Lajkonik, czyli tramwaj dla Krakowa. Pierwszy prawie gotowy [FILM]
Pierwszy tramwaj dlaKrakowa jest już prawie gotowy. W siedleckiej fabryce Stadlera trwają jazdytestowe tego wagonu, a na dniach uda się do Krakowa, gdzie będą wykonywanekolejne próby dynamiczne, a ich zwieńczeniem ma być homologacja.
Kraków zamówił 35 Lajkoników, bo tak mają nazywać się nowepojazdy, a także skorzystał z opcji na 15 kolejnych. Pudła wagonów powstają wŚrodzie Wielkopolskiej, gdzie wykonywane jest spawanie i lakierowanie. Zabudowaoraz uruchomienie odbywa się natomiast w Siedlcach. Na dzień dzisiejszy drugiwagon jest już także zestawiony, kolejne znajdują się na halach fabryki, gdzietrwa ich zabudowa.
Zamówienie jest realizowane we współpracy z regionalnymidostawcami (jest ich ok. 2000). I tak przykładowo napęd został dostarczonyprzez polską firmę Medcom. Transferujemy wiedzę, co poddostawcom otwiera oknona inne rynki. Mogą realizować kolejne zamówienia – zaznaczył Tomasz Prejs,członek Zarządu Stadlera i dyrektor zarządzający siedleckiej fabryki. Wózki,które w Lajkonikach będą obrotowe, pochodzą natomiast od Stadlera.
Dzięki zamówieniu na tramwaje dla Krakowa, a także wygranemuprzetargowi na dostawę 71 Flirtów dla Kolei Mazowieckich, powstało w Siedlcach250 nowych miejsce pracy. Łącznie zatrudnienie w zakładzie to już ponad 1000osób. Prawie 100% kadry to Polacy.
Jaki tramwaj dlaKrakowa?
Pojazdy dla MPK Kraków będą nowoczesne i komfortowe,klimatyzowane z gniazdkami USB. Ich długość to 33,4 m, zaś pojemność to 221pasażerów, z czego 82 to miejsca siedzące. Ich układ jest charakterystyczny dlatego miasta i obejmuje w większości po dwa siedziska z każdej strony. Przewoźniktłumaczy to chęcią zwiększenia miejsc siedzących.
Pojazd spełnia normy bezpieczeństwa na poziomie światowym –podał Tomasz Prejs. Zastosowany system rekuperacji pozwala na oddawanie energiido sieci. Szersze drzwi – 1,4 m – pozwolą natomiast na szybszą wymianępasażerską.
Jako producent widzimy kontrowersyjne projekty. Trzeba jednakmyśleć o dłuższej perspektywie. Tramwaj dla Krakowa to nowoczesny design, któryobroni się w dłuższej perspektywie czasowej – zaznaczył Tomasz Prejs.
Najważniejszą przesłanką jest bezpieczeństwo pasażerów. Niema mowy o chodzeniu na skróty. Będziemy obserwować pojazd. Dołożymy wszelkichstarań, żeby był on na najwyższym poziomie jakościowym – stwierdził TomaszPrejs.
Ciekawym rozwiązaniem, wcześniej w Krakowie niestosowanymbędzie natomiast jazda bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Na zasilaniu bateryjnym pojazd ma przejechać do 3 km. Torozwiązanie także będzie testowane w Krakowie. W możliwie krótkim czasieStadler wystąpi o dopuszczenie do ruchu – poinformował Tomasz Preis.
Testy przed nami
Wyjazd pierwszego tramwaju na testy do Krakowa planowanyjest jeszcze w grudniu 2019 r., a być może jeszcze w tym tygodniu. Obecnie trwaproces uruchomienia pojazdu. Wczoraj (4 grudnia) wagon jeździł po tereniesiedleckiego zakładu pod trakcją. W tym tygodniu zaczną się pierwsze odbiory zklientem i to od ich przebiegu ma zależeć wyjazd do Krakowa. Tam odbywać sięjuż będą jazdy na sieci docelowej, które będą miały na celu uzyskaniehomologacji.
{https://www.youtube.com/watch?v=dW0U9PECikU}
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze