MPK Poznań poinformowało, że przetarg na dostawę 50 tramwajów niskopodłogowych wygrał Modertrans.
Oferty złożyło trzech producentów. Zamawiający nie wykluczył z postępowania żądnego Wykonawcy. Żadna z ofert nie została też odrzucona.
Komisja przetargowa oceniła oferty pod względem formalnym i merytorycznym obliczając punkty za każde kryterium.
Najważniejszym kryterium była cena, która miała wagę 80 procent, ale ocenie podlegały również:
? Udział niskiej podłogi ? 7 %
? Pojemność tramwajów ? 3 %
? Maksymalny nacisk na oś ? 3 %
? Rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych ? 3 %
? Szerokość przejścia wewnątrz pojazdu ? 2 %
? Warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej (w tym naprawy powypadkowe) ? 2 %
Poszczególni oferenci uzyskali następującą liczbę punktów:
1. Konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach ? cena oferty 462 117 396, 00 zł brutto ? 85,66 pkt.
2. Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ? cena oferty 387 065 010, 00 zł brutto ? 95,62 pkt.
3. MODERTRANS Poznań Sp. z o.o. ? cena oferty 397 044 000, 00 zł brutto ? 96,49 pkt.
Komisja przetargowa stwierdziła, że najkorzystniejszą ofertę złożyła firma MODERTRANS Poznań, która dostarczy, o ile dojdzie do podpisania umowy, prototypowe tramwaje Gamma.
Punktacja przyznana ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączna punktacja ofert.
Nazwa kryterium oceny |
MODERTRANS Poznań Sp. z o.o. |
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA, |
Konsorcjum: Stadler Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) |
Cena oferty |
397 044 000,00 zł brutto |
387 065 010,00 zł brutto |
462 117 396,00 zł brutto |
Punkty przyznane za kryterium "Cena oferty" (waga 80%) |
77,99 pkt |
80,00 pkt |
67,01 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Warunki wzajemnie świadczonych usług w okresie gwarancji ogólnej (w tym naprawy powypadkowe)" (waga 2%) |
1,90 pkt |
2,00 pkt |
2,00 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Pojemność tramwajów" (waga 3%) |
3,00 pkt |
2,52 pkt |
3,00 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Maksymalny nacisk na oś" (waga 3%) |
3,00 pkt |
1,92 pkt |
2,31 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych" (waga 3%) |
3,00 pkt |
1,98 pkt |
3,00 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Szerokość przejścia wewnątrz pojazdu" (waga 2 %) |
0,60 pkt |
0,20 pkt |
2,00 pkt |
Punkty przyznane za kryterium "Udział niskiej podłogi" (waga 7%) |
7,00 pkt |
7,00 pkt |
6,34 pkt |
Łącznie punktów |
96,49 pkt |
95,62 pkt |
85,66 pkt |
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Szczerze, to troszkę się boję... Gamma ma poważne problemy od początku...
Jak to mówią: no risk, no fun
Wszystko lepsze niż PESA, niemniej Poznań po raz kolejny bawi się w kupowanie tramwajów od znajomych królika, będącymi jednocześnie kotkami w worku. Powodzenia.
Oby to się nie skończyło ciągłymi awariami nowego taboru zniechęcając mieszkańców do transportu szynowego. O ile Pesa ma 10 lat doświadczenia, budowała niskopodłogowce z wózkami skrętnymi to Modetrans nie.Kasa przynajmniej zostanie w mieście. Nie zdziwi mnie próba odwołania Pesy.
Super kupili tramwaj wogóle nie sprawdzony i nie przetestowny czyli kota w worku.Byle się nie okazało z tymi tramwajami tak jak z Tatrami i pózniej z Simens-ami Combino.
Czy mi się wydaje, czy "zgnoili" Solarisa? Po co? To prototypowa Gamma będzie niby lepsza?
Będzie miała wózki skrętne?
Jestem ciekawy, w których zapisach nastąpiło to nadrobienie punktów, a przetargowy Moderus jako istniejący na papierze, żeby nie okazał się kłopotliwy przy próbach realizacji jego deklarowanych zapisów, ale to się już okaże w przyszłości. MPK chciało 50 sztuk prototypów to je otrzyma.
