TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Moderusy Beta w 2011 roku
Karol Wach - Opublikowano: 18.01.2012 15:42:21 9 komentarzy
Moderusy Beta w 2011 roku

Do końca 2011 roku na polskich torowiskach pojawiło się łącznie 50 Moderusów Beta. To dobry moment, aby przedstawić krótkie podsumowanie. Modertrans przekazał dwóm polskim przewoźnikom wspomniane wyżej pojazdy w trzech wersjach. Najwięcej wagonów, bo 41, do końca grudnia 2011 roku odebrał ZKM Gdańsk –poinformowała nas Elżbieta Goźdź z Modertransu. Wszystkie przekazane tramwaje to Moderusy Beta MF 01, czyli wagony N8C po gruntownej modernizacji. Przypomnijmy, iż łącznie przewoźnik zakupił 46 takich pojazdów z Dortmundu. Moderusy Beta MF 01 to pojazdy szynowe, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych. Niska podłoga w środkowym członie umożliwia szybszą wymianę pasażerów na przystankach, gdyż po modernizacji, pojazd ma więcej o jedne dwuskrzydłowe, odkładane na zewnątrz drzwi z każdej strony. Człon środkowy zaprojektowany i zbudowany został od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby. Tramwaj „naszpikowany”jest najnowszą elektroniką pokładową: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne, zapowiedzi głosowe), monitoring wewnętrzny (zamontowano również kamerę obserwującą motorniczego), monitoring zewnętrzny, elektroniczny system łączności (radiotelefon i odbiornik GPS) czy klimatyzator kabiny motorniczego. Wagony N8C zakupione przez ZKM zostały wyprodukowane w latach 1978-1986 i przebudowane od 2009 do 2011 roku. Modernizacja ostatnich pięciu tramwajów trwa nadal i dobiega końca –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. Wkrótce zostaną one przekazane przewoźnikowi.

Dane techniczne wagonów Moderus Beta MF 01

Liczba członów

3

Długość

26648 mm

Szerokość

2330 mm

Wysokość

3650 mm

Masa

35750 kg

Liczba miejsc siedzących

54

Liczba miejsc stojących

172

V max

70 km/h      

 

8 Moderusów Beta MF 02 AC trafiło w 2012 roku do MPK Poznań. Są to jednoprzestrzenne i trójczłonowe pojazdy. Środkowy segment tramwaju jest niskopodłogowy. Człon ten ułatwi podróż osobom niepełnosprawnym, starszym i opiekunom z wózkiem dziecięcym. W tramwaju zamontowano nowoczesny, wydajniejszy niż ten znany ze starszych wagonów, układ wentylacji i ogrzewania. Urządzenia grzewczo-wentylacyjne znajdują się zarówno w suficie jak i pod siedzeniami, co zapewnia lepszy komfort wewnątrz tramwaju. Sterowanie układem pozwala na utrzymanie stałej temperatury. Tramwaj wyposażono w szerokie drzwi otwierane na zewnątrz, dzięki którym wymiana pasażerów będzie zdecydowanie sprawniejsza. Nowa Beta jest także dłuższa, dzięki czemu zabierze na pokład znacznie więcej osób. Wnętrze tramwaju jest przestrzenne, jasne i nowocześnie zaaranżowane. Pojazd wyposażono w nowe siedzenia, także siedzenia uchylne, w układzie 30 miejsc do siedzenia oraz 9 składanych foteli. Krzesełka mają nowoczesny wygląd, z przodu wyściełane są miękką tkaniną, natomiast tył oparcia ma estetyczny metaliczny kolor. Miejsca specjalne np. dla opiekuna z dzieckiem bądź osoby niepełnosprawnej oznaczają haftowane piktogramy. Osoby poruszające się na wózku mają do dyspozycji miękkie oparcie, podłokietnik oraz pasy bezpieczeństwa. Pojazd może zabrać na swój pokład 207 pasażerów. Tramwaj został wyposażony w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej z charakterystyczną dla Poznania okrągłą tablicą dachową z numerem linii. Nowa Beta posiada system zapowiedzi głosowej oraz bardzo rozbudowany system monitoringu. Kamery obserwują nie tylko wnętrze tramwaju. Są także trzy zewnętrzne, obserwujące przestrzeń przed tramwajem, z lewej i prawej strony pojazdu. Tramwaj posiada również „czarną skrzynkę”, która rejestruje sygnały ważne dla bezpieczeństwa jazdy. Podobnie jak w przemyśle lotniczym czarna skrzynka jest koloru czerwonego. Bezpieczeństwo zapewni także system łączności radiowej z Centralą Nadzoru Ruchu. Pojazd naszpikowany jest elektroniką. Nawet dzwonek jest elektroniczny, mimo że dźwięk przypomina ten tradycyjny. Motorniczy może korzystać z klimatyzatora, elektrycznie składanego i regulowanego lusterka. Tramwaj jest sterowany przy pomocy ręcznego nastawnika jazdy. Na pulpicie motorniczy, oprócz standardowych przycisków, znajdzie ekran dotykowy, a tramwaj, jak już wspomniano, będzie prowadził przy pomocy joysticka, który zastąpi dotychczas stosowane pedały jazdy, hamowania i czuwaka. Moderus Beta MF 02 AC to tramwaj o długości 28,25 metra. Ważne, ż punktu widzenia przewoźnika jest to, że posiada on energooszczędną aparaturę z silnikami prądu przemiennego, która ułatwia odzysk i przekazywanie energii do sieci trakcyjnej.

