Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Norymberskie tramwaje w Krakowie. 40 lat współpracy!

infotram
23.07.2019 08:14
0 Komentarzy

W niedzielę, 28 lipcaw ramach obchodów 40-lecia współpracy Krakowa i Norymbergi Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne SA w Krakowie wspólnie z Muzeum Inżynierii Miejskiej udostępniądla mieszkańców i turystów wszystkie norymberskie wagony, które kursowały wprzeszłości oraz te, które nadal są wykorzystywane na regularnych liniach.

Wagony PN3, T4, B4, GT6 oraz N8 będzie można oglądać naterenie Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. św. Wawrzyńca 15 w niedzielę, 28lipca od godz. 10.00 do 18.00. Wszystkich zainteresowanych historią tychwagonów zapraszamy na godz. 11.30 do Muzeum Inżynierii Miejskiej. Przedzabytkową halą przypomnimy, dlaczego zdecydowano się na sprowadzenie tramwajówz Norymbergi oraz jak ważne to było wydarzenie dla funkcjonowania komunikacji wKrakowie.

Dodatkowo tego dnia na Krakowskiej Linii Muzealnej nr 0 zul. św. Wawrzyńca do Cichego Kącika będą kursować właśnie wagony z Norymbergi.O godz. 11.01 wyjedzie skład T4 i B4 w krakowskich barwach. Na kolejny kurs o12.01 i wszystkie kolejne, wyjadą tramwaje T4 i GT6 w barwach norymberskich.

Warto podkreślić, że dzięki bardzo dobrej współpracy zNorymbergą do Krakowa od 1989 roku do dzisiaj trafiło w sumie prawie 160tramwajów. Jeszcze obecnie na kilku liniach kursuje 11 wagonów N8 z członemniskopodłogowym. Ta współpraca ma też inny wymiar – w hali Stacji Obsługi iRemontów MPK SA w Krakowie zostały już wyremontowane cztery wagony dlaNorymbergi (trzy zabytkowe i jeden wagon przerobiony na kawiarenkę), a obecnietrwa remont czwartego tramwaju.

Typy tramwajów zNorymbergi eksploatowane w Krakowie

PN3

W marcu 1941 roku do Krakowa trafiło dziesięć dużychczteroosiowych wagonów silnikowych (oznaczonych później jako SN3) oraz 23 małedwuosiowe przyczepy. Bez zmian czy przebudowy wagony niemal natychmiast zostaływprowadzone do ruchu na ulicach Krakowa. Warto zwrócić uwagę, że wagony PN3 woryginalnym norymberskim zielonym kolorze były niezwykle długo użytkowane naulicach Krakowa.

Niewielkie wagony użytkowane były do końca lat 50-tych wskładach z wagonami SN1 i SN2 jeżdżąc często w trzywagonowych pociągach. Powycofaniu z ruchu kilka wagonów służyło jako punkty kontroli ruchu na pętlach,a także jako domki campingowe. Zachowany w całości wagon służący jako placzabaw jednego z krakowskich przedszkoli był podstawą odbudowy wagonu nr 555będącego dziś jednym z historycznych wagonów (oryginalny wagon PN3 nr 546znajduje się w Muzeum Inżynierii Miejskiej).

SN3

Wagony SN3 trafiły do Krakowa w 1941 roku. Zostaływyprodukowane w 1909 roku przy wykorzystaniu podwozi specjalnych tramwajówzbudowanych w 1906 roku na wystawę. Wagony wsparte na dwóch wózkach typu MTT(duże koło napędowe i małe toczne), z uwagi na swoją długość (11 metrów) otrzymały nazwę Zeppelin. Poponad dwudziestu latach eksploatacji zostały odstawione w halach warsztatów iwraz z innymi pojazdami oczekiwały na lepszą koniunkturę w komunikacjitramwajowej. Ostatecznie wszystkie wagony w ilości 10 sztuk trafiły latem 1941roku do Krakowa. Niemal natychmiast zostały wprowadzone do ruchu. Po 1945 rokuczęść z nich przeszła gruntowne przebudowy i unifikacje z eksploatowanym wKrakowie taborem. Zmieniono wygląd zewnętrzny wagonów, wprowadzono zamykanedrzwi, wymieniono urządzenia elektryczne. Użytkowano je do końca lat 60. W końcowej fazie eksploatacji dwa wagonyprzebudowano na pojazdy techniczne, z których wagon wieżowy przetrwał do końcalat 70. Dziś zachowany wagon Zeppelin Tw144 (ex SN3- 92) znajduje się w muzeumtramwajów w Norymberdze. Wyremontowany w Krakowie trafił do swojegomacierzystego miasta w 1984 roku. Niemniej po wagonach SN3 w Krakowie pozostałowiele elementów zarówno mechanicznych, zabudowy wewnętrznej oraz wyposażeniaelektrycznego, które są pieczołowicie przechowywane w MPK. Mają one szansę staćsię podstawą do rekonstrukcji takiego wagonu dla Krakowa. W Muzeum InżynieriiMiejskiej znajduje się model w skali 1:10 przedstawiający tramwaj SN3 wkrakowskich barwach

