TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Luas – tramwajowy Dublin
Ryszard Piech - Opublikowano: 06.10.2009 16:13:31 10 komentarzy
Luas – tramwajowy Dublin

Sieci tramwajowe w Zachodniej Europie nie tylko powstają jak grzyby po deszczu, to jeszcze ich rozwój jest bardzo dynamiczny. Jeden s takich systemów można znaleźć w Dublinie, gdzie tramwaje Luas odgrywają coraz większe znaczenie w systemie transportowym.

Liczące nieco ponad 500 tysięcy miasto Dublin stanowi stolicę Republiki Irlandzkiej, natomiast w obszarze aglomeracyjnym zamieszkuje przeszło 1,6 miliona osób. Mimo tego przez lata kwestia transportu zbiorowego była przez odkładana na boczny tor. Dopiero w 1984 roku rozpoczęto tworzenie systemu kolei podmiejskiej DART, która jednak nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb transportowych mieszkańców. W związku z tym w 1994 roku zrodził się pomysł budowy systemu tramwajowego w mieście, który w ostatecznym wariancie miał osiągnąć 60 km długości docierając do większości zakątków miasta. Po zaaprobowaniu budowy jej realizacja została scedowana w 2001 roku na niezależną agendę rządową Railway Procurement Agency (RPA). Na podstawie kontraktu za budowę torów było odpowiedzialne włosko-australijskie konsorcjum Ansaldo oraz MVM, które rozpoczęło prace w 2001 roku. Natomiast kontrakt na usługi operatorskie został przyznany Veolia Transport. Próbne jazdy szkoleniowe rozpoczęto w lutym 2004 roku, a przewozy pasażerskie ruszyły na zielonej linii 30 czerwca 2004 roku, natomiast na linii czerwonej 26 września 2004 roku, a po uruchomieniu przewozów sześć pierwszych dni było darmowych dla zaznajomienia pasażerów z nowym systemem.

System tramwajowy w Dublinie, znany jako Luas, składa się z dwóch niepołączonych ze sobą linii –czerwonej i zielonej. Nowy system transportu został bardzo dobrze przyjęty przez pasażerów, gdzie w 2005 roku przewieziono 22 miliony pasażerów, w 2006 roku liczba ta wzrosła do 26 milionów, natomiast w 2007 roku osiągnięto najwyższy wynik 28,4 miliona pasażerów. Niestety rok później przewieziono mniej, bo 27,8 miliona pasażerów. Są to bardzo dobre wyniki jak na system składający się z tras o łącznej długości 25 km (9 km linia zielona i 16 km linia czerwona) i 36 przystankach. Linia zielona za wyjątkiem odcinka ulicznego Harcourt Street do St. Stephen\'s Green na pozostałej części prowadzi zamkniętą w 1958 roku linią kolejową. Jej przebieg został zachowany dla możliwości późniejszego ponownego wykorzystania, choć pierwotnie myślano raczej o metrze zamiast tramwaju. Natomiast linia czerwona powstała od podstaw jako tramwajowa. Obie linie dzieli mniej więcej 15 minut idąc pieszo. Linie tramwajowe zostały wybudowane według współczesnych standardów, czyli rozstaw szyn 1435 mm (w przeciwieństwie do systemu kolejowego mającego rozstaw 1600 mm) oraz zasilanie za pomocą sieci napowietrznej o napięciu 750V prądu stałego.

Dla potrzeb nowego systemu zamówiono w koncernie Alstom łącznie 40 tramwajów Citadis, z czego 26 przeznaczonych dla linii czerwonej było w wariancie tróczłonowym (Citadis 301) o długości 30 metrów, natomiast pozostałe 14 dla linii zielonej zostało zamówionych w wersji wydłużonej (Citadis 401) mającej pięć członów i długość 40 metrów. Tramwaj w wersji krótszej mógł przewieźć 256 pasażerów, natomiast w dłuższej 358 pasażerów. Zostały one wyprodukowane we francuskim La Rochelle. Jednak z racji znacznie większych niż zakładane przewozów postanowiono w 2007 roku dokonać wydłużenia wszystkich 26 krótkich tramwajów, które po dostarczeniu dodatkowych dwóch członów były unifikowane do standardów tramwajów serii 401. Proces wydłużania został zakończony w czerwcu 2008 roku. Tramwaje Luas są bardzo często pokazywane, jako wzór pragmatycznej prostoty oraz wysokiego stopnia estetyczności.

