Łódź z symulatorem tramwajowym 805Na

infotram
10.10.2018 08:48
0 Komentarzy

Przyszlimotorniczowie mogą ćwiczyć jazdę tramwajem w symulatorze. W Łodzi gotowy jestjuż symulator tramwaju Konstal 805 Na, a wkrótce powstanie symulator tramwajuPesa Swing.

Firma Polskie Symulatory, producent oprogramowania dosymulatorów nauki jazdy, zamierza zrealizować umowę do końca roku. Opiewa onana kwotę 397 000 zł netto.

Symulator nauki jazdy pozwala czuć się kursantowi, jak wprawdziwym tramwaju. Oprogramowanie uwzględnia różne pory dnia, różne poryroku, a także zmienną pogodę. Dzięki temu kursant może przetestować jazdę wnocy, podczas mgły, pod słońce, podczas ulewy czy silnych opadów śniegu.Symulowane może być również zjawisko „śliskiej szyny” wywołane mieszaniną błotai liści czy przejazd przez zalane torowisko.

– Do tej pory MPK – Łódź mogło szkolić prowadzącychwyłącznie na żywym organizmie, czyli w mieście. Jednak podczas takiej jazdy niebyliśmy w stanie przećwiczyć wielu ekstremalnych sytuacji. Stąd pomysł bypowstał symulator – wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK – Łódź. – Dziękiniemu w ciągu kilkunastu godzin będzie można przetrenować postępowanie wewszystkich sytuacjach, jakie mogą się zdarzyć.

Oprogramowanie przewiduje wiele scenariuszy. Tylko przywłączaniu się do ruchu kursant ma okazję sprawdzić swoje umiejętności podczaswyjazdu z pętli tramwajowej z sygnalizacją świetlną i bez sygnalizacji,wyjeżdżanie zza innych pojazdów, wyjazd z zajezdni przy uwzględnieniu ruchupieszego czy włączenie się do ruchu z drogi podporządkowanej. Sama jazda teżnie jest monotonna, bo może się ona odbywać po odcinku jezdni, na którejprowadzone są roboty drogowe czy może być to zjazd ze wzniesienia, przy którymdroga hamowania się wydłuża.

– Kursanci poznają do czego służą poszczególne funkcje wtramwaju przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Nie mamy ryzyka, że podczaspierwszej jazdy po mieście doprowadzą do wypadku – podkreśla Maciej Górowski zfirmy Polskie Symulatory.

Oprogramowanie uwzględnia tylko łódzkie ulice iskrzyżowania. Realnie odzwierciedlono przystanek Piotrkowska Centrum z dużymruchem pieszych, pętlę Żabieniec z przejeżdżającym rowerzystą podczas wjazdutramwaju na krańcówkę czy krańcówkę Olechów z samochodami jadącymi po al. OfiarTerroryzmu 11 Września. Kursant musi też sobie poradzić z przejazdem przezskrzyżowania: Włókniarzy/Bandurskiego, Legionów/ Zachodnia, Piotrkowska/Przybyszewskiego, Piłsudskiego/ Śmigłego – Rydza, Włókniarzy/ Limanowskiego czyprzez rondo Lotników Lwowskich i układ drogowy przy dworcu Łódź Fabryczna.

– Wytypowaliśmy około dziesięciu skrzyżowań, które sprawiająnajwiększe trudności motorniczym – wyjaśnia Sławomir Worach, kierownik DziałuSzkoleń i Zasobów Ludzkich w MPK – Łódź.

Symulacja uwzględnia też sytuacje, gdy przed tramwaj wjeżdżaauto, które nie ustąpiło pierwszeństwa czy auto lub rowerzysta wyprzedzający zlewej strony. Scenariuszy związanych z pieszymi też nie brakuje. Przedtramwajem przechodzą osoby zamyślone, ze słuchawkami w uszach, a blisko skrajniznajdują się dzieci oraz osoby pod wpływem alkoholu.

– W symulatorze będą prowadzone szkolenia nie tylko nowychpracowników – zaznacza Zbigniew Papierski. – Planujemy cykliczne szkoleniawszystkich motorniczych. Docelowo chcemy by raz w roku każdy prowadzący mógłspędzić w symulatorze tu parę godzin, by sprawdzić jego zachowania w sytuacjachekstremalnych. Będzie to służyło poprawie bezpieczeństwa jazdy.

Znaczną część z tych zdarzeń instruktor może sam włączaćpodczas szkolenia. Cały czas ma on nadzór nad tym, co dzieje się w symulatorze.Monitoring daje mu podgląd na kursanta, pulpit, szybę czołową oraz na fragmentszyby prawej.

Co ważne, kursanci będą mogli przećwiczyć nie tylko jazdę pomieście, ale również postępowanie w przypadku awarii.

– Wspólnie z MPK – Łódź wytypowaliśmy prawdziwe usterki wwagonach. Te, z którymi motorniczowie najczęściej się spotykają – mówi MaciejGórowski z firmy Polskie Symulatory.

Komentarze