Zdjęcie Gammy trochę myli, przecież to ma być prototypowy i niesprawdzony inny pojazd z wózkami skrętnymi. Poznaniacy tak naprawdę dostaną zmodernizowane droższe BETY, hahaha
Drodzy Poznaniacy. Nie ma co psioczyć. Jest jeden plus tego wyboru. Wreszcie docenicie Solarisy, na które tak narzekacie :)
Tak to policzyli ze wygral ten co mial wygrac. Z drugiej strony Pesa mogla jeszcze zejsc z ceny i nie byloby sposobu na przepchniecie MT
Co przedstawiła Pesa, że dostała mniej punktów za naciski osi niż produkt Modertransu ?Jeśli wagon ma posiadać wózki skrętne to z przedstawioną Gammą może go łączyć tylko nazwa.Wszystko razem wygląda to jakoś dziwnie i mało wiarygodnie.Widać przygoda Poznania z Solarisem niewiele decydentów nauczyła.
Prezydent Poznania broni resztek swej słabiutkiej pozycji. Jedną z dróg do poprawy wizerunku jest zostawienie roboty w regionie, w Biskupicach konkretnie. I tak się stanie?
PESA się odwoła.
Pesie to zostanie tylko Bydgoszcz
Bardzo ładny i nowoczesny tramwaj, jeśli się sprawdzi w ruchu Poznań będzie miał super wagony, a firma z pewnością dostanie kolejne zamówienia, także dla innych miast.
Pesa może się odwoływać i tak nic to nie pomoże,zgodnie z moim przewidywaniem Pesa zostanie uwalona.Combino i inni z nad Brdy dostaną nauczkę iż nie zjedli wszystkich rozumów i nie są jedyni na rynku tramwajowym.Chociaż chciałbym by Pesa wygrała i została przeczołgania przez Modertrans i sądy za źle przygotowany produkt oraz przysłany po czasie jak to w Bydgoszczy normalne.
Hm, mam mieszane uczucia :/
Czyżby Poznań chciał - tak jak Kraków z Krakowiakami - poczuć niezły dreszczyk emocji, zamawiając od razu kilkadziesiąt egzemplarzy niesprawdzonego jeszcze produktu? :-) Podziwiam odwagę! No ale co się dziwić - #400, Puma, Solarisy Tramino - historia zobowiązuje.Ciekawe, czy PESA się odwoła, to tylko 0,87 pkt. różnicy."Chociaż chciałbym by Pesa wygrała i została przeczołgania przez Modertrans i sądy za źle przygotowany produkt oraz przysłany po czasie jak to w Bydgoszczy normalne."Najpierw proponuję się dowiedzieć, ile sztuk tramwajów różnych typów wyprodukowała do tej pory PESA a ile Modertrans i wtedy zobaczysz, kto tu kogo może przeczołgać. :-)Ciesz się, że produkty Modertransu są dobrze przygotowane (poczytaj o "klimatyzacji" we wrocławskich Betach).
PESA KONIECZNIE DO KIO!! NIECH SPRAWĄ ZAJMIE SIĘ CBA CBŚ I ABW!!!!
KIO 3.01 nie rozstrzygnęła sprawy,16.01 wbrew nadziejom MPK Poznań też i wobec upływającego czasu zostało już tylko poprawienie oferty Modertransu pod osłoną nocy? :DKilka tygodni liczyli (ciekawe co liczyli? Bo to co dziś podali,to mogli wyliczyć jeszcze,tego samego dnia; ja tu nie widzę żadnego uzasadnienia dla tylu dni tajemnicy) i "cudownie",o niecały punkt, wygrywa spółka-córka zamawiającego. Cóż za zadziwiający i szczęśliwy zbieg okoliczności ;) Zobaczymy czy zadeklarowane dziś parametry TEŻ mieszczą się w granicach możliwości Modertransu ;)
Poznań nie , Kraków nie , Łódz pewnie też nie to co Pesie zostanie? Wymienić zarząd
105nZ tego co widzę, to większość komentarzy zawiera kilka tych samych wyświechtanych hasełek, prawdopodobnie umiejętnie podkładanych. Z tego co się orientuję to Modetrans jest firmą budującą tramwaje nie od dziś ("od zawsze", rzekłbym), a jej wyroby mają opinie niezawodnych. Ponieważ większość produkcji to właśnie krótkie prototypowe serie, więc z zamówienia powinien wywiązać się bardzo dobrze, podczas gdy gloryfikowany tutaj jeden producent niespecjalnie słynie z udanych prototypów, vide krakowiaki czy szczeniaki, które do dzisiaj (!!!) nie są nawet zgodne z siwz - a jakoś ani CBA, ani CBŚ czy ABW nie za bardzo się tą sprawą interesują. Pomijając w rozważaniu kolejowe osiągnięcia...
