TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Jesteś tutaj: Infotram / Producenci / Let's Twist again 
Let's Twist again
Ryszard Piech - Opublikowano: 25.10.2011 13:06:27 20 komentarzy
Let's Twist again

Choć aktualnie tramwajowa Polska Swinguje, to jednak w niedalekiej przyszłości może zacząć tańczyć Twista. Jak już zapewne większość się domyśla w niniejszym artykule będziemy poruszać kwestię najnowszego tramwaju z Pesy.

Choć jeszcze do niedawna Pesa nie miała większego doświadczenia z produkcją tramwajów, to jednak właściwe inwestycje we właściwym czasie doprowadziły do powstania rodziny tramwajów 120N, 121N oraz 122N, które w późniejszym okresie zyskały nazwę handlową Tramicus. Jednak unowocześnione pojazdy tej samej generacji 120Na dostarczanych w dużych ilościach do Warszawy (186), 120NaG dla Gdańska (35) oraz 120NaS dla Szczecina otrzymały inną, bardziej medialną nazwę Swing. Kojarząca się z tańcem nazwa bardzo dobrze wpisała się w miejski charakter pojazdu oraz nakreśliła jasny kierunek promocji pojazdu. Jednak posiadanie w ofercie jedynie jednego typu tramwaju jest niewystarczające, zwłaszcza wobec praktycznego odkrywania wad wieloczłonowych pojazdów o całkowicie niskiej podłodze. Obecnie wiadomo już, że tramwaje tego typu stawiają znacznie większe niż konstrukcje klasyczne wymagania dotyczące jakości torowiska, natomiast wysunięta mocno do przodu kabina jest powodem wielu narzekań motorniczych. Dodatkowo tramwaje wieloprzegubowe mają zazwyczaj zredukowaną liczbę osi, co jednoznacznie przekłada się na zwiększone naciski osiowe stawiające większe wymagania odnośnie infrastruktury oraz generujące większy niż w konstrukcji klasycznej hałas i wibracje podczas przejazdu. Ponieważ nie w każdym mieście torowiska są utrzymywane w tak idealnym stanie, więc naturalną koleją rzeczy część z przedsiębiorstw tramwajowych poszukuje innego bardziej klasycznego rozwiązania, które jednak oferuje przynajmniej częściowy wariant niskopodłogowy. Na takie właśnie zapotrzebowania odpowiada najnowszy tramwaj z Pesy.

Choć obecnie nazwa Twist wydaje się jedyną rozsądną kontynuacją \'tanecznego\' klucza, to jednak jeszcze niedawno nie było to tak do końca pewne. Ostatecznie decyzja została podjęta, foldery wydrukowane i już oficjalnie możemy nazywać nowe tramwaje jako Twist. Pierwszym ich odbiorcą stanie się MPK w Częstochowie, które zamówiło 7 pojazdów za łączną sumę 50,3 miliona złotych, co daje atrakcyjną cenę jednostkową na poziomie 7,185 miliona złotych. Jednak pomimo, iż aktualnie Pesa ma zawarty jedynie jeden kontrakt na dostawę tej generacji pojazdów, to już w materiałach producenta możemy wyczytać przewidywane warianty wykonania. Jak można zauważyć tramwaj ma być dostępny w trzech wariantach szerokości oraz na trzy najczęściej spotykane rozstawy szyn. Pojawienie się w tabeli rozstawu 1520 mm (w zasadzie powinien być \'staro rosyjski\' 1524 mm ponieważ sieci tramwajowe go zachowały) jest związane z dużymi nadziejami eksportowymi dla tych tramwajów w krajach byłego ZSRR. Pierwsze sukcesy mają szansę zostać osiągnięte w Kazachstanie, gdzie przedsiębiorstwo tramwajowe z Pawłodaru jest bliskie wyłonienia wykonawców modernizacji sieci tramwajowej oraz dostawcy nowego taboru. Pesa jest bliska zawarcia umowy na dostawę dwóch kompletnych tramwajów oraz uruchomienia montowni o czym szerzej informowaliśmy tutaj. Decyzja o wyborze tramwajów Twist zamiast Swing jest podyktowana lokalnymi warunkami a dokładniej kiepskim stanem istniejącego torowiska oraz co ważniejsze niższych nacisków na oś jakie wygeneruje tramwaj z ośmioma zamiast sześcioma osiami.

