TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowski Bombardier NGT8
Jacek Pudło - Opublikowano: 14.02.2013 18:14:47 12 komentarzy
Krakowski Bombardier NGT8

MPK Kraków w 2009 r. ogłosiło przetarg na zakup 24 niskopodłogowych tramwajów, realizowany w ramach projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej - etap II”. Zwycięzcą dwuetapowego przetargu został w marcu 2010 r. Bombardier z modelem Flexity Classic NGT8.

Tramwaj NGT8 to niskopodłogowy, trójczłonowy, przegubowy pojazd osadzony na 4 dwuosiowych wózkach. Człony skrajne osadzone są na pojedynczych wózkach, a człon środkowy oparto na 2 wózkach.

Rozwinięcie oznaczenia NGT8 jest następujące: NiederflurGelenkTriebwagen mit 8 Achsen = niskopodłogowy przegubowy tramwaj (wagon napędzany) ośmioosiowy.

Tramwaj ma 32,8 m długości, o 6 metrów więcej niż dotychczas eksploatowane w Krakowie Bombardiery NGT6. Szerokość pojazdu to 2,4 m, wysokość –3,6 m. Pojemność wynosi 290 miejsc, w tym 77 siedzących. Przy normie 5 os/m2 na stojąco mieści się w pojeździe 147 osób (dla porównania, PESA 120Na w wersji warszawskiej ma 201 miejsc, w tym zaledwie 44 siedzące).

Ściana przednia ma zwężający się, wyoblony kształt, z wyraźnie zarysowanym czarnym pasem okien i świateł. Pośrodku czołowego modułu zamontowano stanowisko motorniczego. Ściany boczne są gładkie, pozbawione listew i rynienek. Nie zastosowano wcięcia pudła w dolnej części. Aparaturę elektryczną zabudowano na dachu pod osłoną dobrze wkomponowaną w bryłę nadwozia. Pantograf znajduje się na członie środkowym. Wózki przykryto osłonami tłumiącymi hałas.

Wózki napędowe wyprodukowano w zakładach Bombardiera w Siegen, są one analogiczne jak w poprzednich konstrukcjach. Zespoły jezdne wyposażono w dwustopniowe odsprężynowanie oraz wkładki gumowe w konstrukcji koła pomiędzy bosym kołem a obręczą. Pierwszy stopień odsprężynowania to elementy blokowe stalowo-gumowe. Drugi stopień odsprężynowania stanowią sprężyny śrubowe. Rozstaw osi w wózkach to 1,8 m. Średnica kół to 600 mm (zużytych –520 mm).

Napęd elektryczny i falowniki w technologii IGBT wykonała firma Vossloh Kiepe. Ten sam producent wykonał klimatyzatory. Pojazd posiada system przeciwpoślizgowy, eliminujący ślizganie się kół przy rozpędzaniu i hamowaniu. Samoprzewietrzalne silniki asynchroniczne prądu przemiennego wykonała firma Skoda. 4 silniki o mocy 105 kW każdy mają łączną moc ciągłą 420 kW (identyczna jak w PESA 120Na).

Zastosowano potrójny hamulec: elektrodynamiczny, silnikowy;tarczowy oraz szynowy, elektromagnetyczny.

Pojazd jest w 70% niskopodłogowy. Podwyższenia podłogi znajdują się w obrębie wózków napędowych w pierwszym i ostatnim członie. Wózki w członie środkowym są toczne.

Istotną zaletą tramwaju z punktu widzenia infrastruktury torowej jest osadzenie go na czterech wózkach przy długości 33 m. Tramwaj charakteryzuje się maksymalnym naciskiem na oś 7,8 t (w pełni ładowny pojazd), wobec 6,8 t w pustym (!) tramwaju PESA 120Na. Niski nacisk na oś skutkuje mniejszym zużyciem torowisk.

Minimalny promień łuku, po jakim może poruszać się tramwaj, to 18 metrów.

Tramwaj posiada 7 wejść, z czego większość przypada na człony skrajne. Człon środkowy posiada tylko jedno wejście. Podwójne wejścia mają szerokość 1300 mm, a pojedyncze –650 mm.

Przestrzeń pasażerską wykończono elementami z tworzyw sztucznych. We wnętrzu zamontowano fotele, które na wózkach tworzą układ 2+2. Posiadają one specjalną, krakowską tapicerkę z lajkonikiem, w kolorze granatowo-kremowym. W pojeździe zamontowano 2 automaty biletowe z opcją wyboru języka na wyświetlaczu. Podobną możliwość posiadają kasowniki. Komfort jazdy zapewnia klimatyzacja i nawiewowe ogrzewanie. Oświetlenie wnętrza zrealizowano punktowo w technologii LED.

Wysokość podłogi w wejściu to 300 mm, w przejściach –330 mm, a nad wózkiem napędowym –590 mm.

Pudła tramwajów wykonano w zakładach Bombardiera w Bautzen, a montaż końcowy miał miejsce w krakowskiej zajezdni Podgórze.

