Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koronawirus nie zatrzyma budowy linii tramwajowej na Naramowice

infotram
21.04.2020 07:45
0 Komentarzy

Już wkrótce rozpocznąsię zasadnicze prace związane z budową nowych odcinków trasy tramwajowej naNaramowice wraz z ul. Nową Naramowicką oraz bezkolizyjnym węzłemNaramowicka/Lechicka – poinformował poznański Urząd Miasta.

Całość będzie gotowa na początku 2022 roku.

Mimo obecnej sytuacjiinwestycje w Poznaniu przebiegają bez problemów, a w niektórych przypadkachnawet szybciej niż zakłada harmonogram. Budowa trasy tramwajowej na Naramowicei całego układu drogowego przy niej, to kluczowa i największa obecnieinwestycja w naszym mieście. Zakładam, że tak jak inne przedsięwzięcianadzorowane przez Poznańskie Inwestycje Miejskie, tak i ta przebiegnie sprawnie– mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Mieszkańcybędą musieli przygotować się na czasowe utrudnienia i tymczasową organizacjęruchu podczas prowadzonych prac. Jednak gdy inwestycja się zakończy, zyskajądogodny dojazd do centrum tramwajem, który będzie bardzo dogodną alternatywądla samochodu – zaznacza prezydent.

Aktualnie finalizowana jest procedura uzyskania zezwoleniana realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Po złożeniu wszystkichniezbędnych dokumentów, czekamy na decyzję organu wydającego zezwolenie. Liczymy,że dostaniemy ją w ostatnim tygodniu kwietnia, a wtedy, po przekazaniu terenubudowy, będziemy mogli w pierwszej połowie maja rozpocząć zasadnicze pracebudowlane. Ta dobra wiadomość oznacza jednak utrudnienia komunikacyjne, bo wrazz rozpoczęciem robót częściowo zamknięta zostanie ul. Naramowicka między ul.Słowiańską a Lechicką – mówi Justyna Litka, prezes spółki PoznańskieInwestycje Miejskie. Całkowite wyłączeniez ruchu poszczególnych odcinków drogi pozwoli skrócić czas trwania robót, którewstępnie w ramach tego etapu nie powinny trwać dłużej niż rok. Mamy deklaracjęwykonawcy i wspólnie będziemy dążyć do tego, by prace te wykonać możliwieszybko oraz, co niezwykle ważne, by zwieńczeniem tego procesu było uruchomienietramwaju wahadłowego na nowym odcinku torowiska, pod warunkiem, że obecnasytuacja związana z epidemią nie ulegnie pogorszeniu. To z pewnością polepszysytuację pasażerów i zrekompensuje wcześniejsze utrudnienia – dodaje prezesPIM.

Jak poruszać się pozamknięciu ul. Naramowickiej?

Ruch zostanie wstrzymany na dwóch odcinkach ul.Naramowickiej: od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 (przedprzystankiem autobusowym) oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej (nie dotyczydojazdów do posesji). Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinająceul. Naramowicką, czyli ul. Serbska oraz ul. Włodarska/Ziarnista.

Skrzyżowanie ulic Lechickiej i Naramowickiej nie zostaniecałkowicie zamknięte, ale zmieni się organizacja ruchu. W ramach pracprzygotowawczych od 17 kwietnia powstają tam specjalne łącznice, któreumożliwią wyłączenie z ruchu centralnej części skrzyżowania. Jedna łącznicabudowany jest w północno-zachodniej części, przy stacji paliw Lotos. Druganatomiast w ciągu ul. Lechickiej, w relacji wschód-zachód. Ponadto jezdnia ul.Lechickiej zostanie poszerzona pomiędzy ul. Murawa a wjazdem na stację paliw.Dzięki tym pracom wydzielona zostanie infrastruktura pod obsługę autobusówkomunikacji miejskiej w czasie zasadniczych robót budowlanych.

Buspasy usprawniąkomunikację

Uprzywilejowana w trakcie inwestycji będzie komunikacjamiejska. Buspasy wytyczone zostaną nie tylko na trasach bezpośrednich objazdów,ale także na ulicach oddalonych od inwestycji. Ich zadaniem będzie usprawnienieprzejazdu linii autousowych służących jako alternatywny dojazd np. do centrumPoznania.

Przed podróżą warto sprawdzić aktualny rozkład jazdy,ponieważ trasy kilku linii autobusowych zostaną zmienione się. Te dotychczaskursujące ulicą Naramowicką zostaną przekierowane na ciąg ulicSłowiańska-Murawa-Lechicka. Przejazd usprawni sieć buspasów, które wytyczonezostaną przed zasadniczą zmianą organizacji ruchu. Pojawią się one na ulicach:Szelągowskiej, Murawa, Słowiańskiej, Stoińskiego, Wiechowicza, Serbskiej i ks.Mieszka I. Dodatkowo tymczasowa infrastruktura ułatwi przejazd autobusów wrejonie skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Buspasy na ulicach, którenie znajdują się bezpośrednio na trasie objazdu, jak np. na ul. Stoińskiego iWiechowicza, są także ważną częścią układu komunikacyjnego przewidzianego naczas budowy, bo ułatwią pasażerom przemieszczenie się alternatywnymi trasami.Zarząd Transportu Miejskiego planuje również zwiększenie częstotliwości liniiautobusowych, którymi można dojechać do trasy PST i tam przesiąść się wtramwaj.

Te osoby, które nie mają możliwości zrezygnowania zsamochodu, prosimy o omijanie rejonu ul. Naramowickiej. Wytyczone objazdyuwzględniają również konieczność uprzywilejowania publicznego transportuzbiorowego, a zatem należy zwracać uwagę na oznakowanie. Proponowane objazdy nawschód od ul. Naramowickiej to ulice: Wilczak, Serbska oraz Lechicka, natomiastna zachód: Łużycka, Stoińskiego, Umultowska, Połabska, al. Solidarności, Murawaoraz Słowiańska. Szczególną uwagę należy zwrócić na zamknięty dla samochodówskręt w lewo z ul. Lechickiej w ul. Naramowicką oraz skręt w lewo z ul.Lechickiej w ul. Murawa. Łącznica przy stacji benzynowej przy skrzyżowaniuLechicka/Naramowicka dla ruchu samochodowego dostępna będzie tylko z Naramowicw kierunku centrum (będzie z niej można skręcić w ul. Lechicką zarówno w lewo,jak i w prawo). l. Lechicka będzie przejezdna w obu kierunkach, ale na odcinkumiędzy ul. Serbską a rondem Obornickim, obowiązywał będzie zakaz poruszania siępojazdów o masie powyżej 16 ton.

Cała trasa za dwalata

Nowa trasa tramwajowa zostanie wyprowadzona z przebudowanejjuż pętli Wilczak, a zakończy się przy ul. Błażeja na Naramowicach. Przezskrzyżowanie ul. Lechickiej i Naramowickiej tramwaj pojedzie bezkolizyjnie wiaduktemnad ul. Lechicką. Zakończenie wszelkich prac budowlanych planowane jest napoczątku 2022 roku.

Inwestycja jest współfinansowana z dwóch projektów ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: „Poprawa warunkówkomunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu” oraz „Budowatrasy tramwajowej od Pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu”. Jejgeneralnym wykonawcą konsorcjum, w którego skład wchodzą: firma Gülermak zAnkary, Mosty Łódź SA i Gülermak Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.


Komentarze