TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoRail

InfoBike

Krakowska droga odnowy taboru (1/2)
Jacek Pudło - Opublikowano: 16.04.2013 09:33:14 7 komentarzy
Krakowska droga odnowy taboru (1/2)

W Krakowie funkcjonują obecnie 22 linie tramwajowe obsługiwane przez 418 wagonów, co czyni krakowski system tramwajowy jednym z większych w Polsce. MPK Kraków w ostatnim dziesięcioleciu wypracowało własną drogę wymiany taboru, próbując sprostać realiom eksploatacyjnym i współczesnym standardom z jednej strony oraz realiom finansowym z drugiej.

Podstawę taboru stanowiły u progu XXI wieku wagony 105Na, których w latach 1975-1992 dostarczono blisko 500 sztuk. Wycofano natomiast starsze wagony 102N i 102Na (ogółem 110 sztuk). W taborze znajdowały się używane wagony GT6 i T4 z Norymbergi, które zakupiono w latach 1989-1996. Było to ok. 50 sztuk wagonów dwuczłonowych, przegubowych na licencji Duewagu, wyprodukowanych w latach 60., oraz ok. 30 pojedynczych tramwajów T4, eksploatowanych z doczepami B4, wyprodukowanych w podobnym okresie.

W 1999 roku w Krakowie pojawiły się pierwsze tramwaje nowej generacji –Bombardiery NGT6, a do 2000 r. w taborze było już 14 takich pojazdów. Nowe wagony wyróżniały się znacznie nowocześniejszym designem, cichym napędem, płynnym rozruchem i niską podłogą, pozostawiając w tyle dotychczas eksploatowane tramwaje. Udział niskiej podłogi w długości pojazdu wynosił 70%, a elektrykę wykonała renomowana firma Kiepe. Posiadane środki finansowe nie pozwalały jednak na zakup dużej liczby takich wagonów, co przy pogarszającym się stanie wagonów 105Na wymusiło rozwiązania alternatywne. Remont skorodowanych i zwichrowanych pudeł wagonów 105Na wiązałby się z dużymi kosztami. Wymiany wymagały również wiekowe wagony GT6 i T4.

W rezultacie, podjęto decyzję o zakupie używanych austriackich tramwajów.  W 2003 r. rozpoczęto sprowadzać do Krakowa używane SGP E1 z Wiednia. Konstrukcyjnie były one podobne do eksploatowanych już GT6 z Norymbergi –były dwuczłonowe, przegubowe i również posiadały 2 wózki napędowe z dużymi, pojedynczymi silnikami. Wprawdzie tramwaje te pochodziły z lat 60. i były wysokopodłogowe, jednakże ich wprowadzenie do eksploatacji wiązało się z mniejszymi kosztami niż remont 105Na. W rezultacie, od 2003 r. do dziś trafiło do Krakowa ok. 70 wagonów E1 wyprodukowanych w latach 1967-1974. Tramwaje sprowadzono wraz z doczepami Lohner c3.

Przyjęto regułę, iż tramwaje są przystosowywane do krakowskich warunków możliwie niedużym kosztem. W rezultacie, w wagonach wymieniane są siedzenia na nowe (aktualnie na fotele z krakowskim wzorem tapicerki), montowane są wyświetlacze, a malowanie jest zmieniane na krakowskie biało-niebieskie. W wyniku tego niewielkim kosztem poprawiana jest estetyka pojazdów.

W międzyczasie korzystano z kolejnych możliwości pozyskania używanych tramwajów. W 2006 r. w taborze pojawił się nowy typ taboru. Były to dwukierunkowe, trójczłonowe wagony MAN/Duewag N8S-NF z lat 1976-1977, z Norymbergi i Essen, w większości zmodernizowane jeszcze w Niemczech poprzez przebudowę środkowego członu na niskopodłogowy. W latach 2006-2011 r. zakupiono 12 takich wagonów. Wyróżniają się one nieco nowszym, bardziej kanciastym nadwoziem. Jeden z wagonów w 2012 r. skierowano na modernizację do Protramu, gdzie otrzymał środkowy człon niskopodłogowy oraz nowe ściany czołowe.

W 2008 r. w Krakowie pojawił się kolejne tramwaje z Wiednia, jednak innego modelu niż dotychczas. Były to używane, dwuczłonowe wagony Rotax e6, eksploatowane na linii metra, wyprodukowane w latach 1979-1984. Pojazdy te zakupiono wraz z doczepami z myślą o autorskiej adaptacji. Przebudowano je na pojazdy 3-członowe, z montażem członu niskopodłogowego wyprodukowanego w Sanoku. Zrealizowana w Krakowie przebudowa nadała im współczesnego wyglądu. Pojazdy oznaczono EU8N.

Kolejny typ wagonu pojawił się w 2009 r. –GT8S, z Düsseldorfu, w liczbie 28 szt. Tramwaje te pochodzą z lat 1974-1975 i są dwukierunkowe oraz trójczłonowe. Z konstrukcyjnego punktu widzenia pojazdy są zbliżone do wagonów wiedeńskich. Spośród zakupionych w latach 2009-2011 wagonów, jeden zmodernizowano poprzez montaż nowej ściany czołowej ze szkłolaminatu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Kraków
Bombardier
MPK Kraków
  • XWJ – 16.04.2013

    W E1+c3 wymienia się też laminaty a pełne, plastikowe.

  • baxy – 16.04.2013

    I w ten sposob zawsze bedziemy za europa.

  • aser – 16.04.2013

    No bombki wyróżniały sie zawsze nie pełną niską podłogą na tle konkurencji jeżdżącej po warszawie czy poznaniu

  • – 16.04.2013

    Wyróżniają sie

  • reser – 19.04.2013

    Czas na solarisa w końcu pocoś zatrudnili w solarisie vceprezesa MPK Kraków.

  • MTA – 21.04.2013

    Ludzie, ale po cholerę niska podłoga? Warszawka czy Poznań niech sobie szpanują 100%LF, a później jak im przyjdzie remontować zjechane torowiska, to zobaczymy kto się będzie śmiał... Prawda jest taka, że nie ma logicznego ani ekonomicznego zastosowania dla 100%LF. Najnowsze NGT8 też nie mają całej niskiej podłogi, a jednak dało się, żeby wszystkie wózki były skrętne...

  • jatal. – 23.04.2013

    @ MTA: Logika podpowieada że o większym zużywaniu się szyn nie decyduje niska podłoga tylko konstrukcja tramwaju. Ekonomia podpowiada że jeśli za niższą cenę niż 70% NP można kupić 100% NP, to czemu tego nie robić?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....