TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Najnowsze tramwaje z Protramu już na torach!
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 05.02.2008 12:17:36 2 komentarze
Najnowsze tramwaje z Protramu już na torach!

29 stycznia br. podczas konferencji prasowej we Wrocławiu zostały pokazane zaprezentowane najnowsze nabytki MPK Wrocław: cztery trójczłonowe wagony typu 205 WrAs z modułem niskopodłogowym. Ponadto w styczniu br. MPK odebrało z Protramu cztery wagony typu 204 WrAs.

Tabor MPK we Wrocławiu wzbogacił się o jednego jeżdżącego na dachu tramwaju …krasnoludka o imieniu ŚWIETLIK. Dzierży on w ręku latarnię, z którą szuka zaginionego skarbu. Jego historię podczas konferencji opowiedziała Wiktoria Krawczyk (6 lat) z Przedszkola Król Maciuś I. –„Był sobie krasnoludek o imieniu Świetlik –opowiadała. –Miał latarenkę, świecącą błękitnym światełkiem i worek pieniędzy. Co noc chował worek ze skarbem w innym miejscu, żeby mu nikt go nie ukradł. Żeby zapamiętać, gdzie go schował, chodził tylko po torach tramwajowych. Pewnego razu zginęła mu z worka jedna moneta. Zmartwiony Świetlik postanowił jej poszukać, wskoczył na nadjeżdżający tramwaj, usiadł na jego dachu i świecił na tory swoja błękitną latarenkę, szukając zguby. Minęły lata, potem zapomniał nawet gdzie ukrył skarb i tak jeździ na tramwaju wpatrując się w tory”. To oczywiście piękna bajeczka, nie mająca za wiele wspólnego z rzeczywistością, natomiast fakt współpracy wrocławskiego MPK z dziećmi bardzo cieszy. To w końcu przyszli pasażerowie.

Podczas konferencji zarówno dzieci, jak i dziennikarze mogli zobaczyć nowe tramwaje oraz wyremontowaną halę obsługową. Na wszelkie pytania odpowiadali Witold Turzański, prezes MPK Wrocław oraz Zdzisław Ferenz, członek zarządu MPK Wrocław. I właśnie z szefem wrocławskiej spółki rozmawialiśmy o najnowszych zakupach, a także o kolejnych inwestycjach. Oto zapis naszej rozmowy:

TransInfo: Proszę powiedzieć, jakie tramwaje zakupił ostatnio MPK Wrocław?

Witold Turzański, prezes MPK Wrocław Sp. z o.o.: Podczas dzisiejszej uroczystości pokazujemy najnowsze zakupione przez nas tramwaje z wrocławskiej firmy Protram. To efekt naszych jeszcze zeszłorocznych zakupów. Zamówiliśmy wówczas cztery, niskopodłogowe tramwaje trójczłonowe typu 205 WrAs (w łącznej cenie 15 616 000 zł netto) oraz dwa wyskopodłogowe składy po dwa wagony typu 204 (w łącznej cenie 5 368 000 zł netto). Dołączyły one do posiadanych przez nas ośmiu sztuk modelu 204. Mnie szczególnie cieszą 205-tki, które oferują pasażerom obniżoną podłogę w członie środkowym . Pierwsze tego typu dwa tramwaje zakupiliśmy w 2006 r. i dziś mogę powiedzieć, że sprawdziły się w codziennej eksploatacji na wrocławskich torach. Nie mamy z nimi żadnych problemów, charakteryzują się niską awaryjnością i uznaniem wśród naszych motorniczych. Zastosowane w nich asynchroniczne silniki są stosowane przez renomowanych producentów wieloczłonowych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Również komfort oferowany w tych wagonach nie odbiega standardem od europejskiej średniej. Do tego dochodzi stosunkowo niska cena zakupu i oczywiście miejsce produkcji –Wrocław. Dlatego w kolejnych latach będziemy sukcesywnie kupować zarówno modele typu 204, jak i typu 205, tak aby w 2010 r. móc wycofać z ruchu wszystkie tramwaje z serii 102. Wielkość tych zamówień będzie na podobnym poziomie jak obecnie. To tyle, jeżeli chodzi o zakupy z Protramu. Ponadto w 2007 r. dotarły do nas wszystkie niskopodłogowe Skody, czyli łącznie 17 sztuk.

TransInfo: Czy oprócz zakupów modeli z Protram przewidujecie w najbliższych latach jakieś inne inwestycje w tramwajowy tabor?

Tak, oczywiście. Przede wszystkim cały czas sukcesywnie odnawiamy wagony z rodziny 105 i w zeszłym roku zmodernizowaliśmy 24 egzemplarze tego typu. Dzięki temu ciągłemu procesowi już za rok, a najdalej za dwa, nie będzie na wrocławskich torach „kanciastych stopiatek”. Wszystkie zostaną unowocześnione przez firmę Protram. Drugi filar naszej strategii to zakup wrocławskich tramwajów 204 i 205, o czym mówiłem już wcześniej. I ostatni, trzeci filar, czyli zakupy najdroższych tramwajów –niskopodłogowych, wieloczłonowych. Do tej pory udało nam się w tym celu skorzystać ze środków unijnych. Dzięki temu zakupiliśmy tramwaje Skoda 16T, które pochodzą z dwóch projektów ZPORR. W wyniku pierwszego z nich –„Trasa średnicowa Północ –Południe”zakupiliśmy 8 wagonów, a w ramach drugiego „Przebudowa multimodalnego węzła komunikacyjnego –pl. Powstańców Wielkopolskich”kolejnych 9 wagonów. Wszystkie te tramwaje już do nas dotarły i z powodzeniem je eksploatujemy.

