TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2010 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 18.10.2010 18:59:39 7 komentarzy
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2010 roku

Trzeci kwartał 2010 roku rozpoczął okres wzmożonych dostaw, które będą trwały aż do 2013 roku. Tak dobrej sytuacji na rynku od przeszło 20 lat w Polsce nie było.

 

Pomimo dużego optymizmu dostawy po III kwartale 2010 roku są jeszcze małe aczkolwiek większość dostaw dopiero startuje i w IV kwartale będzie prawdziwy boom. W przeciągu trzech kwartałów dostawy prowadził Protram oraz Pesa. Protram dostarczył sześć pojazdów 205WrAs kończąc kontrakt, natomiast Pesa rozpoczęła seryjne dostawy do Warszawy, które III kwartał zakończył liczbą 7 pojazdów aczkolwiek dynamika dostaw się nasila i na moment sporządzania zestawienia w Warszawie było już 10 tramwajów. Pesa rozpoczęła również dostawy do Gdańska, gdzie w Gdańsku są już 2 pojazdy, choć ich oficjalne przekazanie nastąpiło już w IV kwartale, dlatego nie znajdują się w obecnym zestawieniu. Dzięki temu Pesa wysuwa się na prowadzenie zyskując 53,85% udziału w rynku liczonego w jednostkach lub 57,01 % w uwzględnieniu długości. Dla porównania w przeciągu pierwszych trzech kwartałów roku 2009 nie prowadzono żadnych dostaw nowych tramwajów! W tym samym okresie roku ubiegłego dostarczano jedynie składy metra, których dla odmiany brak w tym roku.

Wykaz dostarczonych typów i liczby taboru miejskiego po III kw. 2010 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Liczba dostarczonych jednostek

Liczba członów

Długość

Niska podłoga

1

Protram

205WrAs

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

MPK Wrocław

6

3

26,5

tak

2

Pesa

120Na

Elektryczna

(600 V=)

1435 mm

Tramwaje Warszawskie

7

5

30,12

tak

  

 

 

 

 

W sumie

13

Długość x ilość

396,84

 

 

Tradycyjnie najbardziej licznym segmentem o największym potencjale są tramwaje. Sprowadzając zapotrzebowanie na pojazdy tego typu do wymiarów najpopularniejszego tramwaju typu 105N możemy oceniać, iż w Polsce eksploatowanych jest obecnie 4203 jednostek, co przy założeniu 30 letniego okresu ich eksploatacji oznacza konieczność wymiany 140 pojazdów rocznie. Oznacza to, iż w przeciągu pierwszych III kwartałów dostawy powinny wynieść 105 sztuk, podczas gdy faktycznie dotyczyły 13 długich tramwajów stanowiących ekwiwalent 26 tramwajów 105N. Można więc ponownie stwierdzić, iż dostawy były znacznie niższe niż minimalne potrzeby, jednak z drugiej strony zawarte kontrakty zwiastują duże dostawy w IV kwartale i latach kolejnych, co pozwoli nadrobić nieco straconego czasu lat ubiegłych. Jak już zostało wyżej wspomniane w Warszawie jest już 10 tramwajów, natomiast w Gdańsku są dwa pierwsze, oba te miasta to łączne dostawy 221 pojazdów. W Warszawie odbyły się już pierwsze kasacje najstarszych tramwajów w celu uwolnienia przestrzeni nowym. Jednak to dopiero początek problemów z zajezdniami, ponieważ 186 nowych tramwajów będzie miało łączną długość 5,6 km podczas gdy po skasowaniu 372 istniejących tramwajów zwolni się zaledwie 5 km torów postojowych. W związku z tym, oraz faktem budowy nowych przedłużeń budowa kolejnej zajezdni staje się sprawą naglącą. Być może jeszcze w tym roku pojawi się pierwszy nowy tramwaj w Szczecinie. To w połączeniu z innymi zamówieniami pozwala na zachowanie dużego optymizmu. Pod koniec bieżącego roku zobaczymy pierwsze tramwaje typu Škoda 19T, natomiast dostawa pierwszych tramwajów Solarisa dla MPK Poznań zostaną rozpoczęte w przyszłym roku.

Pomimo zawarcia dużych kontraktów kolejne miasta decydują się na ogłoszenie przetargów. Przykładowo MPK Częstochowa w postępowaniu na 7 pojazdów wyłoniło Pesę, choć do podpisania kontraktu jest jeszcze trochę protestów do przejścia. MPK Wrocław zamówiło w Protramie kolejne 8 tramwajów 205WrAs, choć zamówienie na 8 jednowagonowych 204WrAs zostało anulowane. Ważnym dla segmentu metra jest wyłonienie dostawcy w przetargu na 35 składów dla Metra Warszawskiego. Stylistycznie dosyć oryginalne pojazdy dostarczy konsorcjum firm Siemens i Newag. Jest to dobry znak, ponieważ konsorcjum zakłada w dużej mierze wykorzystanie polskich komponentów, co oprócz obniżenia kosztów produkcji pozwoli na utworzenie bądź zachowanie miejsc pracy w naszym kraju. Wiadomość ta jest bardzo ważna dla firmy Newag, która w ostatnim okresie dosyć desperacko próbowała pozyskać zamówienia. Miejmy nadzieję, że ten kontrakt uspokoi sytuację na rynku i nie będzie dochodziło do oprotestowywania przetargów dla samego protestowania i blokowania postępowania tak jak ma to miejsce przykładowo w przypadku Częstochowy.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Liczba

