TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowska droga odnowy taboru (2/2)
Jacek Pudło - Opublikowano: 18.04.2013 08:53:56 7 komentarzy
Krakowska droga odnowy taboru (2/2)

W międzyczasie prowadzono w miarę możliwości zakupy fabrycznie nowych wagonów. Jeszcze w 2003 r. do taboru MPK dołączyło 12 szt. NGT6 z nieco zmodernizowanym układem wentylacji –niefortunne uchylne lufciki zastąpiono oknami przesuwnymi, a także dodano drzwi w ostatnim członie. W latach 2007-2008 dzięki pozyskanemu dofinansowaniu unijnemu do taboru MPK trafiły kolejne 24 Bombardiery. Tym razem wagony posiadały zmodyfikowany wygląd ściany czołowej, zaś boczne okna przesuwne były jeszcze większe.

W wyniku realizacji kolejnego projektu unijnego zakupiono następne 24 wagony, które wyróżniały się nowym designem pudła i wnętrza, poprawionym układem siedzeń oraz dłuższym środkowym członem. Niezmieniona została natomiast konstrukcja wózków.

W ostatnim okresie podjęto próbę budowy nowego rodzaju konstrukcji, bazującej na istniejących wagonach 105Na. W Krakowie istnieje bowiem zapotrzebowanie na długie, 40-metrowe pojazdy, odpowiadające długością trójskładom 105Na (eksploatowanym zresztą nawet w weekendy). W Protramie we Wrocławiu zamówiono 5-członowy, 40-metrowy tramwaj 405N-Kr. W 2012 r. wagon dostarczono do Krakowa. Rozważana była produkcja serii takich pojazdów, jednakże projekt prawdopodobnie nie będzie realizowany, gdyż przyszłe środki finansowe zostaną przeznaczone na wkład własny do kolejnego tramwajowego projektu unijnego w nowej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej.

Na chwilę obecną w krakowskim taborze tramwajowym dominują używane, wiedeńskie wagony E1 w parze z dwu- i trójskładami z wagonów 105Na. O ile wagonów 105Na jest więcej liczbowo niż E1, to ich udział w jednostkach taborowych po uwzględnieniu łączeniu w składy jest porównywalny. Kolejną ważną grupę w taborze stanowią kupowane sukcesywnie nowe wagony Bombardiera, a najmniejsze grupy stanowią używane tramwaje N8S-NF, GT8S oraz modernizacje EU8N. Udział wagonów niskopodłogowych i częściowo niskopodłogowych wynosi 27%. Przy zastosowaniu podziału taboru na 3 kategorie: wagony używane wszystkich typów, wagony niskopodłogowe fabrycznie nowe i klasyczne składy 105Na, najliczniejszą grupą okazują się wagony używane.

Tabor tramwajowy MPK Kraków wygląda obecnie następująco:
  • 3-członowe, częściowo niskopodłogowe N8S-NF –12 szt.
  • 3-członowe, częściowo niskopodłogowe EU8N –27 szt.
  • 3-członowe Duwag GT8S –27 szt.
  • 2-członowe E1 –73 szt.
  • doczepy c3 –59 szt.
  • pojedyncze 105Na, 105NaD, 105Nb –147 szt. (łączone w składy lub trójskłady)
  • pięcioczłonowy, częściowo niskopodłogowy 405N-Kr –1 szt.
  • 3-członowe, niskopodłogowe NGT6 i NGT6-2 –50 szt.
  • 3-członowe, niskopodłogowe NGT8 –22 szt.

Dzięki prowadzonym działaniom stopniowo zwiększa się udział fabrycznie nowych, przegubowych wagonów w parku taborowym, a jednocześnie uniknięto kosztownych rekonstrukcji zużytych wagonów 105Na. Należy zauważyć, iż gdyby nie środki unijne, to w Krakowie byłoby może jedynie kilkanaście niskopodłogowych wagonów. Wadą prowadzonej polityki jest na pewno wciąż duży udział taboru wysokopodłogowego oraz niski udział pojazdów z ekonomiczniejszym i płynniejszym sterowaniem impulsowym napędu.


Dane o liczbie wagonów pochodzą z www.kmk.krakow.pl i phototrans.eu.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Kraków
Bombardier
MPK Kraków
  • k – 18.04.2013

    "W Protramie we Wrocławiu zamówiono 5-członowy, 40-metrowy tramwaj 405N-Kr, który wyprodukowano w Protramie we Wrocławiu" - trochę niefortunne to zdanie...

  • Świnoujście Świnoujściu – 18.04.2013

    No wyróżniały sie

  • MTA – 21.04.2013

    Moim zdaniem wielka szkoda, że 405Kr nie pojawi się w Krakowie w większej liczbie egzemplarzy - tramwaj bardzo udany, przemyślany, bezpieczny - dzięki jednoprzestrzennej konstrukcji. Mógłby z powodzeniem stanowić trzon linii o dużej przepustowości pasażerskiej. Kraków mógłby ten tramwaj nawet eksportować do innych miast (bo jest zainteresowanie)... no ale lepiej być jak pies ogrodnika: samemu nie skorzystać i innym nie dać...

  • robokop – 21.04.2013

    Krakow? Chyba protram. Moderna byla wykonana we wroclawiu.

  • Janek – 22.04.2013

    do @MTA - 405Kr nie jest rewelacją i wymaga wielu poprawek, jednak problem jest w koszcie produkcji, który wynisi ok. 5 mln. Tramwaje zamawiane w przetargach są dofinansowane z UE i wówczas tzw. wkład własny jest mniejszy od tej kwoty za nowoczesny tramwaj. Kolejny problem to moce przerobowe w Krakowie. Teraz były zajęte przez montaż NGT8, a nawet przy wolnej hali i pracownikach to "produkcja" 1-2 sztuk na miesiąc to maksimum jakie można osiągnąć...

  • Janek – 22.04.2013

    do @robokop MPK zamówiło prototyp z pełnymi planami oraz prawem do produkcji 405Kr, dlatego ewentualne kolejne tramwaje będą produkowane w Krakowie. Protram jest już w zasadzie bankrutem...

  • MTA – 23.04.2013

    @Janek - 5 mln złotych to koszt prototypu wraz z dokumentacją i prawami do produkcji... koszt seryjnego wagonu jest niższy... A to oznacza, że nawet przy dofinansowaniu jesteś w stanie takich tramwajów kupić odpowiednio więcej niż nowych...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....