Linia do Fordonu cały czas zmienia bydgoską komunikację miejską

infotram
03.02.2016 11:35
0 Komentarzy

Uruchomiona 16 stycznia 2016 r. nowa linia tramwajowa doFordonu spowodowała konieczność wprowadzenia zmienionego układu linii, nietylko dla tramwajów, ale także dla autobusów. Od momentu wprowadzenia zmian,przez dwa tygodnie, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczyzbierał od pasażerów sugestie, oczekiwania i uwagi. Przypomina, że uruchomił wtym celu specjalny adres poczty elektronicznej, dodatkową linię telefoniczną.Informacje zbierane były również bezpośrednio w tramwajach jadących po liniachdo Fordonu. Jednocześnie Zarząd obserwował,kontrolował i analizował funkcjonowanie nowej sieci połączeń. Pod uwagę wziętom.in. poziom wykorzystania przez pasażerów poszczególnych linii, funkcjonowanienowej infrastruktury, czy założone w rozkładach jazdy czasy przejazdów.

Najwięcej pytań dotyczyło udzielenia informacji na tematnowych możliwości podróżowania po mieście. W celu ułatwienia pasażeromorientacji w nowych rozkładach jazdy oraz trasach linii komunikacji miejskiej zwyprzedzeniem (we współpracy z portalem www.jakdojade.pl) uruchomiona zostałwyszukiwarka połączeń, która umożliwia dobre zaplanowanie podróży po 16stycznia br.

Do Zarządu docierały zarówno pozytywne, jak i negatywneopinie. Zdecydowana większość rozmów negatywnych dotyczyła żądania utrzymaniadotychczas funkcjonujących połączeń komunikacją, głównie linii autobusowych nr83 i 84. Przywołane linie autobusowe z dniem 16 stycznia br. zostały zastąpionenowymi liniami tramwajowymi nr 3, 5, 7 i 10. Na odcinkach nieobsługiwanychkomunikacją tramwajową zaplanowano możliwość korzystania z pozostałych liniiautobusowych, m.in. linii nr 69 i 89 na nowych trasach przez Bartodzieje, czylinii nr 83 na wydłużonej trasie przez ul. Kamienną i Pileckiego do Czyżkówka.Po uruchomieniu linii tramwajowej do Fordonu ze względów logistycznych, aleprzede wszystkim finansowych nie było uzasadnienia dla ponoszenie dodatkowychkosztów na poziomie 13 milionów złotych rocznie na utrzymanie liniiautobusowych nr 83 i 84 w dotychczasowej formie.

Wiele próśb dotyczyło też minutowych przesunięć konkretnychkursów. W innych były wyrażane oczekiwania dotyczące połączeń bezpośrednich.Niestety nie we wszystkich przypadkach jest możliwość spełnienia przywołanychoczekiwań. ZDMiKP informuje, że nie ma miasta, w którym każdy mieszkaniec zdowolnego miejsca, jednym środkiem transportu może dojechać w drugie, dowolnemiejsce w mieście. Nowa sieć połączeń w Bydgoszczy została tak zaprojektowana,żeby przywołany warunek spełnić w zdecydowanej większości podróży w oparciu ojedną przesiadkę.

Więcej autobusów

Po przeprowadzeniu pierwszych analiz i zgłoszeń od Pasażerówkorzystających z komunikacji miejskiej oraz weryfikacji możliwościtechnicznych, jak i ekonomicznych, wprowadzone zostały korekty w rozkładachjazdy, takie, jak:

* wprowadzenie dodatkowych kursów w godzinach szczytu iminutowe korekty rozkładów jazdy na liniach autobusowych nr 55, 56, 61, 62, 64,65, 71, 74, 77, 89,

* wydłużenie przebiegu linii autobusowej nr 79 do pętliGlinki,

* wprowadzenie dodatkowego autobusu przegubowego do obsługilinii autobusowej nr 77.

Korekty autobusowych rozkładów jazdy dotyczyły głównieuruchomienia i przesunięć kursów w godzinach porannych. Wprowadzone korektymiały na celu usprawnienie dojazdów do pracy przed godziną szóstą.

Tramwajem na czas

W II połowie stycznia przeprowadzona została takżeszczegółowa analiza czasów przejazdu tramwajów. Nie można było tego zrobićprzed rozpoczęciem kursowania linii na nowych trasach do Fordonu. Podczasplanowania rozkładów jazdy uwzględniono wiele różnych czynników, począwszy odśredniej prędkości jazdy tramwaju, dystansu pomiędzy przystankami, liczbypasażerów korzystających z określonych przystanków w poszczególnych porachdnia, a skończywszy na możliwościach technicznych nowego taboru. Nie wszystkiedane, którymi teraz posiłkuje się ZDMiKP były dokładnie znane przeduruchomieniem linii.

Już w pierwszych dniach funkcjonowania nowych liniitramwajowych okazało się, że zainteresowanie połączeniami jest znacznie większeniż wcześniej przewidywano, mimo to, że łączna częstotliwość kursów i pojemnośćtaboru została przez nas zwiększona w stosunku do stanu sprzed 16 stycznia 2016r.

Przeprowadzone pomiary i obserwacje pozwoliły wprowadzićkorekty do tramwajowych rozkładów jazdy. Niezbędne także okazało sięwprowadzenie do rozkładu jazdy dwóch dodatkowych pociągów tramwajowych, którepoprawiły punktualność kursów na liniach nr 4 i 5. Prowadzone obecnieobserwacje wykazały, że tramwaje od 1 lutego br. kursują punktualnie i bezwiększych odstępstw od nowego rozkładu jazdy.

Wprowadzono także dwa dwuwagonowe pociągi do obsługinajbardziej wykorzystanych kursów na linii tramwajowej nr 7.

Będą kolejne analizy

W ciągu najbliższych miesięcy mają zostać przeprowadzonedokładne pomiary wykorzystania poszczególnych połączeń komunikacji miejskiej.Na podstawie zebranych danych opracowane zostaną ewentualne korekty w ofercieprzewozowej, które umożliwią jeszcze efektywniejszą organizację transportumiejskiego. Zmiany będą wprowadzane etapowo. Do tego czasu zmiany rozkładówjazdy czy tras będą dotyczyły głównie zabezpieczenia potrzeb bieżących orazdostosowania się do różnych zmian czasowych (obsługi imprez masowych, objazdów,zamknięć, itp.).


Komentarze