TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Moderus Gamma - po latach jest
InfoTram - Opublikowano: 18.11.2016 20:37:52 43 komentarze
Moderus Gamma (foto: poznan.pl)

Na oficjalnej stronie poznańskiego Urzędu Miasta pojawiła się informacja, że nowy Moderus Gamma będzie woził Poznaniaków. Informacja to o tyle ciekawa, że otwarcie ofert w przetargu tamtejszego MPK ma nastąpić dopiero w przyszłym tygodniu. Ufamy, że to tylko testy.

Już informowaliśmy na łamach InfoTram dziś Modertrans zaprezentował Gammę. Niestety nie dostąpiliśmy zaszczytu zobaczenia tego wagonu stąd też opierać możemy się jedynie na tym, co pojawiło się w oficjalnym komunikacie poznańskiego magistratu. Niestety nie wszystkie informacje tam zawarte są prawdziwe. I tak nie jest prawdą, że pojazdy wyprodukowane przez spółkę, której głównym udziałowcem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, można spotkać m.in. na torach Gdańska, Poznania, Elbląga, Szczecina, Wrocławia i aglomeracji śląskiej. Dla Gdańska i Elbląga Modertrans pojazdy jedynie modernizował, a do Szczecina dostarczył jedynie szkielety?

Wracając do Gammy czytamy, że to pojazd innowacyjny, energooszczędny i w pełni niskopodłogowy. Ma 32 metry długości i może pomieścić 244 pasażerów. Do ich dyspozycji są 63 stałe i 3 rozkładane miejsca siedzące. To tramwaj w pełni niskopodłogowy. Płaską podłogę w obszarze wózków osiągnięto dzięki rezygnacji z klasycznych osi. Zamontowano układ poziomujący, mający za zadanie utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia pojazdu. Tramwaj wyposażono także w kondensatory, magazynujące energię odzyskaną z sieci podczas hamowania.

I dalej z informacji w informacji Biura Prasowego wynika, że szczególną uwagę zwrócono na elementy ułatwiające podróż pasażerom: ergonomiczne poręcze, intercomy do kontaktu z motorniczym, ładowarki USB oraz w pełni klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Nie zapomniano przy tym o pracy motorniczego. Ergonomicznie zaprojektowana kabina, wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku podnoszą komfort jego pracy. Niewątpliwie pojawienie się Gammy to wyzwanie dla PESY czy Solarisa, którzy będą musieli nieco pogłówkować jak konkurować z Modertransem.

- Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie. Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny - mówił Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań sp. z o.o.

Jak już informowaliśmy na łamach InfoTram Gamma powstała, bo jej producent dostał dofinansowanie z Unii Europejskiej. Projekt "Innowacyjny tramwaj miejski", na który wydano ponad 14 mln zł, był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+, a wcześniej ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość dofinansowania przekroczyła 5,6 mln zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Modertrans
Moderus Gamma
  • Tomasz Flaga – 18.11.2016

    W leadzie chyba chodzi o Gammę, a nie o Betę.

  • nma – 19.11.2016

    Standartowy wagon trzyczlonowy, zdwoms wózkami napedowymi pod czlonami skrajnymi i dwoma wózkami tocznymi pod czlonem środkowym. Długość też typowa, konstrukcja wózków może generować podwyższenie kosztów eksploatacji i zwiększenie awaryjności. Najistotniejsza będzie cena.

  • NM – 19.11.2016

    Oby nie podzielił losów Pumy i Nevelo !

  • gm2 – 19.11.2016

    Teraz Newag powinien pokazać 138 N.W tym przypadku niestety znana jest orientacyjna cena. I ona nie zachęca do zakupów.

  • wujek Fester – 19.11.2016

    Inny i ładny, wydaje się przestronny i solidnie zrobiony. Jeśli będzie tak jeździł jak wygląda, zrobi zamieszanie na rynku. Ciekawią mnie wózki, skrętne czy sztywne?

