TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Łódź: Zyski z nowoczesnego tramwaju
GAZETA WYBORCZA - ŁÓDŹ 7.04.2008 - Opublikowano: 07.04.2008 12:55:11
Łódź: Zyski z nowoczesnego tramwaju
Łódzki Tramwaj Regionalny to kilkanaście miesięcy remontów i koszt niemal 300 mln złotych. Warto tyle płacić za skrócenie czasu jazdy o 10 minut? Tak, bo szybki tramwaj to gigantyczna inwestycja w rozwój gospodarczy miasta, co pokazuje przykład Anglii.
Gdy w zeszłym roku MPK rozpoczynało budowę ŁTR, mieszkańcy dali przewoźnikowi kredyt zaufania. Nieformalna umowa była taka: mieszkańcy zniosą remontowe kłopoty, ale potem zostaną wynagrodzeni szybkim tramwajem. Dziś z tych nadziei niewiele pozostało. Wiem o tym z telefonów od czytelników. W piątek, gdy usiadłem na telefonicznym dyżurze, niemal wszyscy rozmówcy niezależni od sprawy, w jakiej dzwonili pytali też o termin zakończenia remontów. A najczęściej powtarzane pytanie to: po co się tak męczyć i po co nam w ogóle ten szybki w tramwaj???
Rzeczywiście ŁTR demonem prędkości nie będzie. Mimo że nowe tramwaje PESY mogą rozpędzać się do 70 km/h, w Łodzi nie będą miały okazji pokazać tych możliwości. Przystanki w centrum są gęsto rozmieszczone, a co kilkadziesiąt metrów tory krzyżują się z jezdnią, gdzie ruchem kierują światła. Nie znaczy to jednak, że tramwaj nie okaże się rozsądną alternatywą dla auta. Pojazdy szynowe mają wydzielone torowisko i korzystają z zielonej fali, będą więc o wiele lepszym pomysłem na dotarcie do centrum niż własne cztery koła. Warto pamiętać, że ideą ŁTR było połączenie Łodzi z Pabianicami, Ksawerowem oraz Zgierzem i być może Ozorkowem. Dopiero na podmiejskich trasach nowe tramwaje mogłyby mknąć z maksymalną prędkością.
Czy oznacza to, że budowanie ŁTR tylko w Łodzi kosztem niemal 300 mln zł, to zły pomysł? Nie, bo te pieniądze miasto i tak musiałoby w najbliższym czasie wydać. Każdy, kto jeździ na co dzień tramwajami, wie, że skala awarii i opóźnień jest ogromna. Awarie, usterki, wykolejenia - tak tłumaczy się MPK. A łodzianie spóźniają się do pracy, szkoły, na randki czy zwyczajnie nie mogą przejechać z jednego krańca miasta na drugi. Okazji, jaką jest unijne dofinansowanie, nie można było zmarnować. Skoro tory, trakcja i tramwaje i tak są w fatalnym stanie, to dlaczego ich nie wyremontować z pomocą unijnych pieniędzy? Tak dużego remontu za wyłącznie miejskie pieniądze zapewne prędko byśmy się nie doczekali.
Inwestycja ma być gotowa na koniec czerwca i od lipca tramwaje będą mknąć od Helenówka przez centrum do Chocianowic. Czas przejazdu nawet z wykorzystaniem systemu sterowania ruchem uda się skrócić o ok. 7-8 minut. Nie brzmi rewelacyjnie, prawda? Ale też nie o te kilka minut tu chodzi. Najważniejsze, by MPK przekonało łodzian, że przejazd tramwajem to komfort i punktualność. ŁTR ma być linią o nowej jakości. Specjalnie dla niego komputerowy system nawigacji pojawi się nie tylko w nowych, ale we wszystkich tramwajach kursujących tą trasą. Stare i kanciaste modele 805N też potrafią się rozpędzić, potrzebowały tylko kawałka prostych torów. Przede wszystkim jednak sprawna komunikacja tramwajowa to silny zastrzyk energii dla całego miasta.
Kilka lat temu w szybki tramwaj zainwestowali Brytyjczycy. Pod Londynem powstała linia łącząca Croydon, Wimbledon i Addington. Zbudowano ją, bo ulice nie były już wstanie obsługiwać stale rosnącego ruchu samochodów. Nie było też możliwości poszerzenia istniejących dróg, jedynym ratunkiem dla korków okazał się tramwaj. Jakie są efekty? Z komunikacji szynowej codziennie korzysta nawet 60 tys. osób. Do tramwaju przesiadł się też aż co piąty kierowca. Dzięki temu poprawiła się sytuacja na drogach i parkingach. Według ankiet przeprowadzonych przez tamtejszego przewoźnika stało się tak dlatego, bo zdaniem podróżujących tramwaje są szybsze (31 proc. odpowiedzi), można nich polegać (22 proc. odpowiedzi) i są komfortowe (18 proc.). Brytyjczycy szybko jednak odkryli, że ułatwienia w komunikacji to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o korzyści z nowej linii. Samorząd Croydon zauważył, że od jej powstania o wiele łatwiej ściągać inwestorów. To zasługa tego, że tramwaj zagwarantował łatwy dojazd pracownikom nie tylko z miasta, ale i z obrzeży. Zaraz za inwestorami pojawili się zaś deweloperzy. No bo dlaczego nie mieszkać w tańszym Croydon, skoro rano można po szynach szybko dojechać do pracy w Wimbledonie? W górę poszły też ceny już wybudowanych nieruchomości. - Dla miasta to był ogromny sukces. Koszty budowy linii to 225 mln funtów, tymczasem Croydon policzyło, że po jej wybudowaniu udało się ściągnąć inwestycje warte 1,5 miliarda funtów - mówi 'Gazecie' Stephen Harris, dyr. firmy consultingowej International Financial Services z Londynu.
Być może Łodzi uda się powtórzyć ten sukces choćby częściowo. Przed rozpoczęciem budowy ŁTR, zarząd dróg i transportu poprosił Pracownię Badań Społecznych o zbadanie opinii łodzian o komunikacji. Wtedy aż 40 proc. z nas zadeklarowało, że jeśli tramwaje będą kursować częściej i szybciej, to do jadąc do centrum samochód zostawi w garażu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ŁTR
Łódź
MPK
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter