TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w 2009 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 26.01.2010 16:33:05 4 komentarze
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich w 2009 roku

Rok 2009 roku w obszarze szynowych środków transportu miejskiego można by uznać za stracony, gdyby nie dostawa dodatkowych dwóch sześciowagonowych składów metra oraz dwóch tramwajów 205WrAs. Jednak znacznie lepiej wygląda sytuacja w zakresie zamówień, gdzie pomimo szeregów protestów zawierane są kolejne umowy.

W przeciągu roku 2009 dostarczono łącznie 26 pojazdów szynowych przeznaczonych do wykonywania pasażerskich przewozów miejskich. W stosunku do roku 2008, gdzie dostarczono 62 pojazdy możemy odnotować spadek o przeszło 58%. Niestety w tym roku dostawy obejmowały w głównej mierze nowe wagony metra, przy nikłych dostawach w segmencie metra. Dlatego wskaźnik przeliczany pod względem długości prezentuje się jeszcze gorzej. W 2009 dostarczono tabor o łącznej długości 513,8 metra, natomiast w 2008 było to 1464,2 metra. Oznacza to mniejsze dostawy aż o 64,9 %. Pod względem udziału producentów w rynku można odnotować bezsprzeczne zwycięstwo firmy Wagonmasz, która dostarczając 24 pojazdy zyskuje udział 92,3 % w ujęciu jednostek lub 89,68 licząc w ujęciu długości.

 

Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego w 2009 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Liczba dostarczonych jednostek

Liczba członów

Długość

Niska podłoga

1

Wagonmasz St. Petersburg

81-572.2 / 81-573.2

Elektryczna

(750V=)

1435mm

Metro Warszawskie

24

1

19,2

nie

2

Protram

205WrAs

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

MPK Wrocław

2

3

26,5

tak

  

 

 

 

 

W sumie

26

Długość x ilość

513,8

 

 

Segmentem z największym potencjałem oczekiwanych dostaw są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, że w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Niestety również w tym roku dostawy będą znacznie poniżej koniecznych, bowiem dostarczone dwa tramwaje typu 205WrAs można przyrównać do czterech „stopiątek”. Oznacza to odnowę taboru na katastrofalnym poziomie 2,86%! Również w porównaniu do roku ubiegłego mamy drastyczny spadek wynoszący 96,12% liczony w jednostkach (2 w 2009, 52 w 2008) oraz 92,26 % liczony w ujęciu długości (53 w 2009, 1118,6 w 2008). Oczywiście jak już wskaźniki ekonomiczne pokazały w Polsce nie ma kryzysu gospodarczego, a jedynie spowolnienie gospodarki, do czego przyczynił się również segment tramwajowy. Zawiniły oczywiście duże opóźnienia w przetargach oraz nieustanne protesty w postępowaniach mających wyłonić tegorocznych dostawców. Ostatecznie dostawy sześciu tramwajów do Szczecina odchodzą w dal wraz z kolejnymi protestami FPS, choć szczęśliwie we Wrocławiu udało się wyłonić wykonawcę 16 tramwajów (8 typ 204 WrAs i 8 typ 205 WrAs), co zaowocowało dostawami w bieżącym roku.

Rok 2009 przyniósł również dostawy nowych wagonów metra, gdzie został odnotowany wzrost w stosunku do ubiegłego. Wówczas konkurencyjny Metrowagonmasz dostarczył 18 wagonów metra, co wobec tegorocznych 24 pojazdów Wagonmasz oznacza wzrost o 33,33 %. Oczywiście jedynym odbiorcą taboru metra jest spółka Metro Warszawskie, która ma stosunkowo nowy tabor i w najbliższym okresie nie będzie potrzebowała nowego taboru. Wobec tego w przyszłym roku można oczekiwać spadku dostaw w tym segmencie do zerowego poziomu, natomiast ponowne jego „odrodzenie: nastanie wraz z budową drugiej linii metra.

Wobec zerowych dostaw w segmencie tramwajów oraz kolejek miejskich (WKD) bardzo pozytywnym sygnałem są kolejne postępowania przetargowe na dostawy nowego taboru. W stosunku do raportu z III kwartału można odnotować podpisanie umowy pomiędzy Solarisem a MPK Poznań na dostawę 40 tramwajów Tramino, oraz pomiędzy MPK Wrocław a Protramem na dostawę 16 nowych tramwajów. Z tego ostatniego zamówienia dwa pojazdy wyjechały na tory pod koniec 2009 roku, stając się w ten sposób jedynymi tramwajami dostarczonymi w 2009 roku. Ogółem w 2009 roku udało się podpisać kontrakty na dostawy łącznie 305 nowych tramwajów, z czego większość obejmuje dłuższe pojazdy z duży m udziałem niskiej podłogi. Niestety wojna o zamówienie na sześć tramwajów dla spółki Tramwaje Szczecińskie trwa w najlepsze. W dwóch postępowaniach mamy już trzech wygranych i choć najnowsze rozstrzygnięcia przyznają zamówienie Pesie, to jednak FPS zamierza dalej składać odwołania w sądzie, co dalej przedłuża niemiłosiernie proces przetargowy. Dla przypomnienia w pierwotnym wariancie pojazdy z tego zamówienia miały wyjechać na tory jeszcze w 2009 roku!

