TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Niskopodłogowe tramwaje w Polsce – stan na 31 maja 2011 roku
Karol Wach - Opublikowano: 31.05.2011 09:19:37 24 komentarze
Niskopodłogowe tramwaje w Polsce – stan na 31 maja 2011 roku

24 maja Tramwaje Warszawskie odebrały 50. tramwaj 120Na Swing. Pojawił się on w stolicy szybciej niż planowano. Warszawa jest obecnie tym polskim miastem, po którym kursuje najwięcej niskopodłogowych wagonów. Oprócz 51 Swingów na stanie Tramwajów Warszawskich znajduje się także 15 starszych wagonów wyprodukowanych przez bydgoską PESĘ –120N, a także 30 wagonów, 112N, 116N i 116Na. Łącznie zatem na koniec maja Tramwaje Warszawskie dysponowały 95 niskopodłogowymi wagonami. To rekord, który z biegiem czasu będzie śrubowany dalej. Do chwili rozpoczęcia mistrzostw EURO 2012 w Warszawie ma być już 120 ze 186 zamówionych wagonów PESA Swing. Całość dostawy zakończy się w roku 2013. 31 wagonów ma zostać skierowanych do obsługi nowobudowanej obecnie linii na Tarchomin. Liczba 96 to polski rekord. Żadne inne miasto nie może się dziś pochwalić taką ilością wagonów niskopodłogowych. Zobaczmy zatem pokrótce jak niskopodłogowy tabor prezentuje się ilościowo, na koniec maja 2011 roku, w innych polskich przedsiębiorstwach tramwajowych.

Kraków

MPK Kraków eksploatuje obecnie 50 wagonów Bombardier NGT6 i Bombardier NGT6-2, dostarczonych w latach 1999-2008. Dodatkowo po stolicy Małopolski kursują używane niskopodłogowce, sprowadzone z Niemiec. Z Niemiec (Norymberga) zakupionych zostało 10 wagonów N8S-NF. Do tego dodać należy 12 wagonów EU8N, które powstały po przebudowie zakupionych z Wiednia wagonów E6+C6. Łącznie zatem Kraków dysponuje obecnie 72 tramwajami z niską podłogą. Dodać w tym miejscu należy, iż MPK myśli także o przebudowie środkowego członu wagonów GT8S, które do Krakowa ściągnięto z Dusseldorfu. Przebudowa ta umożliwiłaby wstawienie członu niskopodłogowego, co zwiększyłoby park wagonów niskopodłogowych o kolejne 21 pojazdów. Łącznie udział wagonów niskopodłogowych we flocie przewoźnika to około 25%.

Poznań

W maju poznańskie MPK wzbogaciło się o kolejne niskopodłogowe wagony. Ale po kolei. W 1997 roku do stolicy Wielkopolski zakupiono 10 wagonów Tatra RT6N1. Sześć lat później zakupiono kolejnych 14 niskopodłogowców, tym razem Siemens Combino. W 2007 roku MPK wypożyczyło od FPS Cegielski jedyny wyprodukowany dotychczas wagon 118N, zwany Pumą. Od kilkunastu tygodni Poznaniaków wozi prototypowy egzemplarz Solarisa Tramino. Bolechowski producent dostarczył też już pierwszy wagon z właściwego zamówienia obejmującego 45 pojazdów, który jednak czeka na swoją liniową premierę. Odnotować również należy, iż MPK odebrało od Modertransu 2 tramwaje Moderus Beta MF 02 AC. Przewoźnik myśli o zakupie 24 takich pojazdów. Łącznie zatem MPK Poznań na koniec maja 2011 roku dysponowało 29 niskopodłogowymi wagonami, co stanowiło około 8,5% udziału w taborze przewoźnika.

Gdańsk

Historia nowoczesnych wagonów niskopodłogowych w ZKM Gdańsk sięga roku 1997. Wówczas to przewoźnik odebrał 2 tramwaje 114Na, wyprodukowane przez Konstal. Dwa lata później ten sam producent dostarczył do ZKM 4 wagony NGd99. W roku 2007 przybyły nad Zatokę Gdańską trzy kolejne niskopodłogowe wagony - Bombardier NGT6. Większe dostawy pojazdów niskopodłogowych to rok 2009. Wówczas to do ZKM zaczęły przybywać pierwsze wagony N8C, w których Modertrans Poznań podczas modernizacji przerabia człon środkowy na niskopodłogowy. Aktualnie jest ich 37. I wreszcie najnowsze nabytki ZKM, czyli PESY Swing. Na koniec maja we flocie przewoźnika było ich 18. Łącznie ZKM zamówił 35 takich tramwajów. Obecnie w Gdańsku są zatem 64 niskopodłogowe wagony, stanowiące około 35% taboru.         

