TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowski Bombardier NGT8
Jacek Pudło - Opublikowano: 14.02.2013 18:14:47 12 komentarzy
Krakowski Bombardier NGT8

MPK Kraków w 2009 r. ogłosiło przetarg na zakup 24 niskopodłogowych tramwajów, realizowany w ramach projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II”. Zwycięzcą dwuetapowego przetargu został w marcu 2010 r. Bombardier z modelem Flexity Classic NGT8.

Tramwaj NGT8 to niskopodłogowy, trójczłonowy, przegubowy pojazd osadzony na 4 dwuosiowych wózkach. Człony skrajne osadzone są na pojedynczych wózkach, a człon środkowy oparto na 2 wózkach.

Rozwinięcie oznaczenia NGT8 jest następujące: NiederflurGelenkTriebwagen mit 8 Achsen = niskopodłogowy przegubowy tramwaj (wagon napędzany) ośmioosiowy.

Tramwaj ma 32,8 m długości, o 6 metrów więcej niż dotychczas eksploatowane w Krakowie Bombardiery NGT6. Szerokość pojazdu to 2,4 m, wysokość –3,6 m. Pojemność wynosi 290 miejsc, w tym 77 siedzących. Przy normie 5 os/m2 na stojąco mieści się w pojeździe 147 osób (dla porównania, PESA 120Na w wersji warszawskiej ma 201 miejsc, w tym zaledwie 44 siedzące).

Ściana przednia ma zwężający się, wyoblony kształt, z wyraźnie zarysowanym czarnym pasem okien i świateł. Pośrodku czołowego modułu zamontowano stanowisko motorniczego. Ściany boczne są gładkie, pozbawione listew i rynienek. Nie zastosowano wcięcia pudła w dolnej części. Aparaturę elektryczną zabudowano na dachu pod osłoną dobrze wkomponowaną w bryłę nadwozia. Pantograf znajduje się na członie środkowym. Wózki przykryto osłonami tłumiącymi hałas.

Wózki napędowe wyprodukowano w zakładach Bombardiera w Siegen, są one analogiczne jak w poprzednich konstrukcjach. Zespoły jezdne wyposażono w dwustopniowe odsprężynowanie oraz wkładki gumowe w konstrukcji koła pomiędzy bosym kołem a obręczą. Pierwszy stopień odsprężynowania to elementy blokowe stalowo-gumowe. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe. Rozstaw osi w wózkach to 1,8 m. Średnica kół to 600 mm (zużytych –520 mm).

Napęd elektryczny i falowniki w technologii IGBT wykonała firma Vossloh Kiepe. Ten sam producent wykonał klimatyzatory. Pojazd posiada system przeciwpoślizgowy, eliminujący ślizganie się kół przy rozpędzaniu i hamowaniu. Samoprzewietrzalne silniki asynchroniczne prądu przemiennego wykonała firma Skoda. 4 silniki o mocy 105 kW każdy mają łączną moc ciągłą 420 kW (identyczna jak w PESA 120Na).

Zastosowano potrójny hamulec: elektrodynamiczny, silnikowy;tarczowy oraz szynowy, elektromagnetyczny.

Pojazd jest w 70% niskopodłogowy. Podwyższenia podłogi znajdują się w obrębie wózków napędowych w pierwszym i ostatnim członie. Wózki w członie środkowym są toczne.

Istotną zaletą tramwaju z punktu widzenia infrastruktury torowej jest osadzenie go na czterech wózkach przy długości 33 m. Tramwaj charakteryzuje się maksymalnym naciskiem na oś 7,8 t (w pełni ładowny pojazd), wobec 6,8 t w pustym (!) tramwaju PESA 120Na. Niski nacisk na oś skutkuje mniejszym zużyciem torowisk.

Minimalny promień łuku, po jakim może poruszać się tramwaj, to 18 metrów.

Tramwaj posiada 7 wejść, z czego większość przypada na człony skrajne. Człon środkowy posiada tylko jedno wejście. Podwójne wejścia mają szerokość 1300 mm, a pojedyncze –650 mm.

Przestrzeń pasażerską wykończono elementami z tworzyw sztucznych. We wnętrzu zamontowano fotele, które na wózkach tworzą układ 2+2. Posiadają one specjalną, krakowską tapicerkę z lajkonikiem, w kolorze granatowo-kremowym. W pojeździe zamontowano 2 automaty biletowe z opcją wyboru języka na wyświetlaczu. Podobną możliwość posiadają kasowniki. Komfort jazdy zapewnia klimatyzacja i nawiewowe ogrzewanie. Oświetlenie wnętrza zrealizowano punktowo w technologii LED.

Wysokość podłogi w wejściu to 300 mm, w przejściach –330 mm, a nad wózkiem napędowym –590 mm.

Pudła tramwajów wykonano w zakładach Bombardiera w Bautzen, a montaż końcowy miał miejsce w krakowskiej zajezdni Podgórze.