  • zibi – 19.11.2016

    Gamma jak będzie jeździć tak jak wygląda to zamiesza w kotle,dziwię się Info Tram za krytykę i wyliczanki które są dzisiaj nieistotne.Brak zaproszenia no cóż były media lokalne i ogólnopolskie, przecież wiedzieliście o pokazie i mogliście się dogadać.Jedno jest pewne iż dofinansowanie nie zostało zmarnowane,mam nadzieję iż jeszcze w tym roku się przejadę nowością ,dla architekta projektu należą się wielkie oklaski.Mordka fantastyczna razem z kabina motorniczego.

  • Locutus – 19.11.2016

    @ Wujek Fester - Sztywne wozki.@ Zibi - Ja tam sie boje, ze projekt ten skonczy tak jak Puma od Cegielskiego czy Nevelo od Newagu... Czyli w testach wyjdzie cala masa problemow wieku dzieciecego uniemozliwiajacych normalna eksploatacje, a zamowien bedzie rowno zero...

  • Fan – 19.11.2016

    Jesli ma 3 człony i 3 wózki to powinien mieć środkowy sztywny i skrajne skrętne. Pewnie jest też szansa na 3 sztywne ale to raczej mało prawdopodobne.

  • pyrlander – 19.11.2016

    @Fan - z fot. 13 na epoznan.pl wynika, że Gamma jest 5-członowa, na trzech wózkach.

  • GOPOWIEC – 19.11.2016

    100% podłogi, jednak nie wszystkie wózki mogą być skrętne w takim układzie. Zobaczymy jak materiały z nowego designu wytrzymają konfrontację z pasażerami i sam tramwaj trudy pierwszych 100 tys. km. Na razie na Śląsku powinni dopracować Bety, nie widuję ich tak często na linii 19. Jeszcze do niedawna więcej ich stało niż wyjeżdżało z zajezdni Bytom Stroszek. A miało być tak pięknie... Jednak skłaniam się, by Tramwaje Śląskie kupiły niezawodne PESA Twisty albo Bombardier NGT8.

  • juju – 19.11.2016

    Mam nadzieje, ze w trakcie jazdy sie spisze tak jak udalo się z wyglądem

  • nma – 19.11.2016

    A po co TS NGT8 - przy zapelnieniach typowych dls GOP-u to bardziej odpowiedni byłby NGT6.

  • ZXO – 19.11.2016

    Bardzo pozytywne zaskoczenie, jeśli chodzi o design, chociaż tak naprawdę trzeba poczekać na zdjęcia w dziennym świetle, bo na nich tramwaj może wyglądać trochę inaczej

  • GOPOWIEC – 19.11.2016

    Dodam ,że design nie powala i przypomina Swinga wewnątrz. Medrusy Bety jak nimi się jedzie to trzeszczą w nich laminaty szaf, wyłożeń. Zakup Moderusów Bet przez TŚ był moim zdaniem wyrzuceniem pieniędzy podatników miast śląskich w błoto, zbyt późno do potrzeb i nietrafiony z niską podłoga. Tramwaje Beta i Gamma powinny powstać odpowiednio co najwyżej 10 i 5 lat temu. Teraz to musztarda po obiedzie.@nma W Krakowie dawniej tak myślano, jak ty teraz piszesz, ale w ciągu kilku lat wzrosły przewozy w tramwajach i zakupiono NGT8 i PESA Twisty. U nas zaczynają pojawiać się takie korki i smog z nimi związany jak w Krakowie, kiedy jeździły NGT6. Dlatego zarząd TŚ z Sejmikiem Samorz. Woj. Śląskiego powinien patrzeć rozwojowo, w końcu mieszka tu 10% ludności kraju. Połączenie Kolei i Tramwajów Śląskich w siec gwarantująca szybkie przemieszczenie, skrócenie przejazdów między miastami metropolii Silesii, spowoduje zwiększenie potoków pasażerskich, co spowoduje pobyt na tego rodzaju tabor.

  • Rura – 19.11.2016

    Jak na tramwaj pokazowy ...mogli zamontować miękkie wygodne siedziska a nie "wandaloodporny standard". Byłaby szansa na kilka "dodatkowych punktów" od pasażerów. Standardowo twarde siedziska niech montują do tramwajów liniowych po zakupie. Generalnie podoba mi się i jestem przekonany, że GAMMA może nieźle namieszać na rynku. A InfoTram niech się nie obrusza ...bo nie ma o co. Jeszcze będzie okazja.

