TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Modernizacje wagonów Tramwajów Śląskich w 2009 roku
Karol Wach - Opublikowano: 26.01.2010 13:53:08 6 komentarzy
Modernizacje wagonów Tramwajów Śląskich w 2009 roku

Tramwaje Śląskie –z czym kojarzy się ostatnio ta nazwa? Otóż pierwsze, co przychodzi na myśl to chyba z likwidacją linii tramwajowych w Gliwicach. Dalej, kiepskie torowiska i nienajlepszy tabor. Wszystko to prawda, ale wcale nie wygląda to tak źle, jeśli Tramwaje Śląskie zestawimy z innymi polskimi przewoźnikami. O tym, że przewoźnik nie tylko likwiduje, ale także modernizuje, czy to infrastrukturę czy tabor, przekonywaliśmy w InfoTram i postaramy się przekonywać dalej. O planowanych inwestycjach infrastrukturalnych pisaliśmy na łamach naszego portalu klika tygodni temu. Dziś cofniemy się jeszcze na chwilę do roku 2009, aby przyjrzeć się nieco bliżej inwestycjom taborowym. A wbrew powszechniej opinii te wcale nie były takie małe.

Jak poinformował nas Bolesław Knapik - Dyrektor Wykonawczy Spółki Tramwaje Śląskie w 2009 roku przewoźnik wprowadził do ruchu 18 zmodernizowanych wagonów tramwajowych. Remonty były wykonywane w dwóch zakładach i w zależności od miejsca wykonywania prac ich zakres był nieco inny. 10 wagonów 105Na, które obecnie są oznaczone jako 105Na 2K, zostało zmodernizowanych w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym Sp. z o.o. Łódź –informuje Bolesław Knapik. Modernizacja każdego z nich polegała na wprowadzeniu impulsowego układu rozruchu i hamowania opartego na tyrystorach GTO z możliwością rekuperacji energii podczas hamowania. W wagonach zastosowano także nowoczesne podzespoły, takie jak: przetwornica statyczna, jednopołówkowy odbierak prądu czy mechanizm hamulca szczękowego z samoregulacją oraz klimatyzacją kabiny motorniczego. Wprowadzony został również układ drzwiowy z systemem zabezpieczenia pasażera przed przechwyceniem. Remontowane wagony otrzymały nowy design ścian czołowych, wykonanych z laminatu przy zastosowaniu szyb giętych i osłon sprzęgu oraz nowy wystrój wnętrza. Tramwaje wyposażono w tapicerowane fotele i ogrzewanie nawiewne. 

Kolejnych 8 wagonów typu 105Na zostało wyremontowanych i zmodernizowanych w Jednostce Wykonawczej Spółki Tramwaje Śląskie –Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie –informuje Bolesław Knapik. W pojazdach tych pozostawiony został napęd klasyczny - oporowy, ale zastosowano nowe: aparaturę i instalację. Poprawiona została również estetyka tramwajów, poprzez nowy wystrój wnętrza z zastosowaniem tapicerowanych siedzeń. Zabudowano ponadto przetwornicę statyczną poprawiając pewność zasilania pokładowego tramwaju oraz zmniejszając emitowany przez nią hałas. Patrząc dalej należy zauważyć, iż w wagonach pojawiły się też nowe, ciche napędy drzwi, które zapewniają poprawę bezpieczeństwa pasażerów, zapewniając im jednocześnie większy komfort podróżowania. Z myślą o motorniczych zmodernizowano ich kabiny, wprowadzając ogrzewanie nawiewne, a także zmieniono pulpit na bardziej ergonomiczny. Oprócz powyższych zmian wagon został wyposażony w połówkowy pantograf, termowentylatorowe nagrzewnice przedziału pasażerskiego i mechanizmy hamulca szczękowego z samoregulacją luzu. Kilka ostatnio remontowanych wagonów dorobiło się również nowych ścian czołowych, w których zastosowano elementy z laminatów, a także zamontowano nowe światła oparte o reflektory halogenowe i lampy w technologii LED. Jak widać to całkiem sporo. Dla porównania inny przewoźnik ze Śląska, tyle, że z Dolnego, w analogicznym okresie zmodernizował tylko 12 wagonów 105Na, ZKM Gdańsk może pochwalić się remontem jednego takiego składu i 9 wozów N8CNF. Tramwaje Śląskie nie wypadają więc wcale tak blado jak twierdzą niektórzy sceptycy, w porównaniu rzecz jasna z innymi polskimi przewoźnikami. Nie bez znaczenia jest także fakt posiadania przez przewoźnika 17 wagonów niskopodłogowych –116Nd. A przecież w Polsce mamy takich przewoźników, którzy niskopodłogowców nie mają wcale –patrz np. Tramwaje Szczecińskie, które co prawda przetarg rozstrzygnęły, ale tylko na 6 takich pojazdów, które najwcześniej pojawią się u przewoźnika za kilkanaście miesięcy.        
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
Konstal
105Na
modernizacja
  • adam86 – 26.01.2010