Jak zostało wspomniane wyżej Twist będzie posiadał cztery wózki, z czego dwa pod członem środkowym oraz po jednym na końcu członów skrajnych. Tak więc jest to typowe klasyczne rozwiązanie umożliwiające zabudowę niskiej podłogi (350 mm nad główką szyny) między skrajnymi wózkami, która będzie stanowiła około 70 % długości pojazdu. Pozostała część znajdzie się na podwyższeniach, które będą dostępne za pomocą stopni lub ramp (zależnie od zamawiającego). W podstawowym wariancie napędne będą jedynie wózki skrajne (niestety w materiałach promocyjnych jeszcze nie sprecyzowano parametrów mocy), jednak jak można zauważyć producent już w założeniach przewiduje możliwość zastosowania jeszcze jednego wózka napędnego. Rozwiązanie to pozwoli zaoferować lepsze parametry trakcyjne, zwłaszcza na stromych wzniesieniach, jednak rozwiązanie to zapewne zmniejszy udział niskiej podłogi lub będzie wymagało zastosowania ramp w środku składu. Pozostałe znane parametry to liczba miejsc siedzących 45 oraz 163 stojące przy założeniu 5 osób na metr kwadratowy. Ponieważ ostateczne parametry tramwaju będą zależne od zamawiającego, więc i te dane będą różne w zależności od zamówienia, zwłaszcza wobec możliwości zakupu pojazdu jako jedno lub dwukierunkowy. Jedyny w miarę stały parametr to liczba członów ustanowiona na 3 i choć oficjalne dane raczej nie ukazują możliwości zamówienia pojazdu z krótkim członem środkowym, to zapewne i takiej opcji w przypadku zamówienia nie możemy wykluczyć.  

Platforma tramwajów Twist

Długość

32 m

Szerokość

2,3 m;2,4 m;2,65 m

Rozstaw szyn

1000 mm;1435 mm;1520 mm

Liczba miejsc siedzących

45

Liczba miejsc stojących

163 (5 osób na m2)

Napięcie zasilania

600 V DC

Maksymalna prędkość eksploatacyjna

70 km/h

Układ osi

Bo\'2\'2\'Bo\';Bo\'Bo\'2\'Bo\'

Wysokość podłogi w wejściach

350 mm (od główki szyny)

 

Wady tramwajów wieloczłonowych są dosyć powszechnie znane, natomiast poszczególne przedsiębiorstwa tramwajowe po przeanalizowaniu swoich potrzeb i parametrów posiadanej sieci tramwajowej decydują się na bardziej klasyczne rozwiązania. Tak od lat dzieje się w Krakowie, od niedawna w Częstochowie, natomiast w niedalekiej przyszłości taki scenariusz zostanie ugruntowany również w GOP. Pesa \'zdobyła\' Częstochowę więc być może \'zdobędzie\' również GOP a kto wie, może kolejne miasta zdecydują się na wybór bardziej klasycznych tramwajów?
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Pesa
Swing
Twist
MPK Częstochowa
Kazachstan
Pawłodar
  • obibok – 26.10.2011

    W jakim to jest języku?

  • Nikoś – 26.10.2011

    Zapomniano dodać: Tramicus - 119N, 120N, 121N, 122N taka jest oferta Pesy. Swing - 120Na - Warszawa, Gdańsk Swing - 120N - Szczecin (tramicus Warszawski z przodem od 120Na) Czardasz - 120Nb - Szeged (bez skosów Swing notabene z pulpitem manewrowym z tyłu) Twist - Częstochowa Swing - 122Na - Bydgoszcz (Swing wąskotorowy bez skosów)

  • R. Piech – 26.10.2011

    @obibok; zamiast pytać o takie sprawy lepiej zajrzyj na link poniżej, przynajmniej posłuchasz trochę klasyki: http://www.youtube.com/watch?v=LVQ0MXp-8ds

  • gosc – 26.10.2011

    "Wady tramwajów wieloczłonowych są dosyć powszechnie znane,""...He, he - ale chyba nie dla lobbystów którzy tu je lansują.......!

