TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2009 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 27.10.2009 14:03:17 7 komentarzy
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po III kw. 2009 roku

Trzeci kwartał 2009 roku w obszarze szynowych środków transportu miejskiego można by uznać za stracony, gdyby nie dostawa dodatkowych dwóch sześciowagonowych składów metra. W efekcie tego w tym roku jedynie w segmencie pojazdów metra prowadzono dostawy. Nieznacznie lepiej wygląda sytuacja w zakresie zamówień, gdzie co prawda występują przetargi, jednak ich ciągłe oprotestowywanie całkowicie miesza w zestawieniach.

W stosunku do pierwszego półrocza ilość dostaw nowego taboru zwiększyła się o 12 wzmiankowanych we wstępie wagonów metra tworzących dwa sześciowagonowe pociągi. W analogicznym okresie zeszłego roku (pierwszych trzech kwartałach) dostarczono 47 nowych jednostek, podczas gdy 24 wagony metra w tym roku oznaczają spadek dostaw o 49%. Jednak odnosi się to do rynku ogólnie, podczas gdy w podziale na segmenty ujawnia się w pełni obraz załamania. Bowiem tegoroczne dostawy dotyczyły wyłącznie składów metra, które w tym samym okresie roku 2008 roku obejmowały dostawę 6 wagonów. Natomiast reszta jednostek dotyczyła nowych tramwajów, których od początku bieżącego roku nie dostarczano w ogóle. Natomiast zapotrzebowanie na naturalną wymianę taboru w przeciągu trzech kwartałów można szacować na 105 tramwajów. Niestety zamieszania przetargowe prowadzą do blokady planowanych wcześniej na ten rok dostaw sześciu tramwajów dla TS oraz 16 dla MPK Wrocław. W Szczecinie mamy już drugie postępowanie i trzeciego dostawcę, natomiast we Wrocławiu nadal niepewna jest dostawa przez Protram 16 nowych pojazdów (8 tramwajów 205 WrAs i 8 jednostek 204 WrAs), które teoretycznie miałyby zostać dostarczone jeszcze w tym roku.

 

Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego do III kw. 2009 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Ilość dostarczonych jednostek

Ilość członów

Długość

Niska podłoga

1

Wagonmasz St. Petersburg

81-572.2 / 81-573.2

Elektryczna

(750V=)

1435mm

Metro Warszawskie

24

1

19,2

nie

  

 

 

 

 

W sumie

24

Długość x ilość

460,8

 

Wobec zerowych dostaw nowych tramwajów w bieżącym roku pozytywną odmianą jest organizowanie przetargów na dostawy nowego taboru. Choć niestety w stosunku do pierwszego półrocza niewiele dodatkowych postępowań udało się doprowadzić do pozytywnego zakończenia. Pomimo dalszych niejasności odnośnie przyszłego dostawcy w poniższej tabeli zamieszczamy wstępne dane dla przetargów w Poznaniu i Szczecinie. Przetarg szczeciński jest chyba najbardziej nieoczekiwanym, ponieważ w jego trakcie jest już trzeci potencjalny jego zdobywca. W pierwszym postępowaniu wyłoniono za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez Solarisa, jednak po zaskarżeniu postępowania przez FPS do sądu przetarg został unieważniony. W powtórnym postępowaniu jako najkorzystniejszą wyłoniono ofertę złożoną przez Pesę. Niestety i to postępowanie zostało zaskarżone do sądu, gdzie sąd przyznał rację FPS. W efekcie tego obecnie FPS uchodzi za wykonawcę tego zamówienia.

Nieco inna sytuacja jest w Poznaniu, gdzie MPK Poznań wybrało za najkorzystniejszą ofertę Solarisa. Jednak z tym wynikiem nie zgadza się Pesa, która po wszelakich odwołaniach włącznie z KIO (wszystkie zostały rozpatrzone negatywnie) złożyła zaskarżenie na wyniki w sądzie. W efekcie również to postępowanie stanęło w miejscu, choć po werdykcie KIO MPK Poznań może podpisać umowę z Solarisem. Bardzo negatywnym sygnałem było również anulowanie przetargu na 14 nowych EZT dla WKD, gdzie zamawiający nie znalazł dodatkowych pieniędzy na sfinansowanie zakupu.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Ilość

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,5625

2010-11

  

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048387

2010-13

   

MPK Wrocław

Protram

16

8 x 204 WrAs + 8x205WrAs

33,91

2,119375

2009

Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728571

2010-12

 

Tramwaje Szczecińskie

FPS

6

118N

41,5

6,9166

2010

W cenie części zamienne i wyposażenie

MPK Poznań

Solaris

40

Tramino

432

8,55

2010-13

   

 