@olala: niezawodnych? Dobre; dwukierunkowe Bety właśnie w Poznaniu padają jak muchy, w GOP z Biedami też tak sobie (zjazd awaryjny nietrudno złapać; sam takowy uświadczyłem),we Wrocku na nie narzekają...a tymczasem szczeniaki bardzo ładnie jeżdżą; Krakowiaki też lepiej niż tu niektórzy piszą ;)
@krakus: nie ciesz się tak,bo jeszcze nawet w Krakowie możesz mieć kolejne Pesy ;)
Combino, krótko: jesteś chorym człowiekiem.
@combino: aż mdli od Twojego lukrowania pesy :P
BRAWOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO !!
A kto bogatemu zabroni kupować nawet badziew. To jego pieniądze.Ale co trzeba przyznać, to perfekcyjnie rozpisali przetarg, by ustawić pod to, co chcieli.Wygląda na to, że czas Solarisa na razie przeminął, pozostają rynkie europejskie.
Zapraszam do Gdańska. Zjazd awaryjny w Swingu to rzadkość, a w Jazzie prawie że nie wykonalne - tylko z niedouczenia motorkowego. Za to u nas helmutacja po MT pada jak muchy. Zwłaszcza ostatnie z Kassel. Pzdr.
Punkty przyznane Modertransowi za nacisk na oś nie współgrają z zadeklarowaną pojemnością. Mają jakiś prototyp, żeby udowodnić deklarację? Co może Stadler nie umie projektować dobrze pojazdów szynowych, że przegrali w tym parametrze?Ciekawe jak będzie dalej. Kupowanie tramwajów niskopodłogowych od producenta, który nie ma w tym zakresie praktycznie żadnego doświadczenia jest naprawdę ryzykowne. Na razie wygląda to na powtórkę z historii kiedy wybierali Solarisa, który wygrał m.in. przez szerokie drzwi. Poznań chce trwałe tramwaje? Teraz to wygląda tak jakby urzędnik narzucał na siłę rozwiązania techniczne, które niekoniecznie dobrze wpływają na brak kłopotów z budą.
@CombinoPanie jasnowidz, jak to było: "Kraków, Poznań, Łódź - PESA weźmie przynajmniej 2 z 3", "Modertrans nie ma szans"...Widzę, że tyłek boli sążnie i bardzo dobrze, spokorniejesz w swoim fanbojstwie. @olalaTrafiłeś w punkt - Modertrans do tej pory najzwyczajniej nie bardzo miał jak się wykazać. Więc zamiast tradycyjnego polskiego narzekania może dać im szansę i wtedy będziemy oceniać? Choć jak wiadomo niektórzy tutaj chcieli by zamknąć wszystkie firmy tramwajowo/kolejowe, by nie robić konkurencji przenajświętszej Pesuni. @wwwPrototyp jest, był o tym tutaj dość obszerny artykuł. Daje radę. A Solaris&Stadler przegrali głównie ceną, nawet max za wszystko by ich nie uratował.
A ja mam przeczucie, że Pesa odpuści ten przetarg. Odbiją sobie na Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu i zadbają o to, że przetargi w tych miastach wygrać. Co do Gammy... Zastanawiam się tylko, czy Modertrans ma takie moce przerobowe, żeby poskładać aż 50 nowych i dosyć zaawansowanych technicznie tramwajów. Moderusy Bieda to jednak dosyć prymitywny w porównaniu z Gammą produkt, a i tak nie są niezawodne. Życzę powodzenia.
