TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / UE news / Linz i jego tramwaje 
Linz i jego tramwaje
Ryszard Piech - Opublikowano: 17.03.2009 18:25:05 1 komentarz
Linz i jego tramwaje

W pewnym okresie swojego istnienia tramwaje były uważane za niepożądany i archaiczny środek transportu, co doprowadziło do likwidacji systemów tego typu we Francji, w Niemczech do przebudowy na kolejki miejskie, a w Austrii –do zachowania systemów. Jednym z takich miast jest właśnie Linz, gdzie pomimo pewnych cięć tramwajom udało się przetrwać.

Co nieco historii

 

Podobnie jak inne miasta również Linz szybko wzbogacił się o nowy środek transportu, jakim były tramwaje. Pierwszą linię jeszcze tramwaju konnego otwarto już w 1880 roku. Po latach funkcjonowania, wraz z pojawieniem się tramwajów elektrycznych w 1897 roku zastąpiły one swoich konnych poprzedników. W tym też roku otwarto zelektryfikowaną Pöstlingbergbahn. Nowe tramwaje elektryczne stały się impulsem do rozwoju systemu i w 1902 roku otwarto linię do Ebelsberg. Linia ta stworzyła oś północ –południe, wzdłuż której rozwijało się miasto. Następnie w latach 1919 –1932 powstała trasa wschód –zachód. Specyfiką międzywojennej Austrii był ruch lewostronny, który po aneksji tego kraju przez III Rzeszę został administracyjnie zmieniony na prawostronny. Operacja zmiany kierunku jazdy odbyła się w 1938 roku. Przywracanie ruchu po zniszczeniach wojennych trwało cztery miesiące. W roku 1968 zamknięto linię M kursującą w relacji wschód –zachód, jednak z drugiej strony przystąpiono do rewitalizacji osi północ –południe poprzez wprowadzenie nowych tramwajów przegubowych wyprodukowanych przez zakłady Lohner w Wiedniu. Jednak przed wprowadzeniem nowych jednokierunkowych tramwajów konieczne stało się wybudowanie pętli nawrotnych. Rok 1977 przyniósł otwarcie nowego odcinka z Sonnensteinstraße do Uniwersytetu. Kolejna rozbudowa miała miejsce w 1985 roku, kiedy tramwaj dotarł do Auwiesen. Następne lata upływały bez większych zmian aż do 2002 roku, kiedy linię tramwajową wydłużono do Kaserne Hillerstraße, natomiast w 2005 roku do obecnego punktu końcowego Solar City. Bardzo ważną datą jest rok 2004, kiedy oficjalnie otwarto tunel tramwajowy z dwoma przystankami, z czego jeden znajduje się pod dworcem głównym.

Tramwaje w Linzu obecnie

 

Dzięki dokonanym w ostatnich latach inwestycjom tramwaje w Linzu stanowią nowoczesny środek transportu. Historyczną zaszłością jest nietypowy rozstaw szyn wynoszący zaledwie 900 mm. Sieć połączeń składa się z trzech linii. Nr 1 łącząca Universität z Auwiesen ma 14.3 km długości i 35 przystanków. Linia numer 2 łączy Universität z SolarCity, ma 19 km długości i 44 przystanki, z czego 31 jest wspólnych z linią pierwszą. Natomiast linia trzecia ma długość zaledwie 3,2 km i łączy Hauptbahnhof z Bergbahnhof Urfahr. Ma ona 10 przystanków, z czego 7 jest wspólnych z liniami 1 i 2. Sercem sieci jest tunel długości 1,9 km i dwie podziemne stacje. Oczywiście najważniejszą rolę pełni przystanek na dworcu głównym, a układ torowy umożliwia zawracanie linii numer 3. Wszystkie linie są dwutorowe i przystosowane do kursowania tramwajów jednokierunkowych, jednostronnych. Przewoźnik posiada dwa typy tramwajów, należące do dwóch generacji.

 

Pierwszym z nich są tramwaje generacji GT10, czyli czteroczłonowe 10 osiowe. Tramwaje posiadające cztery człony są dosyć wyjątkowe, co jest efektem specyfiki tramwajów w Linzu. W ruchu znajduje się jeszcze druga seria (numery 68-79), które wyprodukowano w 1977 roku, oraz wagony trzeciej serii z lat 1985-86 (numery 41- 56). Pierwotnie tramwaje z drugiej serii były ośmioosiowe, jednak w latach 1979 –80 zostały wydłużone, natomiast trzecia seria od początku była dziesięcioosiowa. Tramwaje drugiej serii mają wygląd typowy dla GT6/GT8, natomiast trzecia seria została dostarczona z unowocześnioną stylistyką ściany czołowej i końcowej zbliżone do zastosowanych w tramwajach Düewag N8 i M8. Obie generacje zostały wyprodukowane w kooperacji Bombardier-Rotax i Siemens. Jednak większość parku taborowego stanowią nowoczesne tramwaje pierwotnie oznaczane jako CityRunner, a obecnie sprzedawane pod marką Flexity Outlook. Pierwsza seria o numerach 001 do 021 została dostarczona w latach 2002 –2005 i pozwoliła na wycofanie najstarszych przegubowców pochodzących z lat 1970-72. Natomiast druga seria została dostarczona w 2008 roku i ma ona numery 022-033. Tramwaje tego typu eksploatowane są również w Łodzi, jednak te w Linzu mają siedem członów. Daje to długość 40 metrów, 68 miejsc siedzących oraz 156 stojących przy normie 4 pasażerów na metr kwadratowy.