  • a2L – 19.11.2016

    Wygląda na to, że to tylko taki udziwniony Swing lub poznańskie Tramino - mnóstwo zamieszania, a wyszedł średnio przystosowany do realiów polskich przewoźników przekombinowany prototyp.

  • advisor – 19.11.2016

    Miło byłoby zobaczyć więcej zdjęć, informacje również nieco enigmatyczne. Z tego, co widać, prezentuje się ładnie. Oby się dobrze sprawował, poznaniakom trochę zazdroszczę możliwości sprawdzenia Gammy.

  • Marcin Wrocław – 19.11.2016

    Oczekuje by to cudeńko przetestowano i u mnie we Wrocku. MPK ogłosiło ze planuje zakupić z 60 nowych tramwajów, jak GAMMA okaże się dobrym technicznie tramwajem a nie tylko pięknym to jestem za zakupem ich dla Wrocławia. Bet już nie chcemy!

  • Tramicus365 – 19.11.2016

    Marcin Wrocław,zanim "GAMMA okaże się dobrym technicznie tramwajem a nie tylko pięknym", to upłynie co najmniej rok, jak nie więcej. Wrocław powinien stawiać na sprawdzony już tabor i kupić kolejne Twisty albo Swingi. To są dobre, sprawdzone modele. Twisty są OK, wszyscy zadowoleni, tylko szkoda, że torowiska są, jakie są (np. na Biskupin) i na niektóre trasy nie wysyła się taboru w 100% niskopodłogowego.Swoją drogą nie wiem, dlaczego linia 23 jest tak wyróżniana, że jeżdżą na niej PESY i Skody, a np. na 9 i 17 głównie starsze, wysokopodłogowe wozy (poza weekendami i wakacjami).

  • Obiektywny z Wroclawia – 19.11.2016

    Modetrans z demonstracyjna wersja tramwaju najlepiej niech z dala trzyma sie od Wroclawia. Nie potrzeba nam kolejnych niesprawdzonych wynalazkow podobnych do Skody czy Bet. Zanim Gamme przetesuja to minie sporo czasu. MPK Wroclaw powinien zamowic 60 juz sprawdzonych tramwajow.

  • Eurydyka – 19.11.2016

    chcecie oddamy wam do Wrocławia 45 tramino, w Poznaniu nikt ich nie chce a torowisk miasto nie naprawi bo nie ma kasy

  • ten co wie wszystko – 19.11.2016

    jak oddacie tramino do wrocławia to już nic w tym mieście sensownego nie bedzi poza szemranymi autami oczywiście

  • jatal – 20.11.2016

    @ redOczywiście że chodzi tylko o testy, bo TA Gamma nie spełnia przecież warunków tego przetargu.W Poznaniu MT wystartuje moim zdaniem z Betą ok. 70% NP. Najłatwiej go zrobić, grant na wózek średniopodłogowy dostali równolegle z grantem na Gammę, czasu i finansów na kolejną Gammę (pod Poznań) nie mieli więc moim zdaniem aż oczywiste że tak będzie.Pokazana Gamma nie stanowi żadnego zagrożenia dla Pesy czy Solarisa. Zagrożeniem jest dla nich ewentualna wygrana MT w Poznaniu.

  • francuz – 20.11.2016

    Cudo sztuki uzytkowej - szczegolnie kolorowe oswietlenie dzwi wejsciowych i wyjsciowych oraz dynamiczna stylistyka scian czolowych - wiecej zdjec na http://poznan.wyborcza.pl/poznan/51,36037,20999663.html?i=0

  • NM – 20.11.2016

    Teraz dopiero widać, że Pesa jest o lats świetlne przed tzw. konkurencja, przecież Krakowiak przy Gammie to ósmy cud świata.