Tramwaje zaprezentowano 4 października 2012 r. Tramwaje z 2012 r. otrzymały numery 2051-2064 (14 szt.), a w styczniu 2013 r. dołączyły do nich 3 wozy o numerach 2064-2066. Do połowy 2013 r. dostarczone będą wszystkie 24 Bombardiery. Koszt jednego tramwaju to ok. 10 mln zł. 60% kosztów pokryła dotacja unijna. W wyniku zakupów połowa krakowskich tramwajów będzie posiadała niskopodłogowe wejścia.

Folder producenta.

 



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Bombardier
Flexity
Kraków
MPK Kraków
NGT8
  • kszyszek – 15.02.2013

    Porównywanie NGT8 ze Swingiem jest tak samo trafione, jakby go porównać z eNką. Ten tramwaj można ewentualnie porównywać z Twistem lub 126N od Newagu, bo są to podobne konstrukcje.

  • adi – 15.02.2013

    To fakt swing jest 100% niskopodłogowy ,a ngt8 czesciowo

  • – 16.02.2013

    Debilizm kupowanie bez 100% niskiej podłogi

  • tad – 17.02.2013

    Debilizmem jest kupowanie w 100% niskopodłogowych z wszystkimi problemamami jakie wynikają z tego faktu. Chyba nigdy nie widziałeś NGT6/8 w środku 20 cm schodka do kilku siedzeń to nie problem, a wszystkie środkowe drzwi są w jedej strefie niskopodłogowej. Niestety Pesie daleko do Bombardiera

  • – 18.02.2013

    Jeżeli porównujemy dwa produkty przyjmując normę 5 os/m2, to NGT8 nie ma pojemności 290 a 224 pasażerów!

  • czytelnik – 18.02.2013

    Mnie, jako pasażera interesuje, czy po kilkunastu latach eksploatacji, te nowe cuda nie zaczną się masowo psuć (starzenie materiałów)

  • k – 19.02.2013

    "Tramwaje z 2012 r. otrzymały numery 2051-2064 (14 szt.), a w styczniu 2013 r. dołączyły do nich 3 wozy o numerach 2064-2066. " - to ten 2064 był w końcu dostarczony w 2012 czy 2013 roku?

  • Jaruzel – 20.02.2013

    A dla Mnie każdy fragment wysokiej podłogi to DUŻY + !

  • qqq – 25.02.2013

    Tad: Jechałem kilka razy NGT8 i niestety dla mnie w porównaniu z Tramino czy Swingiem to porażka. Nad wózkami duże osłony na koła i wąskie przejścia (może dobre rozwiązanie jak nie ma tłoku w niemieckich miastach ale nie w Krakowie), do tego jeszcze nad skrajnymi wózkami osłony wystają skośnym kantem poza obrys foteli - można się nieźle walnąć w nogę, potknąć i na dodatek spaść ze schodka. Schodki we wnętrzu nawet niewielkie, bywają niebezpieczne jak jest tłok. Są bardziej zdradliwe niż schodki w drzwiach, gdzie każdy bardziej uważa. O schodek we wnętrzu można się łatwo potknąć, można ze schodka spaść jak się poruszamy po wagonie podczas jazdy i nagłego hamowania lub pokonywania łuków. Jak na wagony tak renomowanego producenta spodziewałem się też wyższego standardu jazdy a wagony podczas jazdy wpadały w wibracje, trzęsły się poręcze i podsufitka jak w produktach Jelcza. Jeden z wagonów, którym jechałem był drugi dzień na trasie a przekładnia w pierwszym wózku ćwierkała jak świerszcz przy sierpniowym upale. Jak za taką cenę i od tak doświadczonego producenta spodziewałem się znacznie więcej a wagon z punktu widzenia pasażera nie oferuje nic więcej ponad produkty tańszych krajowych konkurentów. Jeżeli chodzi o awaryjność, to warszawskie Swingi osiągają wskaźniki gotowości przekraczające 90%, co można uznać za poziom europejski, podobno porównywalne wskaźniki osiągają również poznańskie Tramino, więc nasi producenci w niczym nie ustępują Bombardierowi a za podobną cenę oferują tramwaj bardziej komfortowy dla pasażerów.

  • Andrzej – 12.11.2017

    Pierwsze modele Bombardierów to kompromitacja MPK . Brak drzwi z przodu i z tyłu pojazdu, lufciki zamiast okien, brak klimatyzacji. Zostały nawet nazwane przez pasażerów skunksami z powodu panującej w nich duchoty nie do wytrzymania. Do tego potworne wibracje powodowane przez wszystkie modele Bombardierów. Kto dopuścił do zakupu takiego taboru? Wstyd i hańba!

  • Tomasz – 17.01.2018

    Bombardier, Bombardier i niestety bardzo długo nic... Praktycznie bezawaryjne, niezwykle wygodne w środku, jakość wykończenia o klasę wyższa niż u fatalnych krakowiaków z Pesy, w których jest tak ciasno, że ie nie da przejść, wsiąść ani wysiąść, co w godzinach szczytu zniechęca do korzystania z tego rodzaju środka transportu.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....