Pesa nie odpuści. Nie wiem jak wyszło - znając parametr techniczne że pojazd jest znacznie mniej pojemny. Zapowiada się ostra walka i nie wykluczam ze będzie powtorka z przetargu na LKA gdzie pisano pod Stadlera, ale Newag ich uwalili to oni zgarneli. Trzeba czekać na odwołanie do KIO i z jakimi zarzutami pójdzie Pesa.
Z niczym nie pójdzie Poznań i Kraków to nie dla niej rynek , tam jej nie chcą
Sąd Sądem ale sprawiedliwość musi być po naszej stronie... To jest myślenie kategoriami Kargula i Pawlaka... " Nawet gdyby Modertrans wygrał przewagą 10 punktową to Pesa powinna się odwoływać ponieważ nie zgadza się ze swoją przegraną"..... Ludzie; skoro Modertrans wygrał przewagą 0,9 pkt. to przewaga 0,000000001 pkt. też byłaby przewagą na korzyść wygrywającego. I od czego tu się odwoływać ? od liczenia do 1 ?
2 ciekawe rzeczy:-co zaprojektuje Modertrans skoro SS okazał się cięższy? Zazwyczaj to Stadler buduje bardzo lekkie pojazdy.-W SS nie ma siedzeń, że Modertrans i Pesa mają tak mało pkt za szerokość przejścia wewnątrz pojazdu?
Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie tego tramwaju w kolorystyce poznania.
Najciekawsza byłaby szczera odpowiedź na pytanie - jaki tak naprawdę tramwaj chcieli włodarze miasta dla Poznania i czy wyniki przetargu spełniły ich oczekiwania ?A Pesa na pewno złoży odwołanie do KIO.
@Combino - jak dwukierunkowe poznańskie Bety mogą "padać jak muchy", skoro w liniowej eksploatacji są dwie? Przed napisaniem głupoty warto zweryfikować fakty i plotki. Co do niewiadomej, jakimi będą oba prototypy, podzielam wielki niepokój.
^^ I właśnie te dwie pozaliczały już kilka zgonów,na razie wygląda to słabiej niż z normalnymi Biedami; gdańskie N8C ex-Kassel po modernie w Modertransie też strasznie zwiększyły awaryjność. (lwia część padnięć N8C to ta partia),wiec nie ma co pisać o niezawodności Modertransu,bo to bujda poznańska. @advisor: poczekaj,prawomocnego rozstrzygnięcia - o kontrakcie nie mówiąc -nie ma jeszcze nigdzie ;)Swoją drogą sporo poznańskiej (z Kuchenkorza?) wiary tu naniosło ;)
Od wyniku Pesa nie ma co się odwoływać. Ale od tego, co w ofercie władował Modertans - nacisk na oś maksymalnie 80kN do tego pojemność pasażerska powyżej 230/240 miejsc w zależności od tego czy wagon jedno- czy dwukierunkowy. W ofercie Pesy maksymalny nacisk to ok 87kN - znaczy to, że nieistniejąca Gamma jest od Twista lekką ręką o jakieś 5-6 ton lżejsza, do tego wagon waży znacząco mniej niż 50 ton (balast pasażerów to 14,5t) . Pesa na pewno będzie sprawdzać ofertę Modertransu, bo zadeklarowana masa jest wyjątkowo niska. Nie jest łatwo uszczknąć 10% masy wagonu.
Może przy wyliczaniu punktów ktoś podszedł zbyt" twórczo" i bezkrytycznie do danych z ofert podanych przez producentów taboru?Papier wszystko lub prawie wszystko zniesie.Wszystkie dane należy weryfikować, a w przypadku ewidentnych błędów i przekłamań oferta powinna zostać odrzucona.