  • hgf – 20.11.2016

    Nm. Jakoś ty glupi

  • pyrlander – 20.11.2016

    @advisor - http://www.gloswielkopolski.pl/wiadomosci/poznan/komunikacja/g/moderus-gamma-designerski-tramwaj-z-poznania-ma-gniazda-usb-klimatyzacje-lodowke-zdjecia,11480356,21613808/

  • advisor – 20.11.2016

    @pyrlanderWielkie dzięki :-) teraz o wiele lepiej!Czoło iście kosmiczne, jakby machnąć na czarno to sam Darth Vader mógłby firmować Gammę. Bardzo ładna bryła, pomysłowe osłony wózków, wnętrze ładnie oświetlone niebieskimi ledami, podświetlenie drzwi to bajka, aż wstyd, że nikt na to nie wpadł u nas wcześniej. Nareszcie ktoś umieścił choinkę w górnym panelu, a nie tak, by zasłaniała pół okna. Podoba mi się, że z większości miejsc siedzących jest dobry widok z okna (a nie słupki konstrukcyjne). Rozplanowanie miejsc wydaje się być ok, nie ma wrażenia przeładowania wagonu, miejsc siedzących jest wystarczająco. Kiedyś myślałem, że Modertrans najzwyczajniej nie poradzi sobie z czymś innym niż moderna - myliłem się. Gamma robi niesamowite wrażenie, wszystkie Twisty, Swingi, Bombardiery wyglądają tak nieco biednie przy niej. Jeśli tylko nie będzie większych problemów technicznych Poznań naprawdę będzie miał się czym pochwalić.

  • Tramicus365 – 20.11.2016

    Wątpię, że przewoźnicy będą zamawiać Gammę z tymi intercomami do kontaktu pasażerów z motorniczym. Już to widzę: "Panie Kierowniku, proszę zaczekać jeszcze chwilkę, bo kolega biegnie.". "Szefie, nie szarp tak tym tramwajem, bo nie wieziesz kartofli (ewentualnie: pyr)" itd. O ewentualnych wulgaryzmach i zabawach dzieciaków nie wspominam. Są dzwonki alarmowe przy drzwiach, hamulce bezpieczeństwa, raczej wystarczy.Dobrze, że pojawia się realna konkurencja np. dla Pesy, bo to może prowadzić do obniżenia cen ich produktów.

  • Locutus – 20.11.2016

    @ GOPOWIEC - Po pierwsze, tu akurat ani jednego wozka skretnego nie ma. Po drugie, jak najbardziej da sie zrobic tramwaj z wozkami skretnymi i 100% niskiej podlogi... Vide chociazby Pesa Twist dla Czestochowy, CAF Urbos 3 AXL dla Sztokholmu

  • Locutus – 20.11.2016

    @ GOPOWIEC - Po pierwsze, tu akurat ani jednego wozka skretnego nie ma. Po drugie, jak najbardziej da sie zrobic tramwaj z wozkami skretnymi i 100% niskiej podlogi... Vide chociazby Pesa Twist dla Czestochowy, CAF Urbos 3 AXL dla Sztokholmu

  • AXC – 20.11.2016

    @tramicus365 niskopodłogowe tramwaje nie jeżdżą wszędzie, gdyż to wygląda np. z niedostosowania przystanków do szerszych Twistów(nie ma tutaj mowy o winie Pesy a MPK, które nie ma jednolitych norm i nie upewnili się czy nowe pojazdy się zmieszczą. Z tego powodu musieli przebudować wiele przystanków, krawężników i np. by na Biskupin jechały Twisty to dla linii 2 i 10 muszą obok "Katedry" zrobić infrę. Dlaczego Twisty na 23? Chodzi przede wszystkim o oszczędności, gdyż MPK nie ma śmiesznie pieniądze od miasta. Linia 23 jest najkrótsza, dzięki temu faktycznie składy robią najmniej km i MPK nie musi ponosić większych wydatków na serwisy drogiego, nowoczesnego sprzętu. To się zmieni jak powstanie linia na Nowy Dwór bo zapewne 23 będzie kursować dalej, ale póki mogą to oszczędzają. Inne tramwaje np. Skody nie jadą na Sępolno bo łuki są za małe tj. wyjątkowo można, ale w normalnym stałym ruchu nie chociaż dostosowują i linia 33 ma być wydłużona z SO do Sępolna. W sprawie Gammy- wygląda, że prototyp nie pasuje do poznańskich warunków- wózki muszą być obrotowe nawet kosztem mniejszej niskiej podłogi- ale Pesa w Twiście potrafi to połączyć i oni mogą ugrać sporo- dodatkowe 7 pkt za największy udział niskiej.