Oprócz już rozstrzygniętych, bądź znajdujących się na finiszu postępowań trwają również kolejne, niestety i te grzęzną w problemach protestowych. Jednym z takich jest przetarg na 24 tramwaje dla MPK Kraków, gdzie FPS protestuje przeciwko niedopuszczeniu zakładu do tego postępowania, W sumie nie ma się co dziwić, ponieważ tramwaj 118N Puma spełnia dokładnie wymagania pojazdu jakiego MPK Kraków oczekuje. Na ponowne ogłoszenie oczekuje również przetarg na 14 składów dla WKD wraz z dodatkowym na 6 pojazdów. Tramwaje Szczecińskie mają także ogłosić postępowanie na 30 tramwajów podobnie jak Tramwaje Śląskie. Nowy tabor ma się również pojawić w Bydgoszczy i Łodzi.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Ilość jednostek

Typ taboru

Uwagi

MPK Kraków

24

Tramwaj niskopodłogowy

W toku

WKD

14

Kolejka miejska

Ponowne ogłoszenie oczekiwane

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MZK Bydgoszcz

b/d

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MPK Łódź

18

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Trzeci kwartał, zgodnie z oczekiwaniami oznaczał brak dostaw nowego taboru (za wyjątkiem pojazdów metra) i choć pozytywnym sygnałem są toczące się postępowania przetargowe, to jednak nadal są one strasznie przewlekłe, a w niektórych przypadkach wręcz nieobliczalne. Zwłaszcza przetarg w Szczecinie, gdzie były już dwa postępowania, w których wyłoniono trzech zupełnie innych dostawców. Jak zakończy się to postępowanie pokaże najbliższy okres. Wiele emocji budzi również przetarg na 40 tramwajów w Poznaniu. Niestety nadal w letargu znajdują się małe sieci tramwajowe obsługujące mniejsze miasta, gdzie przez lata niedoinwestowania sytuacja taborowa wygląda już niemal kryzysowo. Nawet zakupy używanego taboru pozwolą jedynie odroczyć problem w czasie o zaledwie kilka lat, stąd bardzo ważnym jest, aby i te przedsiębiorstwa rozpoczęły wymianę wyeksploatowanego taboru na nowy, jako jedyny gwarantujący dłuższą jego eksploatację. Jedynie Warszawiacy, Wrocławianie i Gdańszczanie mogą spać spokojnie, ponieważ kontrakty na dostawy dla tych miast nowego taboru zostały już podpisane.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
tramwaj
Pesa
120Na
Swing
Solaris
Tramino
FPS
Puma
Wagonmasz
metro
TS
TW
WKD
MZK Bydgoszcz
MPK Łódź
MPK Wrocław
ZKM Gdańsk
MPK Poznań
MW
Wagonmasz
  • radi – 28.10.2009

    Z tym Szczecinem jest cos nie tak. Szczecin zamawiał 100% niskiej podłogi. FPS chce sprzedac jakc mityczna Pume z 100% niskiej podlogi....Szcecin mosi kupic FPS teraz czy bedzie sie dowoływał....Na razie nikt nic nie wie...

  • krakus – 28.10.2009

    a dla krakowa niekorzystna wiadomość bo KIO przyznało rację FPS i teraz nie wiadomo co będzie z przetargiem

  • krakus – 28.10.2009

    a dla krakowa niekorzystna wiadomość bo KIO przyznało rację FPS i teraz nie wiadomo co będzie z przetargiem

  • piko – 28.10.2009

    co do dostaw tramino do poznania to mają się one zakończyć w pierwszej połowie 2012 roku a nie jak wskazano w artykule w 2013 roku

  • piko – 28.10.2009

    mała poprawka do tramino jeszcze - termin dostaw połowa 2011 - pierwsza połowa 2012

  • Meteor – 30.10.2009

    Całkowity bezsens się zrobił. Wiem, że gra idzie o grubą kasę, ale FPS chce wcisnąć coś co mniej jeździ niż jest w naprawie... dramat i nic dziwnego, że w Szczecinie tego nie chcą. W Krakowie też byłby dramat gdyby to gó*no wcisnęli.... ale mam nadzieję, że wygra znów Bombardier, bo jego produkty są o epokę lepsze niż ta tzw. Puma....

  • Shinzen – 03.11.2009

    "Spółka Tramwaje Szczecińskie zgodnie z zapowiedzią złoży dziś do sądu wniosek o odrzucenie decyzji Krajowej Izby Odwoławczej.", ponieważ FPS ich zdaniem nie ma odpowiednich gwarancji kredytowych... prezes Tramwajów Szczecińskich Krystian Wawrzyniak. - Jeszcze dziś za pośrednictwem prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do Sądu Okręgowego w Szczecinie wpłynie skarga odnośnie posiadania przez Fabrykę Pojazdów Szynowych Cegielski zdolności kredytowej. Zdaniem zarządu Tramwajów Szczecińskich, Cegielski nie gwarantuje właściwego wykonania zamówienia. - W naszej ocenie gwarancje finansowe, przedstawione przez Cegielskiego w należny sposób nie gwarantują właściwego wykonania naszego zamówienia - dodaje Wawrzyniak." Zobaczymy co będzie

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....