     

Wrocław

Wrocławskie MPK posiada obecnie trzy rodzaje wagonów niskopodłogowych. Wśród nich są 22 wagony Protram 205 WrAs, 17 sztuk Skody 16T oraz 6, z 31 zamówionych, wagonów Skoda 19T. Łącznie przewoźnik ma zatem 43 sztuki pojazdów niskopodłogowych. Zaznaczyć jednak należy, iż najnowsze Skody 19T nadal oczekują na swoją liniową premierę, która nastąpi być może już w przyszłym miesiącu. Niskopodłogowce stanowią około 10% taboru MPK Wrocław. 

Łódź

MPK Łódź dysponuje obecnie 25 niskopodłogowymi wagonami tramwajowymi, z czego 15 to Cityrunnery, zaś pozostałe 10 to PESY 122N. Pierwsze z nich zostały dostarczone do Łodzi w 2002 roku, drugie sześć lat później. Niskopodłogowce stanowią około 2% wagonów eksploatowanych przez łódzkie MPK.  

GOP

Tramwaje Śląskie, obsługujące komunikację tramwajową na terenie GOP są właścicielem 17 niskopodłogowych wagonów 116Nd, które w 2000 roku zostały wyprodukowane przez Alstom Konstal. Stanowią one około 5% taboru eksploatowanego przez śląskiego przewoźnika.   

Szczecin

Sześć tramwajów PESA 120NaS to pierwsze od kilkudziesięciu lat niskopodłogowe wagony w Szczecinie. Stanowią one około 2,5% taboru Tramwajów Szczecińskich. Przewoźnik eksploatuje je od listopada 2010 roku.

Elbląg

Tramwaje Elbląskie eksploatują obecnie sześć wagonów PESA 121N. W tak małej sieci wystarczy to do osiągnięcia całkiem wysokiego odsetku wagonów niskopodłogowych w taborze Tramwajów Elbląskich, na poziomie około 20%.

Bydgoszcz

MZK Bydgoszcz eksploatuje, od 2008 roku, dwa niskopodłogowe wagony PESA 122N. Stanowią one niecałe 2% taboru przewoźnika.

MKT Łódź

Od 2007 roku przedsiębiorstwo eksploatuje sześć wagonów GT8N z wbudowaną częścią niskopodłogową. Tramwaje zostały sprowadzone z niemieckiego Mannheim.    

Kilku polskich przewoźników nie posiada żadnych wagonów niskopodłogowych. Zaliczyć do nich należy MPK Częstochowa, MZK Gorzów Wielkopolski, MZK Toruń, MZK Grudziądz oraz Tramwaje Podmiejskie. Stan taki zmieni się zapewne wkrótce jedynie w przypadku pierwszego z nich. Pozostali prawdopodobnie nieprędko wprowadzą do eksploatacji wagony z chociażby jednym członem niskopodłogowym.    
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PESA
Solaris
Skoda
Protram
  • – 01.06.2011

    Łódż ma tylko 10 a nie 15 pes nie wiem skąd autor dodał 5 szt więcej

  • gox – 01.06.2011

    a Grudziądz?

  • KW – 01.06.2011

    OK. Powinno być 15 Cityrunnerów i 10 PES. Przestawione zostały liczby.

  • PraetoR – 01.06.2011

    http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=571491.jpg&httpref=48/49827 Niskopodłogowe tramwaje w Czechach (w Pradze już chyba 25 stuk ForCity więcej).

  • jatal – 01.06.2011

    Podsumowując klasyfikacja "na dziś" wygląda tak: 1-Gdańsk 2-Elbląg 3-Kraków 4-Warszawa

  • Nikoś – 02.06.2011

    W Pradze jest 29 Skód 19T. Warszawa stan na 31.05.2011 ma 96 niskopodłogowców 51 Swingów, 15 120N i 30 Konstali. Wrocław ma już 6 Skód 19T. Gdańsk ma na stanie już 18 Swingów. Takie małe różnice.