  • fromex – 21.11.2016

    Fotele na podestach sprawiają wrażenie zbyt cofniętych i (paradoksalnie) zbyt blisko "przeciwnika". Ale może tu złudzenie fotoapteczne. Trzeba by organoleptycznie stwierdzić....Przy dużych potokach (pytanie, co dla kogo jest dużym potokiem), to pierwsze klątwy polecą na cztery rzędy foteli mimo, że tylko na członach z wózkami, z tego co widać. Interesujący jest układ poręczy. Ciekawe na ile będzie determinować miejsca stojące ;PChciałbym to zobaczyć na testach w Alejach Jerozolimskich :PSzkoda, że na zdjęciach nie widać rzeźni dla wózków. Pewnie jest tylko w trzecim członie. Jeśli tak, to trochę mało, albo to model na rynek z większą ilością starszych ludzi (ilość foteli), niż wózków dziecięcych. Ok, napięcie opadło, czekamy na konkrety techniczne i relacje z jazd próbnych :D

  • K2a – 21.11.2016

    Dla jakiego miasta ten tramwaj - skończy się tylko na prototypie.Przecież nawet Warszawa tego nie kupi.

  • Moserusek? – 21.11.2016

    Warszawę stać tylko na pól produkty PES...

  • Lviv – 21.11.2016

    seems like this one ;-) http://cyberspaceandtime.com/ELECTRON_TRAMS_(EN)/430F0W64M_8.video

  • Combino – 22.11.2016

    @advisor: To jedno zdanie (gdy wliczyłeś w to nawet NGT8) pokazało,że dla Ciebie szczytem designu jest wieś -tuning; tylko pogratulować gustu. Po tym wywodzie dyskusja z Tobą o ponadczasowym wyglądzie tramwaju staje się jałowa. Niech zgadnę: prywatnie posiadacz Audi,niekoniecznie nowego? ;)

  • Combino – 22.11.2016

    @Zibi: Drogi modertransowcu,boisz się że szefostwo śledzi ten portal? No fakt,po skuteczności embarga na ibformacje,zakazie wnoszenia telefonów do hali montażowej itd. można się domyślić jaki zamordyzm u Was panuje,więc pewnie Twoje obawy nie są na wyrost,a komentarze (pozornie prezentujące stan totalnego odlotu przy porównaniach produktów Modertransu z konkurencją,a w rzeczywistości -na co teraz wygląda - "łubu dubu łubu dubu niech nam żyje..." dla śledzącego komentarze) stanowią efekt instynktu samozachowawczego. Tylko współczuć pracodawcy ;)

  • PetKo – 22.11.2016

    Nevelo też zostało zbudowane przy wsparciu pieniędzy z UE. Czy znów pieniądze podatników trafią w błoto (czy też raczej ostatcznie na złom) ?

  • Marek – 23.11.2016

    Pytanie tylko ile będą kosztowały? Skoro bety potrafią kosztować 5 mln zł, to nie chce myśleć ile taki nowoczesny full niskacz będzie kosztował.

  • AZ – 23.11.2016

    I znów gówno-burza.....

  • marpok – 23.11.2016

    Odnośnie ceny. Będzie kosztował tyle ile kupujący będzie w stanie za niego zapłacić. Jeśli już takowy się znajdzie. Normalne zasady biznesu. Sam tram wygląda bardzo dobrze na dzisiaj, zobaczymy jak będzie wygląda za np. 10 lat. Dobrze że firma szuka swojej drogi rozwoju. Z samych modern myślę że nie da się utrzymać i rozwijać takiej firmy. Wiecznych narzekaczy zapraszam do założenia własnej firmy zajmującej się produkcją idealnych tramwajów w cenie 2 baniek ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....