TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowskie modernizacje
Jacek Pudło - Opublikowano: 19.04.2013 12:22:16 4 komentarze
Krakowskie modernizacje

Tabor tramwajowy sprowadzany do Krakowa podlega modernizacji przed wprowadzeniem do ruchu. Najprostsze z wprowadzanych ulepszeń polegają na prostej adaptacji, a najbardziej zaawansowane uwzględniają zmianę designu ścian czołowych oraz montaż członu niskopodłogowego.

  

Standardem jest zmiana malowania na biało-niebieskie. Początkowo stosowano barwy kremowo-niebieskie (wagony E1, od 2003 r.), z niebieskim pasem dolnym i kremową linią okien. Później, od 2006 r., kolor kremowy zastąpiono białym, zaś na wagonach N8S-NF zastosowano nowe malowanie biało-czarno-niebieskie, gdzie linia okien była czarna, bok nadwozia –biały, a czoło wagonu –białe. Kolejne wagony N8S-NF obfitowały w eksperymenty związane z układem barw, łącznie z próbą odwzorowania malowania z tramwajów NGT6 z lat 2007-2008. W 2009 r. ponownie zmieniono schemat –wraz z dostawą wagonów GT8S zaadaptowano układ malowania z Duesseldorfu, zmieniając jedynie kolor czerwony na biały. Podobny schemat adaptowano również na kolejne tramwaje E1. Wkrótce nastąpiły kolejne zmiany. W zmodernizowanych tramwajach EU8N wprowadzono nowy schemat, z dominującą barwą niebieską, urozmaicony przez białą, łamaną linię poniżej pasa okiennego. Białego koloru nie uwzględniono natomiast na nowych tramwajach NGT8 z 2012 r., które są w całości niebieskie.

Tab. 1. Zmiany wprowadzane w tramwajach sprowadzanych do Krakowa od 2003 r.

Model

Malowanie

Wymiana okien

Montaż wyświetlaczy

Nowe ściany czołowe

Człon nisko-podłogowy

Liczba

N8S-NF

+

+

+

-

+**

12

EU8N

+

+

+

+

+

27

GT8S

+

+

+

-

-

28

E1

+

-

+

-

-

73

c3*

+

-

+

-

-

59

* doczepa
**w 11 wagonach był w momencie zakupu

W tramwajach wymieniane są fotele na wandaloodporne siedziska polskiej produkcji z niebieskim wzorem tapicerki. To znaczna zmiana estetyczna, zwłaszcza we wnętrzach wiedeńskich wagonów E1, gdzie dotychczas znajdowały się drewniane siedzenia.


W toku adaptacji montowane są kasowniki i wyświetlacze. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne instalowane są na ścianie czołowej (za szybą motorniczego lub nad nią –w N8S-NF, GT8S, EU8N i E1) lub na dachu (okrągłe tarcze w wagonach E1 i doczepach c3).

 

Jak dotąd najbardziej zaawansowana jest modernizacja wagonów Rotax E6, gdzie z doczep c6 i wagonów E6 utworzono 3-członowy pojazd EU8N. Tramwaj ten otrzymał środkowy człon niskopodłogowy wyprodukowany w Autosanie w Sanoku. Środkową część od pozostałych członów wagonu dzielą 3 stopnie poprzeczne. Dostęp do przedziału niskopodłogowego zapewniają szerokie, 4-segmentowe drzwi otwierane do wewnątrz. Szyby boczne są wklejane, a ściany i sufit wykończono z wykorzystaniem kremowych paneli z tworzyw sztucznych.  Poręcze są srebrne w przeciwieństwie do stosowanej w Warszawie żółtej barwy. W wagonach zastosowano też nowe ściany czołowe. Kwestią gustu jest ocena, czy nowa ściana jest foremna i estetyczna. Efekt uzyskany w tramwaju #3060, jedynym GT8S z nową ścianą, wydaje się być estetyczniejszy i lepiej zgrany z bryłą pojazdu. Ścianę czołową zmieniono też w też wagonach N8S-NF. W pozostałych tramwajach GT8S i N8S-NF pozostawiono oryginalne przody.



Praktycznie niezmienione, poza montażem nowych siedzeń, pozostały wnętrza wagonów E1, GT8S, N8S-NF i c3. Podobnie niemodernizowany był wygląd ścian bocznych.

 

Od 2012 r. w wagonach E1 oraz dołączanych do nich doczepach e6 podczas remontów wymieniane są okna na szyby wklejane lub w uszczelkach, z częścią przesuwną.

 

W wyniku prowadzonych działań, dzięki zmianie malowania, wymianie siedzeń i montażu wyświetlaczy dokonano niedużym kosztem odświeżenia i adaptacji wagonów do warunków krakowskich. Wprawdzie nie pozbawiono wagonów ich istotnych wad takich jak przestarzała konstrukcja układu biegowego, nieekonomiczny rozruch oporowy i wysoka podłoga (za wyjątkiem EU8N), jednak uniknięto rekonstrukcji pudeł wagonów 105Na.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kraków
Bombardier
MPK Kraków
  • xyz – 19.04.2013

    w E1 i C3 też stopniowo wymienia się okna...

  • Janek – 19.04.2013

    Nieścisła tabelka. Tylko jedne N8S z Essen został przerobiony (wózki), a po awarii istalacji elektrycznej w Protramie przeprowadzono jego gruntowną modernizację wraz z dodaniem niskopodłogowego członu środkowego. Pozostałe od początku taki miały dlatego oznaczenie NF. Spora część E1+C3 ma zupełnie wymienione okna o czym napisaliście. EU8N ma klimatyzację części pasażerskiej i osobną dla prowadzącego. Dla GT8S planowany jest człon niskopodłogowy i klimatyzacja.

  • MTA – 21.04.2013

    Ten GT8S otrzymał nowe czoło tylko dlatego, że uległ wypadkowi... wg. mnie nie ma sensu, ani ekonomicznego, ani tym bardziej estetycznego, klepanie starych wagonów na nowoczesne wozy, czego EU8N i jeden z N8S są dobitnymi przykładami... Co do drewnianych siedzeń w E1 - były dużo bardziej wygodne od obecnych dzięki większemu kątowi nachylenia oparcia do siedziska... w obecnych siedzi się niemal wyprostowanym, co szybko daje w kość kręgosłupowi - na starych siedzeniach drewnianych pozycja była bardziej naturalna... MPK mogłoby pomyśleć nad zespoleniem E1 i c1 w jeden, jednoprzestrzenny skład, poprzez wstawienie członu pomiędzy doczepę a wagon napędowy... BTW. Dlaczego nie ma słowa o 405Kr, który przecież także jest modernizacją i to, moim zdaniem, najbardziej zaawansowaną...

  • Jacek Pudło – 22.04.2013

    Nie trafiłem go w ruchu i nie mam zdjęć wnętrza. Widać coś musiało zostać na następny raz. A poza tym to taki wynalazek że zasługuje na oddzielny artykuł.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....