    Najbardziej chybionym produktem jest chyba pociąg dla WKD. Będzie to jeździć 30 lat a już obecnie jest pojazdem nie spełnianiącym współczesnych oczekiwań i krokiem wstecz w stosunku do EN95. Pasażerowie będą go przeklinać tak jak pierwotną wersję ED74 a Pesa naje się wstydu.

  • julek – 28.04.2010

    W ostatniej tabeli napisane jest, ze Tramwaje Szczecinskie chca pozyskac 30+6 jednostek. 6 to znana liczba i byc moze na ta ilosc tramwajow w koncu zostanie podpisana umowa, a co z liczba 30 ? jakis nowy przewidywany przetarg czy moze znow cos z niemiec?

  • R. Piech – 28.04.2010

    30 tramwajów było częścią projektu nowej szybkiej linii tramwajowej.

  • gryf8801 – 28.04.2010

    Te 30 tramwajów to jest częścią modernizacji torowisk w Szczecinie nie ma to nic wspólnego z budową SST tak przynajmnije się mówi w Szczecinie.

  • gryf8801 – 28.04.2010

    Aha i ten przetarg jest przewidywany na początku 2011 roku a ten na 6 niskopodłogowców wygrała jednak PESA przez niedopatrzenie (nistety albo i stety) FPS, więc na jesieni lub wczesną zimą zaczna pojawiac się w Szczecinie niskopodłogowe tramwaje. Niektórzy mówią że będzie to model 120N ale z przodem z modelu 120Na.

  • FMR – 29.04.2010

    Wrocław zamówił przecież jeszcze Škody 19T w liczbie 28 sztuk.

  • – 29.04.2010

    http://infokolej.pl/viewtopic.php?p=125138#125138

  • R. Piech – 29.04.2010

    @gryf8801, czyli sąd ostatecznie uznał wygraną Pesy?

  • R. Piech – 29.04.2010

    @FMR, popatrz do tabeli, wszystko jest na miejscu.

  • jatal – 29.04.2010

    W Bydgoszczy na linię do dworca planowano 3 sztuki, a do Fordonu około 10. Razem nie planowano więcej niż 15 sztuk (z unijnego dofinansowania). W Szczecinie sąd rozpatrywał tylko skargę na odrzucenie oferty i nie orzekał o wygranej.

  • gryf8801 – 29.04.2010

    KIO kazało uwzględnić protes FPS i kiedy wzieli pod uwagę obie oferty okazało się że FPS ma nie wazna ofertę okazło się ze jej nie przedłużył i z tego co w Szczecinie się mówi to FPS nie bedzie składalo protestu bo to jego niedopatrzenie, a miasto znów wybrało ofertę Pesy. A FPS ma czas na złożenie protestu do 4 maja do godziny 15. Trzeba poczekac do tego dnia ale nie sądze żeby miało coś pujść nie tak.

  • FMR – 29.04.2010

    jeżeli FPS nie odwoła się do 4 maja, zostanie wybrana oferta PESY.

  • andrzejh69 – 29.04.2010

    tramwaje śląskie to szybciej ogłoszą przetarg na wyciąganie szyn z jezdni niż na nowe tramwaje, patrząc na to co się dzieje wątpię żeby cokolwiek nowego kupili w ciągu najbliższych 5ciu lat

  • WM – 30.04.2010

    Na śląsku przymierzają się do "odkupienia" dwukierunkowych tramwajów, potrzebnych na czas wielkich remontórw torowisk, które się szykują gdzie nie będzie możliwości zawracania składu na pętli. Ale pewno zostaną na duzo, dużo dłużej

  • andrzejh69 – 30.04.2010

    WM -wierzsz w cuda że coś będzie z tymi wielkimi remontami? Zobacz jak długo nie potarfią odbudować 3 km odcinka linii 7. Jak długo zwlekają z uruchomieniem trójkąta Bytom-Targowisko...Ja w TŚ i w śląską władzę przestałem już dawno wierzyć. Zobaczysz jak za 2-3 lata wspomnisz moje słowa.

  • dr – 01.05.2010

    Nie wiem skąd autor czerpał dane do tego artykułu, ale jeśli chodzi o Wrocław: 1. W sumie zamówiono 31 tramwajów typu Skoda 19T a nie 28 (pierwszy przetarg - 28, zamówienie dodatkowe - 3) 2. Wg. lokalnej prasy Miasto nie zgodziło się na zawarcie kontraktu na 16 tramwajów (8x205+8x204) mimo rozstrzygnięcia przetargu. Trzeba by się więc u źródeł (MPK, Miasto) jak jest naprawdę.

  • R. Piech – 02.05.2010

    @dr, władze miasta nie są tutaj źródłem, którym jest przewoźnik. Według niedawnego wywiadu, jaki ukazał się na infotram, MPK Wrocław podpisało z Protramem umowę na owe 16 tramwajów, stąd prowadzone dostawy. Natomiast przetarg na skody dotyczył 28 pojazdów i jak dotąd żadne źródło nie potwierdziło zwiększenia liczby o trzy, choć jest to możliwe jako zamówienie uzupełniające.

  • Ł. M. P. P. – 02.05.2010

    Wie ktoś może, czy już rozpoczął się montaż tramwajów 120Na?

  • jatal – 04.05.2010

    @ ŁMPP O... Już dawno. "Gdzieś za tydzień" ma być pokaz w Bydgoszczy, a w połowie maja będzie już w Warszawie.

  • jatal – 04.05.2010

    @ R. Piech Umowa na 3x19T została podpisana 30 listopada 2009r.

  • dr – 04.05.2010

    @ R. Piech: 1 - Skodax3 - http://wrosystem.um.wroc.pl/beta_4/webdisk/1e1fd799-5a63-4bee-9656-4dac82db80f2/og%C5%82oszenieMPK.pdf 2- Protramyx16 - http://www.gazetawroclawska.pl/stronaglowna/191693,wroclaw-tramwaje-ogorki-jeszcze-zostana,id,t.html

  • jatal – 05.05.2010

    @ dr: Jeśli chodzi o ten artykuł to dodatkowo gmatwa on i tak już nieźle zagmatwaną historię. Były dwa przetargi o tym samym zakresie (8x205+8x204). Pierwszy (z 2009-01) został unieważniony "przez KIO", a drugi (z 2009-04) zakończony umową z protramem (2009-12). A żeby nie było tak prosto to jest jeszcze jedno unieważnienie (z 2009-09) które właściwie nie wiadomo po co jest i do którego przetargu je doczepić.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....