TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

MPK zakończyło projekt modernizacji wagonów EU8N
InfoTram - Opublikowano: 15.07.2016 13:01:35 11 komentarzy
MPK zakończyło projekt modernizacji wagonów EU8N (foto: MPK)

W lipcu 2016 MPK w Krakowie zakończyło jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dzięki temu, 15 lipca na linii nr 2 pasażerów zaczął wozić ostatni, 40. zmodernizowany tramwaj z serii EU8N.

Przywiązujemy dużą wagę do odnowy naszego taboru, której podstawowym źródłem jest zakup nowych pojazdów. Ale równolegle staramy się modernizować posiadany tramwaje lub kupować używane, które nadają się do przebudowy - powiedział w piątek wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski.

Jak poinformował przewoźnik projekt polegał na przebudowie 40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia. Wagony E6, z których powstał wagon EU8N, jeździły w austriackiej stolicy na linii metra U6. Po wycofaniu ze służby krakowski przewoźnik kupił je sześć lat temu płacąc po 15-20 tys. euro za sztukę. Według szacunków MPK obecna wartość każdego z tramwajów wynosi około 1,7 mln zł, gdy za nowy tramwaj trzeba zapłacić ponad dwa razy tyle. "To najlepiej świadczy o tym, ze jest to udana inwestycja" - ocenił Szałkowski.

Realizacja projektu modernizacyjnego trwała dokładnie sześć lat. W efekcie prowadzonych przez MPK prac mieszkańcy zyskali tramwaj, w którym została całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska. W środku wstawiono nowe siedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, automat biletowy, a na podłodze pojawiła się antypoślizgowa wykładzina. Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonu dodano element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie. Dla osób niewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Elementem modernizacji był także montaż klimatyzacji. Warto podkreślić, że gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozić pasażerów w lipcu 2010 roku to był to jednocześnie pierwszy w Krakowie klimatyzowany wagon.

Przebudowę w całości wykonała Stacja Obsługi i Remontów MPK w Krakowie. Najważniejszym elementem modernizacji było przedłużenie pojazdów o środkowe, niskopodłogowe człony, które zostały wyprodukowane przez fabrykę Autosan w Sanoku.

Dzisiaj wagony EU8N można spotkać na wielu krakowskich liniach, m.in. nr 2, 5 i 20.

Sześć lat temu w oficjalnej prezentacji pierwszego przebudowanego wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne poruszające się na wózkach wraz z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mieli możliwość sprawdzić, jak osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie z wsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, że tramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, które mają problem z poruszaniem się. Ta opinia potwierdziła potrzebę realizowanego przez MPK projektu.

Jak przypomniał Szałkowski, krakowska przebudowa wiedeńskich wagonów została uznana w 2012 r. za jedną z najbardziej udanych w Europie przez branżowe czasopismo "Stadtverkehr", a zachodni przewoźnicy komunalni, np. z Dusseldorfu remontując posiadany tabor wzorują się na rozwiązaniach wypracowanych w krakowskim MPK.

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo może przewieźć 180 pasażerów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
Autosan
modernizacja
EU8N
  • TomTom – 15.07.2016

    A z Utrechtu też nie ściągnęli kilku E6+C6?

  • max – 15.07.2016

    Ściągneli bo troche wozów z Wiednia wzieli holendrzy ale nic z nimi nie robili nawet nie przemalowali

  • pes – 15.07.2016

    Szkoda tylko, że zapewne też " z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami " 8 z 36 nowoczesnych, kupionych za miliony tramwajów zostaje w zajezdni zamiast "z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami" zastąpić przynajmniej w liczbie dodatkowych 4 sztuk przestarzałe 50 letnie tramwaje na choćby na trasie 52

  • manki – 16.07.2016

    Teraz ciekawe jak wyjdzie im uniskowienie GT8S ?

  • break – 16.07.2016

    GT8S zrobią wszystkie bo potrzebują dwukierunkowców

  • advisor – 17.07.2016

    @breakSwojego czasu MPK twierdziło, że nie będą przerabiać GT8S, bo jest to za drogie. Nie wiem już, jaka obecnie wersja obowiązuje.

  • dren – 17.07.2016

    Wersja oszczędna sama wstawka

  • zenek – 17.07.2016

    A kto robi niskie czlony Sanok?

  • Impuls – 18.07.2016

    Bardzo podobną konstrukcję do wagonów E6 mają E2. Zatem jest szansa na dalszą produkcję EU8N. Na razie w Wiedniu kasują wyłącznie E1 ale za dwa trzy lata będą kasować E2. Co ciekawe do ostatnich wagonów EU8N wykorzystano dwa wózki z E1 i przerobiono baldachimy. Brakło już tych z c6.

  • Arsents – 19.07.2016

    Kraków już raczej nie potrzebuje więcej wagonów tej długości / a jeszcze perspektywa GT8S/ raczej będzie myślał n 32 m i o nowych

  • JM2A – 19.07.2016

    Przebudowa GT8S nie ma większego sensu - to strata pieniędzy, czasu i energii.Przeróbki polegające na wmontowaniu środkowego członu o obniżonej podłodze w okolicy wejścia niewiele dają, poprawa warunków podróżowania i wymiany pasażerów jest niewspółmiernie mała w stosunku do poniesionych kosztów modernizacji.Tego typu wagony z bardzo małym udziałem niskiej podłogi to doraźne rozwiązanie i takich tramwajów w Krakowie więcej nie potrzeba.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....