TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Moderus Beta MF 10 w Gdańsku
Karol Wach - Opublikowano: 07.07.2009 19:02:02 10 komentarzy
Moderus Beta MF 10 w Gdańsku

Zmodernizowany przez poznański Modertrans tramwaj N8C można od kilku tygodni podziwiać na gdańskich torowiskach. Moderus Beta MF 01, bo takie oznaczanie dostał wóz po remoncie, jest pierwszym z 46 tramwajów, które na mocy umowy podpisanej przez ZKM Gdańsk z Modertransem umowy. Kolejne tramwaje są już modernizowane i niebawem uzupełnią flotę taborową jedynego tramwajowego przewoźnika z Pomorza. 

Moderus Beta MF 01 to pojazd szynowy, w którym jakość prac została wykonana na najwyższym poziomie –chwali się wykonawca remontu. Środkowy, niskopodłogowy człon został wykonany według najnowszych standardów budowy pojazdów szynowych. Niska podłoga w środkowym członie umożliwia szybszą wymianę pasażerów na przystankach, gdyż po modernizacji, pojazd ma więcej o jedne dwuskrzydłowe, odkładane na zewnątrz drzwi z każdej strony. Człon środkowy zaprojektowany i zbudowany został od początku do końca w Modertransie. Podobnie jak w tramwajach z rodziny Moderus Alfa, kabina posiada klatkę bezpieczeństwa, która zabezpiecza motorniczego w przypadku kolizji. Zarówno w kabinie, jak i w członie środkowym, wykorzystano gięte panoramiczne szyby. Tramwaj \'naszpikowany\' jest najnowszą elektroniką pokładową: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice wewnętrzne i zewnętrzne, zapowiedzi głosowe), monitoring wewnętrzny (zamontowano również kamerę obserwującą motorniczego), monitoring zewnętrzny, elektroniczny system łączności ( radiotelefon jak i odbiornik GPS) czy klimatyzator kabiny motorniczego. 

.

Umowa na zakup 44 tramwajów N8C została podpisana przez ZKM Gdańsk z przedsiębiorstwem komunikacyjnym DSW21 z Dortmundu w dniu 7 listopada 2007 roku. Dostawy pojazdów rozpoczęły się w roku 2008 i będą trwały przez trzy lata. Wcześniej Gdańsk zakupił dwa takie same tramwaje, które wożą pasażerów od maja 2007 roku. Zakup i modernizacja niemieckich tramwajów ma być antidotum na starzejący się tabor ZKM-u. Na gdańskich torowiskach pojazdy te zastępują konstalowskie wozy 105Na. W oryginale tramwaj N8C jest trójczłonowy, ma 26 m długości i 50 miejsc siedzących. Dodatkowo przy otwieraniu drzwi wysuwają się schody umożliwiające łatwiejsze wejście do pojazdu. ZKM zwraca również uwagę na inne zalety tych pojazdów - niski poziom hałasu i energooszczędny rozruch tyrystorowy. Co ciekawe jest także dwustronny, czyli ma dwie kabiny dla motorniczego.

Zakup tramwajów N8C był dla Gdańska transakcją trochę okazyjną. Zakład DSW21 w Dortmundzie, gdzie nadal są wykorzystywane tramwaje typu N8C, przygotowuje się do przebudowy torowisk i zamierza przenieść część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do realizowania tego typu kursów. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje. Zainteresowanie tym typem wozów wyrażały również inne polskie miasta, które posiadają komunikację tramwajową. Jednak to gród Neptuna wygrał wyścig i powoli staje się posiadaczem wagonów N8C. Przebudowa jednego wagonu to koszt około 600 tys. zł, przedsiębiorstwu z Dortmundu trzeba było zapłacić zaś 30 tys. euro za sztukę.

Wagony N8C zostały zbudowane w ilości tylko 76, w latach 1978-1986. 54 wagony trafiły do Dortmundu, pozostałe 22 do Kassel.     

Pod koniec ubiegłego roku pojawiła się informacja, że pojazdami z tego drugiego niemieckiego miasta zainteresowało się gorzowskie MZK. Gdyby zakupione zostały wszystkie 22 wagony Gorzów Wielkopolski mógłby wymienić wszystkie swoje tramwaje. Na rozwój wypadków w tej sprawie musimy jednak jeszcze poczekać.

Dane tramwaju Moderus Beta

Liczba członów

3

Długość

26648 mm

Szerokość

2330 mm

Wysokość

3650 mm

Masa

35750 kg

Liczba miejsc siedzących

54

Liczba miejsc stojących

172

V max

70 km/h


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
N8C
Modertrans
Gdańsk
Dormund
Modertrans
remont
  • radi – 08.07.2009

    Co dzieje sie, kiedy wyjada znów na tory gdańskie niskopodłogowce Alstoma 1002, 1003.1502. Szkoda, ze w artykule n anapisano, że moderus ma juz roczne opuźnienie w modernizowaniu szrotu z Dortmundu, a zkm tylko sie usmieche i twierdzi, że będzie dobrze.... Co z przetargiem na nowe tramwaje...odwołany, zwieszony...?

  • straphan – 08.07.2009

    Bardzo podobne wagony N8S jezdza tez w Norymberdze.

  • Maciek – 08.07.2009

    a dlaczego konkretnie te wagony (N8C) nie mogą być eksploatowane w tunelach?

  • – 09.07.2009

    Z tymi tunelami to głupie tłumaczenie. W Krakowie 5 obsługiwana przez szroty tego typu jezdzi w tunelu. Poprostu Niemcy mają okazje pozbyc sie szrotu, znalazl sie glupi co kupi....a jakas fizlozofie nie problem dorobic.

  • GK – 09.07.2009

    Mogą być wykorzystywane w tunelach (zresztą jeździły tam:) ), ale Dortmund zdecydował się na wymianę taboru na bardziej dostosowany do linii metra.

  • andrzejh69 – 09.07.2009

    moim zdaniem lepiej to coś kupić i wstawić środkowy niski człon niż modernizować 105-tki w Łodzi za 800 tys jak robią to TŚ. Jednak jak by w tym N8C wymienić wszytkie dzrwi na nowe efekt byłby o wiele ładniejszy wizualnie.

  • anonim – 10.07.2009

    http://www.phototrans.eu/14,339575,0.html smaczku dodaje fakt, że to uszkodzenie drzwi nie powstało w wyniku kolizji np z samochodem, drugim tramawajem czy innym pojazdem...drzwi otworzyły się samoczynnie z przeciwnej strony do kierunku jazdy.... brawo Modertrans!

  • anonim – 10.07.2009

    http://www.galeriapgk.com/galeria/details.php?image_id=11529&sessionid=530e4b5a9d83c22332229c3e0ca2e634 możetym tematem zajmie sie autor tego artykułu

  • SeveruS – 14.07.2009

    @anonim: te drzwi się nie otworzyły tylko odpadły, a to jest różnica -.-

  • gfk – 14.07.2009

    ten teamwaj jest straszny!!!!!! na wizualizacji wygląda znacznie lepiej niż w realu. wymienili przód tył i środek, w środku siedzenie a reszte pomalowali farbą, szyby są w nim podrapane, czarne łączenia poręczy, w środku dosłownie nic nie jest ulepszone!!! mega tanadeta (zwłaszcz w środku) link zdjęcia z wizualizacją http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=30026

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....