TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Nowa linia w Sosnowcu ? którędy?
PAP - Opublikowano: 09.06.2016 09:51:31 6 komentarzy
Nowa linia w Sosnowcu ? którędy?

Propozycję nowego kształtu rozbudowy linii tramwajowych w Sosnowcu poznali w środę radni tego miasta. Zamiast na południe, do dzielnicy Dańdówka, nowy odcinek linii miałby wieść na północ i łączyć się z siecią tramwajową w sąsiedniej Dąbrowie Górniczej.

Jak poinformował PAP prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński, propozycję miasta dotyczącą nowego odcinka linii zaprezentowano w środę radnym uczestniczącym w posiedzeniu komisji gospodarki komunalnej i komunikacji. Radni - przy czterech głosach wstrzymujących się - pozytywnie zaopiniowali dalsze prace nad tym rozwiązaniem.

Budowa nowego odcinka linii do Dąbrowy Górniczej miałaby wejść do projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Przedsięwzięcie o szacunkowej wartości ok. 885 mln zł zakłada m.in. wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach konurbacji katowickiej oraz budowę nowych linii w Katowicach i Sosnowcu.

Nowe odcinki w Sosnowcu są największą częścią tego unijnego projektu. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Tramwaje Śląskie przygotowały projekt przedłużenia trasy linii nr 15, która obecnie dociera do skraju dzielnicy Zagórze, do tzw. Placu Papieskiego (w pobliżu ul. Białostockiej i wzdłuż Paderewskiego oraz Rydza Śmigłego). Ma to być pierwszy etap budowy nowych linii w Sosnowcu.

Drugim etapem miało być pierwotnie dalsze przedłużenie linii od Placu Papieskiego wzdłuż ul. 11 Listopada do połączenia z istniejącą linią 27 w dzielnicy Dańdówka. Całe to przedsięwzięcie, zakładające budowę m.in. 10,2 km nowych pojedynczych torowisk i zakup nowego taboru, oszacowano na 190 mln zł, przy wkładzie własnym miasta rzędu 70 mln zł.

Teraz jednak drugim etapem inwestycji ma być budowa nowej linii od Placu Papieskiego, wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich, do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej. Trasa o długości 4,6 km wiodłaby środkiem dwujezdniowej arterii (m.in. przekraczając w rejonie pętli na Zagórzu przedłużenie mające powstać w pierwszym etapie rozbudowy). W Dąbrowie Górniczej zaplanowano rozjazdy umożliwiające jazdę w stronę centrum tego miasta oraz Huty Katowice.

Jak poinformował PAP Chęciński, nowy kształt tramwajowej inwestycji w Sosnowcu musi jeszcze zostać formalnie zaakceptowane przez Tramwaje Śląskie (współtworzy je 12 śląskich i zagłębiowskich miast). Potem spółka zacznie projektować trasę do Dąbrowy Górniczej.

Chęciński zaznaczył, że przeprowadzone w ub. roku konsultacje z mieszkańcami dotyczyły pierwotnej koncepcji inwestycji tramwajowej (po pierwszym etapie do Placu Jana Pawła, drugi - na południe). Decyzja jednak "była pozytywna w ogóle", natomiast inicjatywa zmiany kierunku inwestycji stała się następstwem wielu komentarzy wskazujących, że trasa do Dąbrowy Górniczej byłaby lepszym rozwiązaniem.

"Rozmawialiśmy już wstępnie z Dąbrową Górniczą; jeżeli oni nie stracą nic z tych środków, które mają już na inwestycje na terenie Dąbrowy Górniczej, są za" - podkreślił prezydent Sosnowca. Wskazał też, że zmiana kierunku drugiego etapu zwiększa koszt całej inwestycji o ok. 8 mln zł wobec pierwotnej koncepcji (szacowany koszt linii do Dąbrowy to 67,6 mln zł).

Poprowadzenie nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich będzie wiązało się z przebudową tej trasy. Choć istnieje tam pas zieleni, w wielu miejscach jest on zbyt wąski, by zmieścić torowisko. Część tej przebudowy (wraz m.in. z chodnikami, drogami rowerowymi czy przystankami - zgodnie z założeniami wspólnymi dla tramwajów i autobusów) zmieści się w projekcie tramwajowym, pozostałą część miasto przeprowadzi samo.

