TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

MPK kupi tramwaje z Düsseldorfu
Karol Wach - Opublikowano: 24.11.2009 09:41:31 10 komentarzy
MPK kupi tramwaje z Düsseldorfu

Niespodzianki nie było, bo być nie mogło. Do krakowskiego MPK wpłynęła jedna oferta, będąca odpowiedzią na ogłoszony przetarg, na dostawę 27 wagonów tramwajowych, używanych, dwukierunkowych, ośmioosiowych i przegubowych. Zapewne zwycięską ofertę złożył Rheinbahn Düsseldorf, czyli wszystko poszło zgodnie z oczekiwaniami przewoźnika. MPK nie ukrywało, iż chciało nabyć właśnie te konkretne pojazdy - Duewag GT8S, tym bardziej, że już wcześniej przewoźnik zakupił jeden taki tramwaj. Mimo, iż wozy te nie są niskopodłogowe już dziś MPK myśli o wbudowaniu członu niskopodłogowego, co jest zabiegiem coraz powszechniej stosowanym. Tramwaje te mogłyby być wykorzystywane już w przyszłym roku m.in. na fragmencie budowanej linii szybkiego tramwaju do Golikówki - na odcinku od ronda Grzegórzeckiego do ul. Nowohuckiej, który powstanie najwcześniej - powiedział Dziennikowi Polskiemu Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Koszt zakupu wagonu pojazdów to około 4,6 milionów złotych. Za jeden pojazd niskopodłogowy trzeba dziś zapłacić od 7 do 9 milionów zł.

Duewag GT8S to tramwaj dwukierunkowy, produkowany w latach 1973-1975 przez Düsseldorfer Waggonfabrik i dostarczony w liczbie 69 sztuk dla przewoźnika z Dusseldorfu. 40 z nich, w związku z rozwojem premetra zostało przebudowanych na GT8U, przystosowane do obsługi wyższych peronów. Pojazdy, które już niebawem pojawią się w Krakowie, to, zgodnie z wymogami specyfikacji przetargowej, pojazdy dwukierunkowe. Osadzone są na 4 wózkach skrętnych, z których 2 są napędzane silnikami prądu stałego, a 2 toczne. Posiadają również hamulec elektromagnetyczny szynowy, tarczowy i ręczny.

W 2009 roku, jeszcze przed ogłoszeniem przetargu MPK zakupiło jeden taki pojazd, oznaczony numerem 3037. Przewoźnik zdecydował się na jego zakup także dlatego, że to tramwaj podobny technicznie bardzo podobny do tych już po Krakowie, dwukierunkowych tramwajów N8 z częściowo niską podłogą.   

Dane tramwaju Düwag GT8S

Długość

27450 mm

Szerokość

2470 mm

Masa

37000 kg

Liczba miejsc siedzących

51

Liczba miejsc stojących

190

Liczba i moc silników

2 ×150 kW

V max

70 km/h

 Polityka taborowa MPK już od dłuższego czasu zakłada, oprócz zakupów nowych Bombardierów (50 sztuk), sprowadzanie używanych wagonów z krajów Europy Zachodniej. W ten sposób do grodu Kraka trafiły pojazdy: T4, GT6, N8S (z Norymbergi), czy SGP E1 (z Wiednia). Oprócz tego w skład parku taborowego krakowskiego przewoźnika wchodzą oczywiście, obecne w prawie każdym polskim mieście tramwajowym, wagony 105Na. Kolejne zakupy „nowych”pojazdów pozwalały na wycofanie z ruchu części stopiątek oraz wcześniej także wszystkich stodwójek. Swego czasu kilka pojazdów 105Na trafiło do Tramwajów Śląskich. Duża cześć pojazdów MPK Kraków ma ponad 20 lat. W sumie przewoźnik eksploatuje ponad 400 pojazdów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kraków
MPK
GT8S
  • z Trójmiasta – 25.11.2009

    Mała uwaga odnośnie 105-ek: "Oprócz tego w skład parku taborowego krakowskiego przewoźnika wchodzą oczywiście, obecne w prawie każdym polskim mieście tramwajowym, wagony 105Na." Sformułowanie dość ciekawe:albo uznajemy Konstale 105/805 za jeden typ tramwaju (różniący się jedynie rozstawem toru) i wtedy występują one W KAŻDYM tramwajowym mieście (pomijając Ozorków,ale to część łódzkiej sieci,więc w sumie się nie liczy) w Polsce albo uznajemy je za odrębne typy i wtedy 105Na występują ledwie w 9 na 14 sieci tramwajowych w Polsce (czyli niecałe 2/3 polskich sieci),więc określenie PRAWIE W KAŻDYM też jest ciut na wyrost.

  • Maciek – 26.11.2009

    Te tramwaje nie są takie złe, tylko trzeba by się zdecydować, żeby puszczać je na trasy z wysokimi peronami... poza tym, skoro MPK kupuje aż 27 wagonów, to można by stowrzyć linię z końcówkami wahadłowymi...

  • z Poznania – 26.11.2009

    A czemu Kraków np. nie przebudowałby na Moderusy Beta swoich 105?

  • Zyx – 27.11.2009

    Konstal 105Na to tramwaj archaiczny pod względem technicznym. Jego faktyczna modernizacja sprowadza się de facto do zbudowania tramwaju od nowa (już nie wspominając o zrobieniu z niego tramwaju trójczłonowego). Po co ładować kupę kasy w zabytek, kiedy można taniej ściągnąć używany i być może starszy, ale bardziej niezawodny i nowocześniejszy wagon? Co do modernizacji mam średnie odczucia... zobaczymy, jak MPK poradzi sobie z EU8N. Tworzenie linii specjalnie pod konkretny tabor to też średnio udany pomysł. Kiedyś przyjdzie GT8S i N8S-NF wycofać i co wtedy? Trzeba będzie kupować specjalnie nowe tramwaje droższe o ok. 40%, bo się nie chciało x lat wcześniej raz a dobrze postawić pętli?

  • Locutus – 28.11.2009

    "Dzięki dostawą „nowych”pojazdów"... Litości... "dostawą" to narzędnik liczby pojedynczej, a tu chodziło o celownik liczby mnogiej ("dostawOM")...

  • qaz – 28.11.2009

    Eeeee... A T4 i GT6 to nie były przypadkiem przez MANa produkowane..? Tak samo nie ma czegoś takiego jak Duewag E1, E1 to oznaczenie wiedeńskiego przewoźnika, jeśli już to są to GT6 (zresztą pod taką nazwą widnieją również w rozdziale taboru w Krk).

  • Piotr – 29.11.2009

    @ Zyx "Po co ładować kupę kasy w zabytek..." -no wlasnie, po co ? Te tramwaje maja 34-36 lat, wiec sa wieku w ktorym pojazd szynowy powinien trafic na zasluzony odpoczynek. Ale jest Krakow, ktory uratuje go od zlomowca ! Niedlugo trzeba bedzie zmienic tresc artykulu z "Duża cześć pojazdów MPK Kraków ma ponad 20 lat." na ponad 30 lat.

  • qwe – 29.11.2009

    Piotr -> Jechałeś tym wagonem...? Co z tego, że wagon ma 34 lata, skoro jest wygodniejszy i tańszy w eksploatacji od ok. 25 letnich wagonów?

  • Maciek – 30.11.2009

    @qwe - święta prawda - wystarczy porównać jak wygląda 34 letni tramwaj z Niemiec a jak 25 letni tramwaj z Polski...

  • czatowiec. – 07.12.2009

    Byłem na jego pierwszym przejeździe, niewiele mu brakuje pod względem komfortu do Bombardiera. Co do wahadłowych końcówek - po co je budować? Dwukierunkowce są na czas remontów używane w całej swojej krasie. Przypominam, że MPK Zakończyło naprawy główne wszystkich wagonów 105Na, i najpóźniej do 2011 zostaną wycofane z ruchu liniowego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....