TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po II kw. 2009 roku
Ryszard Piech - Opublikowano: 21.07.2009 13:45:07 5 komentarzy
Nowe pojazdy szynowe do pasażerskich przewozów miejskich po II kw. 2009 roku

Pierwsze półrocze 2009 roku było symptomem kontynuacji załamania dostaw na rynku pojazdów tramwajowych w Polsce, który był z góry do przewidzenia i nie ma nic wspólnego ze Światowym kryzysem gospodarczym. Szczęśliwie w drugim kwartale zanotowaliśmy znaczne postępy w przetargach na nowy tabor, co pozwala optymistycznie spojrzeć w przyszłość.

W stosunku do pierwszego kwartału sytuacja dostaw nie uległa zmianie. Co prawda oficjalnie w drugim kwartale dostarczono ostatni skład metra z Wagonmasz, jednak z racji rozbieżności źródeł został on już wcześniej zaliczony do zrealizowanych w pierwszym kwartale. W analogicznym okresie zeszłego roku dostarczono 41 nowych jednostek, podczas gdy 12 wagonów metra w tym roku oznacza spadek dostaw o prawie 71%. Jednak jest to odniesienie do rynku ogólnie, podczas gdy w podziale na segmenty ujawnia się w pełni obraz załamania. Bowiem tegoroczne dostawy dotyczyły wyłącznie składów metra, które w pierwszym półroczu 2008 roku nie występowały. Bowiem w zeszłym roku całe zapotrzebowanie było zaspokajane poprzez nowe tramwaje, których od początku bieżącego roku nie dostarczano w ogóle. Natomiast półroczne zapotrzebowanie na naturalną wymianę taboru można szacować na 70 tramwajów. Niestety wcześniejsze zamieszania przetargowe doprowadziły do momentu, gdzie zapowiadane na ten rok sześć tramwajów dla Szczecina zostanie dostarczonych dopiero w 2011 roku (o ile zostanie wyłoniony wykonawca w powtórzonym postępowaniu). Szczęśliwie we Wrocławiu udało się wyłonić dostawcę 16 nowych tramwajów, którym stał się Protram. Dostawy obejmujące 8 tramwajów 205 WrAs i 8 jednostek 204 WrAs mają zostać zrealizowane jeszcze w tym roku, czym przynajmniej częściowo ten segment może ożyć w czwartym kwartale.

 

Wykaz dostarczonych typów i ilości taboru miejskiego do II kw. 2009 roku.

 

Lp

Dostawca

Typ

Trakcja

(przekładnia lub napięcie)

Rozstaw szyn

 

Odbiorca

(użytkownik)

Ilość dostarczonych jednostek

Ilość członów

Długość

Niska podłoga

1

Wagonmasz St. Petersburg

81-572.2 / 81-573.2

Elektryczna

(750V=)

1435mm

Metro Warszawskie

12

1

19,2

nie

  

 

 

 

 

W sumie

12

 

230,4

 

 

Wobec niemal zerowych dostaw w bieżącym roku bardzo pozytywnym jest fakt, że w końcu udało się wyłonić dostawców nowego taboru w dosyć licznych przetargach na następne lata. Pomijając wzmiankowane wcześniej zamówienie dla Protramu nieco zaskakującym był jednostronny komunikat Wagonmasz, jakoby Metro Warszawskie zdecydowało się złożyć zamówienie uzupełniające na kolejne 12 (2 sześciowagonowe pociągi) wagonów metra, które również miałyby trafić do polski do końca bieżącego roku. Jednak te skromne zamówienia przyćmiewają pod wpływem rekordowego przetargu na 186 tramwajów dla Tramwajów Warszawskich. Pojazdy z tego zamówienia będą stanowiły znaczący udział w dostawach aż do 2013 roku, a dzięki temu zamówieniu zostanie wymieniona 1/3 obecnego taboru Tramwajów Warszawskich. Znaczącym zamówieniem jest również ogłoszenie wygranej Pesy w przetargu na dostawę 35 nowych tramwajów dla ZKM Gdańsk, gdzie pozwolą one na zastąpienie połowy obecnych pojazdów! Zamówienia te dołączyły do już znanego kontraktu na 28 tramwajów 19T dla MPK Wrocław.