Plany rozwojowe

Oczywistym jest, że stojąc w miejscu tak naprawdę się cofamy. Dlatego też Linz kontynuuje obraną politykę rozwoju komunikacji tramwajowej. Najbardziej zawansowane prace dotyczą przedłużenia linii trzeciej z Hauptbahnhof przez Doblerholz i Train do dworca Nettingsdorf. Budowa pierwszego odcinka z Hauptbahnhof do Doblerholz ma ruszyć już w bieżącym roku. Ponieważ podczas przebudowy stacji od razu wykonano odpowiednie wyjścia, stąd budowa nowej linii nie jest aż tak kłopotliwa. Przedłużenie ma mieć długość 5,5 km i zostać zakończone nową zajezdnią dla 14 tramwajów. Drugim z rozważanych projektów rozbudowy jest przedłużenie obecnej linii drugiej z końcówki w Solar City do Pichling. O przedłużeniu tym myślano już podczas budowy końcówki Solar City i w związku z tym tory wyjazdowe już istnieją.

Częścią planu rozwoju komunikacji zbiorowej w mieście Linz jest również rozbudowa zabytkowej już kolejki Pöstlingbergbahn, która ma długość zaledwie 2,9 km, jednak pokonuje ona różnicę wysokości wynoszącą 255 metrów i to bez zastosowania dodatkowej szyny zębatej. Ponieważ kolejka była eksploatowana przez dłuższy czas bez większych inwestycji, więc na chwilę obecną stanowi skansen rozwiązań technicznych, przez co została uznana za zabytkową. Niestety utrzymanie jej w takim stanie technicznym jest niemożliwe do wykonania, w związku z czym przechodzi ona gruntowną przebudowę. W jej ramach zostanie wymienione torowisko, co zostało powiązane ze zmianą rozstawu szyn z metrowego na 900 mm. Dzięki temu pojazdy będą mogły wjeżdżać na tory tramwajowe i dojeżdżać z wykorzystaniem torów linii 3 aż do Hauptplatz. Jednak aby zachować wyjątkowość tej linii zdecydowano się zastosować odmienną stylizację pojazdów w stylu retro. Pierwotnie nowe pojazdy jak i modernizację starych miał wykonać Fahrzeug Technik Dessau (FTD), jednak z racji problemów finansowych kontrakt zerwano. W ich miejsce wszedł koncern Bobardier, który zgłosił drugą w kolejności ofertę. Po przeprowadzonych rozmowach udało się ustalić ostateczną cenę oraz termin dostawy nowych wagonów, który przypada na 2009 rok. Drugą część programu, zakładającą rewitalizację starych wagonów powiązaną ze zmianą rozstawu kół przeprowadzi konsorcjum Vossloh Kiepe. Również w tym przypadku przeprowadzono już rozmowy w sprawie ceny, a odnowione wagony mają pojawić się również w 2009 roku. Zgodę wyraził również urząd ochrony zabytków, akceptując wygląd wagonów Bombardiera dla Pöstlingbergbahn. Aby zniwelować różnice w kosztach zamówiono jedynie 3 nowe wagony, zamiast czterech. Pozwoli to zmniejszyć koszty o 2,1 miliona €. Lecz pozostawiono również opcję na dodatkowy wagon, gdy pieniądze się znajdą. Dodatkowo sumę na całe przedsięwzięcie zwiększono z 32 milionów €do 35 milionów €. Co oznacza, że na torowisko pozostanie 15 milionów €. Prace budowlane rozpoczęto 24 marca 2008 roku, a ich zakończenie przewidywane jest na bieżący rok. Zachowanie zabytkowych wagonów jest ważnym elementem, ponieważ linia ma charakter atrakcji turystycznej. Kursy będą obsługiwane naprzemiennie przez nowy i stary tabor.

  

Austriacki Linz to kolejny przykład miasta, które swoimi rozmiarami jest zbyt małe dla metra, a jednocześnie zbyt duże dla autobusów. Dlatego też tramwaj stał się jedyną rozsądną opcją i pomimo zamknięcia drobnego fragmentu sieci jest ona obecnie stale rozwijana. Pytanie, kiedy polskie miasta liczące około 200 tysięcy mieszkańców zrozumieją, że są zbyt małe na metro, a jednocześnie zbyt duże jak na autobusy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Austria
Linz
GT8
GT10
Rotax
Bombardier
CityRunner
  • andrzej – 18.03.2009

    .. Pan Frankiewicz tego nigdy nie zrozumie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....