TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Kto wygra w Poznaniu?
Karol Wach - Opublikowano: 24.02.2009 16:31:57 7 komentarzy
Kto wygra w Poznaniu?

W świecie polskich tramwajów ewidentnie coś drgnęło. Po Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie, także Poznań zamierza kupić nowoczesne pojazdy szynowe do obsługi komunikacji miejskiej. Jakiś czas temu pisaliśmy o największym w ostatnich latach przetargu na dostawę 186 wozów dla Tramwajów Warszawskich, później o 6 –dla Tramwajów Szczecińskich oraz zwycięstwie Skody we Wrocławiu. MPK Poznań chce kupić 40 niskopodłogowych pojazdów, i podobnie jak w przypadku stolicy, jest to największe zamówienie w historii przewoźnika, który na zakup pojazdów zamierza przeznaczyć około 400 mln zł. Połowa tych pieniędzy pochodzić ma z Unii Europejskiej. Jak informuje rzecznik prasowy MPK Iwona Gajdzińska tramwaje dla Poznania mają być całkowicie niskopodłogowe, wieloczłonowe i nowoczesne, wyposażone w klimatyzację i monitoring.

Do pierwszego etapu przetargu przystąpiło 10 producentów z całej Europy. Zainteresowanie przetargiem MPK wyraziły:

1) konsorcjum AnsaldoBreda z Neapolu i Newag z Nowego Sącza. Tramwaje włoskiego producenta –Sirio –jeżdżą m.in. w Atenach, Göteborgu, Mediolanie czy Neapolu;

2) PESA Bydgoszcz, która dostarczyła tramwaje dla Warszawy, Łodzi, Bydgoszczy i Elbląga;

3) Skoda –jej pojazdami można podróżować po Wrocławiu, niebawem w stolicy Dolnego Śląska pojawią się kolejne czeskie wozy. Ponadto Czesi dostarczali tramwaje dla kilku europejskich miast;

4) Siemens i jego Combino można spotkać na całym świecie, w Polsce takie tramwaje jeżdżą już po Poznaniu. Na pewno producent ten chciałby dostarczyć kolejne pojazdy dla przewoźnika ze stolicy Wielkopolski;

5) Alstom, który także ma doświadczenie na polskim rynku. Jego produkty można spotkać m.in. w Warszawie i na Śląsku. Oprócz tego Citadisy jeżdżą na całym świecie, chociażby w Afryce (Tunis), Azji (Jerozolima) czy Australii (Melbourne);

6) Bombardier –produkty światowego potentata znają mieszkańcy Krakowa i Gdańska;

7) Stadler –w naszym kraju znany przede wszystkim z pociągów FLIRT, które jeżdżą po Mazowszu i Śląsku. W ofercie producenta są takie modele jak Tango czy Varobahn. Szerzej pisaliśmy już o nich w InfoTram: http://infotram.pl/text.php?id=19978;

8) CAF –hiszpański producent nie jest w Polsce dobrze znany. Więcej o jego produktach: http://infotram.pl/text.php?id=20667;

9) Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski, który jednak nie sprzedał jeszcze ani jednego niskopodłogowego tramwaju;

10) Solaris –wydaje się, iż najmniej doświadczony gracz w całej stawce, prace nad tramwajem z Bolechowa trwają. Pojazd taki ma zostać pokazany dopiero jesienią na targach TRAKO w Gdańsku.

Dwaj ostatni producenci nie spełniają zatem podstawowego warunku, który został postawiony przez zamawiającego. Nie mają mianowicie doświadczenia w produkcji niskopodłogowych tramwajów. Aby liczyć się w grze trzeba bowiem mieć na swoim koncie 10 dostarczonych dla przewoźników wozów. Zdaniem Iwony Gajdzińskiej MPK nie może ryzykować zakupu prototypów, dlatego wymagania przetargowe zostały tak właśnie opracowane. Podobnie postępują inne miasta, chociażby Warszawa, gdzie Solaris i Cegielski odpadły po pierwszym etapie, z tego właśnie powodu. Cegielski złożył w tej sprawie protest.  

Kolejnym etapem przetargu będzie zapoznanie się z dokumentami, które wpłynęły do zamawiającego. Producenci, którzy spełniają wymogi specyfikacji zostaną poproszeni o przedstawienie specyfikacji tramwajów. Wiadomo, iż dużą rolę przy wyborze zwycięzcy odegra cena. Największe szanse na wygraną ma firma, która zaoferuje najtańsze tramwaje. Nowe pojazdy mają trafić do Poznania jeszcze przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.   
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Poznań
przetarg
Solaris
MPK
Stadler
Alstom
Siemens
Stadler
  • G – 25.02.2009

    Solaris wykaże udział w konsorcjum z Bombardierem przy tramwajach dla Krakowa i - formalnie - doświadczenie miał będzie

  • matemaciek – 25.02.2009

    A to nie przypadkiem Solaris składał protest (który potem wycofał)?

  • straphan – 25.02.2009

    Sprawa wyglada tak: kazda firma musi wykazac, ze w ciagu ostatnich 3 lat doswiadczyla samodzielnie LUB JAKO CZLONEK KONSORCJUM minimum 10 tramwajow niskopodlogowych. Brak jest informacji o typie tych tramwajow. Tak wiec Solaris, ktory jako czlonek konsorcjum dostarczyl ostatnia partie krakowskich Bombardierow sie kwalifikuje. Nie kwalifikuje sie za to HCP, bo wyprodukowalo tylko jeden tramwaj niskopodlogowy. Pamietajac o tym, ze wagon musi byc 100% niskopodlogowy, Skoda startuje w tym przetargu oferujac wagon 15T ForCity, ktorego tez narazie wyprodukowano 1 szt.

  • pm – 26.02.2009

    Oby wygrała PESA.

  • RdX – 26.02.2009

    ależ towarzyszu PM, PESA robi bardzo brzydkie pojazdy i zwycięstwo się jej nie należy :-) a tak poważniej to dobrze było by promować rodzimy przemysł szczególnie w dobie kryzysu

  • 4430 – 28.02.2009

    wożący Poznaniaków prototyp Pumy prezentuje się wyśmienicie! 3mam kciuki za HCP i Solarisa

  • M – 28.02.2009

    Tramwaje firmy Bombardier- Cityrunner jeżdżą również w łodzi.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....