T4 i B4

W latach 80. XX wieku w Norymberdze prowadzono intensywneprace przy budowie metra, które sukcesywnie zastępowało tramwaje. Te zaś,zbędne i niewykorzystywane, stały bezczynnie w licznych halach postojowych naterenie miasta. W ramach współpracy wystosowano do MPK w Krakowie propozycjęzakupu używanych, ale w pełni sprawnych pojazdów po minimalnych kosztach.Propozycja została przyjęta. Szybko dokonano oględzin i przeglądu wagonów podkątem możliwości ich użytkowania w Krakowie. Z początkiem września 1989 roku doKrakowa dotarły 24 wagony.

14 października 1989 roku na linię nr 2, w obecnościnajwyższych władz Krakowa i Norymbergi, wyjechały pierwsze składy złożone zwagonów silnikowych T4 i doczepnych B4. Wagony silnikowe i doczepne były bardzodo siebie podobne bowiem były wybudowane według tej samej zasady obowiązującejw latach pięćdziesiątych w Norymberdze. Eksploatację wagonów T4 zakończono w2002 roku, a B4 w 2008 roku.

Wagony GT6

Pierwsze cztery norymberskie wagony GT6 do Krakowa dotarły wlistopadzie 1994 roku. Kilka tygodni później, 10 stycznia 1995 roku zaczęływozić pasażerów. Od tego dnia nieprzerwanie przez 18 lat służyły krakowianom iturystom, kursując na wielu liniachtramwajowych. Wagon GT6 wyruszył w swój ostatni kurs 15 stycznia 2013 rokupunktualnie o godzinie 12.07 z pętli Salwator. Tramwaj przewiózł pasażerów nalinii nr 2 i po dojeździe do Cmentarza Rakowickiego zjechał do zajezdni w NowejHucie.

N8

Dwukierunkowe tramwajetypu N8 wyprodukowane zostały w latach 1976-77 przez firmę MAN w Norymberdze. W latach1992-93 w zakładach VAG przeprowadzono modernizację wagonów dodając członśrodkowy z obniżoną podłogą przy drzwiach wejściowych. Pierwsze wagony N8zostały zakupione przez MPK SA w Krakowie w 2006 roku gdzie poddano jemodernizacji przystosowując do warunków krakowskiej komunikacji. Sześć wagonówzostało gruntownie przebudowanych otrzymując nowe wyposażenie elektryczne.Wszystkie wagony tego typu stacjonują w zajezdni i stacji obsługi tramwajówNowa Huta.

Norymberskie tramwajew Krakowie w liczbach

Z Norymbergi MPK SA zakupiłood 1989 roku:

30 wagonów T4

51 wagonów GT6

62 wagony B4

11 wagonów N8

Przed 1989 rokiem do Krakowa zostały sprowadzone 33 wagony.W sumie do Krakowa trafiło 188 wagonów. Obecnie wykorzystywane są tylko wagonyN8, m.in. na linii nr 2 i 5.

W ramach taboruhistorycznego Kraków posiada sześć wagonów z Norymbergi:

Wagon PN3 nr 546

Replika wagonu PN3 nr 555

Wagony T4 nr 127 i 220

Wagon B4 nr 527

Wagon GT6 nr 187


Komentarze