Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK zakończyło projekt modernizacji wagonów EU8N

infotram
15.07.2016 11:01
0 Komentarzy

W lipcu 2016 MPK wKrakowie zakończyło jeden z największych projektów modernizacji taborutramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Dzięki temu, 15 lipca na linii nr 2pasażerów zaczął wozić ostatni, 40. zmodernizowany tramwaj z serii EU8N.

Przywiązujemy dużą wagę do odnowy naszego taboru, którejpodstawowym źródłem jest zakup nowych pojazdów. Ale równolegle staramy sięmodernizować posiadany tramwaje lub kupować używane, które nadają się doprzebudowy – powiedział w piątek wiceprezes krakowskiego MPK MariuszSzałkowski.

Jak poinformował przewoźnik projekt polegał na przebudowie40 wysokopodłogowych pociągów tramwajowych sprowadzonych z Wiednia. Wagony E6,z których powstał wagon EU8N, jeździły w austriackiej stolicy na linii metra U6.Po wycofaniu ze służby krakowski przewoźnik kupił je sześć lat temu płacąc po15-20 tys. euro za sztukę. Według szacunków MPK obecna wartość każdego ztramwajów wynosi około 1,7 mln zł, gdy za nowy tramwaj trzeba zapłacić ponaddwa razy tyle. „To najlepiej świadczy o tym, ze jest to udanainwestycja” – ocenił Szałkowski.

Realizacja projektu modernizacyjnego trwała dokładnie sześćlat. W efekcie prowadzonych przez MPK prac mieszkańcy zyskali tramwaj, w którymzostała całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska. W środku wstawiono nowesiedzenia ze specjalną tapicerką, monitoring, automat biletowy, a na podłodzepojawiła się antypoślizgowa wykładzina. Z myślą o osobach niepełnosprawnych,starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonudodano element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie. Dla osóbniewidomych i słabowidzących został wprowadzony nowoczesny system informacjipasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systememgłosowego zapowiadania przystanków. Elementem modernizacji był także montażklimatyzacji. Warto podkreślić, że gdy pierwszy taki tramwaj zaczął wozićpasażerów w lipcu 2010 roku to był to jednocześnie pierwszy w Krakowieklimatyzowany wagon.

Przebudowę w całości wykonała Stacja Obsługi i Remontów MPKw Krakowie. Najważniejszym elementem modernizacji było przedłużenie pojazdów ośrodkowe, niskopodłogowe człony, które zostały wyprodukowane przez fabrykęAutosan w Sanoku.

Dzisiaj wagony EU8N można spotkać na wielu krakowskichliniach, m.in. nr 2, 5 i 20.

Sześć lat temu w oficjalnej prezentacji pierwszegoprzebudowanego wagonu uczestniczyły osoby niepełnosprawne poruszające się nawózkach wraz z Bogdanem Dąsalem, pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. osóbniepełnosprawnych. Na jednym z przystanków przy ul. Brożka wszyscy mielimożliwość sprawdzić, jak osoba poruszająca się na wózku poradzi sobie zwsiadaniem do tramwaju EU8N. Po wejściu wszyscy jednogłośnie przyznali, żetramwaj z elementem niskiej podłogi bardzo ułatwi podróżowanie osobom, któremają problem z poruszaniem się. Ta opinia potwierdziła potrzebę realizowanegoprzez MPK projektu.

Jak przypomniał Szałkowski, krakowska przebudowa wiedeńskichwagonów została uznana w 2012 r. za jedną z najbardziej udanych w Europie przezbranżowe czasopismo „Stadtverkehr”, a zachodni przewoźnicy komunalni,np. z Dusseldorfu remontując posiadany tabor wzorują się na rozwiązaniachwypracowanych w krakowskim MPK.

Tramwaj EU8N ma ponad 26 metrów długości i jednorazowo możeprzewieźć 180 pasażerów.


Komentarze