Ponieważ tramwaje zostały bardzo dobrze przyjęte przez mieszkańców, więc RPA zdecydowało się wdrożyć program rozbudowy systemu, składający się z trzech przedłużeń. Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku C1, który stanowi przedłużenie linii czerwonej z centrum do Docklands. Odcinek o długości zaledwie 1,5 km ma mieć aż 4 przystanki pośrednie, a jego budowa ma zostać zakończona w grudniu bieżącego roku. Odcinek ten stanowi część programu rewitalizacji obszaru portów z myślą o przekształceniu ich w dzielnicę mieszkalną. Drugim najbardziej zaawansowanym w realizacji jest nowy odcinek linii zielonej oznaczany jako B1, który ma doprowadzić trasę tramwajową z obecnej końcówki w Sandyford do Cherrywood. Odcinek o długości 7,6 km ma mieć 11 przystanków, a jego budowa ma zostać zakończona w sierpniu 2010 roku. Trzecim z zaaprobowanych nowych odcinków jest przedłużenie linii czerwonej z przystanku Cookstown (niedaleko zachodniego końca linii) do Citywest. Odcinek ten ma mieć 4,2 km długości oraz pięć przystanków, a jego oddanie do eksploatacji zaplanowano na 2011 rok.

Z myślą o budowanych właśnie przedłużeniach sieci tramwajowej Luas zamówił kolejne 26 tramwajów Citadis, jednak tym razem kontrakt dotyczy dostawy tramwajów wieloczłonowych serii 402, które mają długość 43 metry i są produkowane przez zakład w Barcelonie. Pierwszy z zamówionych pojazdów został dostarczony w lutym, natomiast pozostałe mają zostać dostarczone do końca bieżącego roku. Dzięki modułowości pojazdów Citadis nowe tramwaje, choć reprezentujące inną odmianę posiadają taką samą kabinę oraz tożsame malowanie, dzięki czemu zachowana zostanie unifikacja malowania.

Jednym z większych problemów w codziennej eksploatacji jest odmienność biletów tramwajowych, autobusowych i DART, jednak to ma być rozwiązane w niedalekiej przyszłości dzięki wprowadzeniu opłat za pomocą kart elektronicznych. Dodatkowo pod znakiem zapytania znajduje się dalsza rozbudowa systemu transportu publicznego w Dublinie. Według obecnych planów sieć tramwajowa może zostać ponownie rozbudowana, jednak nie nastąpi to wcześniej niż w latach 2018-2020. Jest to podyktowane przyjęciem do realizacji budowy metra, które miałoby zostać otwarte w 2017 roku i ma się składać z dwóch tras o łącznej długości około 35-40 km oraz 31 stacji. Dodatkowo w przyszłości linia zielona może zostać przebudowana na metro, ponieważ taka opcja istniała od samego początku jej budowy i zastosowano odpowiednio szeroko rozstawione tory, co pozwoli na eksploatację na niej składów metra. Jednak plany te wykraczają poza zakres niniejszego artykułu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Irlandia
Dublin
Luas
Francja
Alstom
Citados
Citadis 301
Citadis 401
Citadis 402
La Rochelle
Hiszpania
Barcelona
  • kk – 07.10.2009

    Właśnie poznałem Luasa, pojeździłem liniami, byłem w Docklands. Wszystko super funkcjonuje i jest to naprawdę powrót tramwajów w wielkim stylu (nie było ich w Dublinie 55 lat od 1949 do 2004 r.). Jestem gliwiczaninem i powiem szczerze, że podróżując Luasem jeszcze bardziej nie mogłem zrozumieć ciemnoty władz Gliwic... ech czas na zmiany 8 listopada 2009 r. w referendum!