Dane techniczne tramwajów Moderus Beta MF 02 AC

Długość              

28250 m

Szerokość

2350 mm

Wysokość

3350 mm

Liczba miejsc

207

Liczba miejsc siedzących

30+9

V max

70 km/h

Niska podłoga

25%

 

I wreszcie na koniec rodzynek. W 2011 roku Modertrans wykonał modernizację jednego tramwaju RT6N1. Była to naprawa główna –poinformowała nas Elżbieta Goźdź. W wagonie wykonano wymianę układu napędowego, hamulcowego i informacji pasażerskiej. Nowy jest pulpit motorniczego oraz klimatyzacja kabiny. Zmianie uległ również design lamp czołowych i tylnych. Wagon oznaczono symbolem Moderus Beta MF 06 AC.    

Dołącz do nas na Facebooku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Moderus Beta
Modertrans
MPK Poznań
ZKM Gdańsk
  • andrzejh69 – 20.01.2012

    Mnie zastanawia dlaczego te obydwa tramwaje się nazywają tak samo "Beta" skoro to dwa zupełnie różne pojazdy? Przecież Becie MF 02 AC jest bliżej do Alfy, bo również jest zbudowana na bazie konstrukcji 105-tki.

  • rodeif – 20.01.2012

    "Moderusy Beta MF 01 to pojazdy szynowe, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych." - Tylko że już po kilku dostarczonych pojazdach wyszło, że centralnie (w osi pojazdu) umieszczone schody powodują, że nie ma gdzie postawić wózka dziecięcego, tak żeby komuś nie przeszkadzał

  • sphinx – 20.01.2012

    @andrzej, Beta MF 02 jest tylko wzorowana na stopiątce, jednak jest w całości wyprodukowana od zera, podczas gdy Alfa jest głęboką, ale jednak modernizacją starego trupa, wciąż ma stare podzespoły.

  • Romo – 21.01.2012

    Nazwa Moderus Beta jest zarezerwowana dla tramwajów z niskim członem środkowym. Gdyby w ten sposób przerabiano jakiś inny typ tramwaju, pewnie nazywałby się Moderus Beta 03.

  • Romo – 21.01.2012

    ...albo jakimś innym numerem kolejnego projektu..

  • beatka – 22.01.2012

    @rodeif: dziwne, że zdecydowano się na centralne schody, bowiem doświadczenia z poznańska Glizdą i wrocławskimi Protramami pokazały, że taki układ jest bardzo niefortunny. Poznańskie Moderusy Beta mają stopnie przesunięte na stronę przy drzwiach i sprawdza się to 'w praniu' - miejsca na niskiej podłodze jest sporo.

  • Jaruzel – 26.01.2012

    Ciekawe, czy "beatka" to tylko pseudonim, czy INFOTRAM naprawdę czytają jakieś dziewczyny? A to bym się zdziwił! Co do wiadomości poznańskich: czy coś słychać o tym, żeby Solar, Modertrans i "Ceglorz" startowali w jakiś nowych przetargach na budowę taboru szynowego, oczywiście oprócz tych już ogłoszonych, dla Olsztyna i Halle?

  • pyrlander – 28.01.2012

    Beatka to używane przez niektórych mieszkańców stolicy KPP (Krainy Podziemnej Pomarańczy) pieszczotliwe określenie Bety.

  • pyrlander – 28.01.2012

    FPS (boć przecież nie Ceglorz) chyba poprzestał na niesławnej Pumie i specjalnie nie spieszy się z jej odbiorem z MPK, gdzie zalega na placu od kilku miesięcy. FPS póki co robi modernizacje ETZ'ów dla Niemiec i chyba coś 'tetra' w NR wagonów dla IC. Jak się wydaje, produkcja nowego taboru w tej fabryce zamiera - a szkoda, co miesiąc jeżdżę do Berlina bezprzedziałowcem z 1998 roku i ten nadal spisuje się dobrze przy v=160 km/h (do Berlina pierwszy za Husarzem, z Berlina - ostatni w składzie)..

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....