  • jatal – 26.10.2011

    @ gosc: Bo lobbyści są od zalet a nie od wad.

  • PraetoR – 26.10.2011

    "Wady tramwajów wieloczłonowych są dosyć powszechnie znane," ... idzie i bez wad: Škoda 15T http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15T

  • R. Piech – 26.10.2011

    @PraetoR; z tym to się akurat w pełni zgodzę. Aż dziw bierze, że wózki wspólne nie są powszechnie stosowane w tramwajach... .

  • gosc – 27.10.2011

    @R. Piech - "Aż dziw bierze, że wózki wspólne nie są powszechnie stosowane w tramwajach... ." - ależ były - a "Helmuty" GT 6 i GT8 (i b. dobrze przyspieszały) , no ale ta wysoka podłoga.... @PraetoR - dzięki za ten ciekawy link, Śkoda 15T , czy rzeczywiście ma wszystkie osie równomiernie napędzane?, byłby to cud....

  • PraetoR – 27.10.2011

    @gosc: Tak naprawdę niema osi. Każde kolo ma swój elektromotor prowadzony komputerem. W łukach ma każdy motor inną prędkość, ze by kolo nie piskało. Paradoksalnie najwalniejszy problem z 15T teraz jest, ze tramwaj jest za cichy: http://greatergreaterwashington.org/post/12093/new-prague-streetcars-reverse-noise-pollution/

  • R. Piech – 27.10.2011

    @gosc; mówimy tylko o tramwajach niskopodłogowych. Natomiast 15T owszem ma wszystkie ale nie osie a koła napędne. W tej konstrukcji małe silniki elektryczne zostały zamontowane w piastach poszczególnych kół (podobne rozwiązanie jest w Variotram). Zastosowanie wszystkich osi napędnych było podyktowane wymogami Pragi, gdzie występuje długi i bardzo stromy podjazd.

  • nowy – 29.10.2011

    W tłumaczeniu tej strony z linku jest błąd, moc silników mnożymy razy liczbę kól (16 szt.) a nie osi i daje tom prawie 800 kW, i to jest ten 1000 KM tramwaj - imponujące! 2. Przydałby się taki w Szczecinie - tu też są strome podjazdy. W zeszłym roku byłem świadkiem, jak zestaw 2x105N nie mógł podjechać pod górę ul. Dworcową z powodu papki z liści.Przerwa do czasu posypania torów piachem -trwała z pół godziny!

  • Jaruzel – 30.10.2011

    Spieracie się o bzdury, a nikt z Was się nie cieszy, że w Bydgoszczy poszli wreszcie po rozum do głowy! Zbudowali tramwaj Magdeburski, tak się to chyba nazywa! Zawsze mówiłem, że tabor 100% niskopodłogowy to kretynizm!!! Drogie to i niebezpieczne,wykoleja się na zakrętach i może do tego wjechać ciężarówka! PESA na u mnie duży + za te 30% wysokiej podłogi! Oni pewnie skopiowali tę konstrukcję od Bombardiera (dla Krakowa, NGT8Kr?), ale warto się uczyć od najlepszych! Szkoda, że zerżnęli też ścianę czołową, jest brzydka, lepiej wyglądałaby nawet taka jak w 105Na. Z pośród niskaczy najlepsze były Bombardiery Classic, zwłaszcza NGT8DD. Uważałem tak do czasu, gdy znaczyłem na zdięciu Skodę T15 . To naprawdę innowacyjny tramwaj ... ale przedobrzony, po co rezygnacja z osi w skrajnych wózkach? Po uproszczeniu T15 będzie bezkonkurencyjna w wersji na 1000mm- bo chyba nie da się chyba zbudować wąskotorowego Bombardiera Classic, a więc i PESy Twist?