Rok 2009 to również aktywny okres przetargowy dla WKD. W pierwszym postępowaniu na dostawę 14 EZT wyłoniono ofertę Pesy, która jednak przekraczała zdolności finansowe przewoźnika i przetarg anulowano. Później postępowanie zostało powtórzone, jednak z bliżej nieokreślonych przyczyn zmieniono wymagania dotyczące przyszłych pojazdów. Zamiast składów zbliżonych do EN95 zdecydowano się zamówić pojazdy zbliżone do tramwajów Tango produkcji Stadlera. Oczywiście po takiej zachęcie Stadler złożył swoją propozycję, jednak oferta Pesy ponownie okazała się niższa. Dodatkowo Stadler zaoferował pojazdy powyżej zakładanej wartości zamówienia, natomiast oferta Pesy spełnia te wymagania. Dlatego najbardziej prawdopodobnym zakończeniem będzie podpisanie umowy właśnie z tym dostawcą, choć na podpisanie kontraktu zapewne przyjedzie jeszcze poczekać.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Liczba

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,562

2010-11

  

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048

2010-13

   

MPK Wrocław

Protram

16

8 x 204 WrAs + 8x205WrAs

33,91

2,119

2009-10

Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728

2010-12

 

Tramwaje Szczecińskie

Pesa

6

120Na

55,2

6,916

2010

W cenie części zamienne i wyposażenie

MPK Poznań

Solaris

40

Tramino

432

8,55

2011-12

Opcja na 20 dodatkowych

WKD

Pesa

14

EZT

341,6

6,916

Do końca 2012

 

 

Oprócz już rozstrzygniętych, bądź znajdujących się na finiszu postępowań trwają również kolejne, niestety i te grzęzną w problemach protestowych. Jednym z takich jest przetarg na 24 tramwaje dla MPK Kraków, gdzie po długotrwałych protestach udało się przynajmniej wyłonić firmy, które zaproszono do złożenia ostatecznych ofert. Drugim z aktualnie trwających postępowań jest przetarg na 8 nowych trzyczęściowych tramwajów z jednym członem niskopodłogowym, który ogłosiło MPK Wrocław. Niestety kolejne miasta z listy nadal znajdują się „w poczekalni”zapowiadając własne przetargi, które miejmy nadzieję pojawią się w 2010 roku.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Liczba jednostek

Typ taboru

Uwagi

MPK Kraków

24

Tramwaj niskopodłogowy

W toku

MPK Wrocław

8

3 człony, środkowy niski

W toku

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MZK Bydgoszcz

b/d

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Łódź

18

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Rok 2009 można już oficjalnie uznać za stracony dla odnowy wiekowego już szynowego parku taborowego, który jest wykorzystywany przez polskich przewoźników miejskich. Jedynie w segmencie metra mamy do czynienia ze zdrową sytuacją, w pozostałych można mówić o poważnych problemach. WKD miejmy nadzieję wyłoni dostawcę 14 nowych EZT i w najbliższej przyszłości przystąpi do postępowania na sześć składów, dzięki czemu obecny tabor zostanie w całości wymieniony na nowy. Nieco optymizmu pojawiło się także w segmencie tramwajów, gdzie zakontraktowane 305 pojazdów, co uwzględniając długość pozwoli zastąpić ponad 600 „stopiątek”. Licząc roczne zapotrzebowanie na poziomie 140 jednostek i fakt realizacji zamówień do 2013 roku możemy stwierdzić iż przez najbliższe trzy lata dostawy będą na tyle wystarczające, że zaspokoją bieżące zapotrzebowanie oraz pozwolą odrobić około 2 lata zaległości w tym zakresie. Oczywiście to potencjalne zapotrzebowanie zostało obliczone bez powiązania z obecnym wiekiem eksploatowanych pojazdów w Polsce, stąd wiadomo, że faktyczne potrzeby są znacznie większe dlatego ważne jest aby nie tracić czasu na zbędne protestowanie, lub zwlekanie z ogłoszeniem postępowania.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
tramwaj
metro
WKD
kolejka miejska
Pesa
Solaris
FPS
Protram
Metrowagonmasz
  • Warszawiak – 28.01.2010

    Czy dla Tramwajów Szczecińskich planowane są na pewno wagony typu 120Na ("Swing")? Na łamach portalu RK pojawiła się informacja, że będzie to wersja 120N. Zdaje się, że TS chcą tramwaj z 3 rzędami siedzeń, a więc niby nie ma powodu do skracania członów...

  • R. Piech – 29.01.2010

    Tramwaje 120Na będą produkowane niemal taśmowo, więc prościej będzie wykonać 120Na, niż męczyć się z nietypowym pierwowzorem. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie w montażu układu siedzeń 2+1 w członach 2 i 4. 120Na został skrócony w głównej mierze z racji optymalizacji konstrukcji, przykładowo poprawiono obciążenie wózków, poprawiono wytrzymałość pudła (krótsze i lżejsze pudło członu wiszącego daje mniejsze naprężenia) itd.

  • nishio – 30.01.2010

    Do tego nalęzałoby dodać w przypadku poznania Moderusy Alfa, a w zamówieniach Beta. Skoro protram jest to moderus też powinien się tu znaleźć. Fakt że cięzko stwierdzić coś nt. ilosci, ale Poznań też inwestuje sporo środków w modernizjacje, od tego roku wszystkie zmodernizowane 105 będą niskopodłogowe. W częsci oczywiscie

  • R. Piech – 31.01.2010

    @nishio, zestawienie dotyczy tramwajów fabrycznie nowych, a takie oficjalnie dostarcza Protram, natomiast wszystkie Moderusy powstają oficjalnie jako modernizacje, stąd nie są zaliczane do zestawienia.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....