    A co mają TW do ZUR Chorzów Batory? A tak w ogóle, TŚ wypadaja bardzo blado na tle innych, gdzie tabor w miarę regularnie sie remontuje. Oprócz tych kilkunastu wagonów cała reszta nie była remontowana od kilkunastu lat. Z 17 citadisów jeden jest stale odstawiony.

  • Andrzej – 27.01.2010

    Mam znajomego, który jest tramwajażem na Śląsku. Problem polega również na utrzymaniu infrastruktury. Jak przyjechał do mnie, do Poznania, to zdziwił się, że szyny są regularnie czyszczone, tak, by nie dopuścić do "czarnej szyny". Ponadto samo podejście do pracowników: oni muszą dojeżdżać na własną rękę do zajezdni, nawet, gdy muszą wyjechać o 4, to o 2 siedzą już na wozie, bo nie ma jak dojechać nocnymi. W niektórych miastach jest transport pracowniczy, gdzie indziej dobrze funkcjonująca komunikacja nocna. A że nie remontowano tramwajów wcześniej, to kwestia własnościowa, dopiero niedawno TŚ zostały przekazane samorządom, wcześniej była to spółka Skarbu Państwa i nie dało się nic wyciągnąć z Unii.

  • Zyx – 28.01.2010

    W Krakowie też praktycznie nigdy nie ma naraz wszystkich 50 Bombardierów w ruchu. Tramwaje muszą przechodzić badania techniczne i wymiany niektórych części, więc w czasie gdy większość jeździ, pojedyncze sztuki stoją w halach, gdzie zajmują się nimi mechanicy.

  • andrzejh69 – 28.01.2010

    W tych żelazkach po modernizacji jest zimno jak w lodówce, jak zwyklae kolejny przykład nie dopracowania, "niepostawienia kropki nad i" na ślasku. Nie wiem po co ta wymiana na nawiewne ogrzewanie skoro jest zimniej. Te Citadisy zostały kupione jak tramwaje były własnością Skarbu Państwa(200-2001r), wtedy tez zmodernizowano trasę 6/41 (ok 2000r). Te romonty to kropla w morzu potrzeb. W zeszlym roku rozleciała się 3 km trasa Łagiewniki-Bytom na której odbudowę nie ma pieniędzy aż do roku 2013! Takie jaja są możliwe tylko w TŚ, kolejny przykład to ten testowany wagon z Niemeic z wysuwanymi stopniami wyjściowymi.. w Krakowie Gdańsku dało się kupić normalne używki z zachodu i wstawić niskopodłogowy człon, a w TŚ chcą kupić jakieś dziwolągi z wejściem gorszym od 105tek, 102jek, Ikarusów 2xx.

  • marcin – 11.02.2010

    W Gdansku nie remontuja rumpli 105, bo kupili nowe PESY i 44 N8C kure sa modernizowane

  • rodeif – 11.02.2010

    "W Gdansku nie remontuja rumpli 105, bo kupili nowe PESY i 44 N8C kure sa modernizowane" - tylko że owoce tych zakupów powoli docierają do Gdańska, a większość pasażerów nadal jest zdana na sypiące się 105ki (obecnie oferujące komfort podróży lodówką)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....