Zgodnie z zamierzeniem miasta realizacja linii do Dańdówki (ma już dokumentację oraz pozwolenie na budowę) ma zostać przesunięta na dalszy termin.

W poprzednim projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie wyremontowały ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem. Obecnie przygotowywane jest studium wykonalności nowego projektu - powinno być gotowe we wrześniu br. Spółka deklarowała złożenie wniosku o dofinansowanie w IV kw. br.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Sosnowiec
  • Hanys z rzyci – 09.06.2016

    Dobry kierunek rozbudowy. Projekt tramwaju w Jaworznie w ciemnej d.pie dlatego rozbudowa sieci w Sosnowcu w kierunku 27 jest bez sensu.

  • andrzejh69 – 10.06.2016

    Powinni trasę od placu Papieskiego do Dańdówki też zrealizować w obecnym dofinansowaniu 2014-2020. Przynajmniej to wpisać na listę zadań rezerwowych, jak zostaną środki, a powinne one być , gdyż Bytom zrezygnował z nowej linii do Miechowic. A dlaczego na zdjęciu jest tramwaj na linii 19 relacji Bytom-Chorzów-Katowice, a nie jakiś z linii sosnowieckich?

  • medalik – 10.06.2016

    Hmmm... A czy w planach 2014-2020 konurbacja zamierza zrobić coś z "systemem sterowania ruchu" na starych liniach? Ostatnio miałem okazję pokonać trasę z Chebzia do zajezdni w Sosnowcu i byłem zszokowany, że motorniczy na jednotorowych odcinkach wychodzi z kabiny i kluczem zabezpiecza trasę przejazdu.... A o wszystkim decyduje żarówka umieszczona w puszcze po konserwie, z której odchodzą dwa kabelki.... Sorry, ale nawet w najbardziej zacofanych regionach Ukrainy jest lepiej.....

  • Pawajoro – 10.06.2016

    @medalikAkurat ja myślę, że to chyba najbardziej niezawodny system sterowania. Ile razy tu jeżdżę i nigdy mi nic się nie stało. Pomijam fakt, że w Ostrawie do bodajże 2006 jeżdżono na linii jednotorowej tylko na rozkładzie (!). A co do dwóch kabelków - motorniczy jedzie wtedy, gdy sygnał jest jasny. Gdyby coś było nie tak kabelkiem, to sygnał będzie ciemny = tramwaj nie wjedzie. Co ciekawe, automatyczne systemy (tak, takie też są) są tylko na odcinkach, gdzie... widać drugi koniec mijanki. Gdzie indziej są "puszki"

  • www – 10.06.2016

    Budowa planowanego od dłuższego czasu nowego połączenia Sosnowca z Dąbrową Górniczą będzie oznaczał koniec tramwajów w Będzinie i Czeladzi. Problemem może być tylko zajezdnia, która jest w tym ostatnim mieście. Będzin chętnie pozbyłby się tramwajów. Wcale mnie to nie dziwi, bo teraz jeżdżą daleko od skupisk mieszkańców Będzina, a kosztują bardzo dużo jak na małe miasto.Optymalizacja linii planowana w Sosnowcu ma sens. To znacznie lepszy pomysł niż zrealizowana modernizacja 15-tki do Katowic. Ma dużo większy potencjał.

  • hanaoka – 15.06.2016

    Od Placu Papieskiego do Dańdówki to rzut kamieniem, w linii prostej to trochę ponad kilometr, nie rozumiem dlaczego nie można tego zrobić łącznie z łącznikiem do Dąbrowy? Czy w tym nowym wariancie linia z 1 etapu nie bedzie równoległa do budowanej w drugim etapie, 500 czy 800 metrów? Czy w tej sytuacji nie lepiej byłoby puścić całość od Dandówki do Dąbrowy 11Listopada i Braci Mieroszewskich i połączyć z pętlą na Zagórzu przez przedłużenie? To jest jeden ciąg komunikacyjny w jednej linii a tak będą 2 równoległe????Pokażcie proponowany przebieg na mapce.Łącznica do Dańdówki daje możliwość liniiawaryjnej oraz skomunikowania Zagórza z Dańdówka, Niwką, Pawiakiem i Mysłowicami -linia 26,druga strona do centrum poprzez zrobienia Ringu tramwajowego w Sosnowcu i skorzystania tu z linii 27/26. To wtedy mielibyśmy prawdziwą optymalizację linii w Sosnowcu

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....