TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Linz i rozbudowane tramwaje
Ryszard Piech - Opublikowano: 23.08.2011 13:59:00 5 komentarzy
Linz i rozbudowane tramwaje

W dniu 13 sierpnia 2011 roku sieć tramwajowa w austriackim mieście Linz została wydłużona o nowy odcinek zastępujący autobusy. Jest to kolejny akt rozwoju tego środka transportu po Pöstlingbergbahn.

O tramwajach w Linzu pisaliśmy już szerzej na łamach infotram.pl jednak w trakcie prawie dwóch i pół roku zmiany w systemie są diametralne. Już w czerwcu 2009 roku miało miejsce otwarcie przebudowanej Pöstlingbergbahn. Licząca zaledwie 2,9 km długości kolejka o metrowym rozstawie szyn pokonuje 255 metrów różnicy wysokości, co wymagało zastosowania szyny zębatej. Kolejka przez lata funkcjonowała niezależnie od sieci tramwajowej i stanowiła ważną atrakcję turystyczną oraz weekendowej rozrywki dla mieszkańców. Jednak z racji dużego jej wyeksploatowania konieczny stał się kompleksowy remont, który wykorzystano do ulepszenia oferty. Bowiem podjęto decyzję o przedłużeniu torów kolejki aż do Hauptplatz. Kolejka miała korzystać na tym odcinku z torów tramwajowych, jednak te mają nietypowy rozstaw 900 mm, natomiast kolejka miała 1000 mm. Szczęśliwie przy projekcie całkowitej rewitalizacji linii koszty konwersji systemu na rozstaw 900 mm nie były zbyt duże a konserwator zabytków wyraził zgodę na taką zmianę. Dzięki temu w 111 rocznicę uruchomienia kolejki jej trasa została wydłużona o 1,2 km, przemianowana na linię 50 a dla jej potrzeb zakupiono 3 nowe wagony i przebudowano 3 istniejące. Nowe kolejki bazują na trójczłonowej wersji pojazdów Flexity Outlook (dawny CityRunner), mają długość 19 metrów, wagę 27,5 tony oraz moc 420 kW. Wewnątrz oferują 33 miejsca siedzące, 55 stojących oraz dwa wózki inwalidzkie lub dziecięce. Z racji specyficznej konstrukcji cena jednostkowa była znaczna i wynosiła 4,6 miliona €za pojazd. Aby utrzymać historyczny charakter za 6 milionów €firma Vossloh Kiepe odrestaurowała trzy zabytkowe wagony z lat 1950-59, które zostały przebudowane na rozstaw 900 mm. Dzięki temu linia jest obsługiwana w takcie 30 minutowym naprzemiennie przez nowy i stary tabor. Całkowity koszt przebudowy kolejki wyniósł 35 milionów €.

Jednak najnowszym wydarzeniem związanym z tramwajami w Linzu jest inauguracja nowej linii nazywanej Leonding. O tej trasie wzmiankowaliśmy już we wcześniejszym artykule i jak łatwo zauważyć po zaledwie 2 i pół roku w dniu 13 sierpnia 2011 roku miała miejsce jej inauguracja, a dokładniej otwarcie pierwszej fazy linii z Hauptbahnhof do Doblerholz. Budowa odcinka o długości 5,3 km kosztowała dużą sumę 140 milionów €, co daje ponad 26 milionów €za 1 km toru podwójnego, czyli ponad 100 milionów złotych! Tak wysoki koszt budowy wynika bezpośrednio z faktu, iż pierwsze 1,3 km trasy zostało wybudowane w formie tunelu, a dokładniej dwóch jednotorowych tuneli. Nowa trasa wychodzi z podziemnego przystanku Hauptbahnhof (odpowiednie \'wyjścia\' zostały przygotowane podczas budowy tego przystanku) i została wykonana w formie drążonej, jedynie końcowy wylot powstał metodą odkrywkową. Nowa, a w zasadzie przedłużona linia numer 3 dzięki tunelom krzyżuje się bezkolizyjnie z torami kolejowymi i wyłania się niedaleko przystanku Untergaumberg, który jest styczny z kolejką LILO. Dalej tramwaj podąża po północnej stronie linii kolejowej, którą ostatecznie przejeżdża pod mostem kolejowym i wjeżdża na Kremstalstrasse, którą to ulicą tramwaj podąża aż do obecnego przystanku końcowego. Na odcinku powierzchniowym znajduje się 8 przystanków a całą trasę tramwaj pokonuje w 12 minut. Ponieważ to nowe przedłużenie wkracza na teren miasta Leonding, stanowiącego integralną część aglomeracji Linz, więc jego budowa była finansowana w 80 % ze środków landu Dolna Austria, natomiast w pozostałych 20 % ze środków miasta Leonding. W efekcie tego ta linia tramwajowa stała się pierwszą, która przekroczyła formalne granice miasta Linz. Oprócz tego należy podkreślić, iż linia ta zastąpiła wcześniejsze trasy autobusowe numer 14 i 15. Jednak na tym nie koniec inwestycji, ponieważ w dalszej perspektywie (do 2015 roku) trasa ma zostać przedłużona w kierunku Pasching i Traun oraz ma powstać całkowicie nowa zajezdnia z sześcioma torami postojowymi. Ponieważ już podczas przebudowy ulicy zarezerwowano stosowny zapas terenu pod tramwaj, więc realizacja tej inwestycji nie będzie zbyt kłopotliwa.

Wraz z rozbudową układu torowego postępują zmiany w zakresie eksploatowanego taboru. Czteroczłonowe tramwaje GT10 wybudowane między 1984 a 1988 rokiem w kooperacji Bombardier-Rotax i Siemens powoli odchodzą do przeszłości i w eksploatacji znajduje się zaledwie 10 pojazdów. Zarówno ich wiek jak i brak niskiej podłogi determinują zasadność ich wycofania. Linz już w latach 2002-05 odebrał 21 siedmioczłonowych tramwajów CityRunner, natomiast w latach 2008-11 odebrał partię 12 bardzo zbliżonych konstrukcyjnie tramwajów Flexity Outlook. Dla potrzeb nowego połączenia potrzeba obecnie 7 dodatkowych tramwajów, natomiast po całkowitym zakończeniu inwestycji będzie potrzebne łącznie 14 jednostek. Ponieważ przewoźnik Linz Linien jest obecnie w trakcie odbiorów dodatkowych 23 pojazdów z rodziny Flexity Outlook, więc dzięki tym pojazdom zostanie zaspokojone zapotrzebowanie na dodatkowy tabor, jak również uda się całkowicie wyeliminować tramwaje GT10, dzięki czemu w eksploatacji będą wyłącznie pojazdy niskopodłogowe.

Zapewne większość regularnych czytelników zauważyła, iż od dobrych trzech miesięcy informujemy głównie o otwieranych nowych przedłużeniach linii tramwajowych lub też kompletnie nowych systemów tego typu. Świadczy to bezsprzecznie o boomie jaki na zachodzie objął tramwaje, które po latach negacji zostały docenione jako ważny aspekt mobilności mieszkańców miast. Tą zależność powoli zaczyna się dostrzegać również w Polsce, choć nadal dzieje się to w zbyt małym stopniu oraz nadal znajdują się osoby widzące jedyne (oczywiście błędne) rozwiązanie w likwidacji tramwajów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Austria
Linz
Linz Linien
Linz AG
tramwaj
Bombardier
CityRunner
Flexity Outlook
GT10
  • podróżny – 24.08.2011

    Franek z wsi Gliwice na szarym końcu w myśleniu o komunikacji. Takim panom mówimy zdecydowane NIE!

  • GL – 25.08.2011

    Franka wymiecie jedynie kadencyjność urzędu. Sołtys wsi Gliwice jest święcie przekonany, że rządzić będzie dożywotnio...

  • 1116 – 30.08.2011

    Linia Poestlingbergbahn nie jest zębata, wręcz przeciwnie - to jedna z najbardziej stromych kolei adhezyjnych na świecie. Przedłużenia linii 3 nie sfinansowały władze Dolnej Austrii (na terenie której skądinad nie ma obecnie ani 1 km sieci tramwajowej, chyba że za taką uznać Wiener Lokalbahn do Baden), a Austrii Górnej.

  • Funt - Gliwiczanin od zawsze – 30.08.2011

    I ten sołtys będzie znowu rządził z poparciem 70% przy 25% frekwencji. Jeśli w społeczeństwie jest koło 90% głupków, to już mnie to nie dziwi.

  • Krispolo – 01.09.2011

    Jakie to przykre, że prezydent Gliwic myśli odwrotnie niż reszta świata.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....