Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków dokupuje 15 tramwajów od Stadlera

infotram
12.12.2018 11:53
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wKrakowie podpisało w środę umowę z firmą Stadler Polska na dostawę 15 nowych,niskopodłogowych tramwajów.

Wartośćkontraktu wynosi ponad 109 mln zł netto. Umowa zostanie zrealizowana do końca2020 r.

Zależy nam, aby w ciągu kilku najbliższych lat po krakowskich torowiskach kursowały wyłącznie tramwaje z niską podłogą. Na ten cel planujemy wydać nawet 1 miliard złotych. Podpisana umowa na dostawę 15 tramwajów jest pierwszym krokiem do realizacji tego celu – powiedział po podpisaniu umowy Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa.

Jak wyjaśniłdziennikarzom prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński, zawarta w środę umowajest kontynuacją kontraktu ze stycznia tego roku, na mocy którego przewoźnikzamówił w firmie Stadler Polska 35 tramwajów z możliwością zakontraktowaniakolejnych 15 takich samych. Teraz spółka komunalna z tej opcji skorzystała.

Prezeszaznaczył, że zakup kolejnych tramwajów w ramach opcji przewiduje taką samącenę ze wagon, wynoszącą 7,27 mln zł netto. Zakup pojazdów będzie sfinansowanyz kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na łączną sumę 376 mln zł,który krakowski przewoźnik uzyskał w tym miesiącu.

MPK liczy -poinformował Świerczyński – że uda się pozyskać dofinansowanie ze środkówunijnych na realizację tego kontraktu w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko, jak tylko pojawi się taka możliwość.

Noweniskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 m. Zostaną wyposażone wklimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny systeminformacji pasażerskiej. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalnaplatforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, któreporuszają się na wózkach. W środku będą także zamontowane automaty biletowe, az myślą o użytkownikach telefonów i smartfonów na poręczach zostaną zamontowaneporty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych.

Prezes MPKpoinformował, że ze środków z kredytu EBI planowany jest zakup kolejnych 40niskopodłogowych, przegubowych tramwajów o długości od 30 do 35 metrów z opcjązamówienia kolejnych 20. Przetarg na nie powinien zostać ogłoszony w pierwszymkwartale przyszłego roku.

Pojazdy te,dzięki wyposażeniu w specjalne superkondensatory, mają być przystosowane dojazdy bez sieci trakcyjnej. Władze Krakowa planują w przyszłości usunięciesieci trakcyjnej na ok. 3 km torowisk w ścisłym centrum miasta, na tzw.pierwszej obwodnicy.

WedługŚwierczyńskiego po zrealizowaniu tych zakupów krakowski przewoźnik będzieposiadał około 2/3 nowoczesnego taboru tramwajowego. „To bardzo wysokiwskaźnik” – ocenił prezes MPK.

Bardzo się cieszymy, że podpisujemy dziś umowę na kolejne 15 tramwajów. Zamówienie dla Krakowa jest dla nas bardzo ważne. Jesteśmy dumni, że możemy je realizować. Jestem przekonany, że nasze nowoczesne, niskopodłogowe, komfortowe tramwaje będą dobrze służyły mieszkańcom miasta i przewoźnikowi – powiedział Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska, przedstawiciel konsorcjum.

Ostatni dużykontrakt na dostawę tramwajów krakowskie MPK zrealizowało w 2015 roku – wtedy36 pojazdów o długości prawie 43 m dostarczyła bydgoska Pesa. Niskopodłogowytramwaj przygotowano specjalnie dla Krakowa. Zakup kosztował ponad 291,2 mln złnetto, z czego 80 proc. stanowiło unijne dofinansowanie z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko.

Wcześniejprzetargi na dostawy nowych tramwajów dla Krakowa wygrywała firma BombardierTransportation – od 2000 r. dostarczyła 74 niskopodłogowe pojazdy. W sumiekrakowski przewoźnik ma ok. 300 tramwajów, z czego niemal 60 proc. to pojazdy zobniżoną podłogą.

Komentarze