Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa linia tramwajowa w Sosnowcu z umową

infotram
28.04.2020 13:45
0 Komentarzy

38 lat po zakończeniuostatniej inwestycji rozbudowującej sieć tramwajową w AglomeracjiŚląsko-Zagłębiowskiej, rozpocznie się budowa nowego odcinka linii tramwajowej.

We wtorek, 28 kwietnia 2020 roku, w sosnowieckim Magistraciepodpisano umowę na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu Zagórzu. Zaniespełna 3 lata po nowym torze będą kursować tramwaje.

Procedura przetargowa dla wyłonienia wykonawcy inwestycji wsosnowieckim Zagórzu nie przebiegła gładko. Pierwszy przetarg zostałunieważniony, gdyż wpłynęła tylko jedna oferta, o ponad 20 mln złprzewyższająca założony budżet. W powtórzonym przetargu pojawiły się odwołaniai sprawę rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza. Ostatecznie wykonawcą zadaniawybrane zostało konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich, KZNRail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej, a całaprocedura uzyskała pozytywną opinię Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto, ana wykonanie prac konsorcjanci mają 33 miesiące licząc od dnia podpisaniaumowy.

Po tym, jak umowę podpisali przedstawiciele konsorcjumEurovia, we wtorek 28.04.2020 r. w siedzibie Urzędu Miasta Sosnowiec, wobecności prezydenta Arkadiusza Chęcińskiego, podpisał ją również prezesZarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik. Trasa na Zagórze byłaostatnią budową nowej linii tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej,oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończona jest dość niefortunniepętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużejczęści osiedla.

Ówczesne planyzakładały kontynuację inwestycji, jednak – z różnych względów, główniefinansowych – nigdy nie zostały zrealizowane. Gdy na początku XXI wiekupojawiła się szansa sięgnięcia po unijne środki na modernizację istniejącychtorowisk i rozbudowę infrastruktury, od razu zrodził się plan, by w końcudoprowadzić tamtą inwestycję do końca – powiedział Bolesław Knapik, prezesZarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A.

W pierwszej perspektywie unijnej priorytetem tramwajowejSpółki i władz miasta były zadania modernizacyjne istniejących torowisk, w tymtorowiska wzdłuż ul. 3 Maja do pętli Zagórze, dlatego budowę nowego odcinka wZagórzu przewidziano na drugą perspektywę.

 Czekaliśmy na tę inwestycję od lat. Zabiegaliśmy o realizację tegozadania i cieszymy się, że nasza praca przyniosła efekt i – zgodnie z naszymizapowiedziami – dziś możemy być świadkami podpisania umowy z firmą wykonawczą.To naprawdę ważne wydarzenie bo wpisuje się w strategię przyszłych zmian wkomunikacji publicznej na terenie Sosnowca. Pozostaje życzyć powodzenia iczekać na efekty ich pracy – powiedział Arkadiusz Chęciński, prezydentSosnowca.

Przed wykonawcamizadanie niełatwe – inwestycja jest skomplikowana i wymaga koordynacji prac zzakresu wielu dziedzin – mówi Krzysztof Szczepanik Dyrektor Oddziału Silesia  Eurovia Polska i dodaje: Skład naszego konsorcjum został tak precyzyjnie dobrany, właśnie po to,by poradzić sobie z wszystkimi aspektami tej złożonej inwestycji. Eurovia jakolider odpowiadać będzie w szczególności za infrastrukturę układu drogowego, KZNRail zajmie się przede wszystkim układem torowym, natomiast Nowak Mostyodpowiadać będzie za obiekty inżynieryjne na trasie.

W pierwszej kolejności wykonawca musi dokonać optymalizacjiistniejącego projektu budowlanego zgodnie z zasadami określonymi w ProgramieFunkcjonalno-Użytkowym oraz wykonać inne projekty przewidziane w umowie, atakże uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne.

Dlatego nie należy sięspodziewać, że za kilka tygodni rozpoczną się roboty budowlane. Ten pierwszyetap, projektowy, może potrwać nawet 12 miesięcy, choć pewne etapyprojektowania zapewne zakończą się wcześniej i część prac już wówczas ruszy.Wszystkie założenia przedstawione zostaną przez wykonawcę w harmonogramierealizacji inwestycji, który musi opracować i przedstawić nam w pierwszejkolejności – wyjaśnił prezes Bolesław Knapik.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowejpętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich(tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks.Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul.Marszałka Rydza Śmigłego do ronda Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenietrasy pętlą tramwajową. Co ważne, w ramach budowy wiaduktu nad toramitramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe zprzystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi nawiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowegoodcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, aprzystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktemdyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka RydzaŚmigłego.

Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórzeod pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań”Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej wAglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etapI” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności wramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. (TŚ)


Komentarze