Nie zdziwię się jak się okaże że Modertrans liczyć pewne kategorie (zwłaszcza pojemność wagonu i nacisk na oś) tak samo jak Stadler w Łodzi... i efekt też może być ten sam,tylko wtedy trzeba by wagon poddać niezależnym badaniom;a przed tym zarówno Modertrans jak i MPK będą się bronić rękami i nogami ;)
Combino zrób jeszcze z dziesięć wpisów raz po raz, ponaginaj fakty, odkryj nową fizykę, śmiało, ulżyj sobie. Będzie mniej bolało.
@ AnalizaA skąd wiesz który pojazd jest cięższy?@ olszWidziałeś rysunki z rego wyglądem że martwisz się jego kolorystyką?@ TomTom1. Fakt, najlepszy powód do odwołania to podważenie zadeklarowanego nacisku w celu przynajmniej jego sprawdzenia.2. Nacisk maksymalny nie ma związku z masą całkowitą tramwaju.3. Z wyliczeń wychodzi mi że w przypadku Pesy niemożliwe było podanie wartości 87 kN.
@a2n sam sobie odpowiedziałeś: "Papier wszystko lub prawie wszystko zniesie.", a że mówimy o projekcie na papierze to pasuje ten zwrot jak ulał.
Cieszta sie cieszta pyroki. A co byndzie jak moderus padnie (vide Protram) ? Akwaria jeszcze macie ?
Porównując Modertrans do Protramu najlepiej wykazałeś swoją gimbazjalność, Gruby.
Wagon należy poddać niezależnym badaniom... Popieram, Combino! Warszawa nie poddała Szczeniaków od Pesy niezależnym badaniom i teraz się męczy z wagonami za cholerę niespełniającymi SIWZ...
Niezależne badania to obecnie odbywają się w KIO, Nieprzypadkowo np. nowy krakowski SIWZ zawiera zapisy o wymaganiach technicznych jak i badaniu wózków w zewnętrznej jednostce badawczej.
@m.marychDobrze wierz. Modertrans to i tak Szrott
Jak wynika z komentarza Locutusa, Pesa też!
@jatalPodałem wartość najbliższą średniej, bo naciski muszą być różne dla jednokierunkowego i dwukierunkowego wagonu. Chodziło mi bardziej o pokazanie różnicy, a nie o podanie dokładnej wartości (którą i tak możemy tylko zgadywać).Nacisk max nie ma związku z masą całkowitą - nie wiedziałem. Przy jakim obciążeniu się w takim razie go wyznacza?
@Locutus,tylko że tutaj mamy zasadniczą różnicę: w odróżnieniu od Warszawy tu występuje UZASADNIONE podejrzenie zamiatania wszystkich niezgodności przez MPK pod dywan; TW nie miały i nie mają (czego dały dowód) powodu wyciszać takich spraw.@młody po marysze: z komentarza Locutusa na razie g... wynika (poza tym,że niestety przesiąka typowo krakowskim prawem Kalego),bo akurat szczeniakiem jeździ się naprawdę komfortowo,podczas gdy w Biedzie wystarczy zamknąć oczy aby pasażer nie zaczął się zastanawiać czy czasem nie jedzie 105-ką. To co tu niby jest szrotem? Odczucia jednoznacznie wskazują,że jednak biskupicki produkt...
Pomyślmy... Obrażać innego racjonalnie duskutującego, w dodatku używając obraźliwego sformułowania krakowskiego prawa Kalego, a jednocześnie używając argumentu że nic to że szczeniaki nie są zgodne z zamówieniem ale... dobrze jeżdżą :))) potrafi tylko jeden kaleki pajac. Zwyczajnie przy jazdach takiej osoby ręce opadają. Wątpię też aby Pesa była - i to baaardzo delikatnie pisząc - zadowolona z działalności takiego nawiedzonego trybuna z problemami.
Zarówno przetarg poznański jak i krakowski powinny zostać unieważnione i rozpisane od nowa.SIWZ powinny być sformułowane precyzyjnie i jednoznacznie , bez nieuzasadnionego preferowania konkretnych rozwiązań ( nie powinny być mniej lub bardziej ustawione pod konkretnego producenta ).Kraków i Poznań oczekują bardzo podobnego wagonu i to powinno skłonić zamawiających do jakiejś formy koordynacji poczynań.Do wydania jest kwota około 760 - 800 mln brutto w obu miastach i rozsądne działanie pozwoli na duże oszczędności. Eksperymentowanie w takiej sytuacji jest niedopuszczalne.