 

Zestawienie obecnych kontraktów na dostawy szynowego taboru miejskiego

Zleceniodawca / odbiorca

Dostawca

Ilość

Typ

Łączna wartość

(mln zł)

Cena jednostkowa (mln zł)

Dostawy

Uwagi

Metro warszawskie

Wagonmasz

12

81-572

  

2,9

2009

Zamówienie uzupełniające

MPK Wrocław

Škoda

28

19T

267,75

9,5625

2010-11

  

Tramwaje Warszawskie

Pesa

186

120Na

1497

8,048387

2010-13

   

MPK Wrocław

Protram

16

8 x 204 WrAs + 8x205WrAs

33,91

2,119375

2009

Szacunkowa wartość 205 WrAs –2,8 mln zł;204 WrAs1,4 mln zł

ZKM Gdańsk

Pesa

35

120Na

305,5

8,728571

2010-12

   

 

Oprócz pozytywnych zmian w postaci rozstrzyganych przetargów duża aktywność panuje obecnie w kolejnych postępowaniach przetargowych na dostawę nowego taboru. Po tym jak drugi kwartał przyniósł unieważnienie przetargu na 6 nowych tramwajów dla Szczecina, który wygrał Solaris, obecnie toczy się powtórzone postępowanie. Dostawcę 40 nowych tramwajów ma wyłonić także MPK Poznań, natomiast swoje postępowanie ogłosił niedawno Kraków na 24 tramwaje. Oprócz tego pieniądze na nowy tabor mają przyznane: Szczecin (30 jednostek), Tramwaje Śląskie (30 jednostek) oraz Bydgoszcz, gdzie nie sprecyzowano jeszcze wielkości zamówienia. Pozytywną zmianą jest również przetarg na 14 nowych EZT do obsługi WKD, co jest efektem podpisanego kontraktu wieloletniego, w ramach którego ma zostać całkowicie wymieniony tabor spółki określony na 20 jednostek czterowagonowych. Pozostałe 6 jednostek ma zostać zakupione z innych funduszy, stąd konieczność ogłoszenia drugiego postępowania.

 

Przetargi w toku i oczekiwane

Miasto / przewoźnik

Ilość jednostek

Typ taboru

Uwagi

MPK Poznań

40

Tramwaj niskopodłogowy

W toku

MPK Kraków

24

Tramwaj niskopodłogowy

W toku

Tramwaje Szczecińskie

6

Tramwaj niskopodłogowy

W toku

WKD

14

Kolejka miejska

W toku

WKD

6

Kolejka miejska

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Szczecińskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

Tramwaje Śląskie

30

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

MZK Bydgoszcz

b/d

Tramwaj niskopodłogowy

Przetarg oczekiwany

 

Dostawy nowego szynowego taboru miejskiego w pierwszej połowie 2009 roku prezentują się nader kryzysowo i jak widać sytuacja w trzecim kwartale utrzyma się na tym niekorzystnym poziomie. Dopiero w czwartym kwartale możemy liczyć na bardzo delikatną poprawę, która nijak nie uratuje straconego dla dostaw roku 2009. Jednak patrząc na duże zamówienia na lata przyszłe możemy być spokojni odnośnie przyszłości transportu szynowego w największych miastach. Niestety nadal w letargu znajdują się małe sieci tramwajowe obsługujące mniejsze miasta, gdzie przez lata niedoinwestowania sytuacja taborowa wygląda już niemal kryzysowo. Nawet zakupy używanego taboru pozwolą jedynie odroczyć problem w czasie o zaledwie kilka lat, stąd bardzo ważnym jest aby i te przedsiębiorstwa rozpoczęły wymianę wyeksploatowanego taboru na nowy, jako jedyny gwarantujący dłuższą jego eksploatację.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tramwaj
metro
Wagonmasz
Metro Warszawskie
MPK Wrocław
Protram
205WrAs
204WrAs
  • tram4 – 23.07.2009

    We Wrocławiu przetarg na 16 wagonów jeszcze się nie zakończył z powodu protestu H.Cegielski FPS!

  • R. Piech – 23.07.2009

    W powtórzonym przetargu jako najkorzystniejsza oferta została wybrana ta zgłoszona przez Protram. Wcześniejszy przetarg skutecznie oprotestował FPS, natomiast powtórzony oprotestowała Pesa (bez skutku). O ewentualnych dalszych protestach FPS brak jest danych.

  • tram4 – 23.07.2009

    Po otwarciu ofert w drugim przetargu i wybraniu najkorzystniejszej zgłoszonej przez Protram FPS oprotestował ofertę Protram jako niezgodną z SIWZ. Obecnie protest będzie rozstrzygany przed KIO.

  • R. Piech – 23.07.2009

    Czyli jak na razie sytuacja jest zgodna z opisaną w tabeli - nie każdy protest jest zasadny, a akurat ten można uznać za bezzasadny. Oferta Protramu była najtańsza, a w postępowaniu wzięło udział dwóch dostawców. Poza tym ciężko oczekiwać, że oferta Protramu akurat w tym postępowaniu miała by być niezgodna z SIWZ. Czasami protestuje się dla samego protestowania jak Alstom w przetargu na tramwaje dla Warszawy.

  • Krzysztof – 23.07.2009

    Wygląda na to, że do puli zamówień PESA dołożyła dziś Szczecin.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....