Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Metro w Baku testuje polski know-how

infotram
16.02.2015 08:14
0 Komentarzy

Minęło ponad 40 lat od uruchomienia metra w Baku, stolicy Azerbejdżanu. Obecne władze postanowiły w ciągu 15 lat rozbudować podziemną kolejkę, w tym trzykrotnie zwiększyć długość linii, stosując przy tym najnowocześniejsze technologie. Jedno z takich rozwiązań do testów dostarczy firma z Polski. 

Metro w Baku uruchomiono w 1967 r. Pierwszy odcinek liczył zaledwie 6,5-kilometra. Dziś podziemna kolej posiada 23 stacje położone przy dwóch liniach o łącznej długości 34,6 km. Z metra dziennie korzysta ponad 550 tysięcy pasażerów. W 2030 r. ta liczba ma wzrosnąć nawet do 800 tysięcy. Do tego czasu mają powstać 3 kolejne linie, a łączna długość metra wzrośnie do 119 km. Na mapie pojawią się 53 nowe stacje. Koszt całego projektu szacuje się na poziomie 5,6 miliarda euro. Metro Baku (Baki Metropoliteni) to spółka akcyjna podlegająca państwu, dlatego w projekt zaangażowane są najwyższe władze państwowe. Obecnie poszukiwani są na całym świecie dostawcy i wykonawcy, którzy zagwarantują, że przy inwestycji zostaną użyte najnowocześniejsze technologie. Za projektowanie i nadzór nad rozbudową metra odpowiada francuska firma Systra. 

Polskie know-how 

Firma TINES podpisała w grudniu ?podczas misji gospodarczej w Azerbejdżanie przy wielkim zaangażowaniu szefa polskiej delegacji wicepremiera Janusza Piechocińskiego, umowę na wykonanie 1250 metrowego odcinka testowego nowej linii. ?Inżynierowie naszej firmy pracują na miejscu od końca stycznia i planują zakończyć budowę w połowie roku ?mówi Tomasz Szuba, prezes firmy TINES. Jeśli próby nowej nawierzchni przejdą pomyślnie to prawdopodobnie metro w Baku na nowych liniach będzie kursowało po takiej samej konstrukcji, po której będzie jeździć metro warszawskie na II linii. Technologia ta zapewnia niezmienną geometrię toru, która gwarantuje bezpieczeństwo pasażerów. Dzięki zastosowaniu nawierzchni bezpodsypkowej obniżają się również koszty eksploatacji. Ponadto konstrukcja ogranicza niekorzystne drgania oddziałujące na budynki, które są uciążliwe dla mieszkańców zabudowy sąsiadującej z metrem. Rozbudową metra zainteresowane są głównie firmy francuskie. O kontrakt na odcinek testowy metra firma TINES rywalizowała m.in. z francuskim potentatem budowlanym Vinci. W ubiegłym roku firma Thalys, pochodząca z tego kraju, podpisała kontrakt na dostawę i wdrożenie systemów sygnalizacji i kontroli na sieci podziemnej kolejki. Z kolei firma Bouygues Travaux Publics realizuje kontrakt na budowę stacji i tunelu, które podzielą dwie przecinające się obecnie linie metra, co pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursu pociągów z 4 minut do dwóch. W lobbing na rzecz rodzimych firm zaangażowany jest osobiście prezydent Francois Hollande. Bakijskie metro inwestuje również w nowoczesny tabor i wyposażenie stacji. Głównym dostawcą pociągów w ostatnich latach były rosyjskie firmy Metrowagonmash i Transmashholding. W 2014 r. jednak władze metra podpisały wstępne porozumienie z francuską firmą Alstom na dostawę nowego typu składów. O kontrakty w Azerbejdżanie walczą również firmy oferujące nowoczesne systemy sprzedaży i kontroli biletów oraz systemy informacji pasażerskiej. W planach władz metra jest również wyposażenie stacji w punkty medyczne oraz dostosowanie peronów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nie tylko Baku Ambitne plany Azerbejdżanu dotyczące metra przyciągają firmy z całego świata. Jest to olbrzymi projekt, ale nie jedyny w tym państwie. Co raz głośniej również o budowie metra w innych rozwiniętych miastach tego kraju, takich jak: Sumgait, Nachiczewan, czy Gandża. Dlatego największe firmy z branży chcą być obecne w Azerbejdżanie. 

Kluczowe daty planu rozbudowy 

2009/2010 ?przygotowanie Planu

 listopad 2010 ?zatwierdzenie Planu przez prezydenta Azerbejdżanu 

2011 ?zatwierdzenie projektów purpurowej i niebieskiej linii 

2012 ?pierwsze prace na fioletowym odcinku linii 

2014 ?firma TINES podpisuje kontrakt na zbudowanie 1250 metrowego odcinka testowego nowej linii 

2016/2017 ?uruchomienie pierwszych stacji fioletowej linii 

2030 ?zakończenie wielkiego planu rozbudowy

Komentarze