  • KW – 02.06.2011

    Niestety wagony przybywały w ostatnich dniach maja, a materiał był robiony trochę wcześniej. Wprowadzimy poprawki, co do Wrocławia muszę zaufać powyższej inforamcji, bo nie jestem w stanie na szybko tego sprawdzić.

  • PJD – 02.06.2011

    A Tramwaje Śląskie z ich 116Nd?

  • KW – 02.06.2011

    Ale co Tramwaje Śląskie z ich 116Nd?

  • Nikoś – 02.06.2011

    Warszawa - 28.05. dotarł 051/3166 Gdańsk - 31.05. dotarł 018/1028 Wrocław - Skody dotarły: 3103 - 10/11.05. 3104 - 10/11.05 3105 - 24/25.05 3106 - 24/25.05.

  • KW – 02.06.2011

    OK. Dzięki. czyli tak jak napisałem ostatnie dni maja.

  • Combino – 02.06.2011

    Redaktorze Wach,odnośnie kilku miast chyba występują drobne nieścisłości.Zacznijmy więc od Gdańska: aktualnie jest tylko 37 dortmundów;na resztę jeszcze trochę poczekamy; tak więc istotnie łączna ilość niskaczy to 64 sztuki (37 szt. N8CNF,18 szt. 120Na,4 szt. NGd99,3 szt. NGT6-2Gd i 2 szt. 114Na),z czego cztery aktualnie odstawione (dwa dortmundy i po jednym Bombardierze i 114Na). Poznań: czy faktycznie MPK Poznań ma już ZAKONTRAKTOWANE 24 Bety?Bo PLANUJĄ KUPIĆ,a MAJĄ ZAKONTRAKTOWANE to nie do końca to samo ;) Odnośnie tego,że (z miast które niskaczy nie posiadają) "wkrótce" takie tramwaje zawitają jedynie do Częstochowy... Co rozumiemy przez "wkrótce"? Bo przetrag na kilkanaście niskopodłogowych tramwajów w Toruniu jest kwestią najbliższych tygodni lub miesięcy (mieli się wyrobić jeszcze na wiosnę,trochę się ślizgnęło,ale przed wyborami to już na pewno zdążą ;) ). I na koniec: wydaje mi się,że przyjęte kryterium procentowe jest dość kontrowersyjne,tym liczy się w nim za 1 sztukę zarówno pojedynczego Konstala 105Na jak i Pesę 120N/120Na; a przy wymianie taboru za jedną Pesę do kasacji idą dwa Konstale...

  • KW – 02.06.2011

    Czytelniku Combino, Częstochowa ma rozstrzygnięcie, a Toruń? Chyba nie... W Częstochowie wiemy, kiedy będą nowe wagony a w Toruniu nie. I ten częstochowski termin jak na polskie warunki to właśnie to "wkrótce". Kryterium rzecz ocenna, nie wszystkim dogodzi. Mnie się podoba.

  • Combino – 02.06.2011

    No dobrze,czyli faktycznie załóżmy że "wkrótce" to jakieś do 4-5 miesięcy przy dodatkowym założeniu że już coś koło danych wagonów robią; widać tu faktycznie konsekwencję,bo nie zostały ujęte NGT8 dla Krakowa,z których pierwszy może będzie pod koniec roku ani pesowych Walców (?) na linię do dworca (które oficjalnie mają dojechać jeszcze trochę później).Ale w dalszym ciągu pozostają pytania odnośnie Poznania: nie ma żadnej pewnej informacji że aż 24 Bety SĄ JUŻ PODPISANE (o harmonogramie dostaw nie mówiąc). A co do kryterium,to może i każdemu się inne podoba,ale IMHO chyba bardziej obiektywne byłoby rozpatrywanie tego przez ilość pociągów tramwajowych,a nie pojedynczych wagonów.

  • Combino – 02.06.2011

    "Linię do dworca" oczywiście w Bydgoszczy ;)

  • KW – 02.06.2011

    Co do Modertransu - Zgoda, nie wiemy, ale z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że te 24 Bety będą. Ale ok. zmieńmy słowo "zakontraktowanych". Harmonogram dostaw w pierwotnej koncepcji tekstu nie miał znaczenia, bo chodziło o stan na 31 maja. Fakt, że zbierałem info trochę wcześniej zaburzył nieco dane, ale wspólnymi siłami tworzymy niemal ideał stanu faktycznego. Co do kryterium - a co w przypadku pociągów jednowagonowych i trójskładów? Trochę koncepcja jednak siada. No bo czy pociąg jednowagonowy traktować jako 1/2 a trójskład jako 1 i 1/2?

  • Combino – 02.06.2011

    A niby dlaczego koncepcja siada? Na przykładzie taboru ZKM Gdańsk podsumowanego na stronie Gdańskie Tramwaje: http://gdanskietramwaje.psstm.prohost.pl/lista. Mamy ilość pociągów do ruchu:117,w tym niskopodłogowych: 60 (jak chcemy wszystko,to można dołączyć odstawione...no,może poza tymi z decyzją kasacyjną ;) )

  • KW – 03.06.2011

    No właśnie siada z powodów, o których wcześniej napisałem. Jak traktować pociągi jedno i trzywagonowe?

  • 1678 – 03.06.2011

    Pociąg 1-wagonowy = 1; przegub (121N) = 1,5; skład podwójny = 2; potrójny = 3. Albo to samo podzielone na pół - wtedy za 1 robi standardowy pociąg 2x105N czy też 120N.

  • Combino – 03.06.2011

    Jak to jak traktować? JAK JEDEN POCIĄG,tak jak traktuje je przewoźnik,tym bardziej że właśnie taka zależność jest najbardziej odczuwalna dla pasażera i zgodna z tym,co pasażer otrzymuje.Konfiguracja jest w praktyce stała,a przepięć nie robią ot tak od ręki. Dla zilustrowania sytuacji ponownie wrócę do ZKM Gdańsk: przewoźnik eksploatuje solówki,dwuskłady i niskopodłogowe wagony jednoprzestrzenne stanowiące równoważnik (aczkolwiek nie pod względem kosztu wzkm) dwuskładu 105-ek (i tak też przyjmuje się przy wymianie: za N8CNF czy za 120Na "lecą" dwie 105-ki. Czy linia jest obsługiwana solówkami (w Gdańsku wyłącznie 4-ka,4 wozy + 2 rezerwy) czy dwuskładem czy dortmundem czy Pesą,to jest JEDNA BRYGADA i JEDEN KURS.I faktycznie wymierną wartością udziału niskiej podłogi jest procentowy udział w składach i kursach. Bo przyjmując zasadę "jeden wagon to jeden wagon,niezależnie w jakim układzie jeździ" dojdziemy do pewnego kuriozum: otóż załóżmy,że mamy 20 Swingów i 20 dwuskładów 105-ek.Przy zasadzie "jeden to jeden" niskopodłogowce stanowią 33,33%,a tymczasem (przy równomiernym wykorzystaniu obu typów taboru) mamy 50% kursów niskopodłogowych.Skąd taka różnica...? :D Podsumowując: liczenie "jeden za jeden" ZAWSZE zaniża faktyczny udział niskiej podłogi w przewozach tramwajowych i będzie tak dopóki ze wszystkich polskich sieci nie znikną 105-ki w trakcji wielokrotnej (można też od biedy dodać do tego E1+c3 w Krakowie).

  • Marcin – 03.06.2011

    Klasyfikacja pod względem ilościowym wypada najlepiej dla Warszawy. Ale chyba najbardziej obiektywne jest zestawienie procentowe. Procent niskopodłogowych wagonów spośród ogółu pociągów tramwajowych. Czyli składy stopiątek czy 3x 105 Na ( min. w Krakowie) był by traktowane jako jeden pociąg tramwajowy. I tu Kraków nieźle się prezentuje, ale najlepiej chyba Gdańsk. ponad połowa brygad to wagony z niską podłogą.

  • KW – 03.06.2011

    OK. Obiecuję zająć się tematem i zrobić zestawienie pod względem pociągów. Muszę tylko pozbierać dane. Jeśli macie jakieś info o liczbie uruchamianych przez przewoźników pociągów to bardzo proszę o przesłanie: k.wach@transinfo.pl.

  • wojo – 05.06.2011

    co z tego że do wrocławia przyszły nowe tramwaje skoda ja średnia zjeżdżalność skód z pierwszych dostaw to 5 dziennie,z czego 1-2 wozów to dawcy części bo gwarancja się skończyła

  • kr – 09.06.2011

    W artykule nie wspomniano, że Kraków obecnie czeka na dostawę kolejnych Bombardierów - 24 szt NGT8. Planowana dostawa 2012-2013

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....