TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowskie modernizacje
Jacek Pudło - Opublikowano: 19.04.2013 12:22:16 4 komentarze
Krakowskie modernizacje

Tabor tramwajowy sprowadzany do Krakowa podlega modernizacji przed wprowadzeniem do ruchu. Najprostsze z wprowadzanych ulepszeń polegają na prostej adaptacji, a najbardziej zaawansowane uwzględniają zmianę designu ścian czołowych oraz montaż członu niskopodłogowego.

  

Standardem jest zmiana malowania na biało-niebieskie. Początkowo stosowano barwy kremowo-niebieskie (wagony E1, od 2003 r.), z niebieskim pasem dolnym i kremową linią okien. Później, od 2006 r., kolor kremowy zastąpiono białym, zaś na wagonach N8S-NF zastosowano nowe malowanie biało-czarno-niebieskie, gdzie linia okien była czarna, bok nadwozia –biały, a czoło wagonu –białe. Kolejne wagony N8S-NF obfitowały w eksperymenty związane z układem barw, łącznie z próbą odwzorowania malowania z tramwajów NGT6 z lat 2007-2008. W 2009 r. ponownie zmieniono schemat –wraz z dostawą wagonów GT8S zaadaptowano układ malowania z Duesseldorfu, zmieniając jedynie kolor czerwony na biały. Podobny schemat adaptowano również na kolejne tramwaje E1. Wkrótce nastąpiły kolejne zmiany. W zmodernizowanych tramwajach EU8N wprowadzono nowy schemat, z dominującą barwą niebieską, urozmaicony przez białą, łamaną linię poniżej pasa okiennego. Białego koloru nie uwzględniono natomiast na nowych tramwajach NGT8 z 2012 r., które są w całości niebieskie.

Tab. 1. Zmiany wprowadzane w tramwajach sprowadzanych do Krakowa od 2003 r.

Model

Malowanie

Wymiana okien

Montaż wyświetlaczy

Nowe ściany czołowe

Człon nisko-podłogowy

Liczba

N8S-NF

+

+

+

-

+**

12

EU8N

+

+

+

+

+

27

GT8S

+

+

+

-

-

28

E1

+

-

+

-

-

73

c3*

+

-

+

-

-

59

* doczepa
**w 11 wagonach był w momencie zakupu

W tramwajach wymieniane są fotele na wandaloodporne siedziska polskiej produkcji z niebieskim wzorem tapicerki. To znaczna zmiana estetyczna, zwłaszcza we wnętrzach wiedeńskich wagonów E1, gdzie dotychczas znajdowały się drewniane siedzenia.


W toku adaptacji montowane są kasowniki i wyświetlacze. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne instalowane są na ścianie czołowej (za szybą motorniczego lub nad nią –w N8S-NF, GT8S, EU8N i E1) lub na dachu (okrągłe tarcze w wagonach E1 i doczepach c3).

 

Jak dotąd najbardziej zaawansowana jest modernizacja wagonów Rotax E6, gdzie z doczep c6 i wagonów E6 utworzono 3-członowy pojazd EU8N. Tramwaj ten otrzymał środkowy człon niskopodłogowy wyprodukowany w Autosanie w Sanoku. Środkową część od pozostałych członów wagonu dzielą 3 stopnie poprzeczne. Dostęp do przedziału niskopodłogowego zapewniają szerokie, 4-segmentowe drzwi otwierane do wewnątrz. Szyby boczne są wklejane, a ściany i sufit wykończono z wykorzystaniem kremowych paneli z tworzyw sztucznych.  Poręcze są srebrne w przeciwieństwie do stosowanej w Warszawie żółtej barwy. W wagonach zastosowano też nowe ściany czołowe. Kwestią gustu jest ocena, czy nowa ściana jest foremna i estetyczna. Efekt uzyskany w tramwaju #3060, jedynym GT8S z nową ścianą, wydaje się być estetyczniejszy i lepiej zgrany z bryłą pojazdu. Ścianę czołową zmieniono też w też wagonach N8S-NF. W pozostałych tramwajach GT8S i N8S-NF pozostawiono oryginalne przody.



Praktycznie niezmienione, poza montażem nowych siedzeń, pozostały wnętrza wagonów E1, GT8S, N8S-NF i c3. Podobnie niemodernizowany był wygląd ścian bocznych.

 

Od 2012 r. w wagonach E1 oraz dołączanych do nich doczepach e6 podczas remontów wymieniane są okna na szyby wklejane lub w uszczelkach, z częścią przesuwną.

 

W wyniku prowadzonych działań, dzięki zmianie malowania, wymianie siedzeń i montażu wyświetlaczy dokonano niedużym kosztem odświeżenia i adaptacji wagonów do warunków krakowskich. Wprawdzie nie pozbawiono wagonów ich istotnych wad takich jak przestarzała konstrukcja układu biegowego, nieekonomiczny rozruch oporowy i wysoka podłoga (za wyjątkiem EU8N), jednak uniknięto rekonstrukcji pudeł wagonów 105Na.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kraków
Bombardier
MPK Kraków
  • xyz – 19.04.2013

    w E1 i C3 też stopniowo wymienia się okna...

  • Janek – 19.04.2013

    Nieścisła tabelka. Tylko jedne N8S z Essen został przerobiony (wózki), a po awarii istalacji elektrycznej w Protramie przeprowadzono jego gruntowną modernizację wraz z dodaniem niskopodłogowego członu środkowego. Pozostałe od początku taki miały dlatego oznaczenie NF. Spora część E1+C3 ma zupełnie wymienione okna o czym napisaliście. EU8N ma klimatyzację części pasażerskiej i osobną dla prowadzącego. Dla GT8S planowany jest człon niskopodłogowy i klimatyzacja.

  • MTA – 21.04.2013

    Ten GT8S otrzymał nowe czoło tylko dlatego, że uległ wypadkowi... wg. mnie nie ma sensu, ani ekonomicznego, ani tym bardziej estetycznego, klepanie starych wagonów na nowoczesne wozy, czego EU8N i jeden z N8S są dobitnymi przykładami... Co do drewnianych siedzeń w E1 - były dużo bardziej wygodne od obecnych dzięki większemu kątowi nachylenia oparcia do siedziska... w obecnych siedzi się niemal wyprostowanym, co szybko daje w kość kręgosłupowi - na starych siedzeniach drewnianych pozycja była bardziej naturalna... MPK mogłoby pomyśleć nad zespoleniem E1 i c1 w jeden, jednoprzestrzenny skład, poprzez wstawienie członu pomiędzy doczepę a wagon napędowy... BTW. Dlaczego nie ma słowa o 405Kr, który przecież także jest modernizacją i to, moim zdaniem, najbardziej zaawansowaną...

  • Jacek Pudło – 22.04.2013

    Nie trafiłem go w ruchu i nie mam zdjęć wnętrza. Widać coś musiało zostać na następny raz. A poza tym to taki wynalazek że zasługuje na oddzielny artykuł.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....