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,562

2010-11

  

MPK Wrocław

Škoda

3

19T

30,15

10,05

2011

Zamówienie uzupełniające

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048

2010-13

 7 dostarczonych  

MPK Wrocław

Protram

8

205WrAs

28,255

3,531

2010-11

 

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728

2010-12

 

MPK Poznań

Solaris

40

Tramino

432

8,55

2011-12

Opcja na 20 dodatkowych

MPK Poznań

Solaris

5

Tramino

42,75

8,55

b/d

Zamówienie uzupełniające

WKD

Pesa

14

EZT

281,82

20,13

Do końca 2012

 

MPK Kraków

Bombardier

24

NGT8

58,7 (mln €)

2,44 (mln €)

2012-13

 

Tramwaje Szczecińskie

Pesa

6

120Na

55,2

9,2

2010

 

MPK Częstochowa

Pesa

7

GT8N

50,3

7,185

Do 31.10.2012

 

Metro Warszawskie

Siemens i Newag

35

8 wag. skład metra

1350

38,57

2012-13

 

 

Wraz z kończonymi postępowaniami kurczy się lista nowych przetargów. W zasadzie jedyne postępowanie w toku zostało ogłoszone przez MPK Bydgoszcz, które poszukuje dostawcy 15 nowych tramwajów niskopodłogowych. W dalszej kolejności znajdują się postępowania, które są już od pewnego czasu zapowiadane. Bez wątpienia jednym z największych będzie przetarg jaki planują w przyszłym roku ogłosić Tramwaje Śląkie, podobnie jak Tramwaje Szczeciśnkie, które uzupełnią flotę o 30 nowych tramwajów. Natomiast wiele uwagi przyciągnie zapewne Olsztyn, gdzie powstaje pierwsza współczesna sieć tramwajowa w Polsce.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Liczba jednostek

Typ taboru

Uwagi

MZK Bydgoszcz

15

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg w toku

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Łódź

18

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Olsztyn

13

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Choć po pierwszych trzech kwartałach 2010 roku sytuacja jest daleka od idealnej, to jednak rozpoczęcie seryjnych dostaw dużych kontraktów pozwala pozytywnie spoglądać na przyszłe lata. Również po stronie przetargów widać powolne zbliżanie się planów do realizacji. Tak dobrej sytuacji na rynku tramwajowym nie było od przynajmniej 20 lat!
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
trawaj
metro
kolejka miejska
Pesa
Swing
120Na
Protram
205WrAs
204WrAs
Warszawa
Wrocław
TW
MPK Wrocław
  • gryf8801 – 21.10.2010

    Ostatnio cały czas jest w Szczecinie podawana informacja o zakupie 24 nowych tramwajów a nie 30 i jest to raczej najbardziej prawdowpodobna informacja.

  • R. Piech – 21.10.2010

    @gryf8801, jeżeli dobrze pamiętam to we wniosku o dofinansowanie znalazła się liczba 30 tramwajów ale ostatecznie jego treść może zostać zmieniona. Więc jaka będzie faktyczna liczba dowiemy się w momencie ogłoszenia postępowania.

  • gryf8801 – 22.10.2010

    ma Pan racje ze 30 we wniosku ale z tego co w gazetach pisali w Szczecinie wychodzi że te 6 tramwajów które produkuje PESA ma być także finansowana ze środków UE wiec 6+24 daje 30 sztuk. Ale faktycznioe lepije poczekac bo różnie bywa z tymi artykułami w gazetach. I jeszcze jedno napisaliście ze cena jesdnostkowa jednego tramwaju dla Szczecina wynosi 9,2 mln, tylko nie mozna zapominać ze w tym przetargu PESA jest zobowiazana za te pieniądze dostarczyc dźwig o podnoszenia wagonów oraz pakiet części zamiennych jaki przewiduje szkolenie motorniczych. Wiec wydaje mi się ze cena trochę spadnie po odjeciu tych rzeczy.

  • R. Piech – 22.10.2010

    @gryf8801, masz rację, pierwotnie była taka adnotacja aczkolwiek później było takie zamieszanie z tym przetargiem, że o tym zapomniałem. Postaram się to poprawić w kolejnych zestawieniach.

  • jatal – 22.10.2010

    Jeden tramwaj (sam pojazd bez żadnych "dodatków") netto w Szczecinie to ok. 6,6 mln zł. W sumie za 6 niecałe 40 mln zł.

  • Combino – 26.10.2010

    W sumie do górnej tabelki należałoby dodać 2 sztuki 120Na,które dotarły do Gdańska jeszcze we wrześniu,a więc w III kwartale bieżącego roku ;)

  • R. Piech – 26.10.2010

    @Combino, ustalenie kiedy tramwaj został oficjalnie odebrany jest dosyć trudne, więc w spornych sytuacjach za odebrany tramwaj zaliczam ten, który wyjechał na tory. W tym przypadku tramwaje dotarły we wrześniu aczkolwiek z pasażerami wyjechały w październiku.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....