  • Jaruzel – 30.10.2011

    @red. Piech: Czesi że Skody obłowią się jak ch*lery na kontrakcie dla Wrocławia- 11mlj zł/szt za taki szmelc! Kiedy napisze Pan jakiś artykuł na temat tego "sukcesu" Waszego rodzinnego miasta? Zarówno T19, jak i 120Na muszą być już uznane za tramwaje bardzo prestarzałe, ale ten ostatni jest przynajmniej sprzedawany po niezłodziejskiej cenie! Proponuje pisać ostre listy z protestami do Skody, może się zreflektują...

  • R. Piech – 30.10.2011

    @Jaruzel; strasznie dużo populizmu siejesz podając przy okazji półprawdy. Te tramwaje to żaden typ "Magdeburski", tylko NGT8, czyli N - niskopodłogowy (choć czasami odnosi się to do standardowego rozstawu szyn), G - przegubowy, T - wagon silnikowy, 8 - ośmioosiowy i jest to rozwojowa wersja od lat popularnych w Niemczech tramwajów GT8. GT8 produkował Duewag, NGT8 produkuje Bombardier, "typ Magdeburg" to odmiana Citadisa serii 200, czyli pojazdu opracowanego przez LHB obecnie formalnie jako Alstom. Tak więc o żadnym "kopiowaniu" przez Pesę nie ma mowy, bo ciężko mówić o kopiowaniu powszechnie istniejącej koncepcji - to tak jakby jakaś firma samochodowa wyprodukowała jakiegoś sedana i ktoś zarzuciłby jej kopiowanie powszechnej koncepcji. To jest masło maślane, skopiować (legalnie lub też nielegalnie) można jedynie konkretne rozwiązania techniczne lub inne wzory zastrzeżone. Poza tym NGT8, choć nieco inaczej oznaczone jako M8D-NF jest masowo eksploatowane w Essen, a tam jest akurat metrowy rozstaw szyn, więc nic nie stoi na przeszkodzie aby budować Twisty na taki właśnie rozstaw - wszak jak byk jest ono wymienione w tabeli... .

  • R. Piech – 30.10.2011

    @Jaruzel; odnośnie 19T to sprawa wygląda tak. 1. aby bezkarnie publicznie móc komukolwiek cokolwiek zarzucić trzeba mieć do tego silne dowody w przeciwnym razie można się narazić na pobyt w "zakratowanym sanatorium" - tego wnioskując z Twoich komentarzy nie pojmujesz. 2. O ogólnych wadach 16T pisałem już na łamach infotram.pl 3. Wrocław zamówił tramwaje dwukierunkowe, dwustronne i wymagał udokumentowanego doświadczenia w tym zakresie a którego brak skutecznie wyeliminował polską konkurencję i częściowo wywindował cenę. 4. Tramwaje dwukierunkowe, dwustronne są zawsze droższe od jednokierunkowych, jednostronnych, ponieważ wymagają zabudowania dwa razy więcej wyposażenia - jest to dwukrotnie więcej drzwi oraz pełnowymiarowa kabina motorniczego z pełnym wyposażeniem. Biorąc to pod uwagę cena Skody nie jest jakaś specjalnie wygórowana, choć oczywiście jest wysoka.

  • Jaruzel – 30.10.2011

    @Piech: W. Szanowny Redaktorze, wiem dobrze kto dostarczył tramwaje do Magdeburga, czytałem o tym 15-naście lat temu w materiałach firmowych Alstrom'u. Nazwę "Tramwaj Magdeburski" traktuję umownie, jako odnoszącą się do konstrukcji i może Pan też powinien ją tak traktować, to ładna nazwa! W Magdeburgu tę konstrukcję po raz 1. zastosowano.. O ile wiem, symbol nowo zamówionych tramwaji dla Krakowa nie został jeszcze ustalony, więc nie wiem skąd Red. wytrzasnał te oznaczenia (ja zgadywałem, wolno mi!). Tramwaj Magdeburski na wąski tor? To nie może być udane... Moje zarzuty stawiane Pesie są nieco populistyczne, ale chciałem w ten sposób powiedzieć, że nie lubię, gdy ktoś powiela czyjeś rozwiązania, nawet legalnie. W Pesie mogli się bardziej postarać... Na temat przetargu że Wrocławiu nie będę pisał, gdyż na prawie się nie znam. Cena za T19 jest więcej niż wygórowana. A na temat przydatności tych wozów napiszą jeszcze inni internauci- i podejrzewam, że wiele z tych komentarzy będzie Pan musiał usunąć, ze względu na wulgaryzmy...

