Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa linia w Sosnowcu ? którędy?

infotram
09.06.2016 07:51
0 Komentarzy

Propozycję nowegokształtu rozbudowy linii tramwajowych w Sosnowcu poznali w środę radni tegomiasta. Zamiast na południe, do dzielnicy Dańdówka, nowy odcinek linii miałbywieść na północ i łączyć się z siecią tramwajową w sąsiedniej DąbrowieGórniczej.

Jak poinformował PAP prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński,propozycję miasta dotyczącą nowego odcinka linii zaprezentowano w środę radnymuczestniczącym w posiedzeniu komisji gospodarki komunalnej i komunikacji. Radni- przy czterech głosach wstrzymujących się – pozytywnie zaopiniowali dalszeprace nad tym rozwiązaniem.

Budowa nowego odcinka linii do Dąbrowy Górniczej miałabywejść do projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacjikatowickiej przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przezspółkę Tramwaje Śląskie. Przedsięwzięcie o szacunkowej wartości ok. 885 mln złzakłada m.in. wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach konurbacjikatowickiej oraz budowę nowych linii w Katowicach i Sosnowcu.

Nowe odcinki w Sosnowcu są największą częścią tego unijnegoprojektu. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Tramwaje Śląskie przygotowałyprojekt przedłużenia trasy linii nr 15, która obecnie dociera do skrajudzielnicy Zagórze, do tzw. Placu Papieskiego (w pobliżu ul. Białostockiej iwzdłuż Paderewskiego oraz Rydza Śmigłego). Ma to być pierwszy etap budowynowych linii w Sosnowcu.

Drugim etapem miało być pierwotnie dalsze przedłużenie liniiod Placu Papieskiego wzdłuż ul. 11 Listopada do połączenia z istniejącą linią27 w dzielnicy Dańdówka. Całe to przedsięwzięcie, zakładające budowę m.in. 10,2km nowych pojedynczych torowisk i zakup nowego taboru, oszacowano na 190 mlnzł, przy wkładzie własnym miasta rzędu 70 mln zł.

Teraz jednak drugim etapem inwestycji ma być budowa nowejlinii od Placu Papieskiego, wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich, do ul. KrólowejJadwigi w Dąbrowie Górniczej. Trasa o długości 4,6 km wiodłaby środkiemdwujezdniowej arterii (m.in. przekraczając w rejonie pętli na Zagórzuprzedłużenie mające powstać w pierwszym etapie rozbudowy). W Dąbrowie Górniczejzaplanowano rozjazdy umożliwiające jazdę w stronę centrum tego miasta oraz HutyKatowice.

Jak poinformował PAP Chęciński, nowy kształt tramwajowejinwestycji w Sosnowcu musi jeszcze zostać formalnie zaakceptowane przezTramwaje Śląskie (współtworzy je 12 śląskich i zagłębiowskich miast). Potemspółka zacznie projektować trasę do Dąbrowy Górniczej.

Chęciński zaznaczył, że przeprowadzone w ub. rokukonsultacje z mieszkańcami dotyczyły pierwotnej koncepcji inwestycjitramwajowej (po pierwszym etapie do Placu Jana Pawła, drugi – na południe).Decyzja jednak „była pozytywna w ogóle”, natomiast inicjatywa zmianykierunku inwestycji stała się następstwem wielu komentarzy wskazujących, żetrasa do Dąbrowy Górniczej byłaby lepszym rozwiązaniem.

„Rozmawialiśmy już wstępnie z Dąbrową Górniczą; jeżelioni nie stracą nic z tych środków, które mają już na inwestycje na terenieDąbrowy Górniczej, są za” – podkreślił prezydent Sosnowca. Wskazał też, żezmiana kierunku drugiego etapu zwiększa koszt całej inwestycji o ok. 8 mln złwobec pierwotnej koncepcji (szacowany koszt linii do Dąbrowy to 67,6 mln zł).

Poprowadzenie nowej linii tramwajowej wzdłuż ul. BraciMieroszewskich będzie wiązało się z przebudową tej trasy. Choć istnieje tam paszieleni, w wielu miejscach jest on zbyt wąski, by zmieścić torowisko. Część tejprzebudowy (wraz m.in. z chodnikami, drogami rowerowymi czy przystankami -zgodnie z założeniami wspólnymi dla tramwajów i autobusów) zmieści się wprojekcie tramwajowym, pozostałą część miasto przeprowadzi samo.

Zgodnie z zamierzeniem miasta realizacja linii do Dańdówki(ma już dokumentację oraz pozwolenie na budowę) ma zostać przesunięta na dalszytermin.

W poprzednim projekcie modernizacji infrastrukturytramwajowej w konurbacji katowickiej Tramwaje Śląskie wyremontowały ok. 63 kmsieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiłyukłady sterowania ruchem. Obecnie przygotowywane jest studium wykonalnościnowego projektu – powinno być gotowe we wrześniu br. Spółka deklarowałazłożenie wniosku o dofinansowanie w IV kw. br.


Komentarze