Tramwaje zaprezentowano 4 października 2012 r. Tramwaje z 2012 r. otrzymały numery 2051-2064 (14 szt.), a w styczniu 2013 r. dołączyły do nich 3 wozy o numerach 2064-2066. Do połowy 2013 r. dostarczone będą wszystkie 24 Bombardiery. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł. 60% kosztów pokryła dotacja unijna. W wyniku zakupów połowa krakowskich tramwajów będzie posiadała niskopodłogowe wejścia.

Folder producenta.

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Bombardier
Flexity
Kraków
MPK Kraków
NGT8
  • kszyszek – 15.02.2013

    Porównywanie NGT8 ze Swingiem jest tak samo trafione, jakby go porównać z eNką. Ten tramwaj można ewentualnie porównywać z Twistem lub 126N od Newagu, bo są to podobne konstrukcje.

  • adi – 15.02.2013

    To fakt swing jest 100% niskopodłogowy ,a ngt8 czesciowo

  • – 16.02.2013

    Debilizm kupowanie bez 100% niskiej podłogi

  • tad – 17.02.2013

    Debilizmem jest kupowanie w 100% niskopodłogowych z wszystkimi problemamami jakie wynikają z tego faktu. Chyba nigdy nie widziałeś NGT6/8 w środku 20 cm schodka do kilku siedzeń to nie problem, a wszystkie środkowe drzwi są w jedej strefie niskopodłogowej. Niestety Pesie daleko do Bombardiera

  • – 18.02.2013

    Jeżeli porównujemy dwa produkty przyjmując normę 5 os/m2, to NGT8 nie ma pojemności 290 a 224 pasażerów!

  • czytelnik – 18.02.2013

    Mnie, jako pasażera interesuje, czy po kilkunastu latach eksploatacji, te nowe cuda nie zaczną się masowo psuć (starzenie materiałów)

  • k – 19.02.2013

    "Tramwaje z 2012 r. otrzymały numery 2051-2064 (14 szt.), a w styczniu 2013 r. dołączyły do nich 3 wozy o numerach 2064-2066. " - to ten 2064 był w końcu dostarczony w 2012 czy 2013 roku?

  • Jaruzel – 20.02.2013

    A dla Mnie każdy fragment wysokiej podłogi to DUŻY + !

  • qqq – 25.02.2013

    Tad: Jechałem kilka razy NGT8 i niestety dla mnie w porównaniu z Tramino czy Swingiem to porażka. Nad wózkami duże osłony na koła i wąskie przejścia (może dobre rozwiązanie jak nie ma tłoku w niemieckich miastach ale nie w Krakowie), do tego jeszcze nad skrajnymi wózkami osłony wystają skośnym kantem poza obrys foteli - można się nieźle walnąć w nogę, potknąć i na dodatek spaść ze schodka. Schodki we wnętrzu nawet niewielkie, bywają niebezpieczne jak jest tłok. Są bardziej zdradliwe niż schodki w drzwiach, gdzie każdy bardziej uważa. O schodek we wnętrzu można się łatwo potknąć, można ze schodka spaść jak się poruszamy po wagonie podczas jazdy i nagłego hamowania lub pokonywania łuków. Jak na wagony tak renomowanego producenta spodziewałem się też wyższego standardu jazdy a wagony podczas jazdy wpadały w wibracje, trzęsły się poręcze i podsufitka jak w produktach Jelcza. Jeden z wagonów, którym jechałem był drugi dzień na trasie a przekładnia w pierwszym wózku ćwierkała jak świerszcz przy sierpniowym upale. Jak za taką cenę i od tak doświadczonego producenta spodziewałem się znacznie więcej a wagon z punktu widzenia pasażera nie oferuje nic więcej ponad produkty tańszych krajowych konkurentów. Jeżeli chodzi o awaryjność, to warszawskie Swingi osiągają wskaźniki gotowości przekraczające 90%, co można uznać za poziom europejski, podobno porównywalne wskaźniki osiągają również poznańskie Tramino, więc nasi producenci w niczym nie ustępują Bombardierowi a za podobną cenę oferują tramwaj bardziej komfortowy dla pasażerów.

  • Andrzej – 12.11.2017

    Pierwsze modele Bombardierów to kompromitacja MPK . Brak drzwi z przodu i z tyłu pojazdu, lufciki zamiast okien, brak klimatyzacji. Zostały nawet nazwane przez pasażerów skunksami z powodu panującej w nich duchoty nie do wytrzymania. Do tego potworne wibracje powodowane przez wszystkie modele Bombardierów. Kto dopuścił do zakupu takiego taboru? Wstyd i hańba!

  • Tomasz – 17.01.2018

    Bombardier, Bombardier i niestety bardzo długo nic... Praktycznie bezawaryjne, niezwykle wygodne w środku, jakość wykończenia o klasę wyższa niż u fatalnych krakowiaków z Pesy, w których jest tak ciasno, że ie nie da przejść, wsiąść ani wysiąść, co w godzinach szczytu zniechęca do korzystania z tego rodzaju środka transportu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....