@Combino - oj, Locutus musiał Ciebie trafić celnie, skro bez ładu, składu i powodu wrzucasz do wątku Moderusa Betę.Zastanawiam się, czy czasem Combino i YburG to nie jedna i ta sama osoba, różnicująca się nick'ami w zależności od poziomu kultury i merytoryczności wypowiedzi.
Kolejny kot w worku blokujący poznańskie trasy tramwajowe. :D Tatra 2 :D :D :D
@NM (i cała reszta też...) Obojętnie jak długo wymyślałbyś nowe równoległe rzeczywistości, byle tylko pasowały do twojego widzimisię, musisz przyjąć do wiadomości to, że krakowski SIWZ jest sformułowany precyzyjnie i jednoznacznie , bez nieuzasadnionego preferowania konkretnych rozwiązań. Gdyby było inaczej dawno zostałoby to już określone poprzez wyrok KIO.
Gdyby sprawy związane z przetargiem krakowskim były tak jednoznaczne to KIO nie procedowała by tak długo, tylko na pierwszym posiedzeniu wykluczyłaby Pesę.Wtedy ogłoszono by zwycięstwo S&S i pod Wawelem zapanowałaby wielka radość.Jestem przekonany, że każdy potencjalny pasażer chciałby korzystać z tramwajów wygodnych i niezawodnych i to miałem na myśli pisząc o potrzebie optymalizacji procesu wyboru producenta - dotyczy to wszystkich miast , a Krakowa i Poznania w szczególności.
NM, zabawne. Pisałem o twoim widzimisię i co tu dużo kryć idiotyzmach nt. sformułowania SIWZ. A ty obracasz kota ogonem, byleby wyszło na Twoje i piszesz o... wykluczeniu Pesy :) Nie masz też żadnego pojęcia o przebiegu postępowania, ale jesteś przekonany :) Co do niezawodności i wygody to niech raczej wypowiadają się którzy to użytkują, czyli pasażerowie i przewoźnik, a nie hejter. Ważne jest też, aby koszt zakupu i eksploatacji taboru był dla przewoźnika optymalny, co w przypadku krakowiaków jest po prostu awykonalne, choćby i z powodu przebiegu międzyremontowego. Pomijając już całą resztę związaną z ostatnim zakupem.
Chyba słaby z mechanika mechanik ?
@ TomTomRozumiem. Ja miałem na myśli że ani przy jedno- ani dwu-kierunkowcu nie było możliwe podanie w ofercie akurat wartości 87. Ideałem byłoby gdyby wszystkie osie (wózki) miały identyczny nacisk maksymalny ale tak nie jest mimo różnych starań w projektowaniu równomiernego rozkładu obciążeń (np. montowanie pantografu na środkowym członie). Nacisk maksymalny tramwaju to największy nacisk maksymalny jednego z jego wózków (osi). Na którym wózku on wystąpi zależy od budowy pudła (odległość do innych wózków), liczby miejsc (stosunek stojących do siedzących) i wyposażenia zabudowanego w środki i na dachu nad tym wózkiem. Masę tramwaju można dokładnie określić znając naciski maksymalne wszystkich wózków. W skrajnym przypadku lżejszy tramwaj może mieć jednak nawet większy nacisk od tramwaju cięższego dlatego szacowanie masy po nacisku maksymalnym jest niepewne.
@ Combino - Myślę, że Siostra Eugenia i Młody Marych powiedzieli już wszystko, co było do powiedzenia... A klasycznym przykładem moralności Kalego jest podejście na zasadzie "Pesa nakłamała w specyfikacji technicznej - nic się nie stało, ale jeśli nie dajcie bogowie zrobił to Modertrans - to jest to skandal!!!".
The best tram of the world Krakowiak II is the winner !And the Oscar goes to Pesa Trams Factory.Warsaw January , 30th , 2017.
Wpisz google: The best tram of the worldA najlepiej najpierw odrób lekcje
@EnglishmanWell! Very good, you're the best!
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.