  • R. Piech – 30.10.2011

    @Jaruzel; Nie można stosować określenia "tramwaj magdeburski" jako określenie czegoś, czym nie jest. Tak jak pisałem pierwsze tramwaje ośmioosiowe to wymysł firmy Duewag, zwłaszcza w formie z przesuniętymi do środka członu środkowego wózkami i wiszącymi z jednej strony członami skrajnymi. Później w 1993 roku Duewag dostarczył do Fryburga serię tramwajów (o metrowym rozstawie szyn) oznaczoną jako GT8Z. Link do zdjęcia: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:GT8Z_VAG_Freiburg.jpg&filetimestamp=20050707170207 To faktycznie te tramwaje jako pierwsze miały tą koncepcję. Dopiero o rok później pojawiły się bardziej w Polsce znane magdeburskie NGT8D, więc nazywanie tej konstrukcji jako magdeburskiej jest daleko idącym nieporozumieniem. Znacznie później, bo w 1998 roku serię podobnych tramwajów SL95 dostarczyło do Oslo AnsaldoBreda. Link do zdjęcia: http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:OsloTram.jpg&filetimestamp=20050901193149 Natomiast rok później Bombardier zaprezentował swoją wersję, która zadebiutowała w Essen jako wąskotorowy M8D-NF link do zdjęcia: http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:EVAG_M8D-NF_1510_Berliner_Pl.jpg&filetimestamp=20070922172505 W kolejnych latach tramwaje tego typu debiutowały w innych miastach i na inne rozstawy szyn, idąc alfabetycznie Adelaida seria I/Typ 100, Bremen GT8N-1, Dortmund NGT8, Frankfurt nad Menem seria S, Kassel 8NGTW i 8ZNGTW, Norrkoping M6, Schwerin SN2001, Sztokholm A34. To są wszystko te same tramwaje, tylko w nieco innych wariantach wykonania, dla Krakowa ma trafić jako NGT8, co jest naturalną kolejnością rzeczy po NGT6 i to od dawna jest już wiadome. Tak więc ciężko Pesie zarzucić powielanie czegoś co od 20 lat (o ile pamięć nie myli) produkowało już czterech niezależnych producentów, choć fakt mogli w Twiście spróbować wstawić wózki wspólne, choć pytanie na ile rozwiązania w tym zakresie opatentowała Skoda z 15T. Natomiast konstrukcje podobne do Twista na metrowy rozstaw szyn powstały w 24 jednostkach dla Fryburga i 34 dla Essen, oba typy miałem okazję w praktyce testować i jestem daleki od jakichkolwiek wątpliwości odnośnie tego zestawienia, jeżeli mają być jakieś problemy to jedynie urojone bądź błędnego projektu i tyle... .

  • PraetoR – 31.10.2011

    Na nowe linie jest 19T OK. Ostatni tydzień Inekon wygrał dostawę 6 dla Portlandu s wersja Trio. Jak się pokazuje, na nowych torach są z tymi tramwajami bardzo zadowoleni (maja już 3 od 2007).

  • PraetoR – 31.10.2011

    Naprawa - Seattle, nie Portland.

  • jatal – 02.11.2011

    @ Jaruzel: Zapomniałeś (albo nie wiesz?) że nowy tramwaj Pesy dla Częstochowy będzie również w 100% niskopodłogowy czyli trudno mówić tu o kopiowaniu rozwiązań od Bombardiera.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....