TransInfo: Czyli wystawicie Państwo Skodzie pozytywny opinię za te tramwaje?

Tak. Aczkolwiek na początku występowały małe trudności techniczne z dostosowaniem nowych pojazdów do naszej infrastruktury –zarówno zasilania, jak i torowej. Pojawiły się również problemy wynikające z przyzwyczajeń naszych pasażerów, którzy czasami nie mogli zrozumieć nowoczesnych zabezpieczeń przed ewentualnym przytrzaśnięciem drzwiami. Obecnie jest z tym już zdecydowanie lepiej i mam nadzieję, że początkowa nieufność przerodziła się w poczucie pełnego bezpieczeństwa podczas podróżowania Skodami. W ramach dwuletniej gwarancji mamy cały czas na miejscu czeski serwis, którzy na bieżąco usuwa pojawiające się usterki. I tutaj współpraca układa się naprawdę bardzo dobrze. Ponadto nasi motorniczowie byli na specjalnym szkoleniu z zakresu obsługi tramwajów w Pilźnie. Podobny trening –z zakresu serwisu –przeszli nasi mechanicy, którzy przygotowują się do objęcia pełnej opieki nad tymi tramwajami po okresie gwarancyjnym. Nieoceniona jest tutaj również pomoc czeski kolegów, którzy przebywają we Wrocławiu i dzielą się z nami wszelką wiedzę w zakresie serwisu i napraw tramwajów. I to jest najlepsza nauka.

TransInfo: Kiedy możemy spodziewać się kolejnego przetargu na niskopodłogowe tramwaje?

Lada moment Gmina Wrocław ogłosi przetarg publiczny na zakup 38 niskopodłogowych tramwajów, które mają przybyć do naszego miasta w przeciągu dwóch-trzech lat. My –jako MPK –współpracowaliśmy przy specyfikacji technicznej zamówienia i obecnie tylko czekamy na jego ogłoszenie. I oczywiście na zwycięzcę. Dlaczego gmina kupuje te tramwaje a nie my? Z punktu widzenia pasażerów nie ma tutaj żadnej różnicy, natomiast po ostatnich zakupach naszego spółka jest dość mocno zadłużona i z tego punktu widzenia lepiej jest, aby nowe, dość spore zobowiązania finansowe przejęła gmina. Przypomnijmy tutaj, że przed nami jest jeszcze kontrakt na dostawę 100 niskopodłogowych autobusów.

TransInfo: Obecnie znajdujemy się w wyremontowanej hali do obsługi niskopodłogowych tramwajów. Czyli można powiedzieć, że jesteście gotowi do przyjęcia partii?

Dokładnie. Ta hala ma ponad już stuletnią historię. W zeszłym roku przeszła generalny remont pod kątem obsługi właśnie tramwajów niskopodłogowych –czyli obecne Skoda 16T i Protram 205. Modernizacja polegała na wprowadzenie stacji obsługowych zarówno kanałowych, jak i pomostowych, gdyż zdecydowana większość aparatury sterującej nowoczesnymi tramwajami zlokalizowana jest na dachach pojazdów. Ponadto przygotowaliśmy stanowisko tokarki podtorowej do obtaczania kół we wszystkich typach wagonów, jakie posiadamy. Generalnie służy ona do nadawania odpowiedniego profilu kołom tramwajów i standardowo taki przegląd wykonuje się raz w roku. Do tej pory konieczne było demontowanie kół tramwaju, a obecnie robimy to na stanowisku najazdowym, co jest zdecydowanie łatwiejsze i szybsze.

TransInfo: I na koniec pytanie odnoście przetargu na dostawę 100 autobusów i negatywnym wyniku kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez UZP.

Przyjęliśmy ją z całym z szacunkiem, anulowaliśmy przetarg i ogłosiliśmy nowy, z którego specyfikacji zostały wykreślone kontrowersyjne zapisy. Obecnie jesteśmy już po pierwszym, formalnym etapie nowego przetargu, który pomyślnie przeszło czterech producentów: MAN, Volvo, Evobus i Solaris. Konieczność ogłoszenia nowego zamówienia skutkować będzie kumulacją dostaw z 2007 i 2008 r. Naszym życzeniem jest dostarczenie 66 autobusów na przełomie sierpnia i września 2008 r., a następnej partii 34 autobusów –do września 2009 r. Przyznaję, że to dość wyśrubowany termin, ale również wielkość zamówienia jest całkiem spora.

TransInfo: Bardzo dziękuję za rozmowę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Protram
Wrocław
MPK
  • Tomasz Pluskiewicz – 06.02.2008

    Ciekawe, czy znów Volvo będzie? A Protam powinien wzorem Skody 16T usunąć jeden wozek i obniżyć więcej podłogi. 205 choć budowane od podstaw nie jest w istocie niczym ponad dwa wagony 105 (204) połączone niską podłogą...

  • straphan – 07.02.2008

    No i co z tego? Niska podloga jest? Jest. Tanio jest? Jest. O co wiec chodzi? A przetarg autobusowy wygral Evobus - o ile Volvo nie oprotestuje, to Wrocek czeka inwazja Citarek :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....