  • Magi – 07.10.2009

    Na tym przykładzie dokładnie widać zacofanie zachodniego świata oraz ORYSZŁOŚCIOWE I DALEKOŚIĘŻNE myślenie władz terytorialnych Wielkiej Rezyczy Pospolitej! Już niedługo zachodni aparatczycy będą powielać doskonałe pomysły własz na przykład Sosnowca, Dąbrowy Górniczej czy Gliwic.

  • jatal – 08.10.2009

    Citadis 401 jest 5-członowy. 7-członowe są 402.

  • R. Piech – 08.10.2009

    Tak, masz rację, w artykule wkradł się błąd, już został usunięty, dziękuję za zwrócenie uwagi.

  • andrzejh69 – 09.10.2009

    a mam pytanko.. to że pomiędzy jedną linią a drugą w ramach przesiadki tzreba chodzić 15 minut pieszo nie wpływa niekorzystnie na ten system?

  • R. Piech – 09.10.2009

    Wpływa, pierwotnie linie miały mieć przystanek styczny w centrum, jednak miało to być zrealizowane za pomocą tuneli. Z braku kasy obcięli tunel bez zapewnienia połączenia obu linii.

  • straphan – 09.10.2009

    @andrzejh69: A po co chcialbys sie przesiadac miedzy jedna linia a druga? Obie to zwykle dowozowki do centrum, chcac dojechac z jednego przedmiescia na drugie lepiej jest wziac tam autobus.

  • R. Piech – 09.10.2009

    @straphan, a gdybym hipotetycznie był mieszkańcem Dublina i mieszkał niedaleko linii zielonej i dajmy na to jednego dnia wpadł by mi do głowy pomysł udać się na jakąś wycieczkę kolejową - czy wówczas połączenie tych linii nie miałoby sensu? Jak dla mnie brak połączenia tych linii to tylko i wyłącznie efekt negatywnego wizerunku tramwajów jaki został wykreowany w świadomości społeczeństwa w erze zachłyśnięcia się motoryzacją indywidualną. Czyli tramwaj tak ale tylko w formie LRV na wydzielonych torowiskach i z dala od zabudowy mieszkalnej. Zresztą ponowny utopijny pomysł budowy metra (tramwaje powstały bo na metro kasy nie było) potwierdza tą diagnozę. Przecież budowa 800 metrów brakującej trasy tramwajowej to nie jest jakiś znaczny wysiłek inwestycyjny, więc dlaczego przedłużenie linii zielonej w kierunku północnym zostało zaplanowane dopiero po 2018 roku, czyli dacie przekazania do eksploatacji metra? Przecież jak metro powstanie zniknie problem z brakiem przesiadki... . Tak zupełnie nawiasem szkody w mentalności jakie zostały poczynione przez wmówienie, że tramwaje są przestarzałe jest tak masakryczny, że w jakiejkolwiek prasie anglojęzycznej muszę walczyć aby tramwaj nazywali tramwajem, a nie LRV... .

  • andrzejh69 – 12.10.2009

    no właśnie te 15 minut pieszo to takie "niepostawienie kropki nad i" powszechne w śląskich inwestycjach

  • G. Madrjas – 19.10.2009

    Wg informacji przedstawionych na posiedzeniu Komitetu Lekkich Kolei UITP jesienią 2008 roku w Dublinie, system metra miał być oparty na obsłudze tramwajami dwukierunkowymi w składach 2x45 metrów, z szerokością pudła 2,40 m. W owym czasie w konsultacjach społecznych był także projekt przedłużenia linii zielonej na północ, nawet wariant docelowy został wybrany... wybory jakieś w międzyczasie mieli czy cóś?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....